کد: 13970307297948888

فواید قابلمه مسی چیست؟

کد: 13970307297948888

https://goo.gl/e83aBz

، اصفهان , (اخبار رسمی): قابلمه مسی به خوبی حرارت را در تمام قسمت‌های غذا به طور یکسان پخش می‌کنند که این خود سبب پخت بهتر غذا می‌شود و در نتیجه‌ی آن غذا بهتر جا می‌افتد و خوش طعم‌تر می‌شود.

فواید قابلمه مسی چیست؟
فواید قابلمه مسی چیست؟

از فواید قابلمه مسی این است که قابلمه مسی به خوبی حرارت را در تمام قسمت‌های غذا به طور یکسان پخش می‌کنند که این خود سبب پخت بهتر غذا می‌شود و در نتیجه‌ی آن غذا بهتر جا می‌افتد و خوش طعم‌تر می‌شود.

در گذشته نه چندان دور اکثر قابلمه‌های خانواده‌های ایرانی از جنس مس بود و چون در کشورمان ذخایر غنی از مس داشته‌ایم و داریم در گذشته به دلیل مناسب بودن قیمت فلز مس همگان از این نوع قابلمه استفاده می‌کردند تا اینکه با روی کار آمدن فلز آلومینیوم یا همان رویی و قیمت خیلی خیلی مناسب‌ترش و روش استفاده آسان و کم‌هزینه‌اش (همان‌طور که می‌دانید قابلمه‌های مسی باید هرچند وقت قلع اندود شوند و این کار نیز هزینه زیادی می‌برد) به مرور پا جای قابلمه مسی گذاشت و شاید نود درصد مردم قابلمه‌های مسی خود را فروختند و از قابلمه‌های رویی یا همان آلومینیومی و یا قابلمه‌های جدید به اصطلاح چدن (که البته بد نیست بدانید گه قابلمه‌های به اصطلاح چدن موجود در بازار که با انواع و اقسام برندهای خارجی و ایرانی عرضه می‌شوند چدن نیستند و فلز آلومینیوم خشک هستند) برای پخت‌وپز خود استفاده کردند و حالا دوباره با توجه به خواص پخت در قابلمه مسی دوباره مردم به سمت این قابلمه‌ها تشویق شده‌اند و به قولی بازار قابلمه‌های مسی داغ شده است.

فواید مس برای سلامتی شامل رشد مناسب بدن، استفاده کارآمد و موثر از آهن، واکنش‌های مناسب آنزیمی و نیز بهبود سلامت بافت‌های همبند، مو و چشم است این ماده همچنین برای جلوگیری از پیری زودرس و تولید انرژی بسیار مهم است علاوه بر این موارد، ریتم قلبی منظم، غده تیروئید تنظیم شده، کاهش نشانه‌های مرتبط با التهاب مفاصل، درمان سریع زخم، افزایش تشکیل گلبول‌های قرمز خون و کاهش کلسترول سایر مزایای مس برای سلامتی است.

مس در داخل بدن تولید نمی‌شود ، بنابراین باید از طریق منابع خارجی وارد بدن گردد مس سومین ماده معدنی در بدن است و تقریبا توسط پروتئین پلاسمای خون با نام سرولوپلاسمین حمل می‌شود در گذشته نیز ما ایرانی‌ها به علم اینکه جنس قابلمه در کیفیت و خواص غذا تاثیر دارد رسیده بودیم در قدیم مردم هروقت که در قابلمه مسی غذا درست می‌کردند حتما در آن کفیگر و یا ملاقه‌ای آهنی که حسوم نام داشت قرار می‌دادند تا نیاز بدن به مس و آهن را از این طریق تامین کنند و که این کار به راحتی این نیاز را بر طرف می‌کرد و مردم در سلامت بودند هیچ کس نمی‌دانست چرا باید این کفگیر درون قابلمه مسی قرار بگیرد، فقط می‌دانستند برای پخت غذا خیلی خوب است.

تا اینکه با بالا رفتن قیمت مس و و خرید ضایعات مسی از مردم و فروختن قابلمه‌های آلومینیوم و تفلون و استیل و…. کلاه بزرگی بر سر مردم رفت و استفاده از قابلمه‌های غیر مسی مرسوم شد در دهه 50 نون خشکی‌ها آمدند و داد زدند (قابلمه مسی،کفگیر آهنی خریداریم) و با یک قیمت مناسب این قابلمه‌ها را خریدند و به جای آن قابلمه آلمینیومی می‌دادند که به آنها می‌گفتند روحی. هیچکسی در آن دهه نفهمید این همه قابلمه مسی کجا قرار است برود؟ بعدها هم که ظرف‌های استیل و تفلون که مدعی هستند غذا زودتر می‌پزد و به کف ظرف نمی‌چسبد. ولی مردم ما خبر ندارند که همین یون‌های مضر در این ظروف عامل سرطان هستند و به راحتی یون سرب و آلومینیوم و … می‌توانند در جا، یک کودک 6 ماهه را ظرف یک سال به بیماری‌های کمبود خونی و سرطان و یک فرد بزرگسال را در طی 5 سال به بیماری‌های کبدی و خونی و طحال دچار کند و بعد هم به سرطان مبتلا کنند.

کاری که در گذشته همه مردم ایران انجام می‌دادند همچنان در شمال ایران موقع پخت خورشت (مخصوصاً فسنجون) یک تیکه آهن یا نعل اسب می‌اندازند وسط خورشت تا حسابی رنگ بگیرد ….. این کار باعث آزاد شدن یون‌های آهن و سلامتی بدن می‌شود اگر دقت کنید مردم مازندران و گیلان تقریباً در حد خیلی کم دچار بیماری‌های خونی و سرطان خون می‌شوند.

نکته : نکته مهمی که در رابطه با قابلمه‌های مسی باید گفت این است که تمام خواص مس و مزایا و خوبی‌هایی که از این قابلمه دوست داشتنی گفته شد به شرط این است که داخل قابلمه قلع اندود و یا به اصطلاح بازار سفید باشد در غیر این صورت نه تنها آنچه گفته شد را دارا نمی‌باشد بلکه باعث بیماری و حتی سرطان هم می‌شود ضمنا برای عمر بیشتر قلع داخل مس و اینکه دیرتر داخلش سیاه شود سعی کنید بعد از پخت غذا، غذا را از قابلمه مسی خارج و در ظرف دیگری نگهداری کنید به زبان ساده‌تر از قابلمه مسی برای نگه داشتن غذا استفاده نکنید و فقط برای پخت استفاده شود چون ترشی و نمک موجود در غذا باعث سیاه شدن آن می‌شود.

از سوی دیگر محققین، یکی از علت‌های بروز بیماری آلزایمر را رسوب یون‌های آلومینیوم در مغز عنوان می‌کنند تا چند دهه پیش، مردم کشور ما رسم داشتند برای پخت غذا مخصوصاً خورشت و آش از قابلمه‌های مسی استفاده می‌کردند و یک کفگیر آهنی داشتند به نام حسوم که موقع پخت غذا دائم درون آن قرار می‌گرفت. داستان از این قرار است که بدن (مخصوصاً مغز) برای سلامت و نشاط و کنترل اسیدلاکتیک و کورتیزول به 6 میلیارد یون مس و به همین نسبت یون آهن نیاز دارد.

کمبود یون مس باعث می‌شود دائم احساس رخوت و خواب آلودگی و کسالت کنید و مدام دهن‌دره کنید. در ضمن هیچ کارخانه داروئی نمی‌تواند از یون قرص تهیه کند… و آنچه که مثلاً به اسم قرص آهن وجود دارد شامل مولکول آهن است که برای بدن هیچ کاربردی ندارد. ولی تا این‌جا بدانید که غذا موقع پخت در درون قابلمه مسی، از یون آزاد شده این ظرف استفاده می‌کند و در بدن شما فوق‌العاده احساس نشاط و انرژی ایجاد می‌‌کند دیگر از آن دهن‌درگی و خمیازه و کسالت خبری نیست و باعث طول عمر مفید و سلامتی جسمی می‌شود.

فواید استفاده از ظروف مسی بی شمار است کلمه مس در قرآن و احادیث چند بار آمده است، از حیث علمی نیز تحقیقات جدید و طب سنتی مطالبی را ثابت کرده است. ظروف غذا یکی از مهمترین و موثرترین عوامل موفقیت در آشپزی است ظرف غذا در خوش طعم و خوشمزه شدن غذا بسیار اهمیت دارد. مدتی است که بسیاری از افراد پخت غذا در ظروف مسی را توصیه می‌کنند اما باید دید که پخت غذا در این ظروف تا چه اندازه فایده و عوارض خواهد داشت.

نگهداری حرارت در ظروف مسی به مراتب بیش از سایر ظروف فلزی است و دلیل خوشمزه شدن و خوب جا افتادن غذا در این ظروف هم این است که حرارت در مس به طور یکنواخت توزیع می‌شود. از طرف دیگر، مس از عناصر لازم برای فرآیند خونسازی و رفع کم خونی است به همین دلیل پخت غذا در این ظروف می‌تواند کم خونی را کم کند.

یک مزیت دیگر مس نسبت به ظروف رایج دیگر آن است که غذا در ظرف مسی خیلی سریع‌تر می‌پزد. حتما تا به حال شنیده‌اید که سرخ کردن غذاها در ظرف مسی باعث تردتر شدن آنها می‌شود و خورش‌های ایرانی مثل قرمه سبزی هم در این ظروف بهتر جا می‌افتند. راز همه این خوشمزگی‌ها در ویژگی‌های فلز مس و رسانایی بسیار زیاد آن است. معروف است که پزشکان به کسانی که از درد مفاصل رنج می‌برند داشتن یک دست بند مسی را توصیه می‌کنند و دلیل این امر را هم کمبود یون‌های مسی در خون ذکر می‌کنند که با تماس دست بندهای مسی با پوست بخشی از این کمبود جبران شده و از درد مفاصل کاسته می‌شود از سوی دیگر محققین یکی از علت‌های بروز بیماری آلزیمر را رسوب یون‌های آلومینیوم در مغز عنوان می‌کنند. 

آیا قابلمه مسی کارخانه‌ای (ماشینی) با دستی فرق دارد؟ کدام بهتر است؟ در ارتباط با ظروف مسی چرا بعد از چند بار استفاده از ظرف مسی و پخت غذا، داخل آن سیاه می‌شود؟

در مورد مس جواب اولین سول ظروف مسی از دیرباز به دلیل قلع اندود شدن در سطح داخلی آن جهت طبخ هرگونه غذا مناسب بوده و به توصیه بسیاری از پزشکان بهترین فلز جهت حفظ سلامت و بهداشت غذا است توجه داشته باشید در سطح داخلی ظروف مسی به دلیل وجود قلع پس از استفاده از آن مخصوصآ طبخ غذاهای ترش و کلری که مخلوط آب آشامیدنی است لکه‌های سیاه رنگی نمایان می‌شود که این به دلیل خاصیت ویژ فلز قلع و کلر آب آشامیدنی بوده و جای هیچ‌گونه نگرانی برای سلامتی مصرف‌کننده نیست شما می‌توانید جهت از بین بردن و تمیز کردن نسبی این لکه‌ها سطح داخلی را با خاکستر و پودر ظرفشویی توسط اسکاج نرم بشویید و از کشیدن هرگونه سیم ظرفشویی جدا خودداری کنید خوب است بدانید در صورت ظاهر شدن قرمزی مس بر سطح داخلی ظروف پخت هرگونه شیرینی و حتی برنج بلامانع است و تنها از طبخ غذاهای ترش خودداری کنید جواب بخش دوم سوال هم باید گفت که ظروف مسی به دو روش دستی کوره‌ای و پرسی یا همان ماشینی ساخته می‌شود ظروفی که به روش دستی کوره‌ای و چکشی ساخته می‌شود از ضخامت بیشتری برخوردار است و سفیدگری داخل ظروف از دوام بیشتر ی برخوردار است و غذا دیرتر می‌سوزد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف