اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951004206285700

تالاب «گندمان» احیا شد

کد: 13951004206285700

https://goo.gl/U2nBf2

، تهران , (اخبار رسمی): تالاب بین المللی گندمان استان چهارمحال وبختیاری در پی بارش های اخیر احیا شد.

تالاب «گندمان» احیا شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست،مرتضی منصوری،رئیس اداره محیط زیست شهرستان بروجن این خبر را اعلام کرد و گفت: پاییز و زمستان به عنوان فصل آبگیری تالاب است و با آبگیری کامل این تالاب به مرحله احیا رسیده است.

به گفته او بر اساس اعلام سازمان هواشناسی چهارمحال وبختیاری، میزان بارندگی در سال زراعی جاری 161 میلیمتر گزارش شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: سطح آب تالاب در فصل تابستان به میزان 40 درصد از وسعت 980 هکتاری کاهش یافته بود که بارش های اخیر سطح تالاب را به طور کامل آبگیری و پر کرد.
وی با بیان اینکه تالاب بین المللی گندمان آب چاه ‌های کشاورزی هشت روستای پایین دست را تامین می‌کند، گفت: در فصل بهار و تابستان میزان آب این تالاب به حداقل می رسد.
منصوری به ایجاد بندهای خاکی برای احیای تالاب اشاره کرد و گفت: محیط بانان و جوامع محلی در زمان بارندگی به هدایت آب های سطحی برای احیای تالاب اقدام می کنند.
وی گفت: یخ زدگی کامل در 2 تالاب گندمان و چغاخور نداشته ایم و یخ زدگی ها جزیی است.
رئیس محیط زیست شهرستان بروجن گفت: در فصل مهاجرت زمستانه پرندگان آبزی به تالاب های استان بیش از 150هزار پرنده به این منطقه مهاجرت می کنند.
به گفته وی در بین پرندگان گونه های سرسفید و چند گونه نادر دیگر مشاهده شده است.
تالاب بین المللی گندمان در نزدیکی ضلع شمال شرقی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن واقع است.
این تالاب در لیست 10 تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن نیز ثبت شده است.
وسعت تالاب گندمان 980 هکتار و ارتفاع این تالاب از سطح دریا 2219 متر است، در کنار تالاب می توان گیاهانی مثل بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش را مشاهده کرد. 
پرندگانی مثل لک لک، شکاری ها، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم هم در تالاب گندمان دیده می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

محیط زیست