اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960921271258016

شناسه کسب و کار صنایع کوچک و متوسط

تعریف SME-ها و الزام آنها به اخذ شناسه کسب و کار

کد: 13960921271258016

https://goo.gl/mabeSk

، تهران , (اخبار رسمی): با توجه به اینکه شناسه‌ی کسب وکار در همه‌ی مجوزهای صادره از سازمان صنعت، معدن و تجارت درج می‌شود؛ همه‌ی مجوزهای ثبت شده باید دارای شناسه‌ی 12 رقمی کسب و کار باشند.

تعریف SME ها و الزام انها به اخذ شناسه کسب و کار
تعریف SME-ها و الزام آنها به اخذ شناسه کسب و کار

با توجه به اینکه شناسه‌ی کسب وکار در همه‌ی مجوزهای صادره از سازمان صنعت، معدن و تجارت درج می‌شود؛ همه‌ی مجوزهای ثبت شده باید دارای شناسه‌ی 12 رقمی کسب و کار باشند

بنگاه‌های کوچک و متوسط sme :  (به انگلیسی: small and medium-sized enterprises) در برابر صنایع بزرگ قرار می‌گیرد و نسبت به آن مزایای بسیاری دارد؛ ازجمله ارزش افزوده، نوآوری، اشتغال‌آفرینی و انعطاف‌پذیری بیشتر. بنگاه‌های کوچک و متوسط که به‌اختصار SME نامیده می‌شود، در منابع مختلف ترجمه‌شده به فارسی با عناوین زیر نیز دیده می‌شود:

  • صنایع کوچک و متوسط
  • کسب و کارهای کوچک و متوسط
  • شرکت‌های کوچک و متوسط
  • سازمان‌های کوچک و متوسط
  • مؤسسات کوچک و متوسط
  • واحدهای کوچک و متوسط
  • واحدهای صنعتی کوچک و متوسط
  • بنگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط

و در برخی موارد نیز به‌جای واژهٔ کوچک از واژهٔ خرد استفاده شده است.

تعریف صنایع کوچک و متوسط در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و تابع شرایط اقتصادی و صنعتی حاکم است. برخی از معیارهایی که برای تعیین نوع صنایع (کوچک، متوسط و بزرگ) به‌کار می‌روند عبارتند از: تعداد کارکنان، سرمایه، دارایی کل، حجم فروش و ظرفیت تولید. در این میان رایج‌ترین معیار، تعداد کارکنان است که این نیز از کشوری به کشور دیگر متفاوت تعیین می‌شود. به‌طور مثال در زیر تعاریفی که چند کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا–اقیانوسیه (اپک) از صنایع کوچک و متوسط دارند، آمده است:

استرالیا

صنایع کوچک: کمتر از ۱۰۰ نفر کارکن

صنایع متوسط: بین ۱۰۰ تا ۴۹۹ نفر کارکن

کانادا

صنایع کوچک: کمتر از ۱۰۰ نفر کارکن و با فروش کمتر از ۵ میلیون دلار کانادا

صنایع متوسط: بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ نفر کارکن و با فروش بین ۵ تا ۲۰ میلیون دلار کانادا

چین

صنایع کوچک: بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن

صنایع متوسط: بین ۱۰۱ تا ۵۰۰ نفر کارکن

بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران:

در ایران نیز تعریف واحدی از بنگاه‌های کوچک و متوسط ارائه نشده است و از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است. در یک طبقه‌بندی بنگاه‌های صنعتی ایران برحسب اندازه بنگاه به چهار گروه ۴۹-۱۰ نفر کارکن، ۹۹-۵۰ نفر کارکن، ۱۴۹-۱۰۰ نفر کارکن و ۱۵۰ نفر کارکن و بیشتر تفکیک شده‌اند که از این میان، سه گروه نخست در زمرهٔ بنگاه‌های کوچک و متوسط محسوب شده‌اند.

 با توجه به بخشنامه‌ی معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت واحدهای تولیدی، صنعتی، معادن و اصناف ملزم به ارائه اطلاعات دوره‌ای و دریافت شناسه‌ی کسب و کار هستند؛ در غیر این صورت ارائه‌ی خدمات به آنها با مشکل مواجه خواهد شد.

وی اضافه کرد: با اختصاص شناسه‌ی کسب و کار به واحدها که در قالب کد 12 رقمی و به منزله هویت فعالیت آنها است، تمام اطلاعات بنگاه یکپارچه شده و فعالیت‌های مربوط به آن اعم از احداث واحد تولیدی، تولید، محصول، توزیع (محصولات تولیدی و توزیعی) قابل رصد بوده و ارائه‌ی خدمات تسهیل می‌شود.                              

لازم به ذکر است شناسه‌ی موقت مجوزهای قدیمی (قبل از سال 92) و طرح و واحدهایی که در سامانه‌ی ‌بهین یاب به روزرسانی نشده‌اند، توسط سازمان مذکور احصاء می‌شوند. همچنین، اگر طرح یا واحدی دارای شناسه در سامانه‌ی فوق نباشد، باید در این سامانه ثبت نام و در قسمت «اعلام پیشرفت پروژه» مجوز خود را ثبت کند.

www.soole.org

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مشاور صنعتی سوله

با سامانه آنلاین صنعتگران( مشاورین صنایع سوله ) از امکانات ذیل بهره مند شوید : ✅مقررات و بخشنامه ها به روز صنعت و تجارت ، بانک ، بیمه و مالیات ، گمرک ✅مشاوره آنلاین در زمینه امور اداری شرکتها و کارخانجات ✅اخذ جواز و پروانه بهره برداری تولید 🌐 www.soole.org https://t.me/soole_org

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]