اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14000707545509073

قیف بازاریابی (Marketing funnel) چیست و چه مزایایی دارد؟

کد: 14000707545509073

https://bit.ly/3uwcMKq

، تهران , (اخبار رسمی): قیف بازاریابی یکی از اصول دیجیتال مارکتینگ است که به شما کمک می‌کند تا مراحلی برای جذب مخاطب و تبدیل آن به خریدار ترسیم کنید.

قیف بازاریابی (Marketing funnel) چیست و مزایایی دارد؟
قیف بازاریابی (Marketing funnel) چیست و چه مزایایی دارد؟

هنگام یادگیری دیجیتال مارکتینگ احتمالا اصطلاح قیف بازاریابی را دیده یا شنیده‌اید. این اصطلاح چیست و چه اهمیتی دارد؟
قیف بازاریابی یا مارکتینگ فانل ابزار مفیدی است که به شما کمک می‌کند مسیری برای تبدیل کاربران به مشتری‌های راغب و وفادار ترسیم کنید.
در این مقاله به شما توضیح میدهیم که چگونه از قیف بازاریابی استفاده کنید تا کاربران را عاشق برند خود کنید.

قیف بازاریابی چیست؟

قیف بازاریابی به منظور فرایند تبدیل کاربران به مشتری است. کاربرد قیف بازاریابی این است که لید یا سرنخ‌هایی را برای ورود به قیف  جذب می‌کنید و سپس در طی مراحلی سرنخ‌ها را به انتهای قیف می‌رسانید و تبدیل به مشتریان واقعی می‌کنید.
به طور ایدآل مارکتنیگ فانل مانند یک استوانه بازاریابی خواهد بود که با عبور از مراحل مشخص لیدها به مشتری تبدیل می‌شوند.
توجه داشته باشید که کاربرد این ابزار دیجیتال مارکتینگ ، فقط برای تبدیل کاربر به مشتری نیست و برای ترغیب سرنخ‌ها به ثبت نام یا پر کردن فرم در انتهای مسیر نیز کاربرد دارد.
همانطور که می‌دانید قیف دهانه بزرگی دارد و هر چقدر به انتها نزدیک‌تر می‌شویم دهانه آن کوچک‌تر می‌شود. علت نامگذاری این اصل دیجیتال مارکتینگ شباهت آن به کاربرد قیف است. فرایندی که لید از ابتدا تا انتهای قیف طی می‌کند را سفر مشتری(Customer Journey) نیز می‌گویند.

قیف بازاریابی یا مارکتنیگ فانل شامل چند مرحله است؟

1. آگاهی/ Awareness

اولین و بالاترین مرحله از قیف بازاریابی آگاهی است.افراد از روش‌های مختلفی مثل پست اینستاگرام، محتوای متنی، پادکست صوتی،گوگل و ... با شما آشنا می‌شوند. اکنون تصور ذهنی افراد این است که برند یا شرکت شما می‌تواند مشکل آنها را حل کند.
شما باید در مورد مشکلات صحبت کنید و راه‌حل را بصورت جذاب به مخاطب ارائه بدید. برای انجام اینکار باید در تمام کانال‌های بازاریابی حضور داشته باشید.
وقتی شما سوالی دارید ابتدا به کجا مراجعه می‌کنید؟ احتمالا گوگل.
شما با تولید محتوای جذاب، کاربران را از وجود خود آگاه کنید با اینکار لیدهای بسیاری را به سمت خود جذب می‌کنید.

 2. علاقه و تمایل / Interest

مرحله دوم قیف علاقه و ایجاد تمایل است. بصورتی که لیدها فکر کنند شما می‌توانید مشکلی را حل کنید. وقتی مخاطبان وارد مرحله دوم می‌شوند حتما می‌خواهند اطلاعات بیشتری راجب شما بدست بیاورند. بنابراین کار شما دو برابر می‌شود زیرا شما می‌خواهید به لیدها نشان دهید که محصول و خدمات شما می‌تواند مشکلاتشان را حل کند و آنها را به سمت مرحله بعدی هدایت کنید.

3. اشتیاق/ Desire

مرحله سوم اشتیاق است که برخی به آن ملاحضه نیز می‌گویند. در این مرحله لید یا سرنخ تحقیق خود را انجام داده و قصد خرید دارد اما به این معنی نیست که حتما خرید می‌کند! ولی لید می‌داند که شما چگونه می‌توانید به او کمک کنید.  پس شما باید آنها را متقاعد کنید انتخاب درستی انجام داده‌اند. اما چگونه؟
به مشتریان بالقوه خود کمک کنید تا متوجه شوند چرا باید شما را انتخاب کنند.

4. اقدام / Action

مرحله چهارم و آخر مرحله اقدام یا تبدیل است. هدف استفاده از قیف فروش تبدیل لیدها به خریدار است. در این بخش شما تنها کاری که انجام میدهید این است که یک دلیل قانع کننده برای کلیک روی دکمه خرید به لیدها ارائه دهید و بعد مشتری اقدام به خرید می‌کند و کالای شما را می‌خرند.

مزایای یک قیف بازاریابی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک قیف بازاریابی این است که به شما نشان می‌دهد در کدام مرحله مشتریان خود را از دست می‌دهید. به عنوان مثال: اگر مشتری‌های خود را قبل از رسیدن به مرحله دوم از دست می‌دهید باید در مرحله آگاهی سازی راجب برند خود قوی‌تر عمل کنید.
مارکتینگ فانل مانند یک فیلتر عمل می‌کند. مانند بازاریابی محتوا قیف به بازدیدکنندگان در کشف استراتژی شما کمک می‌کند که باعث می‌شود بازدیدکنندگانی که واقعا قصد خرید دارند تا انتها، مراحل قیف را طی کنند و به مشتری شما تبدیل شوند.
همچنین مراحل قیف به درک انگیزهای مشتریان بالقوه برای تحقیق و خرید از شما کمک می‌کند.

تفاوت بین قیف بازاریابی و فروش

قیفی که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم اغلب به عنوان قیف فروش نیز یاد می‌شود.مراحل قیف شامل بازاریابی است درحالی که فروش در مرحله آخر اتفاق می‌افتد. به همین دلیل تفاوتی بین قیف بازاریابی و فروش ایجاد می‌شود.

• قیف بازاریابی (Marketing funnel) 

در این اصل دیجیتال مارکتینگ شما مشغول جذب مشتری‌های بالقوه هستید. شما روی مخاطبان بسیاری متمرکز شده‌اید و سعی میکنید مشتری را متقاعد کنید که شرکت شما بهترین انتخاب برای رفع نیازهای اوست.

• قیف فروش (Sales funnel) 

قیف فروش زمانی آغاز می‌شود که قیف بازاریابی وظیفه خود را به خوبی انجام داده باشد. در این هنگام مشتری از نیازهای خود آگاه است و شما باید در مورد محصولات یا خدمات خود صحبت کنید.

تفاوت قیف بازاریابی B2B و B2C

• B2C یا business-to-consumer : 

استراتژی بازاریابی B2C بر فروش محصول متمرکز است. کسب‌وکارهایی که از بازاریابی B2C استفاده می‌کنند محصولات یا خدمات خود را بصورت مستقیم به مصرف کننده ارائه می‌دهند. این بازاریابی به برند شما کمک می‌کند مصرف کننده را ترغیب به خرید و تبدیل مشتری وفادار کنید.

• B2B یا business-to-business :

کسب‌وکارهایی که از بازاریابی B2B استفاده می‌کنند محصولات یا خدمات خود را به دیگر کسب و کارها ارائه می‌کنند و آنها را در گروه مشتریان خود قرار میدهند. استفاده از بازاریابی B2B به شهرت و اعتبار برند شما کمک میکند.

انواع قیف‌ها در دیجیتال مارکتینگ

قیف بازاریابی محتوایی

قیف بازاریابی‌ محتوا سفری که مشتریان بالقوه هنگام بررسی محصولات و خدمات شما برای خرید طی می‌کنند را نشان می‌دهد. و این بخشی از یک استراتژی کلی از بازاریابی محتوا است.محتوا در تمام مراحل قیف لیدها را برای تبدیل به مشتری هدایت می‌کند. محتوای جذاب باعث ترغیب مشتری‌ها به خرید از محصولات شما می‌شود.
هنگامی که مشتریان بالقوه برای اولین بار وارد قیف بازاریابی محتوا شما می‌شوند باید تصور کنید که آنها از شرکت یا خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهید اطلاعی ندارند. شما میتوانید با تولید انواع محتوا مانند: پادکست،پست شبکه‌های اجتماعی،اینفوگرافیک و ... مشتریان را وارد قیف بازاریابی محتوایی خود کنید.

قیف بازاریابی غیر خطی

برخی از کارشناسان معتقدند قیف بازاریابی دیگر ارزشی ندارد زیرا فرآیند خرید دیگر بصورت خطی نیست.
گاهی اوقات پیش می‌آید لیدها در مراحل مختلفی وارد قیف می‌شوند زیرا به دلیل پیشرفت تکنولوژی اطلاعات لازم را از محتواهای آنلاین بدست آوردند و برند شما را انتخاب کردند و وارد مرحله تصمیم گیری می‌شوند. طبق گزارشات CEB مشتریان کسب و کارهای B2B قبل از ارتباط با مشاور فروش 57% از مراحل قیف را خودشان سپری می‌کنند.

سخن آخر

امیدوارم با مطالعه این مقاله به خوبی با قیف بازاریابی و مراحل آن آشنا شده باشید. به یاد داشته باشید که کاربرد قیف بازاریابی فقط برای جذب مشتریان جدید نیست و شما با استفاده از این روش بازاریابی می‌توانید مشکلات خود را در فروش و ارائه خدمات شناسایی و رفع کنید.

علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌توانید به وبیما مراجعه کنید!

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وبیما

رویکرد آژانس دیجیتال مارکتینگ وبیما بازاریابی نتیجه گراست. فرقی ندارد کسب و کار شما از چه نوعی باشد سنتی یا مدرن، تازه تاسیس یا بزرگ و با تجربه؛ ایده‌ی ما رشد تجارت شماست. وبیما با مشاوره تخصصی و ارائه تمام آنچه در مسیر بازاریابی نیاز دارید، نظیر خدمات دیجیتال مارکتینگ و آموزش پرسنل شما، در راستای اهداف سازمانی شما گام برمی‌دارد. ما به تجربه و تخصص خود در زمینه مشاوره کسب‌وکار و بازاریابی دیجیتال می‌بالیم و همواره پشتیبان مشتریان خود بوده‌ایم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تبلیغات و روابط عمومی