کد: 13960121245777127

روش‌های گیاهی و ورزشی درمان دیابت

کد: 13960121245777127

https://goo.gl/MZgKZJ

، تهران , (اخبار رسمی): ماردین‌شاپ شما را با انواع روش‌های درمان دیابت از جمله گیاهان دارویی، ورزش‌های خاص و ...آشنا می‌کند.

درمان دیابت با روش های مختلف

مطالعات نشان می‌دهد که تنها ۳۹درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در مقایسه با ۵۸درصد از دیگر افراد، فعالیت‌های بدنی منظم دارند

 ماردینشاپ روش‌های درمان دیابت را در زیر آورده است:

۹ گیاه برای پیش‌گیری و درمان دیابت عبارتند از:

 

1. گیمنما سیلوستر (Gymnema sylvestre)

نام هندی این گیاه را می‌توان به «شکرشکن» برگرداند.  این گیاه توانایی تشخیص شیرینی را کاهش می‌دهد و یکی از قدرتمندترین گیاهان برای کنترل قند خون و درمان دیابت است. شکرشکن با افزایش فعالیت آنزیم‌هایی که به سلول‌ها کمک می‌کنند از گلوکز استفاده می‌کند یا با تحریک، انسولین تولید می‌کند. هر چند در مورد عوارض جانبی این گیاه به طور گسترده مطالعه نشده است، اما ظاهرا عوارض جانبی جدی ندارد.

 

2. خربزه تلخ (Bitter melon)

تصور می‌شود خربزه تلخ به سلول‌ها کمک می‌کند از گلوکز به طور موثری استفاده کنند در نتیجه به درمان دیابت کمک می‌کند و جذب قند در روده را مسدود می‌کند. هنگامی که محققان فیلیپینی از گروهی از مردان و زنان خواستند به مدت سه ماه کپسول خربزه تلخ را مصرف کنند، مشخص شد که قند خون آنها نسبت به افرادی که دارونما مصرف کرده بودند به مقدار اندک اما ثابتی کاهش یافته است. از عوارض احتمالی جانبی استفاده از خربزه تلخ می‌توان به مشکلات گوارشی اشاره کرد. 

 

3. کاکتوس گلابی خاردار (Prickly pear cactus)

مطالعاتی که در زمینه میوه رسیده این کاکتوس انجام شده است نشان می‌دهد که موجب کاهش سطح قند خون و جلوگیری از دیابت می‌شود. این میوه را در میوه‌فروشی‌ها پیدا کنید در غیر این‌صورت، آب میوه و یا پودر آن در فروشگاه‌های مواد غذایی سالم موجود است. این میوه به دلیل دارا بودن اجزایی که شبیه انسولین عمل می‌کنند،  قند خون را پایین می‌آورد. از آنجا که سرشار از فیبر است برای افرادی که رژیم لاغری دارند بسیار مفید است.

 

4. زغال اخته

زغال اخته در میوه و برگ خود حاوی آنتی‌اکسیدان قوی است، از این رو این میوه برای لاغری موثر است. این آنتی‌اکسیدان‌ها که آنتوکیانیدینز (Anthocyanidin) نام دارند، ظاهرا از آسیب رسیدن به عروق خونی کوچک جلوگیری می‌کند که می‌توانند منجر به درد عصب و رتینوپاتی (آسیب به شبکیه چشم) شود. هم‌چنین مطالعات روی حیوانات نشان داده است که زغال اخته می‌تواند قند خون را کاهش دهد و در درمان دیابت اثرگذار باشد.

 

5. جینسینگ

این گیاه چینی که برای تقویت ایمنی بدن و مبارزه با بیماری‌ها شناخته شده است در زمینه دیابت و کاهش قند خون تاثیرات مثبتی دارد. جینسنگ جذب کربوهیدرات‌ها را کند می‌کند، توانایی سلول‌ها در استفاده از گلوکز را افزایش می‌دهد و باعث افزایش ترشح انسولین از پانکراس می‌شود. جینسنگ گلوکز خون را در مقایسه با قرص‌های دارونما ۱۵ تا ۲۰درصد کاهش می‌دهد و مانند قرص قند عمل می‌‌کند.

 

6. دانه شنبلیله

مطالعات حیوانی و انسانی نشان داده است که دانه شنبلیله باعث کاهش قند خون، افزایش حساسیت به انسولین و کاهش کلسترول می‌شود. این اثرات شاید تا حدودی به دلیل محتوای بالای فیبر این دانه است. این دانه هم‌چنین حاوی یک اسید آمینه است که به نظر می‌رسد ترشح انسولین را افزایش می‌دهد. در یکی از تحقیقات بزرگی که بر روی ۶۰ نفر که روزانه ۲۵ گرم از این دانه را مصرف می‌کردند انجام شد، بهبود قابل توجهی در کنترل و میزان قند خون آنها بعد از وعده غذایی حاصل شد. 

 

7. بابونه و چای بابونه

شواهد نشان می‌دهد که چای بابونه قادر است قند خون را کاهش دهد و در نتیجه از پیشرفت دیابت نوع دوم و برخی از آسیب‌های مرتبط با سطح بالای قند خون جلوگیری کند. نوشیدن این چای با غذا و یا مدت کوتاهی بعد از غذا می‌تواند به کنترل سطح قند خون شما کمک کند.

 

8. چای تولسی (Tulsi) - چای ریحان مقدس

چای تولسی یا همان ریحان مقدس، نوعی از خانواده گیاه ریحانی است که در پخت و پز غربی استفاده می‌شود. تولسی دارای خواص دارویی قدرت‌مندی است و در درمان دیابت نوع دوم استفاده می‌شود. تولسی هم مانند بابونه می‌تواند قند خون را کاهش دهد و موجب کاهش استرس، اضطراب و محافظت از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از استرس شود.

 

9. دارچین

دارچین ادویه و طعم‌دهنده محبوبی است که شواهد قابل توجهی در کاهش قند خون نشان داده است. اگر شما مبتلا یا در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم هستید، یا صرفا می‌خواهید سطح قند خون خود را به دلایلی مانند دوری از بی‌ثباتی در خلق و خو که با افزایش قند خون همراه  است،متعادل کنید، بد نیست دارچین را به عنوان یک طعم‌دهنده به وعده‌های غذایی خود بیافزایید. شما هم‌چنین می‌توانید چوب دارچین یا پودر آن را به چای‌های گیاهی خود اضافه کنید. مطمئن شوید که دارچین، خالص باشد و شکر ی به آن اضافه نشده باشد. مسلما نمی‌خواهید شکر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. دارچین به عنوان یک ادویه به طور طبیعی شیرین است، حتی اگر به آن شکری افزوده نشده باشد. این گیاه در لاغری تاثیر شگفت‌انگیزی دارد بنابراین به افرادی که رژیم لاغری دارند پیشنهاد می‌شود حتما از آن استفاده کنند.

 

۶ ورزش مفید برای درمان دیابت

آیا به اندازه کافی ورزش می کنید؟ احتمالا پاسخ‌تان منفی است به ویژه اگر مبتلا به دیابت هستید. مطالعات نشان می‌دهد که تنها ۳۹درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع دوم در مقایسه با ۵۸درصد از دیگر افراد، فعالیت‌های بدنی منظم دارند که این مایه تاسف است، چرا که به گفته دکتر شری کولبرگ آکس (Sheri Colberg-Ochs  استاد بازنشسته علوم ورزشی در دانشگاه الد دومینیون (Old Dominion) در نورفولک ویرجینیا، فعالیت‌داشتن می‌تواند به افزایش عملکرد انسولین و کنترل قند خون کمک کند. ورزش کردن همچنین به کاهش وزن و بهبود تعادل نیز کمک می‌کند و این موضوع مهم است زیرا بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع دوم در معرض خطر چاقی هستند. دکتر شری کولبرگ آکس می‌گوید: «توصیه من است که افراد بالای ۴۰ سال مبتلا به دیابت، تمرینات تعادلی را در برنامه هفتگی خود، دست‌کم دو تا سه روز در هفته، بگنجانند. این تمرین‌ها می‌توانند به سادگی تمرین تعادل بر روی یک پا و یا تمرین‌های پیچیده‌تر مانند تای‌چی باشند. تمرینات مقاومتی و مربوط به پایین‌تنه نیز مانند تمرینات تعادلی عمل می‌کند».

در ادامه 6 ورزش مفید معرفی می‌کنیم که می‌توانید به راحتی به صورت روزانه انجام دهید. البته بهتر است پیش از انجام هرگونه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

 

 1. پیاده روی

به قول دکتر کولبرگ آکس «پیاده‌روی برای همه راحت است. تنها چیزی که نیاز دارید یک جفت کفش مناسب و محلی برای پیاده روی است. احتمالا پیاده‌روی یکی از فعالیت‌هایی است که بیش از هر چیز دیگری برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز شده است».  پیاده‌روی سریع با سرعت ثابت که ضربان قلب را بالا ببرد یک ورزش هوازی است و مطالعات نشان داده‌اند که انجام فعالیت‌های هوازی حداقل سه روز در هفته و به مدت ۱۵۰ دقیقه بر روی درمان دیابت اثرات مثبتی دارد. انجمن دیابت آمریکا (ADAA) به مردم توصیه می‌کند یک روز در میان، تمرینات هوازی داشته باشند.

 

2. تای چی

 تای چی که مجموعه‌ای از حرکات است که به شیوه‌ای آرام طی بیش از ۳۰ دقیقه انجام می‌شود، قرن‌هاست که دنبال می‌شود. دکتر کولبرگ آکس می‌گوید این ورزش یک انتخاب عالی برای دیابت نوع ۲ است. تای چی به این دلیل برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است که علاوه بر تناسب اندام، استرس را نیز کاهش می‌دهد. تای چی همچنین تعادل را بهبود می‌دهد و می‌تواند آسیب‌های عصبی را که یکی از عوارض شایع دیابت است کاهش دهد. البته به گفته دکتر کولبرگ آکس مورد دوم هنوز ثابت نشده است که تاکیدی بر این نکته است که کار کردن روزانه روی تعادل برای اینکه وقتی پا به سن می‌گذارید بتوانید بر روی پاهای خود بایستید و فعالیت‌های خود را بتوانید بدون نیاز به کمک دیگری انجام دهید، بسیار مهم است. دکتر کولبرگ آکس می‌گوید: «اگر نمی‌خواهید تای چی انجام دهید، تمرینات تعادلی دیگری را در برنامه هفتگی خود قرار دهید تا از خطر نبود تعادل به دور باشید».

 

3. وزنه برداری

دکتر کولبرگ آکس می‌گوید «هر چقدر هم در مورد مزایای وزنه برداری بگویم کم است، نه تنها برای افراد مبتلا به دیابت بلکه برای همه». وزنه‌برداری عضله‌سازی می‌کند که برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مهم است. دکتر کولبرگ آکس همچنین می‌گوید «اگر حجم عضلانی شما کم شود، حفظ قند خون برایتان بسیار سخت‌تر خواهد بود». حداقل دو بار در هفته ورزش‌های مقاومتی یا وزنه‌برداری را در برنامه مدیریت دیابتی خود بگنجانید؛ سه بار در هفته بهتر است اما همیشه یک روز استراحت بین تمرینات وزنه‌برداری قرار دهید (در روز استراحت می‌توانید ورزش‌های دیگری انجام دهید). در هر جلسه باید ۵ تا ۱۰ نوع مختلف وزنه‌برداری انجام شود که همه گروه‌های عضلانی اصلی را درگیر کند. برای افزایش قدرت مطلوب، هر تمرین را در ست‌های 3تا 4تایی انجام دهید و هر ست را ۱۰ تا ۱۵ بار تکرار کنید.

 

4. یوگا

مطالعات زیادی نشان داده است که یوگا به روش‌های مختلفی می‌تواند به شما کمک کند. یوگا می‌تواند چربی پایین‌تنه را کاهش دهد، با مقاومت به انسولین مقابله کند و عملکرد عصب‌ها را بهبود دهد که همه این موارد برای دیابت نوع ۲ مهم هستند. یوگا هم مانند تای چی، یک کاهنده بزرگ استرس دیابتی است از این رو در درمان دیابت کمک می‌کند. دکتر کولبرگ آکس می‌گوید «هنگامی که سطح استرس بالا می‌رود، سطح قند خون نیز افزایش می‌یابد». یکی از مزایای یوگا به عنوان یک ورزش این است که شما می‌توانید آن را به هر اندازه‌ای که بخواهید انجام دهید. به نقل از دکتر کولبرگ آکس «هر چه بیشتر بهتر». این ورزش برای کاهش افسردگی نیز خوب است. بر اساس مطالعه ای که در دسامبر ۲۰۱۶ در مجله فعالیت بدنی و سلامت (Physical Activity & Health) چاپ شد، یوگا به کاهش نشانه‌های افسردگی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند و افراد چاق برای دست‌یابی به نتایج قابل توجه‌تر باید بیش‌تر ورزش کنند.

 

5.شنا

شنا یکی دیگر از ورزش‌های هوازی است که برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مناسب است چرا که به مفاصل فشار نمی‌آورد. به گفته دکتر کولبرگ آکس «شناوربودن روی آب از استرس شما می‌کاهد» و همچنین آسان‌تر از ورزش های دیگر مانند راه رفتن یا دویدن است. خیلی اوقات دیابت، جریان خون به عروق خونی کوچک اندام شما را کاهش می دهد و در نتیجه پاهای‌تان بی‌حس می‌شود. افراد مبتلا به دیابت باید از وارد آمدن صدمات به پاها،حتی بریدگی‌های جزئی یا تاول، جلوگیری کنند، چون درمان‌شان آهسته پیش می‌رود و مستعد ابتلا به عفونت هستند. کفش‌های ویژه که برای استفاده در استخر ساخته شده است می‌تواند از خراشیدگی پاها و لغزیدگی جلوگیری کند.

 

6. دوچرخه ثابت

دوچرخه‌سواری نیز شکلی از ورزش‌های هوازی است که باعث می‌شود قلب قوی‌تر شود و ریه‌ها بهتر عمل کنند. دوچرخه ثابت برای افراد مبتلا به دیابت بسیار ایده‌آل است چون می‌توان آن را داخل خانه انجام داد و دیگر لازم نیست نگران آب و هوا، افتادن یا دور شدن از خانه شد. دوچرخه‌سواری جریان خون به پاها را افزایش می‌دهد که برای افراد مبتلا به دیابت خیلی خوب است  و کالری زیادی می‌سوزاند تا وزن در حالت ایده‌آل بماند.

موارد بالا نه تنها در درمان دیابت بلکه افرادی که دارای رژیم لاغری و رژیم غذایی هستند می‌توانند از گیاهان دارویی بالا و ورزش‌هایی که نام برده شد در کنار هم استفاده کنند تا بتوانند نتیجه بهتری بگیرند.

 

داروهای ترکیبی برای درمان دیابت نوع ۲

برخی داروها اثرات دو دارو را هم‌زمان دارا هستند که یک مزیت مهم به شمار می آید. خیلی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مجبور به استفاده از داروهای متعدد هستند، بنابراین بهتر است که همه آنها را در یک قرص ترکیب کرد.

مشکل بالقوه استفاده از داروهای ترکیبی این است که تنظیم دوز آنها سخت می‌شود زیرا دوزهای داروها با یکدیگر متفاوت هستند.

نمونه هایی از داروهای ترکیبی برای دیابت نوع ۲: 
متفورمین و گلی پیزید (Metformin and glipizide) = (Metaglip) 
رزیگلیتازون و گلیمپراید (Rosiglitazone and glimepiride) = (Avandaryl) 
داروی پیوگلیتازون و متفورمین (Pioglitazone and metformin) = (ACTOplus Met) 
متفورمین و گلی بوراید (Metformin and glyburide) = (Glucovance) 
رزیگلیتازون و متفورمین (Rosiglitazone and metformin) = (Avandamet) 
پیوگلیتازون و گلیمپراید (Pioglitazone and glimepiride) = (duetact)

 

۱۰ ماده غذایی برای درمان دیابت

برخی مواد غذایی می‌توانند دیابت را کنترل کنند، تا حدی که برخی از بیماران دیابتی می‌توانند بدون مصرف دارو، سطح قند خون طبیعی خود را حفظ کنند. هر چند در مورد اینکه آیا رژیم غذایی می‌تواند این شرایط را درمان کند یا خیر بحث‌هایی وجود دارد، اما افراد مبتلا به دیابت می‌توانند سطح قند خون خود را از طریق غذاهای سالم و تغییر شیوه زندگی مدیریت کنند.

پژوهش‌ها نشان داده است که برخی از مردم مبتلا به دیابت نوع ۲ قادرند از طریق ورزش و رژیم‌های غذایی که مصرف کالری را به ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ کالری در روز محدود می‌کند، سطح قند خون خود را خارج از محدوده دیابت نگه دارند.

حتی اگر بیماران دیابتی به دارو هم نیاز داشته باشند، یک برنامه غذایی مناسب می‌تواند شرایط  آنها را به طور قابل توجهی به سوی یک زندگی سالم بهبود بخشد.

 

در اینجا ۱۰ ماده غذایی مغذی برای مبارزه و درمان دیابت را معرفی می‌کنیم.

۱. انواع لوبیاها می‌توانند پروتئین باارزشی فراهم کنند بدون اینکه مانند دیگر مواد غذایی پروتئینی، مواد اشباع‌شده داشته باشند. لوبیا هم‌چنین سرشار از فیبر، پتاسیم و منیزیم است.

۲. سبزیجات برگ سبز تیره، کم‌کربوهیدرات و کم‌کالری هستند، بنابراین افراد می توانند بدون نگرانی از چاق شدن از آنها استفاده کنند. انجمن دیابت آمریکا اسفناج، کلم کولارد (collards) و کلم کالی (kale) را توصیه می‌کند.

۳. ماهی با اسیدهای چرب امگا ۳ دارای پروتئین است و با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مقابله می‌کند. انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند در هفته ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم ماهی مصرف شود. بیماران دیابتی باید از ماهی‌های سرخ‌شده یا سوخاری اجتناب کنند و ماهی را به صورت کبابی، تنوری یا بخارپز مصرف کنند. ماهی آزاد، ماهی تن، ساردین، شاه‌ماهی و ماهی خال‌دار از جمله ماهی‌های غنی از امگا ۳ هستند.

۴. شیر و ماست بدون چربی از چاقی جلوگیری و  کلسیم مورد نیاز بدن را نیز فراهم می‌کنند. علاوه بر این بسیاری از محصولات لبنی غنی‌شده با ویتامین D هستند.

۵. غلات سبوس‌دار دارای مواد مغذی هستند که به افراد حس سیری می‌دهند و از چاقی جلوگیری می‌کنند. غلات سبوس‌دار شامل نان گندم سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار و برنج قهوه ای است. غلات تصفیه‌شده در طول پردازش، مواد مغذی را از دست می‌دهند.

۶. میوه‌هایی با سطوح کاهنده قند خون به آرامی هضم می‌شوند و از افزایش ناگهانی قند خون بعد از وعده غذایی جلوگیری می‌کنند. این میوه‌ها شامل سیب، گلابی، هلو، موز، انبه و پاپایا هستند.

۷. بادام، گردو و گردوی pecan  حاوی چربی‌های غیر اشباع هستند که به کاهش سطح کلسترول بد کمک می‌کند. روغن آفتابگردان نیز شامل چربی‌های اشباع نشده است.

۸. شکلات تلخ اگر در حد اعتدال مصرف شود، می‌تواند جواب‌گوی هوس شیرینی باشد. توصیه می‌شود کاکائو فرآوری‌نشده بدون قند تصفیه‌شده مصرف شود. تحقیقات نشان می‌دهد شکلات تلخ می‌تواند خطر مقاومت به انسولین را کاهش دهد.

۹. بلوبری حاوی آنتی‌اکسیدان است که از آسیب‌رساندن رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. بلوبری همچنین یک میان‌وعده بدون چربی برای هر زمانی است.

۱۰. چای سبز از پیشرفت دیابت نوع ۱ جلوگیری و به تنظیم سطح قند خون بیماران دیابتی نوع ۲ کمک می‌کند. چای سبز همچنین موجب کاهش وزن می‌شود که برای یک برنامه دیابتی سالم ضروری است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فروشگاه ماردین شاپ

در سال ۱۳۸۵ موسسان شرکت با تحقیق در بازار مواد غذایی ایران به این نتیجه رسیدند که مواد غذایی مورد نیاز افراد مبتلا به دیابت و همچنین افرادی که رژیم غذایی خاص دارند و نمی­توانند از شکر معمولی استفاده نمایند، در بازار ایران به طور عام وجود ندارد. لذا به منظور فراهم نمودن سبد کالایی که خواسته های این گروه را تأمین نماید تاسیس یک واحد تولیدی شیرین کننده های کم کالری تحت نام شرکت قندهای رژیمی پرارین پارس آغاز گردید. این شرکت پس از طی مراحل اجرایی در شهریور سال ۱۳۸۹ به بهره­برداری رسید. فرآورده­ های شرکت پرارین پارس با برترین کیفیت، مطابق استانداردهای جهانی فراهم شده و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می­گردد. فرآوری محصولات شرکت پرارین پارس، با بهره­گیری از کارشناسان دانش ­آموخته و کارآزموده، دانش فنی، تجهیزات و ماشین­ آلات مدرن، فن­اوری روز و نظام کنترل کیفیت مواد صورت می­گیرد.