اطلاعات تماس
  • 0813*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970611314459649

برنامه سالانه براساس طرح تعالی مدیریت کیفت مدار مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم

طرح تعالی مدیریت کیفیت‌مدار مدارس براساس آخرین بخشنامه

کد: 13970611314459649

https://goo.gl/85ihe6

، (اخبار رسمی): برنامه سالانه براساس طرح تعالی مدیریت کیفیت‌مدار در سال‌های اخیر از سوی وزارتخانه آموزش و پرورش به مدارس مقاطع مختلف ابلاغ می‌شود و مدیران مدارس موظف هستند برنامه‌ریزی سالانه خود را براساس محورهای طرح تعالی تنظیم و تدوین کنند. این برنامه هر سال ویرایش شده و نکاتی به آن اضافه می‌شود.

طرح تعالی مدیریت کیفیت‌مدار مدارس براساس آخرین بخشنامه
طرح تعالی مدیریت کیفیت‌مدار مدارس براساس آخرین بخشنامه

در رابطه با طرح تعالی مدیریت کیفیت‌مدار، باید عنوان کرد که این طرح از مهمترین طرح و برنامه‌هایی است که در راستای برنامه‌ریزی درسی تاکنون به مدیران مدارس، به خصوص در مقاطع متوسطه ابلاغ شده است

طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار

در رابطه با طرح تعالی مدیریت مدارس و اهمیت آن، مطالب زیادی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. این برنامه ظرف مدت کمی در طی چند سال توانسته است علاقه و اشتیاق تعداد زیادی از مدیران فعال کشور را به خود جلب کند. در حالی که بسیاری از مدیران می‌توانند برنامه‌ریزی سالانه خود را بر اساس طرح تدبیر و یا طرح‌های قدیمی بنویسند و اجباری به آنها در پذیرفتن و اجرایی کردن طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار نیست‌، با این حال تعدادی از آن‌ها به صورت داوطلبانه از این طرح استفاده می‌کنند.

البته آمارها نشان می‌دهد که با گذشت زمان هر ساله تعداد بیشتری از مدیران مدارس ملزم به اجرایی کردن طرح تعالی در مدارس خود هستند. آنچه حائز اهمیت است این است که مدیران از قبل خود را برای اجرایی‌کردن این طرح آماده کرده و به آموزش‌های زیادی نیاز ندارند.

اهمیت طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار

طرح تعالی مدیریت کیفیت‌مدار از آن جهت مهم و قابل تامل است که مدیران مدارس می‌کوشند براساس کلیه محور‌های آن برنامه‌ریزی آموزشی و پرورشی مدارس را تدوین کنند. نکته مهم اینجا است که در طرح تعالی، کلیه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی از پیش تعیین شده و معمولا هیچ فعالیتی بدون عملکرد نمی‌ماند. در واقع مدیران مدارس می‌کوشند برای کسب امتیاز کافی و بالا، کلیه فعالیت‌های مندرج در محور‌ها را اجرایی کنند.

تقویم اجرایی براساس طرح تعالی مدیریت

تقویم اجرایی در واقع نوعی برنامه زمان‌بندی شده است که به صورت مستند و پیش‌بینی شده از سوی مدیران مدارس تنظیم می‌شود. در تقویم اجرایی کلیه برنامه‌های قابل اجرا در زمینه ‌های آموزشی و پرورشی نگارش می‌شود. با این حال الزاما همه آنها به مرحله اجرا در نمی‌آید. چرا که این کار منوط به داشتن بودجه کافی برای به ثمر رسیدن این اهداف است و با توجه به اینکه اهداف زیادی در طول سال تحصیلی قابل پیش‌بینی است، همه آنها اجرایی نمی‌شوند. معمولاً در مدارس متوسطه اول و دوم، تقویم اجرایی بر اساس محور‌های طرح تعالی نگارش می‌شود.

طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار ابتدایی

تعداد کمی از مدارس ابتدایی هستند که طرح تعالی مدیریت کیفیت‌مدار در آنها اجرا می‌شود. به عنوان مثال از این دسته مدارس می توان به مدرسه‌های استثنایی اشاره کرد. مدارس استثنایی به علت قوانین خاص خود و اینکه باید برنامه سالانه را به استان ارجاع دهند، معمولاً برنامه‌ریزی خود را براساس طرح تعالی انجام می‌دهند. مدارس ابتدایی شاهد نیز از آن دسته از مدارس هستند که برنامه‌ریزی سالانه‌ی آن‌ها بر مبنای طرح تعالی است.

طرح تعالی مدیریت در مدارس متوسطه اول

برنامه سالانه مدارس متوسطه اول، چندین سال است که دستخوش تغییرات زیادی شده‌است. در سال‌های پیش که این مدارس به مدارس راهنمایی منصوب بودند، برنامه‌ریزی مدیران بسیار ساده و پیش پا افتاده بود. برنامه‌ای که هیچ اقدامی را برای آنان الزام آور نمی‌کرد و باعث می‌شد که مدیران فعالیت و رغبت کمتری داشته باشند. پس از تغییر برنامه به طرح تعالی به صورت چشمگیری فعالیت مدیران متوسطه اول افزایش یافت و به شرکت در فعالیت‌های پژوهشی رغبت بیشتری پیدا کردند.

 طرح تعالی مدیریت در مدارس متوسطه دوم

از همان روزی که برنامه طرح تعالی مدیریت از سوی اداره آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شد، پیش‌بینی شده بود که این طرح در مقطع متوسطه دوم اجرایی شود. در واقع در اتاق فکر نظام آموزش و پرورش، این برنامه مخصوصا برای مقطع متوسطه دوم طراحی شده بود. در سال‌های اولیه هم فقط این طرح در مدارس متوسطه دوم اجرا می‌شد. اما با دریافت بازخورد مثبت مدارس متوسطه دوم از این طرح مفید، زمینه برای استفاده دیگر مقاطع نیز فراهم شد.

دانلود نمونه‌های کامل طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار

با توجه به آنچه بیان شد، مدیران و معاونین در مقاطع مختلف نیازمند بهره‌مندی از نمونه‌های کامل طرح تعالی کیفیت مدار در مقاطع مختلف هستند و این الگوهای کامل که براساس بخشنامه‌های جدید نوشته شده‌اند، نیاز دارند. سایت علمی و پژوهشی برنامه دانلود، جهت رفاه حال مدیران نمونه‌های کاملی را از برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار آماده کرده و در دسترس محترم قرار داده است.

علاقه‌مندان جهت استفاده و دانلود این برنامه‌ها می‌توانند به لینک زیر مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 0813*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش