عضو کمیته کشوری سلامت روان اعلام کرد

کمبود 10هزار تخت روانپزشکی در کشور

کد: 13951025219355730

https://goo.gl/dhEDfH

، تهران , (اخبار رسمی): با وجود میلیونها بیمار، حداقل 10هزار تخت روانپزشکی در کشور کمبود داریم؛ البته وزارت بهداشت با افتتاح یک هزار تخت جدید که فردا صورت می‌گیرد، ‌گامی برای رفع این کمبود قدیمی برداشته است.

کمبود 10هزار تخت روانپزشکی در کشور

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت ،وحید شریعت، عضو کمیته کشوری سلامت روان وزارت بهداشت با اعلام این خبر و با بیان اینکه امروز(شنبه) با حضور وزیر بهداشت، یک هزار تخت روانپزشکی جدید به بهره برداری به بهره برداری می رسد،گفت: کمبود تخت روانپزشکی یک مشکل قدیمی در کشور است؛ سالهاست که در هر یک از بیمارستان های روانپزشکی فهرست های طولانی از افراد در نوبت وجود دارد.

شریعت ادامه داد: کمبود شدید تخت روانپزشکی در کشور باعث شده است که خانواده‌ها برای درمان بیمارانشان با مشکلات جدی مواجه باشند و اغلب این خانواده ها برای بستری کردن بیمارشان سرگردان هستند.

وی گفت: ضریب اشغال تخت اغلب بیمارستانهای روانپزشکی دولتی بالای 95 درصد است؛ یعنی تقریبا هیچ وقت تخت خالی ندارند.

رئیس بیمارستان روانپزشکی ایران اضافه کرد: در بیمارستان روانپزشکی ایران در جاده مخصوص کرج با160 تخت، در بخشهای بستری و همچنین اورژانس، بیش از ظرفیت بیمارستان، بیمار وجود دارد و مجبوریم تخت اضافه ایجاد کنیم تا پاسخگوی حجم بالای مراجعان و بیماران حاد روانپزشکی باشیم.

عضو کمیته کشوری سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: اکنون حدود هفت هزار تخت روانپزشکی در کشور وجود دارد اما به هیچ وجه کفایت نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر 10 هزار تخت بیمارستانی روانپزشکی در کشور اضافه شود باز هم نیاز وجود دارد؛ ‌البته با توجه به این معضل قدیمی، ایجاد و بهره‌برداری از حدود هزار تخت روانپزشکی قدم بسیار بزرگی برای کاهش این بحران است.

شریعت گفت:‌ براساس مصوبه قانونی مجلس،‌ باید 10 درصد کل تخت های بیمارستانی کشور‌، تخت روانپزشکی باشد اما این مصوبه به دلایل مختلف از جمله سودآور نبودن، ‌خدمات روانپزشکی، ضعف پوشش بیمه‌ها و دردسرهای درمان بیماران اعصاب و روان هرگز اجرا نشد.

بیمه‌ها فقط 56 روز بستری را پوشش می‌دهند

وی افزود: بدلیل این کمبود، اغلب خانواده‌هایی که بیمار اعصاب و روان حاد دارند، تحت فشارهای شدیدی هستند و استرس های زیادی را تحمل می‌کنند. عدم پذیرش به موقع این بیماران نیز باعث می‌شود که شدت بیماری و آسیب این بیماران چند برابر شود.

شریعت با اشاره به ضعف پوشش بیمه‌ای خدمات روانپزشکی، گفت: بیمه‌ها فقط هزینه 56 روز بستری این بیماران را پوشش می‌دهند و اگر مدت بستری این بیماران در سال بیشتر شود که در بسیاری از مواقع این اتفاق می‌افتد، بیمه‌ها پوشش نمی‌دهند و هزینه‌های بسیار سنگینی به خانواده‌های آنها تحمیل می‌شود.

وی افزود: انتظار خانواده های بیماران اعصاب و روان این است که مانند سایر بیماران آنان نیز فقط 6 درصد هزینه‌های بستری را بپردازند اما در عمل به علت ضعف پوشش بیمه ها، ‌حتی در صورت بستری کمتر از 56 روز نیز، سهم پرداختی این بیماران بیشتر است؛ ‌در حالی که بسیاری از این بیماران حتی توان پرداخت 6 درصد هزینه‌های بستری را نیز ندارند.

شریعت گفت: اغلب بیماران اعصاب وروان به خدمات کار درمانی و مشاوره های مداوم حداقل یکبار در هفته نیاز دارند، در حالی که بیمه‌ها این خدمات را پوشش نمی دهند و هزینه این خدمات که به چند میلیون تومان در ماه می‌رسد، عملا به دوش خانواده بیماران می‌افتد که اغلب نیز توان پرداخت تن را ندارند.

اوافزود: هزینه یک ساعت مشاوره این بیماران حدود 120 هزار تومان است و اغلب این بیماران به بیش از یک جلسه یک ساعته مشاوره و حدود سه جلسه مشاوره در هفته نیاز دارند.

عضو کمیته کشوری سلامت روان وزارت بهداشت گفت: دلیل ضعف پوشش بیمه‌ها نیز علمی نیست بلکه محدودیت های اقتصادی بیمه‌ها، عامل نقصان در پوشش بیمه‌ها برای بیماران روانپزشکی است.

وی بیشترین مراجعه‌کنندگان به بیمارستان های روانپزشکی را معتادان، بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و دو قطبی اعلام کرد و گفت: این بیماران شدیدترین بیماران اعصاب و روان هستند که تعدادشان نیز در کشور بسیار زیاد است.

وی گفت: آمار معتادان بویژه سوء ‌مصرف کنندگان مواد تزریقی و روانگردان در کشور بسیار بالاست. بسیاری از آنها پس از مصرف با علائم جنون به بیمارستان آورده می‌شوند.

طرح تحول به داد بیماران اعصاب و روان رسید

شریعت اضافه کرد: تعرفه‌های پایین خدمات روانپزشکی در گذشته یکی از مهمترین عوامل محدودیت تختهای روانپزشکی بود اما بعد از طرح تحول سلامت، هزینه خدمات بستری روانپزشکی به سطح سایر بیماری‌ها رسید و تا حدی بحران مالی بیمارستان‌های روانپزشکی بر طرف شد هر چند هنوز نیز این مراکز با مشکلات مالی جدی مواجه هستند.

امروز با حضور وزیر بهداشت در بیمارستان گلستان اهواز، یک هزار تخت روانپزشکی به مراکز درمانی کشور اضافه می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

شعار «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار» یکی از موضوعاتی است که در تدوین سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع این است که از این پس تمام برنامه ها و سیاست های کشور در این مدت 5 سال که در کشور مصوب و اجرایی باشد، باید تحت تاثیر این شعار محوری باشد و سلامت مردم و نقش انسان سالم در توسعه کشور مد نظر قرار گیرد و این، موضوع مهمی در کشور محسوب می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول "تأمین سلامت مردم" در تحقق این هدف مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن بسیج خواهد کرد. یکی از حقوق اساسی مردم دانستن و آگاهی است، آن هم در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است. بدیهی است در این میان، آگاهی دادن و اطلاع رسانی به مردم در زمینه سلامتی و بهداشت، اولی تر و ابتدایی ترین حق مردم خواهد بود. روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مأموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان