اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970626316939693

آفتابی یا مهتابی، کدام را انتخاب کنیم؟

کد: 13970626316939693

https://goo.gl/pJChmH

، تهران , (اخبار رسمی): شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش آمده باشد که کدام رنگ را برای لامپ‌ها و پروژکتورهای خود انتخاب کنند، سفید یا زرد؟ مهتابی یا آفتابی؟ و این که هر کدام باید در کجا استفاده شود، در این مطلب به این سوالات پاسخ داده می‌شود.

آفتابی یا مهتابی، کدام را انتخاب کنیم؟
آفتابی یا مهتابی، کدام را انتخاب کنیم؟

شاید این سوال برای افراد زیادی پیش آمده باشد که کدام رنگ را برای لامپ‌ها و پروژکتورها انتخاب کنیم، سفید یا زرد؟ مهتابی یا آفتابی؟ و این که هر کدام را در کجا باید استفاده کنیم

رنگ نور یک لامپ ال ای دی LED و چراغ ال ای دی LED با شاخصی به نام دمای رنگ بر حسب کلوین توصیف می‌شود. دمای رنگ برای مشخص کردن رنگ منبع نور از طریق مقایسه آن با رنگ یک جسم سیاه تشعشع‌کننده استاندارد به کار می‌رود. جسم سیاه، عنصری نظیر پلاتین است که هیچ نوری منعکس نمی‌کند و کل نوری که به آن تابیده می‌شود را جذب می‌کند.

هر چه عدد دمای رنگ بالاتر باشد، رنگ نور بیشتر به محدوده رنگ‌های سفید و سرد نزدیک است و هر چه این عدد کوچک‌تر باشد رنگ نور به محدوده رنگ‌های گرم ( نظیر رنگ نور لامپ التهابی) نزدیک‌تر است. دمای رنگ بیشتر از ۴۰۰۰ کلوین به عنوان نور سرد و دمای رنگ پایین‌تر از ۳۰۰۰ کلوین به عنوان نور گرم در نظر گرفته می‌شود. به منظور استاندارد کردن نور لامپ‌ها، آنها به سه گروه زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

آفتابی یا سفید گرم (White Warm (ww:

نور این لامپ‌ها با دمای رنگ کمتر از ۳۳۰۰ کلوین باعث می‌شود که در محیط احساس گرم بودن و آرامش ایجاد شود. رنگ نور این لامپ‌ها مشابه لامپ‌های التهابی است. این لامپ‌ها برای محیط‌هایی که قرار است فرد در آن به استراحت بپردازد یا در آن احساس آرامش داشته باشد نظیر هتل‌ها، بیمارستان‌ها، اتاق خواب و نشیمن منازل، مهد کودک‌ها و سالن‌های کنفرانس مناسب است.

سفید خنثی یا سفید سرد (White Neutral (wn :

نور این لامپ‌ها با دمای رنگ ۳۳۰۰ تا ۵۰۰۰ کلوین رنگ نوری بین آفتابی و مهتابی است. این لامپ‌ها برای محیط‌های کاری نظیر کارگاه‌ها، دفاتر اداری، نمایشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، سالن انتظار، بانک‌ها، مراکز آموزشی و نیز آشپزخانه منازل ایده‌آل هستند.

مهتابی یا نور روز (White Daylight (wd :

این لامپ‌ها با تولید نوری با دمای رنگ بالاتر از ۵۰۰۰ کلوین بسیار مناسب برای تأمین روشنایی اماکنی هستند که به روشنایی زیاد نیاز دارند. به عنوان مثال: فروشگاه‌ها، سوپر‌مارکت‌ها، صنایع تولیدی، کارخانه‌ها و … می‌توانند از این لامپ‌ها استفاده کنند.

نورهای طبیعی و سرد مانند نور مهتابی یا همان نور سفید، یادآور نور آفتاب ساعات وسط روز است و حس انرژی و شادابی را تداعی می‌کند و به همین دلیل استفاده از این نور برای محیط‌های کارگاهی و کاری بیشتر استفاده می‌شود. استفاده از نور سفید و مهتابی در دکوراسیون اتاق خواب، باعث اختلال در خواب و خستگی چشم می‌شود. هم چنین برای مطالعه و کارهای چشمی نزدیک باید از نور زرد استفاده کرد.

در دکوراسیون نشیمن و پذیرایی بهتر است از ترکیب نور سفید و زرد استفاده شود، چرا که فعالیت‌های مختلفی بر حسب زمان در این فضا صورت می‌گیرد. در دکوراسیون آشپزخانه نیز استفاده از ترکیب نور سفید و زرد پیشنهاد می‌شود تا به تعادل رنگی رسیده، رنگ وعده‌های غذایی به درستی مشاهده شوند و به دلیل تنوع فعالیت‌ها چشم دچار خستگی و آسیب نشود.

در دکوراسیون سرویس بهداشتی اغلب از رنگ سفید استفاده می‌شود و نور سفید بر سردی فضا می‌افزاید. در این فضاها هم بهتر است ترکیبی از نور سفید و زرد به کار برده شود. به طور کلی در بهترین حالت گفته می‌شود که از ترکیب نور زرد و سفید در فضای داخلی منزل استفاده شود.

تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی فقط در رنگ ظاهری نیست. هر کدام از این لامپ‌ها، ویژگی‌های جالبی دارند. تاثیر نورهای مختلف بر سلامتی افراد خانه، بزرگ یا کوچک به نظر رسیدن فضا و چگونه دیده شدن رنگ وسایل و لباس‌ها جالب است.

نورهای زرد و آفتابی، اشعه فرابنفش کمتری دارند

معمولا لامپ‌های مهتابی و سفید از لامپ‌های آفتابی، اشعه فرابنفش بیشتری دارند. اشعه فرابنفش یا همان UV، یک پرتو مضر است که می‌تواند باعث سرطان پوست، سوختگی قرنیه چشم و بیماری‌های دیگر شود. البته میزان اشعه فرابنفش که می‌تواند ضرر داشته باشد هم مهم است. لامپ‌ها به طور کلی میزان فرابنفش کمی دارند اما، بهتر است از لامپ‌های با رنگ متمایل به آفتابی و نور خورشید استفاده کنیم.

- رنگ وسایل منزل و لباس‌ها را، با نور مهتابی و آفتابی، دو جور می‌بینیم.

- رنگ نور در نمایش رنگ وسایل خانه، تاثیر بسیار زیادی دارد. البته در نهایت همه چیز بستگی به سلیقه دارد.

- با نورهای سفید، محیط خانه بزرگ‌تر به چشم می‌آید

- نورهای مهتابی و سفید، خانه را بزرگتر از ابعاد واقعی نشان می‌دهند.

- هنگام خرید، به دمای رنگ لامپ که روی جعبه و بدنه آن نوشته شده، دقت کنید!

برای لامپ‌های خانگی ۳ رنگ اصلی داریم و هر کارخانه‌ای برای این رنگ‌ها اسمی گذاشته است. در هنگام خرید لامپ برای اینکه با نام‌های مختلفی چون نورِ روز، سفید یخی، آفتابی، سفید گرم، سفید سرد و … سردرگم نشوید، به عدد دمای رنگ لامپ دقت کنید. اگر این عدد در حدود ۳۰۰۰K بود، رنگ نور به آفتابی شبیه است. اگر عدد دمای رنگ به ۶۰۰۰K نزدیک بود، رنگ نور آن به سفید نزدیک است و و اعداد میانی، به رنگ‌های بین آفتابی و سفید نزدیک هستند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نوین تاب

شرکت مهندسی نوین تاب الکترونیک تولید کننده انواع محصولات روشنایی و نور پردازی LED انواع پروژکتور مخصوص محوطه و بیلبورد و برج های نوری انواع والواشر ال ای دی مخصوص نورپردازی نما چراغ خیابانی و پارکی ال ای دی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

دکوراسیون و منزل