اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950902187595793

مستند سازی 5 هزار شئی باستانی در نیشابور

کد: 13950902187595793

https://goo.gl/fzpZD0

، تهران , (اخبار رسمی): پایگاه منطقه تاریخی، فرهنگی نیشابور به منظور حفظ و استفاده پژوهشگران از یافته های کاوش های باستان شناسی منطقه تاریخی ، فرهنگی نیشابور اشیاء تاریخی را مستند سازی می کند.

مستند سازی 5 هزار شی باستانی در نیشابور

به گزارش اخبار رسمی به نقل  از  روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، ابوالفضل مکرمی مدیر پایگاه پژوهشی منطقه تاریخی، فرهنگی نیشابور این خبر را اعلام کرد و گفت: تعداد اشیاء در حال حاضر 35 هزار قطعه می باشد که این اشیاء شامل تکه سفال ، شیشه ، استخوان ، گچبری ، آجر که بیشترین تعداد شامل قطعات سفال است .

مکرمی فر افزود: تاکنون 11 هزار سفال دارای شناسنامه گردیده اند که 5هزار بصورت قطعی و دو هزار در مرحله نهایی تکمیل شناسنامه هستند .

وی تصریح کرد: مستندسازی اشیاء منطقه تاریخی، فرهنگی نیشابور از جمله فعالیتهای استمراری است که بدون وقفه  از سال 1389 آغاز و در حال حاضر ادامه دارد .

مکرمی فر عنوان کرد: از جمله برنامه های پایگاه انتشار مستندسازی های انجام شده است که در صورت تأمین اعتبار از سوی پایگاه در سال جاری چاپ و در اختیار علاقمندان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت .

مدیر پایگاه پژوهشی منطقه تاریخی، فرهنگی نیشابور خاطرنشان کرد: در راستای ماهیت پژوهشی اهداف سازمانی و به استناد ماده 3 قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور که از مهمترین وظایف سازمان انجام برنامه های پژوهشی می باشد تاکنون ه هزار شی در حاصل از کاوشهای باستان شناسی شهر کهن نیشابور مستندسازی و شناسنامه دار  شده است .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی