اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950929202896693

راهکارهای افزایش راندمان موتور خودرو (قسمت اول)

کد: 13950929202896693

https://goo.gl/GUg0XZ

، اردبیل , (اخبار رسمی): یکی از سوالاتی که همیشه در مورد ارتقای راندمان موتور خودرو مطرح می شود، این است که ” از کجا شروع کنیم؟”. در قسمت ابتدایی این مقاله توضیحات مختصری در مورد ترتیب تعمیرات و اصلاحات ارائه شده و سپس سیستم های پرخوران را به تفضیل شرح داده می شود.

راهکار های افزایش راندمان موتور خودرو قسمت اول

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مکاسیس همیار مهندس مکانیک، مهم ترین قسمت سیستم تولید توان در خودرو، قسمت اگزوز است، چرا که تمامی محصولات احتراق بایستی از طریق این سیستم دفع شوند. هرگونه اشکال در این قسمت، موجب ناتوانی خودرو در استفاده از انرژی موجود می شود لذا برای بهبود وضعیت راندمان خودرو، باید مسیر حرکت گاز ها را از خروجی اگزوز تا مجرای ورودی هوا دنبال کرده و ایرادات موجود را رفع کنیم.

انبارک اگزوز

اولین قسمتی که باید بررسی شود انبارک اگزوز و لوله خروجی متصل به آن است.

از آنجایی که محصولات احتراق سرعت و دمای بسیار زیادی دارند، هرگونه مانع در برابر خروج آنها میتواند موجب صرف کار زیادی توسط موتور برای خارج کردن انها شود. طبق این گفته بهترین کار این است که دود های خروجی، بدون هیچ واسطه ای و مستقیما به محیط تخلیه شوند. اما به علت مسائل زیست محیطی و قوانین موجود. انبارک اگزوز میتواند با نمونه ای که دارای مقاومت عبوری کمتری باشد تعویض شود.

کاتالیزور

پس از انبارک اگزوز، به کاتالیزور می رسیم. این قسمت وظیفه تغییر ساختار های شیمیایی موجود در گاز های خروجی را به عهده دارد. این قطعه نیز برای حفظ محیط زیست ضروری بوده و می تواند با نمونه ای که مقاومت کمتری در برابر عبور گاز ها داشته باشد تعویض شود.

مانیفولد دود

این قطعه وظیفه جمع آوری گاز های خروجی از مجرا های بلوک سیلندر و هدایت آنها به سمت کاتالیزور بر عهده دارد. بخاطر شکل هندسی نا متقارن این قطعه، معمولا از روش ریخته گری ماسه ای برای ساخت آن استفاده می شود. لذا جداره ی داخلی این قطعه زبر بوده و در جریان هوای خروجی ایجاد تلاطم میکند. برای رفع این مشکل و بهبود کارایی این قسمت، پولیشکاری سطح داخلی منیفولد دود بسیار موثر خواهد بود.

سوزن های انژکتور

این سوزن ها وظیفه پاشش سوخت به محفظه احتراق را بر عهده دارند و هر چقدر این عمل را با دقت بیشتری انجام دهند، عملیات احتراق با کیفیت بالاتری انجام خواهد شد. یک سوزن انژکتور خوب باید ذرات سوخت را در اندازه بسیار کوچک و ذراتی هم اندازه اسپری کند تا عمل احتراق بصورت یکنواخت انجام شود.

شمع و وایر شمع

در بازار شمع های متفاوتی با خصوصیات خاص و متفاوت موجود است. مهمترین عامل موثر در کارایی یک شمع، تعداد اسپارک ها (قطب های ایجاد جرقه) است. تعداد اسپارک بیشتر احتمال احتراق را بیشتر میکند. در زمان تعویض این قطعه باید به مشخصات فنی کویل خودرو توجه داشت.

همچنین جنس سیم و عایق های استفاده شده در وایر شمع نیز در انتقال بار الکتریکی از دلکو به شمع بسیار موثر است و باید از محصولی با کیفیت و خصوصیات مناسب استفاده شود.

سیستم تنفس

تنفس عبارت است از مکانیزم مکیده شدن و انتقال هوا(اکسیژن) به درون محفظه احتراق. این عمل در حالت کلی به سه روش انجام می شود که عبارت اند از:

تنفس کنترل شده (محدود)

تقریبا تمامی خودرو های موجود در ایران از سیستم تنفسی کنترل شده استفاده می کنند. در این سیستم منیفولد گاز، هوا را از داخل جعبه ی شامل فیلتر هوا می مکد. این جعبه عموما در کنار موتور قرار داشته و هوا از طریق مجرای کوچکی به آن وارد میشود. مزیت این سیستم این است که در برابر گرد و غبار مقاومت و عملکرد خوبی از خود نشان می دهد و هزینه های نگهداری و تعمیرات آن پایین است. اما از جمله معایب این سیستم می توان به مقاومت بسیار زیاد در برابر جریان هوا اشاره کرد. این بدین معنی است که بخش زیادی از توان تولیدی در موتور، صرف مکش هوا برای سیکل های بعدی می شود.

تنفس طبیعی

این سیستم بیشتر در خودرو های دهه هفتاد میلادی ساخت جنرال موتورز قابل مشاهده است. همچنین در برخی خودرو های داخلی مانند پارس نیز از این سیستم استفاده شده است. در این روش از یک فیلتر هوای با سطح نسبتا بزرگ استفاده می شود که مجرای ورودی آن مستیقما به دریچه ای روی کاپوت یا جلو پنجره خودرو متصل شده است. برتری این سیستم نسبت به تنفس کنترل شده در این است که در این حالت، از فشار حالت سکون هوا برای تغذیه موتور استفاده می شود. در نتیجه فشار هوای ورودی به موتور افزایش یافته و راندمان موتور بیشتر می شود.

تنفس پرخوران

این سیستم در بیشتر در خودرو های کلاس اسپرت و تعدادی از خودرو های شهری نسل جدید به چشم می خورد. برای تغذیه پرخوران موتور، از سیستم های توربوشارژ ، سوپرشارژ یا ترکیبی از آنها استفاده می شود. برای تامین هوای تنفس این سیستم ها معمولا از فیلتر های مخروطی شکل با مقاومت گذر دهی بسیار پایین استفاده می‌شود. این سیستم ها و جزئیات فنی آنها در بخش بعدی بطور مفصل شرح داده شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مکاسیس همیار مهندس مکانیک

مکاسیس شرکت آموزشی و صنعتی در زمینه مهندسی مکانیک و فناوری نانو است . که هم اکنون در دانشگاه محقق اردبیلی مشغول است.و در سایت آن شما می‌توانید از کتاب ها و مقالات و اخبار و جزوه های درسی و ویدیو و فیلم های آموزشی و مقالات که مربوط به این شاخه است بهرهمند شوید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش