کد: 13961114279798290

ابلاغیه وزیر، در خصوص دریافت پنج درصد از حق نظارت، لازم‌الاجراست

کد: 13961114279798290

https://goo.gl/TcgYJB

، (اخبار رسمی): با توجه به واکنش رئیس نظام مهندسی ساختمان در خصوص عدم اجرا ابلاغیه وزیر راه وشهرسازی، عباس آخوندی در خصوص دریافت پنج درصد از حق نظارت مهندسان ناظر به حساب سازمان نظام مهندسی ساختمان، معاون مسکن و ساختمان طی نامه‌ای بر عدم اختیار شورای مرکزی برای تفسیر بخشنامه‌های وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد.

ابلاغیه وزیر، در خصوص دریافت پنج درصد از حق نظارت، لازم‌الاجراست
ابلاغیه وزیر، در خصوص دریافت پنج درصد از حق نظارت، لازم‌الاجراست

به گزارش وب‌سایت پادیرگستر به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در پی ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهرسازی، عباس آخوندی برای لغو دریافت پنج درصد از حق نظارت مهندسان ناظر به حساب سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اجراء دستور دریافت پنج درصد از حق نظارت این وزارتخانه را ضروری ندانست و طی نامه‌ای به سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها بر عدم اجراء این دستور تاکید کرد. لذا معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این موضوع نامه فوق را صادر و بر اجراء ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد. متن نامه بدین شرح است:

جناب آقای مهندس رجبی

رئیس محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان (شورای مرکزی)

با احترام؛

عطف به نامه شماره ۷۸۶۲/د/ش مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۹ جناب‌عالی خطاب به روسای محترم سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها مراتب زیر را به آگاهی می‌رساند:

وظایف رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان (شورای مرکزی) در ماده ۱۱۶ آئین‌نامه اجرایی قانون مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۵ احصاء شده است. در بند «ذ» این ماده، «ابلاغ دستورالعمل‌ها و مصوبات و بخشنامه‌های وزارت راه و شهرسازی به نظام مهندسی استان‌ها» جزء وظایف رئیس سازمان است و در قانون و آئین‌نامه، هیچگونه اختیاری برای شرح و تفسیر دستورالعمل‌ها، مصوبات و بخشنامه‌های این وزارتخانه داده نشده است، لذا تفسیر و اعلامی‌که جناب‌عالی در بند (۳) و انتهای بند (۴) نامه مذکور در خصوص بخشنامه شماره ۵۵۸۰۰/۱۰۰/۰۲ مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ معمول فرموده‌اید خارج از حدود اختیارات رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و فاقد وجاهت و اعتبار قانونی است.

ضمناً به اطلاع می‌رساند برخی از بخشنامه‌های این وزارتخانه که قبلاً در  اجرای همین بند برای ابلاغ به سازمان‌های استان‌ها به آن سازمان ارسال شده، به سازمان‌های استان‌ها ابلاغ نشده است و این امر موجب بروز مشکلات حقوقی برای این وزارتخانه شده است.

النهایه از آنجا که طبعاً دستورالعمل‌ها، مصوبات و بخشنامه‌های این وزارتخانه در چارچوب قوانین و مقررات جاری تدوین و ابلاغ می‌گردد، لازم الاتباع و لازم‌الاجرا بوده و هرگونه تفسیر خلاف آن یا عدم اجرای مفاد آن‌ها تخلف محسوب می‌شود.

حامد مظاهریان/معاون وزیر

اما این ابلاغیه دقیقا به چه موضوعی اشاره دارد؟ 

براساس مصوبه داخلی سازمان نظام مهندسی، مقدار 5 درصد از هزینه نظارت مهندسان بر ساخت و ساز ساختمان‌‌ها، بابت هزینه‌های داخلی این سازمان مصرف می‌‌شود. اکنون جناب وزیر تاکید دارند که این مبلغ 5 درصد نباید توسط نظام مهندسی کسر شده و باید به خود مهندسان ناظر (و نه سازندگان مسکن) پرداخت شود. نکته مهمی‌ که اینجا وجود دارد این است که برخی از سازندگان ملک، اینطور تصور می‌کنند که این مبلغ از هزینه مهندسان کسر خواهد شد و دیگر نیازی به پرداخت آن وجود ندارد. در حالی که این هزینه، به هیچ عنوان کسر نمی‌شود و نهایتا تنها بین خود مهندسان یا سازمان نظام مهندسی حل و فصل خواهد شد. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم وضعیت ابلاغیه دریافت پنج درصد از حق نظارت مهندسان ناظر به کجا خواهد رسید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پادیرگستر

شرکت ساختمانی پادیر گستر البرز در سال ۱۳79 به همت مهندس حمید رضا عباس پناه در کرج تأسیس شده و طی سالیان متمادی همواره در کمال مسئولیت پذیری و تعهد به ارائه خدمات فنی مهندسی ، مشاوره و ساخت ساختمان های مسکونی و سوله های صنعتی پرداخته است.

منتشر شده در سرویس های:

مسکن و ساختمان | حقوقی و قانون