اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970304297338892

«تراولیو» اولین سامانه تور مسافرتی با قابلیت رفتارشناسی و شخصی‌سازی تور

گفتگوی اختصاصی با مهندس علی حیدری موسس تراولیو

کد: 13970304297338892

https://goo.gl/gLYSNL

، تهران , (اخبار رسمی): مشتریان بسیاری هستند که قصد سفر دارند اما دقیقا نمی‌دانند چه سفری برایشان مناسب‌تر است و یا از بازدید از کدام نقاط جهان لذت بیشتری خواهند برد. در تراولیو به افراد در همین زمینه کمک می‌شود. در تراولیو به جای تمرکز بر مقصد بر ویژگی‌های گردشگری تمرکز شده است.

گفتگوی اختصاصی با مهندس علی حیدری موسس تراولیو
گفتگوی اختصاصی با مهندس علی حیدری موسس تراولیو

تراولیو یک پلتفرم تور است و از همه آژانس‌ها و مجریان تور (تور لیدرها، کارگزاران ویزا) دعوت می‌کند با عضویت در این سامانه در بهبود آن سهیم باشند

وقتی واژه «تراولیو» را می‌شنوید چه مفاهیمی در ذهنتان تداعی می‌شود؟ درست است، سفر، گردش، تراول و مفاهیمی که هر یک به نوعی به گردشگری مرتبط است. تراولیو نام یک استارتاپ گردشگری است. استارتاپی که توسط علی حیدری، طراحی شده است. او آی تی خوانده و پیش‌تر از این‌ها نیز کار برنامه‌نویسی انجام داده و حتی ایده‌های خود را در آژانس‌های گردشگری اجرایی کرده است. اما ایده تراولیو از 9 خرداد سال 96 آغاز شد.

برای آشنایی با فعالیت تراولیو و آشنایی با این سیستم با ما همراه باشید.

در خصوص ایده اولیه تراولیو برای مخاطبان ما توضیح دهید؟ تراولیو چگونه متولد شد؟

به عنوان دیجیتال مارکت در چندین آژانس گردشگری کار می‌کردم. در جریان کار خود و آنالیز کردن بازار، به مشکلاتی برخوردم و در نتیجه ایده‌ای به ذهنم رسید. وقتی ایده خود  را با آژانس‌ها مطرح کردم، این ایده را نپذیرفتند و گفتند در ایران جواب نمی‌دهد.

این ایده چه بود؟

ایده تخفیف بود. اغلب آژانس‌ها بر برخی از تورهای خود آفر تخفیف می‌دهند و در نتیجه مخاطب نیز همیشه به دنبال این پیشنهادات است. اما کانتر برای افزایش سود درصدی خود، این آفرها را به راحتی در د سترس کاربر نمی‌گذارد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم همه آفرها را به شکل آنلاین جمع‌بندی کنیم تا کاربران این آفرها را راحت‌تر بازدید کنند. هر چه زمان می‌گذشت طرح ما نیز دستخوش تغییراتی می‌شد و پس از  8 ماه از شروع فعالیت ما، کاربران اولیه خود را به دست آوردیم و تبدیل به یک برند گردشگری شدیم و تخفیف در حاشیه قرار گرفت. در این مرحله "رفتارشناسی" مخاطب اهمیت بسیاری پیدا کرد.

این رفتار شناسی به چه معناست؟

رفتار شناسی را با یک مثال ساده توضیح می‌دهم. ما مشتریان بسیاری داریم که قصد سفر دارند اما دقیقا نمی‌دانند چه سفری برای‌شان مناسب‌تر است و یا از بازدید از کدام نقاط جهان لذت بیشتری خواهند برد. ما به افراد در همین زمینه کمک می‌کنیم. ما به جای تمرکز بر مقصد بر ویژگی‌های گردشگری تمرکز کردیم. بر این پایه با  5 باربه روز رسانی پیاپی، نوعی پلتفرم گردشگری جدید ایجاد کرده‌ایم که برای نخستین بار در ایران، همه انتخاب آپشن‌ها را به کاربر واگذار می‌کند. بنابراین وی ویژگی‌هایی مثل تعداد روزهای سفر، مقصد و .. را به طور شخصی تعیین می‌کند.

برای مثال فرض کنید در ایام عید افراد برای انتخاب سفر دلخواه خود (با تعداد روز، مقصد و قیمت مناسب) چقدر سختی می‌کشند. اما با روش ما همه چیز در اختیار کاربر است و او خود تعیین می‌کند که از سفرش دقیقا چه می‌خواهد.

شما در صحبت‌های خود اشاره کردید در ایران اولین هستید. بنابراین رقبای مشخصی دارید؟

شاید بزرگ‌ترین رقبای ما خود آژانس‌ها باشند. برای مثال علی بابا و الی گشت و ...آنها فقط روی بلیط و تور تمرکز دارند، اما فعالیت‌های آنلاین‌شان مثل ما نیست. ما بیش از هر چیز روی مقایسه سفر و شخصی‌سازی انتخاب سفر کار کرده‌ایم که تاکید می‌کنم هیچ گروهی در ایران این سرویس را ارائه نمی‌دهد.

با توجه به این که شما یک بانک آنلاین از اطلاعات هستید، قطعا با آژانس‌های پرتعدادی همکاری دارید؟ آیا این آژانس‌ها به راحتی می‌پذیرفتند که با شما همکاری کنند؟

ما در حال حاضر با نسل جدیدی از آژانس‌ها فعالیت داریم که دید بازتری دارند و به دنبال ایده‌های جدید هستند. خوشبختانه تیمی که ما برای کار خود جمع کرده‌ایم هر یک روی یک موضوع تمرکز دارند. برای مثال متخصصان کار آژانس، برنامه‌نویسان حرفه‌ای، متخصصین ویزا، بنابراین پراکندگی تیم ما باعث موفقیت بیشتر ما شد.

ما متخصصین تورهای ورودی نیز داریم یعنی افرادی که تلاش می‌کنند روی جذب دلارهای خارجی و گردشگران غیر ایرانی تمرکز کنند.

این تمرکز بر گردشگران خارجی با وضعیت فعلی کشور ما مغایرت ندارد؟ بازخورد این کار چگونه خواهد بود؟

قطعا بیشتر جواب می‌دهد. چرا که در حال حاضر یک سفر بسیار خوب به ایران از سوی یک خارجی حداکثر 1 هزار دلار هزینه خواهد داشت، اما درآمد یک کارگر ساده در خارج از کشور حداقل 3 هزار دلار است. بنابراین یک خارجی با حداقل درآمد و با یک سوم درامد خود می تواند 11 روز را در ایران گردش کند.

بنابراین مشتریان خارجی زیادی دارید؟

بله اغلب مشتریان ما خارجی هستند. و هدف ما نیز سروسی دهی خارجی است. ما دو شاخه اصلی داریم. داخلی و خارجی و اکنون بر سرویس‌های خارجی متمرکز شده‌ایم.

اکنون با چند آژانس همکاری دارید؟

در حال حاضر با 10 آژانس برتر همکاری داریم.

قانع کردن این آژانس‌ها برای همکاری سخت بود؟

باید در وهله اول زبان گفتگو با این افراد را آموخته باشید که به هرحال با توجه به سابقه کاری من در عرصه گردشگری، این موضوع چندان سخت نبود. اغلب روش ما برای قانع کردن آژانس‌ها این است که از آنها می‌پرسیم: " شما چقدر برای تبلیغات هزینه می‌کنید؟ " و چون اغلب می‌گویند هزینه‌های هنگفتی را صرف این کار می‌کنند به آن‌ها خاطر نشان می‌کنیم که در مقابل این تبلیغات بازگشت سرمایه قابل قبولی ندارند.

بنابراین مدل درآمدی شما بر حسب قراردادهای درصدی با آژانس‌ها است؟

ما 3 مدل درآمدی عمده داریم. نخستین مدل درآمد جذب درصد از آژانس‌ها است. مورد دوم، اکانت‌های VIP است که در اختیار آژانس‌ها می‌گذاریم موضوعی که به آژانس‌ها کمک می‌کند بر پایه این اطلاعات تو‌های خود را هدفمندتر ببندند.

مورد سوم ما اینگونه است که قابلیت تورهای لحظه آخری را در اختیار آژانس ها می گذاریم تا به شکل مستقیم جذب پول را به سمت آژانس‌ها تسهیل کنند و در نتیجه  نیازی نیست اپراتور آژانس‌ها مرتب گوشی در دست باشد.

با این تفاسیر راه‌اندازی سیستمی مشابه چه میزان سرمایه اولیه می‌خواهد؟

ما سیستم گردشگری زود بازده هستیم اما عمده هزینه‌های ما روی تبلیغات است. ما برنامه خود را براساس تبلیغات گذاشته‌ایم. براین اساس  تراز مالی خود را هدف قرار دادیم و مثل دیگران به دنبال نقطه سر به سر  نبودیم و همیشه به بازگشت سرمایه و مثبت شدن تراز مالی فکر کرده‌ایم.

اغلب استارتاپ‌ها فورا به دنبال سرمایه گذار هستند، به نظر می‌رسد شما در این تله گرفتار نشده‌اید؟

بله دقیقا من به سبب تجربه کاری برنامه را به شکلی آینده‌نگر طراحی کردم. در حال حاضر یکی از اعضای تیم ما، فوق لیسانس مدیریت است و تخصص خود را نیز در انگلستان گرفته است. به طور کلی نیز سیستم ما به این شکل نیست که بگوییم حتما باید مسیری مشخص را طی کنیم بلکه همه اعضای تیم ما نظرات خود را مطرح می‌کنند و در نهایت تصمیم کلی می‌گیریم. من بعید می‌دانم هیچ استارتاپی این کار را کرده باشد. ما از بهمن ماه تاکنون 3 بار سایت را به طور کامل تغییر داده‌ایم . چرا که در طول مسیر خود براساس نظرات کاربر پیش رفتیم.

اعضای تیم شامل چه افرادی می‌شود؟

از خرداد 96 که کار را آغاز کردیم من تنها بودم تا این که پس از مدتی یکی از دوستانم به من اضافه شد و سپس یک شتاب‌دهنده کار ما را پذیرفت. شتاب‌دهنده نیز از ما تقاضای تغییر دید و مارکت را داشت چرا که معتقد بود ما به مارکت کوچکی نگاه می‌کنیم. بر همین اساس ما درست پس از یک هفته از ورود شتاب‌دهنده سایت را کاملا عوض کردیم.

پس از عید نیز یک مرحله دیگر تغییر را ایجاد کردیم. چرا که در طول ایام عید متوجه درخواست‌های کاربران شدیم و برای جذب هر چه بیشتر کاربران اقدام به اعمال برخی تغییرات ریشه‌ای کردیم. هدف اصلی ما کاهش نرخ مکالمات تلفنی است. چرا که نمی‌خواهیم یک نیرو ساعاتی طولانی را پای تلفن صرف کند.

بنابراین شما از حالت سنتی پاسخگویی فاصله گرفتید؟

بله من همیشه به دنبال این روش هستم که چه حرکتی انجام دهیم که کاربر به ما زنگ نزند. بر همین اساس تمامی فعالیت ما آنلاین است.

از روز اول اسم استارتاپ تراولیو بود؟

بله از روز اول اسم ما همین بود و چون من سابقه فعالیت برند داشتم در حوزه انتخاب اسم با دقت بالاتری کار کردم.

در خصوص مشکلات، موانع  کارتان نیز صحبت کنیم.

مشکل اصلی ما همیشه با سرمایه‌گذارها است. ما 2 گروه سرمایه گذار اصلی داریم. سرمایه گذارهای ریسک‌پذیر و سرمایه‌گذارهای سنتی. متاسفانه سرمایه گذارهای ریسک پذیر در کشور ما پر تعداد نیستند. برای مثال من هفته گذشته با یک سرمایه گذار ریسک پذیر جلسه داشتم و این فرد پرسشی را مطرح کرد که هنوز به آن فکر می‌کنم . وی از من پرسید؛ به نظر شما به جای این که من سرمایه خود را به شما دهم، به اسنپ داده و 4 نفر راننده را استخدام کنم سود بیشتری نمی‌برم؟! "

بنابراین چشم اندازهای آینده کار شما را درک نمی‌کنند؟

متاسفانه معیار اغلب سرمایه گذارها مسائل مالی است. در حال حاضر برخی از استارتاپ‌های فعال 10 سال است مشغول فعالیت هستند، اما هنوز سود ده نیستند، اما روزانه یک میلیون نفر بازدیدکننده و 11 هزار نفر فاکتوردهی دارد. بنابراین رفتار خرید 11 هزار نفر را در اختیار دارد و در نتیجه می‌تواند از این اطلاعات در بسیاری از فضاها استفاده کند.

اما سرمایه گذارهای ما اغلب به دنبال یافتن پاسخ این پرسش‌ها هستند که درآمد از کجاست؟ به چه سیستمی درآمد زایی به وجود می‌آید و ...

به نظر شما شرایط نسبت به سال 96 که کار خود را اغاز کردید بهتر شده است؟

من معتقدم که پاسخ منفی است. یعنی طی سال‌های گذشته بهتر بود.

چرا؟ علت این عقب گرد چیست؟

علت به وضعیت استارتاپ‌ها باز می گردد. سال‌ها پیش که استارتاپ‌ها تازه کار خود را آغاز کرده بودند، شتاب‌دهنده‌ها نیز وارد شدند و استارتاپ‌های واقعی را جذب می‌کردند، بنابراین درصد موفقیت بالا بود. اما اکنون چون تعداد استارتاپ‌ها بالا رفته و در نتیجه درصد موفقیت استارتاپ‌ها پایین آمده، شتاب دهنده‌ها نیز رویکرد خود را تغییر دادند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تراولیو

تراولیو یک بازارا آنلاین مقایسه ای تور میباشد که بر اساس سلایق و رفتار و محدودیت ها و شرایط شما به شما تور پیشنهاد میدهد

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]