اطلاعات تماس
  • 021750*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970722321549284

نکات حقوقی مهم هنگام خرید خانه

کد: 13970722321549284

https://goo.gl/p55cW7

، تهران , (اخبار رسمی): اگر تصمیم به خرید خانه یا آپارتمان دارید، بهتر است با توجه به توان مالی، سلیقه و سایر گزینه‌های مدنظر خود برای تهیه مسکن مناسب اقدام کرده تا بتوانید خریدی مطمئن و لذت بخش را تجربه نمایید. آشنایی کافی با نکات حقوقی مرتبط با خرید خانه می‌تواند از مشکلات بعدی پیشگیری کند.

نکات حقوقی مهم هنگام خرید خانه
نکات حقوقی مهم هنگام خرید خانه

خرید خانه فرایندی است که حدودا 60% افراد حداقل یک‌بار در زندگی خود تجربه می‌کنند؛ آنچه که مسلم است همه ما برای انجام چنین امری به سراغ مشاورین املاک و یا سایت‌های خرید و فروش مسکن می‌رویم. شما باید با توجه به توان مالی، سلیقه و سایر گزینه‌های مدنظر خود برای تهیه مسکن مناسب اقدام کرده تا بتوانید خریدی مطمئن و لذت بخش را تجربه نمایید. مطمئنا پولی که برای خرید خانه و آپارتمان هزینه می‌شود، تبدیل به یک پشتوانه غیرمنقول برای شما خواهد شد. پس از خرید خانه از شر اجاره‌نشینی خلاص شده و حتی مبلغی را که تا به امروز به عنوان اجاره بها پرداخت می‌کردید و برای آن بازگشتی وجود نداشت را می‌توانید صرف اقساط وام بانکی خرید خانه و آپارتمان خود ‌کنید.

اگر بخواهیم خرید خانه را به عنوان یک هدف در نظر بگیریم، این هدف باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشند:

- کدام خانه مناسب است؟ شما با توجه به مبلغی که برای خرید خانه در نظر دارید انتخاب کنید که یک‌خانه سنتی با شرایط خاص خودش را می‌خواهید و یا یک آپارتمان؛ حتی در خرید آپارتمان هم دقت کنید ساختمانی با چند واحد در نظر دارید.

- حتما برای آنچه در ذهن دارید لیست تهیه کنید؛ این لیست می‌تواند شامل گزینه‌هایی همچون مساحت ساختمان، تعداد طبقات، طرح فضای داخلی، معماری ظاهری و حتی مکان قرارگیری آن باشد.

- وام بانکی در خرید خانه و آپارتمان نقش مهمی دارد؛ حتما باید بدانید که چه مقدار وام بانکی به شما تعلق می‌گیرد. به‌طور مثال: اگر ساختمانی را با قیمت 150 میلیون تومان در نظر دارید و به شما 70 میلیون تومان وام بانکی تعلق می‌گیرد، توجه داشته باشید باقی این مبلغ را باید نقداً پرداخت کنید! حتما به مبلغ اقساط ماهانه وام بانکی دقت کنید. در خرید خانه و آپارتمان گاهی پیش می‌آید خود ملک دارای وام بانکی است. اگر جز کسانی هستید که برای اولین بار اقدام به خرید خانه می‌کنید وام بانکی با نرخ سود کمتر به شما تعلق می‌گیرد.

- برای خرید ملک از افراد مختلف و مطمئن مشورت بگیرید. گاهی پیش می‌آید شخصی ملک خود را جای سپردن به مشاورین املاک، به همسایه‌ها و حتی مغازه‌های اطراف محل سکونت خود می‌سپارد، همچنین مراجعه به قسمت خرید و فروش خانه درسایت کیلید نیز خالی از لطف نیست.

مراحل خرید خانه

پس از طی مراحل بسیار و یافتن مسکن مورد نظر، حال نوبت قولنامه و ثبت سند می‌رسد؛ نوشتن قولنامه یکی از اتفاقات بسیار مهمی است که متأسفانه به علت عدم آگاهی کافی نسبت به مسائل حقوقی در خرید خانه، در بسیاری از موارد این عمل به اختلاف و تشکیل پرونده‌های قضایی ختم می‌شود. در ادامه 6 نکته مهم هنگام خرید خانه بازگو خواهد شد.

1. قولنامه: وقتی خریدار و فروشنده بر سر خرید ملکی با هم به توافق برسند، حاصل این توافق را در برگه‌ای ثبت می‌کنند که به آن قولنامه می‌گویند (ماده 10 و 183 قانون مدنی). وقتی قولنامه نوشته شود، فروشنده اجازه فروش ملک خود را به دیگری ندارد و همچنین خریدار باید طبق زمان تعیین‌شده در قولنامه وجه را به فروشنده بپردازد (طبق ماده 183 قانون مدنی). توجه داشته باشید هنگام قولنامه خریدار فقط باید یک‌سوم از کل مبلغ را بپردازد و دو سوم دیگر هنگام ثبت سند پرداخت می‌شود.

نکته: خریدار باید به این مسئله اشراف داشته باشد، زمانی مالک تام‌الاختیار ملک است که مبلغ خرید مسکن را در دفاتر ثبت به‌طور کامل پرداخت و سند دریافت کرده باشد.

2. فروشنده باید مالک باشد: حتما از مالک بودن فروشنده هنگام خرید آپارتمان مطمئن شوید. گاهی ممکن است ملک به صورت مشاع باشد که در این صورت باید کلیه اعضا هنگام فروش حضورداشته باشند و یا ممکن است با شخصی که هنگام خرید خانه ملاقات می‌کنید، وکیل مالک یا مالکین باشد که در این صورت به معتبر بودن برگه وکالت دقت کنید.

نکته: توجه داشته باشید در وکالت‌نامه قید شده باشد وکیل می‌تواند وجه ثمن معامله را دریافت کند!

3. سنددار بودن ملک: هنگام خرید خانه یا آپارتمان دقت کنید ملک سند دارد یا خیر. در شهرهای کوچک و بیشتر در شمال کشور املاک دارای سند مادر هستند. در چنین مواردی یک قطعه زمین بزرگ به قطعات کوچک تقسیم‌ شده و به صورت قولنامه معامله می‌شوند؛ در واقع چنین زمین‌هایی فاقد سند قطعی هستند (طبق ماده 22 قانون ثبت مالک شخصی است که سند به نام اوست).

4. سند تک برگی: برای نقل‌وانتقال سند در زمان خرید خانه، آپارتمان و هر ملک دیگری باید سند از حالت دفترچه‌ای به تک‌برگی تبدیل شود.

5. پرداخت عوارض نوسازی شهرداری و مالیات: فروشنده قبل از سند زدن باید به شهرداری منطقه خود مراجعه کرده و عوارض نوسازی آن را پرداخت نماید؛ همچنین با مراجعه به اداره مالیات و دریافت نامه مفاصا حساب مدارک خود را برای سند زدن آماده کند.

6. دفترخانه: برای خرید خانه و آپارتمان باید کار را در دفترخانه تمام کنید. بعد از تهیه مدارک لازم و شرح توافقات در دفترخانه، مدارک موجود در سیستم اسناد رسمی کشور ثبت شده و فرایند سند قطعی تکمیل می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کیلید

«کیلید» جدیدترین سامانه هوشمند املاک کشور است که ماموریت دارد بستری آنلاین برای برآورده ساختن کلیه نیازهای عرضه‌کنندگان و متقاضیان مسکن، به عنوان یک One-Stop Shop، را فراهم کند و همه ابزارهای لازم برای مشاوره تخصصی مسکن را در اختیار مشاورین بگذارد.

اطلاعات تماس
  • 021750*****
[نمایش اطلاعات]