اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951105225935833

در محک برگزار شد

چهارمین نشست مؤسسات خیریه فعال در حوزه سرطان

کد: 13951105225935833

https://goo.gl/lFtn9Z

، تهران , (اخبار رسمی): چهارمین نشست مؤسسات خیریه فعال در حوزه سرطان همزمان با پویش ملی مبارزه با سرطان با حضور وزیر بهداشت، معاونان حوزه‌های بهداشت، درمان، تحقیقات و فن‌آوری و اجتماعی این وزارتخانه، اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر ایران، مؤسسات خیریه فعال در حوزه سرطان و سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شد.

چهارمین نشست مؤسسات خیریه فعال در حوزه سرطان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی محک،فرشاد فرزادفر، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر در اولین سخنرانی از این نشست با ارائه نتایج مطالعه ملی درباره عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیر در کشور به سخنرانی پرداخت. 
وی با شرح موردی نتایج به دست آمده، گفت: «بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان از جمله بیماری‌های غیرواگیری هستند که قابل پیشگیری و کنترل‌اند. در تحقیق عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیر، هزار و 500 نفر در سراسر کشور درگیر این مطالعه بودند و در سه دوره آموزشی نیز شرکت داشتند. این مطالعه در سطح ملی و با بررسی و سنجش شیوه تغذیه و سبک زندگی مردم صورت گرفته است. نتایج این تحقیق برای نخستین بار در هر مرحله به صورت دیجیتال ثبت شد و در آینده نزدیک در 32 جلد کتاب اطلس برای بهره‌‌مندی محققان و تصمیم‌گیران حوزه سلامت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»
 نقش مؤثر سازمان‌های مردم‌نهاد در تحقیقات سرطان
همچنینرضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و مسئول برنامه ملی کنترل سرطان درباره وضعیت آماری و تحقیقات سرطان به سخنرانی پرداخت.
وی با خوشامدگویی از حضور خیریه‌های فعال در حوزه سرطان با اشاره به ضرورت تشکیل شبکه ملی تحقیقات سرطان گفت: «نقش‌ سازمان‌های مردم‌نهاد در ایجاد یک شبکه تحقیقاتی در حوزه سرطان بسیار قابل توجه و تأثیرگذار است. تاکنون 65 مؤسسه خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان با شبکه ملی تحقیقات سرطان مشارکت داشته‌اند. در حال حاضر این شبکه در 10 استان کشور ( گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، کرماتنشاه، مازندران و هرمزگان) مراکز ثبت سرطان فعال دارد و امیدواریم در برنامه ملی ثبت سرطان ایران برای تحقق ثبت میزان ابتلا و بهبودی بیماری سرطان جهت پیشبرد تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد.»
دکتر ملک‌زاده با اعلام اینکه طبق آمار به دست آمده سالانه 85 هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان می‌شوند و در سال 55 هزار بیمار مبتلا به سرطان فوت می‌کنند از ایجاد و توسعه کمی و کیفی شبکه ملی تحقیقات سرطان در کشور برای پیشگیری و کنترل این بیماری ابراز امیدواری کرد.
 دسترسی و پوشش همگانی در پیشگیری و کنترل سرطان با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد
 علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نیز از تلاش‌های بانیانی که بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان محک را برای حمایت همه‌جانبه از کودکان مبتلا به سرطان بنا نهادند، تقدیر کرد و درباره لزوم توجه به بیماری سرطان و اهمیت تشکیل برنامه جامع برای مبارزه با آن به سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم جهت شکل‌گیری طرح جامع سلامت در ایران گفت: «پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و ارائه خدمات درمانی مراقبتی- تسکینی به صورت یکپارچه و همراه با هم زمینه خدمات درمانی و حمایتی از بیماران مبتلا به سرطان را فراهم می‌سازد و موجب کنترل سرطان می‌شود. نهاد دولت و وزارت بهداشت به تنهایی قادر به پوشش همگانی سلامت نیستند و بدون تردید حضور و فعالیت مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان یکی از متولیان نهادهای اجتماعی تأثیرگذار در حوزه سلامت می‌تواند میزان دسترسی و همکاری‌ در پیشگیری و کنترل سرطان را ممکن سازد.»
 توسعه ارائه خدمات استاندارد درمانی با مشارکت مؤسسات خیریه 
در ادامه محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با ارائه گزارش فعالیت‌های مرتبط با «تشخیص و درمان سرطان» به سخنرانی پرداخت. 
وی با بیان چالش‌های موجود در حوزه تشخیص و درمان سرطان گفت: «محدودیت دسترسی به امکانات و تجهیزات، محدودیت در ارائه خدمات استاندارد درمانی و حمایتی و همچنینی محدودیت در میزان نیروی انسانی توانمند از چالش‌های پیش رو در حوزه تشخیص و درمان سرطان در کشور است. امید داریم با مشارکت سازمان‌های خیریه فعال در حوزه سرطان برای تغییر روش‌ها، توسعه زیرساخت‌های درمانی و ارائه خدمات استاندارد جهت بهبود عملکرد طرح سلامت کشور گام برداریم.» 
 نقش پر رنگ مؤسسات خیریه در ایجاد شبکه ملی سرطان
محمد هادی ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نیز با ارائه گزارش درخصوص فعالیت‌های مرتبط با سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه سرطان به سخنرانی پرداخت.
وی با اعلام اینکه هم‌اکنون در ایران 850 مؤسسه خیریه و 620 سازمان مردم‌نهاد در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند که در مجموع 1470 تشکل مردمی را تشکیل می‌دهند، گفت: «همراهی و مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و مؤسسات خیریه موجب هم‌افزایی دانش و تجربیات جمعی این تشکل‌های مردمی می‌شود و بستر حل مسائل و چالش‌های موجود در حوزه سلامت کشور را فراهم می‌سازد. برگزاری سه نشست تخصصی با حضور مؤسسات خیریه فعال در حوزه سرطان که در آذر ماه 1395 موجب اخذ تأیید تأسیس شبکه ملی مؤسسات خیریه حوزه سرطان شد که حاکی از ظرفیت این سازمان‌ها برای بهر‌مندی از ظرفیت‌های یکدیگر و خِرد جمعی جهت پیشبرد اهداف دارد. امیدواریم امروز نیز با برگزاری چهارمین دوره از این نشست همزمان با پویش ملی مبارزه با سرطان و حضور گسترده مؤسسات خیریه فعال در این حوزه که نقش پر رنگی در ایجاد یک شبکه منسجم برای مبارزه با این بیماری دارند گام مؤثری در کنترل سرطان کشور داشته باشد.»
 بیان چالش‌ها و پیشنهادات در کارگروه‌های تخصصی سازمان‌های خیریه فعال در حوزه سرطان 
در ادامه این نشست نمایندگان چهار کارگروه تخصصی در سازمان‌های خیریه در حوزه‌های پیشگیری، آموزش، پژوهش، فرهنگ‌سازی؛ تشخیص زودهنگام و غربالگری در سرطان؛ ارائه خدمات حمایتی و مراقبتی و توسعه و زیرساخت به ارائه گزارشات جامع پرداختند.
نمایندگان هر یک از کارگروه‌های تخصصی که با مشارکت مؤسسات خیریه فعال در حوزه سرطان تشکیل شده است به بیان چالش‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در ارائه خدمات درمانی و حمایتی به بیماران مبتلا به سرطان و ارائه طرح‌های پیشنهادی خود پرداختند و برای تبادل دانش و تجربیات خود در زمینه مبارزه با سرطان اعلام آمادگی کردند.
 رونمایی از 9 سند، دستورالعمل و سامانه «برنامه ملی مبارزه با سرطان»
همچنین در طول این همایش از 9 سند، دستورالعمل و سامانه «برنامه ملی مبارزه با سرطان» رونمایی شد و از اساتید متخصص، کارشناسان و فعالان دانشگاهی که در اجرای پویش ملی مبارزه با سرطان موفق عمل کردند، تقدیر شد.
 افزایش اثربخشی کمک‌های خیرخواهانه در توسعه سیستم‌های درمانی با مشارکت خیرین
آراسب احمدیان، مدیرعامل مؤسسه خیریه محک در این مراسم ضمن معرفی مؤسسه خیریه محک و مقایسه آمار کودکان مبتلا به سرطان در آمریکا و ایران گفت: «آمریکا 10 برابر ایران تولید ناخالص ملی دارد در حالی که در میزان فوت کودکان مبتلا به سرطان نسبت به موارد جدید ابتلا در این کشور تنها سه درصد کمتر از ایران است که این امر نشان‌دهنده ظرفیت اجتماعی و متخصصان کشور ایران در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان است.»
وی با بیان اینکه هزینه اداره دو سال یک بیمارستان برابر با ساخت آن است و تنها بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان ایران، فقط با حمایت نیکوکاران دهمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد ادامه داد: «لذا توصیه می‌شود خیرین در کنار تأمین هزینه‌های ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها به تأمین هزینه اداره آنها نیز توجه نموده و از این طریق اثربخشی کمک‌های خیرخواهانه در توسعه سیستم‌های درمانی را افزایش دهند. توجه به این نکته بسیار مهم است که ساختمان و تجهیزات بدون وجود نیروهای متخصص و کارآمد قادر به ارائه خدمات به بیماران نخواهد بود.»
پوشش همگانی سلامت با افزایش مؤسسات خیریه مشابه محک
 سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان سخنران پایانی با تشکر از میزبانی محک در این مراسم گفت: «سهم وزارت بهداشت نیز در کنترل عوامل خطر کمتر از 20 درصد است و مابقی این سهم را شاکله‌های دولتی و سازمانهای مردم نهاد بر عهده دارند.»
وی با گرامیداشت یاد پروفسور پروانه وثوق، فوق تخصص خون و آنکولوژی و رییس فقید هیأت امنای محک افزود: «سازمانهای مردم‌نهاد فعال در حوزه سلامت میتوانند کمک بزرگی در پیشبرد اهداف وزارت بهداشت داشته باشند و امیدواریم پوشش همگانی سلامت با افزایش مؤسسات خیریه مشابه محک انجام شود. به امید آنکه این مؤسسه نیز مطابق چشم‌انداز خود تا سال 1400 در سراسر کشور موفق به ارائه خدمات به صورت یکپارچه شود.»
وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم مشارکت دانشگاهها با مؤسسات خیریه گفت: «حمایت دانشگاهها از مؤسسات خیریه میتواند زمینه مشارکت نهادهای علمی و دانشگاهی با نهادهای اجتماعی چون سازمانهای مردمنهاد را جهت افزایش تحقیقات و دانش تخصصی فراهم سازد.»
 اهدای تابلوی کودکان محک به وزیر بهداشت
در پایان این مراسم محک با اهدای لوح تقدیر از وزیر بهداشت تقدیر کردند. همچنین وزیر بهداشت نیز با نگارش متنی برای کودکان مبتلا به سرطان روی تابلوی نقاشی شده توسط کودکان حامی محک برای آنها یادگاری نوشت.
پیوستن محک به کمپین انجمن جهانی کنترل سرطان (UICC)
مؤسسه خیریه محک به عنوان عضو رسمی سازمان جهانی کنترل سرطان (UICC) و در جهت تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد به کمپین جهانی روز سرطان پیوست تا با ترویج اهداف این کمپین جامعه را نسبت به دغدغه‌های بیماران مبتلا به سرطان آگاه کند. کمپین (UICC) به کلیه حضار برنامه معرفی گردید و تلاش شد از طریق آشنایی معاونین ومدیران وزارت بهداشت و همچنین رؤسای دانشگاه‌ با این کمپین اهداف این برنامه تحقق یابد. محک امیدوار است با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد، مشکلات مردمان سرزمین‌مان در حوزه بیماری سرطان کاهش یافته و کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان افزایش یابد. 
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه خیریه محک

مؤسسه خیریه محک از سال 1370 با انگیزه والای کمک به همنوع فعالیت همه جـانبه خود را جهت حمایت از کودکان مبتلا بـه سرطان زیر 16 سال و خانواده‌های آنـان آغاز کرده است. در بیست و پنج سال فعـالیت، محک بـا اتکا به کمک‌های انسان‌دوستانه مردم نیک‌اندیش سرزمین‌مان تاکنون توانسته بیش از 23 هزار کودک مبتلا به سرطان را تحت حمایت همه جانبه قرار دهد.محک تا پایان سال 93 بیش از 23000 کودک مبتلا به سرطان را تحت حمایت همه جانبه قرار داده است. دریافت مقام مشورتی از شورای اقتصادی، اجتماعی سازمان ملل متحد(ECOSOC)، عضویت در سازمان های معتبر بین المللی مرتبط با سرطان کودکان، احداث تنها بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان در خاورمیانه با زیر بنای 18000 متر مربع و امکانات کامل کلینیکی و پاراکلینیکی در سال 1386، دریافت تندیس نقره‌ای کیفیت (GIC) از مؤسسه بین المللی استاندارد “جی.آی.سی ، اخذ استاندارد NGO Benchmarking از شرکت SGS به عنوان اولین سازمان غیردولتی درمنطقه خاورمیانه، دریافت نشان طلای انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه (IPMA)، انجام پروژه‌های تحقیقاتی-کاربردی با همکاری معتبرترین مؤسسات تحقیقات داخلی و خارجی نشان دهنده فعالیت مؤثر این مؤسسه خیریه در سطوح پیشرفته ملی و بین‌المللی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]