اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950918197155730

کاهش چشمگیر آمار مشکلات تنفسی در اهواز

کد: 13950918197155730

https://goo.gl/yarXj6

، تهران , (اخبار رسمی): با اقدامات پیشگیرانه در مواجهه با نخستین بارش باران های پاییزی در استان خوزستان تعداد مراجعین با مشکلات تنفسی استان خوزستان به مراکز درمانی کاهش قابل ملاحظه ای داشته است

کاهش چشمگیر آمار مشکلات تنفسی در اهواز

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، اسماعیل ایدنی،رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اعلام این خبر گفت: بر اساس  تحقیقات متعددی که در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده،  پدیده آلرژی تنفسی که مردم با نام آلرژی آن را می شناسند، تأیید شد.

 وی افزود: در این بررسی ها، مراجعین مبتلا به آسم که یک نوع آلرژی و یا حساسیت مجاری تنفسی است می باشند که در مواجهه با عوامل محرک بروز می کند البته همیشه آلرژی های فصلی وجود داشته است و در فصول خاصی نیز تشدید پیدا می کند، اما در 3 سال اخیر از سال 92 لغایت سال جاری ما با پدیده طغیان بیماری مواجه هستیم که میزان فراوانی و شیوع به صورت دفعی افزایش پیدا می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  با اشاره به منابع علمی و موارد مشابهی که در سایر مناطق دنیا اتفاق افتاده است گفت: پدیده مشابهی در طی روزهای گذشته در کشور استرالیا به وقوع پیوست که بر اثر آن  8 هزار نفر به بیمارستان مراجعه کردند و 8 نفر فوت شدند، همچنین در کشور کویت، 880 نفر به بیمارستان مراجعه کردند و 5 نفر فوت شدند، قابل ذکر است در سال گذشته نیز این رویداد در بصره کشورر عراق نیز اتفاق افتاد.

این فوق تخصص آسم وآلرژی گفت: در هر دو رویداد، پدیده آسم و آلرژی گزارش شده است که بیشتر ناشی از تماس با غلظت بالای آلرژن های گیاهی است و معمولاً آلرژن های گیاهی نیز بر اثر پولن ها و گرده های گیاهی ایجاد می شوند.

 ایدنی افزود: ذرات پولن ها و گرده های گیاهان در حالت طبیعی تنها قادر به نفوذ در مجاری بینی هستند و قابلیت رسوخ در ریه ها را ندارند اما در اثر رطوبت و فرآیند های الکترونیکی رعد و برق، به ذرات کوچکتری تقسیم می شوند که قابلیت نفوذ در ریه و ایجاد علائم آسم را دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص آمار مراجعه افراد دارای اختلال تنفسی در استان خوزستان بیان کرد: در طی سه سال گذشته جمعاً 56 هزار مراجعه به مراکز درمانی وجود داشت اما خوشبختانه با تمهیدات اتخاذ شده در سال جاری، بار مراجعات در 48 ساعت اول پس از نخستین بارش باران پاییزی در مقایسه با سال های گذشته، بسیار کاهش پیدا کرده است و تعداد مراجعه کنندگان تقریباً 20 درصد سالهای پیش بوده است به گونه ای که در سال 94 ، در 48 ساعت نخست، 13 هزار و 170 مراجعه بوده است، اما امسال این عدد در این بازه زمانی به 2 هزار و 377 نفر کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه در برخی شهرها به دلیل عدم انجام مراقبت های اعلام شده، افزایش آمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی وجود داشت ولی در مجموع این رقم در اهواز و واحد های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  با اشاره به اینکه این وضعیت در سالهای گذشته، بار سنگین و دفعی زیادی را به بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تحمیل می کرد افزود: در سال جاری از چند ماه قبل، در این رابطه اقدامات و تمهیدات لازم در نظر گرفته شد؛ از جمله تلاش برای کاهش مواجهه بیماران با مواد آلرژی زا از طریق هرس درختانی که در فصل پائیز گرده افشانی دارند که این امر با همکاری خوب شورای سلامت استان و بویژه حمایت های استاندار صورت گرفت، همچنین تدوین پروتکل درمانی پیشگیرانه ساده و ارزان که توسط گروه فوق تخصصی ریه دانشگاه تهیه و به مراکز بهداشتی-درمانی دانشگاه در سطح استان ابلاغ و ارسال گردید.

 ایدنی ادامه داد: همچنین افراد با سابقه آلرژی   تنفسی و تنگی نفس فراخوان شدند تا با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی بتوانند از پروتکل درمانی ابلاغ شده استفاده کنند؛ چرا که با توجه به مطالعاتی که دانشگاه در سال های  قبل انجام داده بود، نشان داده شد بیمارانی که تحت درمان دارویی لازم قرار گرفتند، حتی کسانیکه آسم شدید داشتند با درمان منظم در مواجه با این مشکل کمتر دچار بحران می شدند یا اگر بیماری آنها عود می کرد عود سنگینی نبود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: این اقدامات پیشگیرانه از اول مهرماه آغاز شد که طی آن سه گروه بیمار از جمله کسانیکه سابقه آسم داشتند ولی در حال حاضر مشکل ندارند، گروه دوم کسانیکه سابقه داشتند ولی در حال حاضر نیز دچارمشکل هستند و گروه سوم افراد که فقط آلرژی بینی داشتند فراخوان شدند و درمان طبق این پروتکل به شکل ساده و خیلی ارزان به آنان ارائه گردید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه اقدام مهم دیگری که صورت گرفت اطلاع رسانی های گسترده و متنوع به منظور پیشگیری از بروز تماس و ارائه توصیه های پیشگیرانه بوده که از طریق جراید، صدا و سیما، رسانه ها و ارسال پیامک انجام شد.، اظهار داشت: با توجه به در پیش بودن روزهای منتهی به بارش باران و فصل تماس با گرده های گیاهی، لازم است افرادی که تحت درمان هستند به هیچ عنوان مصرف داروهای خود را قطع نکنندو نیز کسانی که تاکنون مراجعه نکرده اند، یا به پزشک معالج خود یا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند و در زمان نخستین بارندگی ها نیز در فضای بسته باشند و در زمان ضرورت خروج از منزل از ماسک های مؤثر و فیلتردار استفاده کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

شعار «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» یکی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع این است که از این پس تمام برنامه ها و سیاست های کشور در این مدت 5 سال که در کشور مصوب و اجرایی باشد، باید تحت تاثیر این شعار محوری باشد و سلامت مردم و نقش انسان سالم در توسعه کشور مد نظر قرار گیرد و این، موضوع مهمی در کشور محسوب می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول "تأمین سلامت مردم" در تحقق این هدف مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن بسیج خواهد کرد. یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است، آن هم در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است. بدیهی است در این میان، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، اولی تر و ابتدایی ترین حق مردم خواهد بود. روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مأموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | محیط زیست