اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970707319109073

نقش شبکه‌های اجتماعی در فرآیند بازاریابی محتوا

کد: 13970707319109073

https://goo.gl/DQ6fd5

، تهران , (اخبار رسمی): زمانی تصور می‌شد که شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا شبیه هم هستند اما واقعیت این است که شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا دو موضوع کاملا متفاوت هستند. گرچه شباهت‌ها و هم‌پوشانی‌های زیادی بین این دو موضوع است.

نقش شبکه‌های اجتماعی در فرآیند بازاریابی محتوا
نقش شبکه‌های اجتماعی در فرآیند بازاریابی محتوا

نقش شبکه‌های اجتماعی در فرآیند بازاریابی محتوا

زمانی تصور می‌شد که شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا شبیه هم هستند اما واقعیت این است که شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا دو موضوع کاملا متفاوت هستند. گرجه شباهت‌ها و هم‌پوشانی‌های زیادی بین این دو موضوع است. ساده‌ترین راه برای فکر کردن به رابطه بین این دو موضوع این است که تولید محتوا برای پیشبرد شبکه‌های اجتماعی مورد نیاز است و شبکه‌های اجتماعی در دو فرآیند بازاریابی محتوا حضور حیاتی دارند:

- گوش دادن به مخاطبین خود برای درک آن چه برای آن‌ها مهم است و تولید محتوا هدف‌مند با شناخت مخاطب به نحوی که محتوای تولیدی برای مخاطب هدف جذاب باشد.

- توزیع و اشتراک محتوا

به طور خلاصه می‌توان گفت نمی‌توان یکی را بدون دیگری داشت.

شبکه‌های اجتماعی موفق با یک برنامه بازاریابی محتوای قدرتمند آغاز می‌شوند. هر سازمانی می‌تواند برای گوش دادن به مخاطبان خود از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرد اما پیش از یک حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی بهتر است به چند نکته توجه کنید:

مرکز محتوا: وبلاگ یا وبسایت باید مهم‌ترین جز استراتژی بازاریابی محتوا (هم چنین استراتژی شبکه‌های اجتماعی) باشد. وبلاگ یا وبسایت جایی است که دنبال‌کنندگان را به ایجاد یک رابطه عمیق‌تر در پلتفرم ترغیب خواهد کرد. باید از شکل دادن برنامه بازاریابی در پلتفرمی که متعلق به خود شخص نیست اجتناب کرد.

منابع مناسب برای حفط حضور مستمر: یک حضور ضعیف با روش‌های منسوخ شده در شبکه‌های اجتماعی می‎‌تواند خیلی آسیب‌زاتر از حضور نداشتن در شبکه‌های اجتماعی باشد. قبل از شروع فعالیت در یک شبکه اجتماعی باید مطمئن شد که منابع لازم برای تولید محتوای مناسب آن شبکه اجتماعی در اختیار است.

برنامه تولید محتوا: باید از حضور و تولید محتوا در یک پلتفرم شبکه اجتماعی مطمئن بود.

نکته کلیدی: بهتر است با احتیاط و آرام کار را در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرد. از شبکه‌های اجتماعی مطرح آغاز کنید (یوتیوب، اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و لینکدین). به دقت رصد کنید که اجتماع مخاطبان هدف در کدام یک از شبکه‌های اجتماعی ابعاد وسیع‌تری دارد.

کارشناسان بازاریابی در صنایع و نقاط جغرافیایی مختلف، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی متفاوت خواهد بود. 

اجزا کلیدی برنامه محتوا شبکه‌های اجتماعی

همان طور که پیش‌تر ذکر شد، برای کسب بهترین نتیجه از شبکه‌های اجتماعی باید برای تولید محتوا در هر شبکه اجتماعی برنامه مشخص و خاص آن شبکه اجتماعی داشت. اگر محتوایی دارید که می‌توان آن را در شبکه اجتماعی منتشر کرد نباید این کار را بی‌محابا انجام داد. صرف وجود محتوا دلیل قانع‌کننده‌ای برای انتشار در شبکه اجتماعی نیست.

برای طراحی یک برنامه اولیه مدیریت شبکه‌های اجتماعی باید در مورد هر شبکه اجتماعی مورد نظر به پرسش‌‌های زیر پاسخ داد.

چرا سازمان باید در این شبکه اجتماعی (کانال ارتباطی) حضور داشته باشد؟

برای انتشار محتوا در هر شبکه اجتماعی و کانال ارتباطی باید دلیل قانع‌کننده‌ای رسید. افزایش فالوور(دنبال‌کننده) به تنهایی دلیل قابل قبولی نیست؛ اما افزایش فالوور به جهت ایجاد آگاهی از سازمان و برند و انتقال ترافیک از شبکه اجتماعی به وبسایت دلیل خوبی است. مسئله اصلی این است که حضور در شبکه اجتماعی و کانال ارتباطی باید وسیله‌ای برای انتقال مخاطب شبکه اجتماعی به فرآیند فروش باشد. برای مثال مدیریت شبکه اجتماعی باید به نحوی باشد که مخاطب از شبکه اجتماعی به وب‌سایت راهنمایی شود یا  مشترک خبرنامه ایمیلی شود یا در رویداد شرکت کند. هدف تبدیل مخاطب شبکه اجتماعی به آن چیزی که برنامه‌ریزی کرده‌اید است.

اقدام (action) مورد نظر چیست؟

باید بدانید که مخاطب بعد از دیدن صفحه و پست‌های سازمان یا برند در شبکه‌های اجتماعی به کجا هدایت شود. آیا می‌خواهید زیر پست‌ها کامنت گذاشته شود؟ آیا می‌خواهید پست‌ها به اشتراک گذاشته شود؟ آیا می‌خواهید آمار ثبت‌نام کنندگان افزایش پیدا کند؟ یا...

چه نوع محتوایی مناسب شبکه اجتماعی مورد نظر است؟

برای هر شبکه اجتماعی محتوای مناسب آن شبکه اجتماعی به خصوص را باید تولید کرد. هر کانال و شبکه اجتماعی را باید به دقت بررسی کرد و تصمیم گرفت که چه محتوا و پیامی مناسب این کانال یا شبکه اجتماعی است. محتوایی باید تولید شود که برای مخاطب هدف جذاب باشد. باید بررسی شود که نیازها و دغدغه‌های افرادی که در یک شبکه اجتماعی خاص فعالیت می‌کنند چیست و چگونه می‌توانید به افراد کمک کنید. باید بین تولید محتوا به صورت متن، عکس، ویدیو و... تصمیم گرفت که کدام برای بستری که انتخاب شده مناسب‌تر است؟

لحن مناسب برای فعالیت در شبکه اجتماعی موردنظر چیست؟

وقتی چهارچوب عنوان‌بندی و تولید محتوا در هر کانال ارتباطی بررسی می‌شود واجب است که انتخاب شود در یک کانال ارتباطی به خصوص چه لحنی مناسب است. آیا باید لحن تولید محتوا دوستانه و صمیمی باشد؟ شوخ طبع؟ محاوره‌ای؟ تخصصی؟ یا...

سرعت انتشار مطالب چگونه باید باشد؟

درک این که در هر شبکه اجتماعی با چه سرعتی باید پست‌ها گذاشته شود کاری ظریف و هوشمندانه است. هر روز یا هر هفته چند پست باید منتشر شود؟ چه ساعتی از روز بهترین زمان انتشار پست است؟ برنامه برای توییت کردن با انتشار پست ایسنتاگرام باید متقاوت باشد. عده‌ای معتقدند که روزانه یک یا دو پست در فیسبوک مناسب است؛ توییتر را در تمام طول روز باید رصد کرد؛ زمانی را در طول روز در لینکدین صرف کرد؛ این شاید یک استراتژی بازاریابی محتوا مناسب باشد اما باید صنعت و مخاطبان را شناخت و براساس پرسونا مخاطب برنامه‌ریزی کرد.

نکته کلیدی: بگذارید اهداف، برنامه مدیریت شبکه‌های اجتماعی را شکل دهد. برای مثال اگر برنامه بازاریابی محتوا افزایش مشترکان خبرنامه ایمیلی باشد؛ آیا منطقی است که تمام مطالب وبلاگ را در فیسبوک یا توییتر به اشتراک گذاشت؟ در این صورت مخاطب چرا باید مشترک خبرنامه ایمیلی شود وقتی که می‌تواند تمام پست‌ها را در شبکه‌های اجتماعی که هر روز به آن‌ها سر می‌زند مشاهده کند؟ باید بررسی شود که به چه نحوی می‌توان محتوای تولیدی را مطابق با شبکه اجتماعی موردنظر کرد به نحوی که اهداف کسب‌وکار را هم پوشش دهد.

رشد فزاینده شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر باعث شد در ابتدا مردم بدون برنامه با شبکه‌های اجتماعی مواجه شوند. اما با گذشت سال‌ها مشخص شد که باید نسبت به شبکه‌های اجتماعی رویکردی دقیق و مدبرانه داشته باشیم.

منبع: contentmarketinginstitute.com

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وبیما

رویکرد آژانس دیجیتال مارکتینگ وبیما بازاریابی نتیجه گراست. فرقی ندارد کسب و کار شما از چه نوعی باشد سنتی یا مدرن، تازه تاسیس یا بزرگ و با تجربه؛ ایده‌ی ما رشد تجارت شماست. وبیما با مشاوره تخصصی و ارائه تمام آنچه در مسیر بازاریابی نیاز دارید، نظیر خدمات دیجیتال مارکتینگ و آموزش پرسنل شما، در راستای اهداف سازمانی شما گام برمی‌دارد. ما به تجربه و تخصص خود در زمینه مشاوره کسب‌وکار و بازاریابی دیجیتال می‌بالیم و همواره پشتیبان مشتریان خود بوده‌ایم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تبلیغات و روابط عمومی