اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960704262167701

وضعیت شهرستان مبارکه در سال 1396 به چه صورت بوده است؟

کد: 13960704262167701

https://goo.gl/xEWTC2

، (اخبار رسمی): خوشبختانه وضعیت اقتصادی شهرستان مبارکه با گسترش شرکت های مجتمع فولاد و ذوب اهن و دیگر شرکت‌ها نیز در سال ۱۳۹۶ افزایش چشم گیری داشته است و این امر باعث کم رنگ شدن کشاورزی گشت و منطقه به سرعت حال و هوای صنعتی به خود گرفته است.

وضعیت شهرستان مبارکه در سال 1396 به چه صورت بوده است؟
وضعیت شهرستان مبارکه در سال 1396 به چه صورت بوده است؟

وضعیت اقتصادی شهرستان مبارکه با گسترش شرکت های مجتمع فولاد و ذوب اهن و دیگر شرکت ها نیز در سال 1396 افزایش چشم گیری داشته و این امر باعث کم رنگ شدن کشاورزی به سرعت حال و هوای صنعتی به خود گرفته است.

خوشبختانه وضعیت اقتصادی شهرستان مبارکه با گسترش شرکت‌های مجتمع فولاد و ذوب اهن و دیگر شرکت‌ها نیز در سال 1396 افزایش چشم گیری داشته است. و این امر باعث کم رنگ شدن کشاورزی گشت و منطقه به سرعت حال و هوای صنعتی به خود گرفته است.

 

ویژگی‌های تاریخی و موقعیت فرهنگی

آب وهوای دلنشین و رودخانه ی زیبا و پر برکت زاینده رود وکشتزار‌های سر سبز و مناظر زیبای طبیعت از گذشته‌های دور جلوه گرانه توجه عام وخاص را به سوی خود کشانده و بزرگان علم و ادب را به این سرزمین جلب کرده است. آورده اند که شاعر حماسه سرای نام آور فرودسی بزرگ به دعوت احمد بن ابوبکر به این دیار سفر داشته و مدت سه سال در لنجان اقامت کرده و سپس رهسپار بغداد گردیده است.

حکیم ناصر خسرو قبادیانی در بازگشت از سفر هفت ساله خود از این منطقه عبور کرده و در کتاب سفرنامه خود بعد از گذشتن از لردگان چنین سخن گفته است :«و از آن جا به خان لنجان (خولنجان فعلی)رسیدیم وبر دروازه ی شهر نام سلطان طغرل بیگ نوشته دیدم و از آن جا به شهر اصفهان هفت فرسنگ بود.مردم خان لنجان عظیم ایمن و آسوده بودند و هر یک به کار و کدخدایی خود مشغول …»

از جمله دانشمندان سر شناس دیگری که به لنجان و شهرستان مبارکه آمده ،محمد جبل عاملی معروف به شیخ بهایی است که تقسیم آب زاینده رود بر اساس اصول علمی آن زمان از اقدامات موثر او به شمار می رود که در اثر معروف وی به نام «طومار شیخ بهایی» ثبت شده وموجود است

آثار تاریخی:

 – قلعه ورثه یاوری (خان)

   این قلعه تاریخی در شهر طالخونچه قرار دارد ومساحت آن حدود ۷۰۰۰ متر مربع و قدمت آن مربوط به دوران قاجار است که در مرحله پایانی ثبت ملی قرار دارد. این قلعه دارای یک خانه بمساحت۱۵۰۰ متر مربع – دو برج کبوتر و هفت برج نگهبانی است.

 – قلعه کاظمی

   این قلعه تاریخی در شهر طالخونچه قرار دارد و مساحت آن حدود ۴۰۰۰ متر مربع و قدمت آن مربوط به اوایل قاجار است که در مرحله پایانی ثبت ملی قرار دارد. این قلعه دارای یک خانه به مساحت۷۵۰ مترمربع و چهار برج نگهبانی است. متاسفانه حریم این قلعه بعلت سهل انگاریهای صورت گرفته، احداث ساختمانهای جدید در روبروی آنرا باعث شده است که بطور کلی نمای بیرونی آنرا تهدید میکند.این قلعه دارای قابلیت توریستی است.

  – مسجد حضرت قائم

   مسجد حضرت قائم در شهر طالخونچه واقع گردیده و مساحت آن ۸۰۰ متر مربع و قدمت آن بیش از ۲۰۰ سال است و در مرحله پایانی ثبت ملی قرار دارد.این مسجد بصورت آجری و دارای ستونهای سنگی  بسیار زیبا است و در سال ۱۳۸۵ توسط سازمان میراث فرهنگی استان مرمت گردید.این مسجد داری قابلیتهای توریستی فرهنگی است. 

 – مسجد امام علی (ع)

   مسجد حضرت علی (ع) در شهر طالخونچه واقع شده است و مساحت آن حدود ۱۲۰ متر مربع و قدمت آن بیش از ۶۰۰ سال میباشد و در مرحله پایانی ثبت ملی قرار دارد. این مسجد دارای چند ستون سنگی زیبا میباشد. برج کبوتر پنج قلو در پشت مسجد قرار گرفته است و نمای زیبایی به آن داده است.این مسجد دارای قابلیت فرهنگی – مذهبی است.

  – مسجد آجری اراضی

   این مسجد تاریخی در روستای اراضی زیباشهر واقع شده است و مساحت آن حدود ۲۰۰ متر مربع و قدمت آن حدود ۷۰۰ سال میباشد. این مسجدتاریخی در مورخه ۸۵/۱۲/۲۸ بشماره ۱۸۷۶۳ به ثبت ملی آثار تاریخی رسید. این مسجد زیبا که از جنس آجر ساخته شده است در سال ۱۳۸۵ توسط سازمان میراث فرهنگی استان مرمت گردید.این مسجد داری قابلیتهای توریستی – فرهنگی است.

  – خانه اربابی زیباشهر

   خانه اربابی زیباشهر در محله خولنجان واقع شده و مساحت آن حدود ۳۵۰۰ متر مربع و قدمت آن مربوط به دوران قاجار- پهلوی است ودر مرحله پایانی ثبت ملی قرار دارد. این خانه دارای تزئیناتی از قبیل سرستون، پاستون،سردر، تزئینات گچبری و آینه کاری میباشد. این خانه زیبا ماهیانه پذیرای تعدادی گردشگر است و دارای قابلیت توریستی –  فرهنگی میباشد. 

 –برج کبوتر چهار قلو

   این برج کبوتر در محله خولنجان زیباشهر واقع شده و مساحت آن حدود ۳۰۰ متر مربع و قدمت آن مربوط به عهد قاجار است ودر مرحله پایانی ثبت ملی قرار دارد. در زیر این برج یک خانه قرار دارد و دارای تزئینات سردر وتاج برج است. این برج کبوتر زیبا توسط شهرداری زیباشهر خریداری و بطور کامل مرمت گردید. بهترین کاربری این برج کبوتراحداث موزه در آن است و بصورت ماهیانه تعدادی از گردشگران از آن دیدن می نمایند.

  – برج کبوتر هیجده  قلو

   این برج کبوتر در محله لنج زیباشهر واقع شده و مساحت آن حدود ۸۰ مترمربع و ارتفاع آن ۱۰ متر و قدمت آن حدود ۱۰۰ سال است.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شمیم ایران

روزنامه شمیم وطن(ایران) واقع در استان اصفهان شهرستان مبارکه نیز میباشد. مدیریت این دفتر روزنامه با جناب اقای محمد فتحی و مسئول سایت(http://shamimiran.ir/) جناب اقای حامد ایرانپور میباشد هدف دفتر روزنامه اطلاع رسانی مردم شهرستان مبارکه از امور اقتصادی سیاسی و ... میباشد. اخرین هفته نامه روزنامه: http://shamimiran.ir/wp-content/uploads/2017/09/shamime-vatan-58.pdf

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی