اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951001204465730

مشاور وزیر بهداشت:

اعتبارات دولتی نظام سلامت از متوسط جهانی کمتر است

کد: 13951001204465730

https://goo.gl/btFw7w

، تهران , (اخبار رسمی): مقایسه اعتبارات وزارت بهداشت با اعتبارات سایر وزارتخانه ها غیرکارشناسی و غیرعلمی است.

اعتبارات دولتی نظام سلامت از متوسط جهانی کمتر است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت ،عباس زارع نژاد ،مشاور وزیر بهداشت در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر اینکه "در بودجه سال 96 خرج بهداشت و درمان بیشتر از خرج اقتصاد کشور است"، گفت:  بنده هم چنین ادعایی و یا این مطلب که "بودجه تمام وزارتخانه های اقتصادی به استثنای وزارت کار کمتر از بودجه وزارت بهداشت و درمان است" را دیده ام. قیاسی که در مورد بودجه وزارت بهداشت در مطلب مذکور ذکر شده است کاملا مع الفارق است. قاعدتا برای اظهار نظر در مورد بودجه کشور باید با ساختار بودجه نویسی آشنا بود. مثلا برای اظهار نظر در مورد خرج اقتصاد کشور باید بدانیم که 756 هزار میلیارد تومان از بودجه کل 1084 میلیارد تومانی کشور مربوط به شرکت های دولتی ، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است و علاوه بر این اعتبارات بسیار قابل توجهی هم در بخش خصوصی خرج اقتصاد کشور می شود.

وی در مورد مقایسه بودجه 9900 میلیارد تومانی وزارت بهداشت با بودجه سایر وزارتخانه ها نیز اظهار کرد: هم رقم مذکور صحیح نیست و احتمالا حاصل جمع غیر کارشناسی بعضی از ارقام خاص در جداول بودجه است و هم مقایسه به عمل آمده هم اصولا درست وعلمی نیست. بعضی وزارتخانه ها عمدتا نقش حاکمیتی و تنظیم بازار بر عهده دارند، بعضی دیگر قسمت عمده و قریب به اتفاق امور مربوط به خود را از طریق شرکتهای دولتی ارائه می کنند که در بودجه وزارتخانه مربوطه لحاظ نمی شود و بعضی وزارتخانه ها نظیر وزارت بهداشت وظیفه ارائه خدمت را هم بر عهده دارند به عنوان مثال 80 درصد موارد بستری کشور در بخش دولتی انجام می شود و بنابراین هزینه های مربوطه هم در بودجه این گونه وزارتخانه ها لحاظ می شود.

 زارع نژاد با بیان اینکه  وزارت بهداشت از اظهار نظر و انتقاد از عملکرد خود استقبال می کند، اضافه کرد:‌ در حالی که  اعتبارات دولتی سلامت نسبت به درآمد ناخالص ملی در  صورت  تخصیص کامل اعتبارات به 2.8 درصد می رسد که به طور معنی داری از 6 درصد متوسط جهانی پایین تر است و حتی معادل کشورهای با درآمد متوسط و  متوسط به بالا نیست، ادعاهای این چنینی به اقتصاد کشور و به سلامت مردم کمکی نمی کند و ممکن است در صورت عدم دقت سیاستگزاران و افکار عمومی تاثیر منفی و عکس هم بر جای بگذارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

شعار «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» یکی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع این است که از این پس تمام برنامه ها و سیاست های کشور در این مدت 5 سال که در کشور مصوب و اجرایی باشد، باید تحت تاثیر این شعار محوری باشد و سلامت مردم و نقش انسان سالم در توسعه کشور مد نظر قرار گیرد و این، موضوع مهمی در کشور محسوب می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول "تأمین سلامت مردم" در تحقق این هدف مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن بسیج خواهد کرد. یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است، آن هم در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است. بدیهی است در این میان، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، اولی تر و ابتدایی ترین حق مردم خواهد بود. روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مأموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان