اطلاعات تماس
  • 021339*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970429305928958

معرفی و نقد و بررسی انواع موتور برق

کد: 13970429305928958

https://goo.gl/kp1qcC

، تهران , (اخبار رسمی): موتور برق یا ژنراتور برق یکی از پرکاربردترین وسایلی است که در حین قطع برق به کار گرفته شده و مانع از قطع و یا اختلال در عملیات روزانه و فعالیت‌های تجاری می‌شود. به طور کلی به هر دستگاهی که انرژی مکانیکی حاصل از سوخت گاز یا بنزین و گازوئیل را به انرژی الکتریکی تبدیل کند موتور برق می‌گویند.

معرفی انواع موتور برق (موتور برف بنزینی,موتور برق گازسوز,موتور برق دیزل)
انواع موتور برق- موتور برق خانگی- موتور برق کیفی-موتور برق بنزینی-فروشگاه اینترنتی ابزارینو

ژنراتور برق یا موتور برق با قابلیت‌های مکانیکی و الکتریکی مختلف برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به نقد و بررسی تخصصی انواع موتور برق (از موتور برق خانگی تا دیزل ژنراتور) و کاربرد هریک پرداخته خواهد شد و قیمت موتور برق را در فروشگاه اینترنتی ابزارینو در تمام مدل‌های مختلف باهم مقایسه می‌شود.

کاربردهای موتور برق

مورد استفاده اصلی موتور برق‌ها در مکان‌هایی است که:

1- نیاز به برق در آن‌ها وجود داشته، اما امکان برق‌کشی و یا وجود برق شهری در آن مکان‌ها امکان‌پذیر نیست. از جمله این مکان‌ها می‌توان به کشتی‌ها، هواپیماها، قطارها، مناطق دورافتاده و جنگلی و ... نام برد.

2-  امکان برق‌رفتگی در آنها وجود داشته و با رفتن برق مشکلات عدیده و جبران‌ناپذیری در آنها رخ می‌دهد. از جمله آنها می‌توان به مراکز حساس صنعتی، مراکز امنیتی، بیمارستان‌ها، سرورها و ... را نام برد.

3- صنایعی که وجود برق جهت راه‌اندازی دستگاه و تجهیزات موردنیاز بوده و دسترسی به برق وجود ندارد یا بسیار مشکل است. که از آن جمله می‌توان صنایع راهسازی، ساختمان‌سازی، آبرسانی، حفاری و ... را نام برد.

ویژگی‌های یک موتور برق ایده آل

موتور برق ایده‌آل سازگاری مناسبی با محیط زیست دارد.

موتور برق دارای وزن و صدا کمی باشد و آلودگی صوتی کمی ایجاد کند.

دارای قدرت و توان مناسبی با توجه به عملکرد موردنظر ما باشد.

پروسه تعمیر و نگهداری آن ساده و هزینه‌های تعمیر و نگهدای کمی داشته باشد.

موتور برق قیمت مناسبی داشته باشد، مصرف و هزینه سوخت آن پایین باشد.

روند استارت و روشن کردن موتور برق بنزینی به آسانی انجام گیرد.

دارای گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی باشد.

نحوه تقسیم بندی موتور برق

معیارهای مختلفی برای دسته‌بندی ژنراتورهای برق وجود دارد، اما معیار اصلی برای دسته‌بندی، ظرفیت و میزان قدرت خروجی آنها بوده که با واحد وات اندازه‌گیری و نمایش داده می‌شود.

در این قسمت اصلی‌ترین و مهم‌ترین دسته‌بندی جهت ژنراتورها نشان داده خواهد شد.

انواع موتور برق (ژنراتور) از لحاظ سوخت

1- موتور برق بنزینی

همان‌طور که از نام این نوع از موتور برق‌ها پیدا است، نیروی محرک موتور برق بنزینی از یک موتور با سوخت بنزین تامین می‌شود. موتور برق‌های بنزینی یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین انواع موتور برق جهت کارکردهای نسبتا طولانی هستند. از معایب اصلی موتور برق بنزینی می‌توان به تولید گازهای دی اکسید کربن در اثر سوختن بنزین و آلوده کردن هوا اشاره کرد، همچنین این دسته‌ها از موتور برق‌ها را می‌توان تنها در محیط‌های باز مورد استفاده قرار داد، در غیر این صورت ممکن است به دلیل تولید گازهای سمی باعث ایجاد خفگی شوند.

2- موتور برق گازسوز

سوخت این دسته از موتورها با گاز تامین می‌شود و نیروی محرک آن‌ها از طریق یک موتور گازسوز ایجاد می‌شود. این دسته از موتوربرق‌ها چندان پرکاربرد نیستند. از مزایای ژنراتورهای گازسور می‌توان تولید آلاینده‌های کمتر و هماهنگی مناسب با محیط زیست را نام برد و از معایب آن می‌توان قدرت کمتر نسبت به نوع بنزینی و گازوئیلی را نام برد. همچنین به طور کلی موتور برق گازسوز طول عمر بیشتری نسبت به موتور برق بنزینی داشته و دارای مخاطرات کمتری هستند. این دسته از موتور برق‌ها چندان پرکاربرد نیستند.

3- موتور برق دیزل یا دیزل ژنراتور

سوخت این دسته از موتورها با گازوئیل تامین می‌شود و نیروی محرک آن‌ها از یک موتور دیزلی تامین می‌شود. این دسته از موتورها قوی‌ترین و عظیم‌ترین انواع موتور برق‌ها بوده، که مدت زمان و توان بیشتری را از نظر کارکرد نسبت به انواع گازسوز و بنزینی دارند، همچنین قیمت آن‌ها نیز بیشتر است. از معایب دیزل ژنراتورها می‌توان به تولید آلاینده‌های زیاد و آلوده کردن هوا، صدای زیاد و  بزرگی و سنگینی موتور اشاره کرد. نکته دیگر این است که دیزل ژنراتور از لحاظ سیستم خنک کاری به دو دسته آب خنک و هواخنک تقسیم می‌شوند.

انواع موتور برق از لحاظ کاربرد

اگر چه وظیفه اصلی تمامی موتور برق‌ها یکسان است و از آن‌ها جهت تولید برق استفاده می‌شود، اما از نظر نوع مصرف، کاربری و توان خروجی در 4 نوع مختلف در بازار موجود هستند.

1- موتور برق کیفی

موتور برق کیفی ارزان‌ترین مدل های موتور برق است که از آن‌ها در مناطق دور افتاده استفاده می‌شود. به این دسته از ژنراتورها، ژنراتور کمپین نیز می‌گویند، زیرا آن‌ها مناسب تامین برق در مسافرت، چادرزنی و کمپین‌ها هستند. این دسته از ژنراتورها سازگاری بسیار خوبی با محیط زیست داشته و آلاینده‌های بسیار کمی تولید می‌کنند.

2- موتور برق خانگی قابل حمل

موتور برق خانگی نوع دیگری از ژنراتورها است که جهت تامین برق شهری در خانه‌ها و مراکز کوچک به کار گرفته می‌شوند.

3-  موتور برق صنعتی قابل حمل

این دسته از ژنراتورهای شباهت زیادی به موتور برق‌های خانگی داشته اما قدرت و توان آن‌ها بیشتر است. این دسته‌ از موتورها را می‌توان جهت پشتیبانی برق سایت‌های ساختمانی، برق شرکت‌ها و سازمان‌ها استفاده کرد.

4- موتور برق‌های ثابت (دیزل ژنراتور)

این دسته از موتور برق‌ها در یک محل به صورت ثابت نصب شده و وظیفه تامین برق یک مجموعه را بر عهده دارند. دیزل ژنراتورها دارای توان و قدرت بالاتری نسبت به انواع دیگر بوده و مدت زمانی که وظیفه تامین برق را به عهده دارند نیز بسیار بیشتر از انواع دیگر است. بالطبع این دسته از ژنراتور دیزل‌ها لقب گران‌ترین موتور برق را به خود نسبت داده است.

انواع سیستم استارت موتور برق

سه نوع سیستم جهت استارت موتور برق وجود دارد. 1- سیستم روشن کننده دستی یا هندلی 2- سیستم روشن کننده استارتی 3- سیستم روشن کننده اتوماتیک

سیستم استارتی دارای عملکرد بهتر و مناسب‌تر نسبت به دستی است، البته هزینه سیستم استارتی نسبت به سیستم دستی بیشتر است.

مزیت سیستم استارت اتوماتیک چیست؟

یکی از مزیت‌ها و فواید سیستم اتوماتیک به این صورت است که هنگام قطع شدن برق، موتور به صورت اتومات به کار افتاده و دیگر نیاز به روشن کردن موتور برق به صورتی دستی و مراجعه به محلی که موتور برق در آن تعبیه شده است، وجود ندارد.

اجزای تشکیل دهنده موتور برق‌ها

1- موتور 2- ژنراتور 3- سیستم سوخت 4- تنظیم کننده ولتاژ 5- سیستم خنک کننده و اگزوز 6- سیستم روغن‌کاری 7- شارژر باتری 8- قسمت اصلی مونتاژ شده و قاب موتور، قسمت اصلی و محرک دستگاه که منبع انرژی مکانیکی دستگاه است. موتور دستگاه بر حسب کاربری و کاربرد می‌تواند به صورت گازی، بنزینی و یا دیزل انتخاب شود.

ژنراتور

مهم‌ترین و اصلی‌ترین یک قسمت موتور برق، ژنراتور است،که وظیفه تولید و تبدیل انرژی مکانیکی به برق بر عهده دارد.  اصلی‌ترین موارد در مورد تعیین نحوه و کارکرد ژنراتور، سیم‌پیچی استاتور و رتور و جریان تحریک آن است.

سیستم سوخت

معمولا به صورت یک باک یا مخزن است، که وظیفه تامین سوخت موردنیاز برای موتور را بر عهده دارد.

تنظیم کننده ولتاژ

وظیفه تنظیم مقدار ولتاژ خروجی را بر عهده داشته، همچنین وظیفه تبدیل جریان AC به DC یا بالعکس بر عهده این قسمت از دستگاه  موتور برق است.

سیستم خنک کننده

استفاده ی مداوم از موتور برق باعث می‌شود اجزای داخلی آن داغ شود. اگر این گرما در محفظه موتور باقی بماند، باعث آسیب رسیدن به اجزای موتور می‌شود. به همین دلیل وجود سیستمی جهت خروج این گرما و خنک کردن اجزای موتور الزامی است. از این رو از سیستم خنک‌کننده جهت این امر استفاده می‌شود.

سیستم روغن کاری

جهت افزایش طول عمر اجزای موتور و جلوگیری از سایش قسمت‌های مختلف در اثر درگیری دائم، وجود یک سیستم جهت روان‌کاری و روغن‌کاری بسیار ضروری است.

شارژر باتری

 وظیفه شارژ باتری دیزل ژنراتور بر عهده این قسمت است.

قسمت اصلی مونتاژشده و قاب (شاسی ژنراتور)

شامل بدنه و قسمت اصلی دستگاه بوده که تمامی اجزا بر روی آن نصب می‌شوند.

8 نکته مهم جهت افزایش طول عمر ژنراتور برق

جهت افزایش طول عمر مفید و به حداکثر رسیدن میزان کارآیی دستگاه، باید همواره مسائلی را مدنظر داشت و چک کرد تا در هنگام کار با دستگاه دچار مشکل نشد. در اینجا این موارد را ذکر می‌شود:

1- چک کردن درجه حرارت دستگاه موتور برق

2- چک کردن میزان فشار دستگاه ژنراتور برق

3- چک کردن سطح آب خنک کاری

4- بازرسی سطح روغن دستگاه جهت روان‌کاری و روغن‌کاری قسمت‌های مختلف

5- چک کردن مقدار دود خروجی از دستگاه موتور برق بنزنی

6- چک کردن میزان سوخت مصرفی دستگاه موتور برق خانگی

7- چک کردن مقدار ارتعاش و صدای دستگاه موتور برق

8- بازرسی آب‌بند بودن تمام قسمت‌ها و عدم وجود نشت

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ابزارینو

ارائه دهنده ابزارآلات

اطلاعات تماس
  • 021339*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید