اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960410253154577

علامت تجاری، برند، لوگو و نام تجاری

درباره علامت تجاری بیش‌تر بدانیم

کد: 13960410253154577

https://goo.gl/u2KupE

، تهران , (اخبار رسمی): علامت تجاری ‌با ارزش‌ترین دارایی شماست و مصرف‌کنندگان با تکیه بر آن، کالا یا خدمات شما را از کالا یا خدمات رقبای‌تان تشخیص می‌دهند. نداشتن آگاهی نسبت به علامت تجاری، موجب سردرگمی بسیاری از مردم می‌شود.

برند مفهومی است که بیشتر در بازاریابی و مدیریت به کار می رود و در قانون تعریفی از آن وجود ندارد. امروزه استفاده از کلمه برند بجای علامت تجاری مرسوم شده است و بسیاری، برند را همان علامت تجاری می دانند.

به گزارش گروه حقوقی هنگام،در این نوشته به برخی از پرسش‌های رایج درباره علامت تجاری پاسخ داده می شود. 

 

۱- مفهوم علامت تجاری و تفاوت آن با برند، لوگو و نام تجاری چیست؟

علامت تجاری به هرگونه نشان قابل مشاهده‌ای گفته می شود که بتواند کالاها یا خدمات شخص را از کالاها و خدمات دیگران متمایز سازد. علامت تجاری می‌تواند واژه، خطوط، تصاویر، رنگ‌ها یا ترکیبی ازاین‌ها باشد. 

نام تجاری چیست؟
نام تجاری، معرف اشخاص است نه کالا یا خدمات. بازرترین نام تجاری، نام شرکت‌هاست. در بسیاری مواقع، شرکت‌ها نام تجاری خود را که معروف شده است، در قالب علامت تجاری به ثبت می‌رسانند.

برند چیست؟
برند مفهومی است که بیش‌تر در بازاریابی و مدیریت به کار می‌رود و در قانون تعریفی از آن وجود ندارد. به زبان ساده می‌توان گفت که برند مفهومی گسترده‌تر از علامت تجاری دارد و می‌تواند دربرگیرنده نام تجاری، رنگ یا فرهنگ سازمانی هم باشد. اما استفاده از کلمه برند به جای علامت تجاری مرسوم شده است و بسیاری، برند را همان علامت تجاری می‌دانند.

لوگو چیست؟
لوگوها معمولا نمادها و تصاویری هستند که برای نشان ‌ادن کالا یا خدمات به کار می‌روند. همان‌طور که گفته شد، مفهوم علامت تجاری در برگیرنده لوگو نیز هست.

۲- مزایای ثبت علامت تجاری کدام است؟

تنها راه قانونی حمایت از برند، ثبت آن در قالب علامت تجاری است. با ثبت علامت تجاری، شما مالک انحصاری آن می‌شوید و کسی حق ندارد بدون اجازه شما از آن استفاده کند. اگر دیگران علامت تجاری شما را ثبت کنند، می‌توانند جلو استفاده شما از آن علامت تجاری را بگیرند. علامت تجاری قابل قیمت‌گذاری است و با فروش یا واگذاری امتیاز بهره‌برداری از علامت تجاری به دیگران می‌توانید کسب درآمد کنید. اگر علامت تجاری خود را ثبت نکرده باشید، سرمایه‌گذاری در بازاریابی و تبلیغات به منزله دور ریختن سرمایه خواهد بود.

۳- مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری فارسی و لاتین کدام است؟

الف- مدرک شناسایی شخص حقیقی (کپی کارت ملی) یا شخص حقوقی (روزنامه رسمی)
ب- مجوز بهره‌برداری؛ برای ثبت علامت تجاری، باید جواز کسب یا مجوز بهره‌برداری در حوزه مربوط را داشته باشد. در موارد استثنایی، ثبت علامت تجاری بدون مجوز امکان دارد.
ج- نمونه علامت تجاری
د- برای ثبت علامت تجاری غیرفارسی، باید دارای کارت بازرگانی باشید.

۴- فرایند ثبت علامت تجاری چگونه است؟

تقاضای ثبت علامت تجاری باید در قالب اظهارنامه به اداره علامت تجاری ارائه شود. ممکن است کارشناس مربوط پس از بررسی اظهارنامه، ایراداتی بگیرد. پس از رفع ایرادات، کارشناس قابل ثبت‌بودن یا نبودن علامت تجاری را به اطلاع متقاضی می‌رساند.
فرایند کامل ثبت علامت تجاری ممکن است بین ۶۰ تا ۱۲۰ روز کاری طول بکشد.

۵- معنای طبقه در ثبت علامت تجاری چیست؟

اگر کسی تولیدکننده شیرآلات ساختمانی است، می‌تواند علامت تجاری خود را در خصوص همان کالا ثبت کند و نمی‌تواند علامت تجاری خود را در خصوص اصناف دیگر به ثبت رساند. طبقه‌بندی علامت تجاری نیز برای تفکیک کالاها و خدمات صورت گرفته است تا متقاضی بتواند به راحتی کالا یا خدمات مورد نظر خود را برای ثبت انتخاب کند.

۶- هزینه ثبت علامت تجاری چقدر است؟

ثبت علامت تجاری، نیازمند پرداخت هزینه‌های اداری و در صورت گرفتن وکیل، نیازمند پرداخت حق‌الوکاله است. هزینه اداری ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقوقی گران‌تر از اشخاص حقیقی است.

۷- چگونه می‌توانم علامت تجاری ثبت‌شده خود را تغییر دهم؟

شما نمی‌‌توانید علامت تجاری ثبت‌شده خود را تغییر دهید. تغییر علامت تجاری تنها از طریق ثبت یک علامت تجاری جدید ممکن است.

۸- تمدید علامت تجاری چگونه است؟

مدت حمایت از علامت تجاری ۱۰ سال است که قابل تمدید است. تمدید از طریق ارائه تقاضا به اداره علامت تجاری و پرداخت هزینه‌های ثبتی ممکن است.

۹- استعلام (جست‌وجو) ثبت علامت تجاری چیست؟

اگر می‌خواهید پیش از ارائه تقاضا، از ثبت علامت تجاری خود اطمینان حاصل کنید، می‌توانید از طریق سیستم جست‌وجوی ثبت اداره علامت تجاری به بررسی علامت‌های تجاری ثبت‌شده اقدام کنید. توصیه می‌شود در خصوص جست‌وجوی علامت تجاری از وکلای متخصص مالکیت فکری مشورت بگیرید.

۱۰- ابطال علامت تجاری چگونه است؟

ابطال علامت تجاری از طریق اقامه دعوای حقوقی در دادگاه ممکن است. به طور کلی دعاوی مربوط به علامت تجاری دارای پیچیدگی بسیار است و توجه داشته باشید که شما تنها یک‌بار می‌توانید تقاضای ابطال علامت تجاری شخصی را بکنید و در صورتی که شکست بخورید، شانس خود را برای همیشه از دست می‌دهید. به همین دلیل توصیه می‌شود، پیش از هر اقدامی با وکیل متخصص مالکیت فکری مشورت کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

هنگام

گروه حقوقی هنگام توسط حقوقدانان و وکلای دادگستری متخصص در حوزه حقوق تجارت الکترونیک و مالکیت فکری اداره می شود. پیچیده تر شدن موضوعات حقوقی و لزوم تخصص گرایی، ما را بر آن داشت که بر مبنای دانش و تجربه گروهی، تخصص گرایی را برگزینیم. افتخار می کنیم که هم اکنون به یکی از موفق ترین دفاتر حقوقی با دپارتمان های تخصصی در کشور تبدیل شدیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]