اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950910192725807

ضرورت توسعه یافتگی ابزارهای مالی

کد: 13950910192725807

https://goo.gl/5lXIev

، تهران , (اخبار رسمی): توسعه‌نیافتگی ابزارهای نوین مالی و همچنین ناآشنایی مدیران با کارکرد این ابزارها، ایران را در رتبه پایین جهانی بازارهای مالی قرار داده است.

ضرورت توسعه یافتگی ابزارهای مالی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری، حجت‌الله میرزایی،معاون اقتصادی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اعلام این مطلب گفت: مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد 50 درصد از عواملی که به رتبه پایین ایران در این زمینه منجر شده،‌ ناشی از توسعه‌نیافتگی ابزارهای نوین مالی و همچنین ناآشنایی مدیران با کارکرد این ابزارهاست.

او که در نخستین نشست از سلسله نشست‌های سه‌گانه «راهکارهای تامین بنگاه‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی» با عنوان «نقش ابزارهای نوین بازار سرمایه» سخن می گفت، آماری از توسعه‌یافتگی بازارهای مالی ایران ارائه داد و افزود: نمره کشور در این مورد از میان 20 کشور آفریقا و خاورمیانه 18 است و تنها دو کشور لیبی و سوریه وضعیت بدتری از ما دارند.
میرزایی ادامه داد: این ابزارها در صندوق‌های بازنشستگی، متعدد و متنوع‌اند که باید متناسب با وضعیت هر بخش شناسایی شوند، از طرفی معضلی که وجود دارد این است که بسیاری از مدیران پس از آشنایی با ابزراها از سِمت خود جابه‌جا می‌شوند درنتیجه فرصت استفاده از آن‌ها را ندارند.
وی تامین مالی را مهم‌ترین مسئله‌ای که مدیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری با آن مواجه است دانست و ادامه داد: در غیاب تامین مالی، امکان مواجهه با بحران‌ها وجود ندارد، تجربه سال های اخیرنشان داد در وابستگی مفرط به بانک‌ها در حوزه تامین مالی آسیب های جبرران ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد ساخت.
در ادامه این نشست مدیرعامل فرابورس ایران نیز با تاکید بر ضرورت رتبه‌بندی شرکت‌ها گفت: در زمینه تامین مالی باید از ظرفیت شرکت‌های تامین سرمایه استفاده شود چراکه دانش خوبی در این شرکت‌ها وجود دارد که می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مسائل مالی باشد.
امیر هامونی گفت: صندوق‌های بازنشستگی با توجه به ساختار گسترده‌ای که دارند برای ورود به بازار سرمایه باید آماده‌ شوند و اما پیش از این صورت‌های مالی آن ها می بایست به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: شرکت‌های نوپا از بدو تاسیس و حتی با حجم سرمایه کم‌تر می‌توانند در مدت‌زمان اندکی و کم‌تر از یک‌ماه وارد بازار سرمایه شوند.
هامونی با اشاره به این‌که شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی امکان انتشار انواع اوراق برای تمامی نیازهای تامین مالی خود را نیز دارند، گفت: در حال حاضر شاهد رشد و توسعه بازار بدهی در بازار سرمایه و مشخصا فرابورس هستیم که بخشی از اوراق مورد معامله در این بازار از سوی دولت و به ‌منظور بازپرداخت بدهی طلبکارانِ غیردولتی منتشر شده و بخش دیگر آن از سوی شرکت‌های خصوصی برای رفع نیازهای تامین مالی آن‌ها انتشار یافته‌است و در بازار داد و ستد می‌شود.
وی با بیان اینکه رعایت استانداردهای بین‌المللی در ساختار مالی صندوق‌های بازنشستگی ضروری است، تصریح کرد: تمرین این ساختارها و افشای به‌موقع اطلاعات در بستری اختصاصی شبیه کدال میان نهادهای دیگر صندوق‌ها تمرین شود.
قرار است در ادامه این سلسله نشست‌ها، نشست دوم با عنوان «نقش بانک‌ها و بیمه‌ها در تسهیل، تامین و توانمندسازی بنگاه‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی» و نشست سوم با عنوان «ذینفعان بازنشستگان و اعضا در تامین و توانمندسازی بنگاه‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی» در جلسات بعدی برگزار شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

صندوق بازنشستگی کشوری

پس از تصویب قانون استخدام کشوری در تاریخ 31/3/1345 به موجب ماده 70 قانون مزبور اداره کل بازنشستگی با کلیه دارائی و موجودی صندوق بازنشستگی و اسناد و اوراق و بودجه وتعهدات خود از وزارت دارائی منتزع و تابع سازمان اموراداری واستخدامی کشور گردید و براساس اصلاحیه ماده مذکور از اول سال 1354 صندوق بازنشستگی کشوری به صورت موسسه ای مستقل وابسته به سازمان اموراداری و استخدامی کشور تشکیل گردید . با ادغام سازمانهای اموراداری و استخدامی کشور و برنامه وبودجه در تاریخ 11/12/1378و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، صندوق بازنشستگی کشوری نیز یکی از موسسات تابعه این سازمان شد ، با تصویب قانون نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی در تاریخ 21/2/1383 و به موجب تبصره 2 ماده 17 این قانون ، صندوق بازنشستگی کشوری از سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور منتزع و تابع وزارت رفاه وتامین اجتماعی گردید و توسط صندوق بازنشستگی کشوری اداره می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه