اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950906190236408

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی:

تامین مالی صندوق توسعه صنایع دریایی محقق نشده است

کد: 13950906190236408

https://goo.gl/1LSxfH

، تهران , (اخبار رسمی): مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت : تامین مالی صندوق از محل منابع قانونی هنوز محقق نشده است.

تامین مالی صندوق توسعه صنایع دریایی محقق نشده است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه دریایی، مهرداد مظفری با تشریح محل تامین منابع این صندوق افزود: میزانی از منابع که در قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی مصوب شده یک سرمایه اولیه حدود  400 میلیارد ریال است و سه بند دیگر هم دارد که از آن جمله اختصاص 5 درصد از عملکرد فروش سالانه شرکت های سازنده شناور و تجهیزات عنوان شده است.

وی ادامه داد: همچنین 10 درصد ازهزینه حمل مایعات نفتی و گازی صادراتی و وارداتی که ناوگان غیر ایرانی آن را حمل می کنند و اختصاص سالانه یک میلیارد دلارازسوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی از منابع صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات به خریداران و متقاضیان تعمیر شناور جهت سفارش به سازندگان داخلی از دیگر منابع تامین مالی این صندوق است که در قانون پیش بینی شده است.
مظفری اظهار کرد: تاکنون دو بند 5 درصد و 10 درصد و یک میلیارد دلار محقق نشده و دولت فقط در سال 94 حدود 25 میلیون یورو به این صندوق به عنوان افزایش سرمایه اختصاص داده است.
به گفته مظفری تاکنون کمتر از یک سوم سرمایه اولیه این صندوق پرداخت شده است و این به آن معنی است که تنها 18.6 میلیارد تومان از آن محقق شده است. 
وی بیان کرد : ما در یک مثلث تامین مالی سه رکن داریم که یکی تامین مالی است و باید تامین کنندگان مالی را ارزیابی کنیم، مورد دیگرارزیابی سازندگان کشتی است و  بخش سوم کشتی رانها و متقاضیان کشتی و شناور و لنج هستند و ما باید به   راس یعنی تامین کنندگان مالی بپردازیم.
مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی با اشاره به عدم تحقق انتظارات از تصریح قانونی تامین مالی این صندوق افزود : انتظارما این بود که در برنامه ششم به صنایع دریایی دقت و توجه بیشتری بشود اما به نظر می رسد تمایلی برای حمایت از صندوق توسعه صنایع دریایی وجود ندارد.در برنامه ششم فقط سازمان بنادر ماده مجزا برای دریا دارد و کار متمرکزی برای حمایت از صندوق پیش بینی نشده است.
وی تصریح کرد: سیاست گذاران نسبت به حوزه صنایع غیر دریایی دچار نزدیک بینی و نسبت به دریا دچار دوربینی و دوگانه بینی اند.دریا برای کشور ما تنها مفهوم امنیتی دارد و به مفاهیم  اقتصاد ، گردشگری و سلامت و آرامش دریا  انچنان که باید توجه نشده است و مدل توسعه اقتصاد ما مبتنی بر خشکی است.
به گفته مظفری سهم صنعت دریایی از تولید ناخالص کشور یک دهم درصد است و اگر سالانه حداقل 2700 میلیون دلار برای این حوزه هزینه کنیم سال 1404 این رقم به هفت دهم درصد می رسد. 
وی بیان کرد : در سند راهبردی دریایی هم منابع مورد نیاز مشخص شده اما منبع تامین مالی مشخص نیست ، اهمیت دریا برای مجلس هم باید تبیین شود و وزارت صنعت ، معدن و تجارت باید نگاه مناسبی از دریا  را به مجلس ارائه کند.
مظفری با بیان اینکه اولین نیاز حوزه صنایع دریای حوزه تعمیرات است افزود : هر شناور 30 ماه یکبار نیاز به تعمیر دارد و 10 تا 15 درصد هزینه ساخت کشتی تعمیر است و بعد از تعمیر حوزه ساخت کشتی قرار می گیرد است و به طور کلی  ساخت ، تعمیر و توسعه و تجهیز واحدهای صنایع دریایی و سخات قطعات و تجهیزات نیاز به منابع مالی دارد.
وی با بیان اینکه نسبت ارزش تجهیزات ساخت داخل شناور به کل تجهیزات یک شناورهم اکنون 20 درصد است گفت :  هدفگذاری شده است که در سال 1404 این رقم به  70 درصد برسد.
مظفری  یادآور شد : ضریب بهره گیری نیروی کاربرای ساخت هر تن شناور 250 نفر ساعت است که در بازه 1404 باید به 120 ساعت برسد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

صندوق توسعه صنایع دریایی

صندوق با هدف تحقق توسعه ی پایدار در بخش صنایع دریایی کشور تأسیس شده و به عنوان موتور توسعه صنایع دریایی کشور، رابطی است بین حاکمیت و بخش خصوصی تا بتواند با انجام مطالعات توسعه ای ، سرمایه گذاری و اعمال انواع حمایت هدفدار ، موجبات توسعه‌ی روز افزون این صنایع در کشور را فراهم آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان