اطلاعات تماس
  • 021860*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970612314609425

مظاهری: اصلاح سیستم بانکداری کشور راه حل متعارف ندارد

کد: 13970612314609425

https://goo.gl/ZqfBPw

، تهران , (اخبار رسمی): رییس اسبق بانک مرکزی گفت: اصلاح سیستم بانکداری کشور راه حل متعارفی ندارد و به راه‌حل‌های خیلی جدی نیاز دارد.

مظاهری: اصلاح سیستم بانکداری کشور راه حل متعارف ندارد
مظاهری: اصلاح سیستم بانکداری کشور راه حل متعارف ندارد

گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد میزان شعبات بانکی ما از سطح استاندارد جهانی و حتی کشورهای با درآمدبالا نیز بیشتر است. این به معنای سودآوری قابل اعتنای نظام‌بانکی ما است.

برنامه تحلیلی «این.ج.ا» که به بررسی الگوی کشورداری در جمهوری اسلامی ایران می پردازد با موضوع «حکمرانی بانکی» با اجرای محمد لسانی و با حضور طهماسب مظاهری رییس کل اسبق بانک مرکزی و دکتر حسین درودیان پژوهشگر اقتصادی روز جمعه به روی آنتن شبکه چهار رفت.

در ابتدای این برنامه محسن مهدیان روزنامه‌نگار برای باز کردن موضوع به تعداد شعبات بالای بانک‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: چه اتفاقی افتاده که بانک‌های ایران به این سطح از سودآوری رسیدند که تعداد شعبات‌شان اینقدر بالا است. گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد میزان شعبات بانکی ما از سطح استاندارد جهانی و حتی کشورهای با درآمدبالا نیز بیشتر است. این به معنای سودآوری قابل اعتنای نظام بانکی ما است.

وی افزود: بانک‌های ایران در شرایط اقتصادی مختلف از سودآورترین بخش‌ها هستند. در یک دوره مشخص که نرخ رشد اقتصادی بین صفر تا 3 درصد است سود بانکی ما 40 درصد است. در این شرایط بین منافع بانکی، منافع تولیدی و منافع سیاست‌های حکومتی تعارض وجود دارد.

وی درادامه مهمترین مانع برای رشد تولید را پرداخت تسهیلات بانکی دانست و اظهار کرد: با توجه به نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس تولیدکنندگان مهمترین معضلات‌شان را پرداخت تسهیلات بانکی می‌دانند و این موضوع برای آنها از فساد اقتصادی و تحریم‌های بانکی مانع جدی‌تری قلمداد می‌شود. نظام بانکی ما به چه نحوی عمل کرده که تولیدکنندگان همچنان معترض مشکل نقدینگی هستند و دولت نیز حمایتی نمی‌کند. 

پس از اظهارات مهدیان در ابتدای این برنامه مظاهری در پاسخ به این سوال که در حال حاضر جریان نقدینگی و بانکداری کشور، ارزش پول پنج هزار تومانی منتشرشده در دوره ریاست شما بر بانک مرکزی را به کجا رسانده است، گفت: ارزش پول ملی تابعی از نسبت افزایش نقدینگی در کل اقتصاد و رشد تولید ناخالص کشور است. اگر در کشوری رشد نقدینگی و رشد تولید ناخالص هماهنگ و تقریبا مساوی رشد کند ارزش پول ملی حفظ می شود. معمولا برخی کشورها برای افزایش سرعت حرکت اقتصادی اجازه می‌دهند نقدینگی یک درصد محدودی از رشد اقتصادی سریع‌تر رشد  کند. اگر رشد نقدینگی دو الی سه درصد بیشتر از رشد اقتصادی باشد تورم یکی دو درصد ایجاد می‌شود که این تورم می‌تواند اقتصاد کشور را روغن‌کاری کند.

وی در ادامه افزود: با یک سیاست اشتباه ‌طی 12 سال گذشته اجازه دادیم نقدینگی کشور بسیار بیشتر از تولید ناخالص شود. روزی که من رییس بانک مرکزی بودم نقدینگی 140 میلیارد تومان بود اما امروز به 1600 میلیارد تومان یعنی 12 برابر رسیده است. در این مدت به طور متوسط تولید ناخالص کشور دو یا سه درصد بوده است که در سه سال آخر دوره احمدی‌نژاد منفی و در دولت روحانی متوسط 4درصد بوده است.

مظاهری بیان داشت: اگر به عملکرد چهارسال دولت روحانی متمرکز شویم، این دولت نقدینگی را با 600هزار میلیارد تومان تحویل گرفت اما در حال حاضر با 1600 میلیارد تومان نقدینگی شاهد دو و نیم برابر شدن آن هستیم. این افزایش نقدینگی قدرت خرید ایجاد می‌کند اما اگر در مقابل قدرت خرید، تبدیل به قدرت خرید کالا و خدمات نشود تورم ایجاد می‌شود. دولت علی‌رغم ایجاد نقدینگی با ابزارهای مختلف از خرید خدمات و کالا ممانعت به عمل آورد که نتیجه چنین عملی سرکوب تورم در بازده یک یا دوساله شد اما بعد از این مدت تورم به طور ناگهانی جهش پیدا کرد و همین وضعی که هم اکنون شاهدش هستیم به وجود آمد.

این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه نرخ سودبانکی سپرده و تسهیلات در ایران رقم قابل‌توجهی است، گفت: نرخ سود بانکی با میزان تورم تعیین می‌شود اما در چند سال گذشته میزان تورم پایین آمد ولی نرخ سود همچنان بالا ماند و این شکاف سبب شد که تعادل به هم بخورد و مشکل ایجاد شود. این نرخ سود بانکی سبب شد تا 83 درصد سپرده‌های مردم به صورت فریز‌شده در بانک‌ها بماند که در نتیجه سرعت گردش پول پایین آمد و رکود ایجاد شد. عامل اصلی رکود عدم گردش اقتصاد است که در کوتاه مدت اثر ضد تورمی دارد اما سپس مانند فنر آزاد شده نرخ تورم جهش پیدا می‌کند.

درودیان با بیان اینکه برای حل مشکل نقدینگی به جای توجه به گذشته باید نگاه رو به آینده باشیم گفت: اعدادی که در کوتاه مدت اضافه می‌شود به قدری سنگین و قابل توجه است که اگر هم و غم‌مان این باشد که در گذشته چه شد و عدد الان را چیکار کنیم عدد بعدی می‌آید و سیل ما را می‌برد. در حال حاضر طبق برآوردها بانک‌ها زیان انتظاری 35 تا 50 درصدی را تجربه می‌کنند و سرمایه بانک‌های خصوصی هم منفی شده است. این زیان‌های عظیم از نسبت نقدینگی به تولید ملی کشور ناشی می‌شود.

برنامه تحلیلی «این.ج.ا» به تهیه‌کنندگی مصطفی پورمحمدی هر جمعه ساعت 17:30 از شبکه چهارم سیما به روی آنتن می‌رود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ایران کالا نیوز

ایران کالا نیوز، مرجعی برای پوشش اخبار پیرامون تولید ملی کشور عزیزمان ایران است. شما در ایران کالا نیوز آخرین اخبار پیرامون تولید ملی، استارت آپ ها و فعالان حوزه کسب و کار داخلی را مشاهده خواهید کرد.

اطلاعات تماس
  • 021860*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه