اطلاعات تماس
  • 021750*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980630406169284

نقش بخش خصوصی در طرح ملی مسکن

کد: 13980630406169284

http://bit.ly/2mLBFDd

، تهران , (اخبار رسمی): طرح ملی مسکن از ابتدای کار وزیر راه‌ وشهرسازی به عنوان ماموریت اصلی این نهاد در دستور کار معاونت‌های مختلف و سازمان‌های ذیربط این وزارت‌خانه قرارگرفت. هدف از آغاز این طرح، تامین نیازمسکن اقشار کم‌درآمد است، در این مقاله به نقش بخش خصوصی، استارت‌آپها و تکنولوژی در این پروسه می‌پردازیم:

نقش بخش خصوصی در طرح ملی مسکن
نقش بخش خصوصی در طرح ملی مسکن

هدف از آغاز این طرح، تامین نیازمسکن اقشار کم‌درآمد است که به وسیله ابزارهای تامین مالی بتوان شرایطی مهیا کرد تا این مهم اتفاق بی‌افتد و بخش عظیمی از متقاضیانی که توان خرید مسکن را ندارند صاحب خانه شوند.

تا امروز قراردادهایی با سازمان‌های دولتی منعقد شد و نزدیک به نیمی از 400 هزار واحدمطرح شده در شهرهای مختلف آماده شروع ساخت‌وسازهستند. اما در این میان یکی دیگر از بزرگترین اهداف این طرح که همانا رونق در ساخت‌وساز است مغفول مانده و می‌توان گفت زمین بازی و توپ آن دست دولت است و بخش خصوصی در این پروسه نقش چشم‌گیری ندارد.

البته این طرح‌ها در کنار سایر مولفه‌ها باعث شده کمی قیمت مسکن نسبت به ماه‌های پایانی سال گذشته کاهش یابد. به عنوان مثال قیمت خرید آپارتمان در ولنجک نسبت به بهمن ماه97 روند کاهش داشته و به تبع آن، اجاره آپارتمان در ولنجک و حتا محله‌های مشابه کمی کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. قابل ذکر است در این روزها تعداد متقاضیان اجاره آپارتمان در گیشا و محلاتی که در این رده قیمتی قرار دارند، افزایش یافته که این نشان ازافزایش توان متقاضیان بازار اجاره دارد.

مدیران بخش خصوصی در مصاحبه‌های مختلفی نارضایتی خود را از نحوه قراردادهای طرح ملی مسکن اعلام کردند و صحبت‌هایی که معاونان وزارت راه و شهرسازی در خصوص همکاری حداکثری را غیر واقعی عنوان می‌کنند و معافیت‌ها ومشوق‌هایی که دولت برای ورود بخش خصوصی به این طرح عنوان کرده اند را غیرکاربردی می‌دانند.

اگر بخواهیم به مشکلات این قراردادها اشاره کنیم، ابتدا بحث پیش‌فروش مطرح می‌شود. این قانون که همچنان نمایندگان مردم در حال بازنگری و اصلاح آن هستند دارای مشکلاتی است که ورای این طرح باید پس از بازنگری و به نتیجه رسیدن آن، در بخش های مختلف ساخت وساز به کارگیری شود. گفتنی است نوسانات بسیارزیاد ارزی که در اثر تحریم‌های اقتصادی روی داده است، باعث شده قیمت مصالح ساختمانی افزایش داشته باشد و درنتیجه پیش‌بینی آینده قیمت‌ها ناممکن شده است.

از این رو باید سازوکاری برای بحث پیش‌فروش در نظر گرفته شود تا بخش خصوصی بتواند با توان بیشتر وارد این طرح شود. از طرف دیگر باید برخی از مجوزها که امکان صدور آن توسط نهادهای دولتی مهیا است صادر شود تا انبوه سازان و سازندگان با قوای بیشتر به فکر اجرای صحیح طرح‌ها باشند و درگیر مباحث صدور پروانه‌های مختلف ساختمانی نباشند.

اما نباید دراین بین از شناسایی خانواده‌هایی که نیاز واقعی به مسکن دارند و هدف از آغاز این طرح خانه‌دار کردن آنهاست جا ماند. پروسه ثبت نام و شناسایی در سامانه املاک و اسکان اتفاق می‌افتد و قرار است متقاضیان پس از ثبت نام در این سامانه، وارد پروسه تحقیق صحت اطلاعات بشوند. سامانه‌ای که تاکنون راه‌اندازی نشده و پروژه‌ها بدون شناسایی متقاضیان در حال ساخت‌‌وساز هستند.

یکی از مباحث مهم که در سامانه ملی املاک و اسکان دیده نشده، نحوه واگذاری این املاک و فروش آنهاست. این پروسه‌ای است که به واسطه حجم بالای واحدها به روش سنتی نمی‌تواند صورت بگیرد و باید بستری مهیا شود تا این حجم بالای واحدها را پوشش دهد. بستری که از تکنولوژی روز دنیا بهره برده باشد و رزومه قابل قبولی در بازار مسکن داشته باشد.

سامانه‌ای با عنوان کیلید این مهم را فراهم کرده و مدتی است با بهره‌گیری از هوش‌ مصنوعی تعداد بسیار زیادی فایل برای خرید، فروش یا اجاره مسکن را از طریق مشاورین املاک یا کاربران عادی سایت در سامانه خود بارگذاری می‌کند و متقاضیان زیادی به اهداف خود که همانا تامین نیاز مسکن است، رسیده‌اند.

کیلید وجه تمایزی با سایر رقبا دارد و آن هم داده محور بودن و بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی برای تحلیل و طبقه‌بندی این داده‌ها است. اطلاعاتی که از سامانه اطلاعات بازار املاک (سابا) بهره‌برداری می‌شود و توسط هوش‌ مصنوعی محاسبه و پس از طبقه‌بندی، با توجه به نیاز کاربر ارائه می‌دهد. گفتنی است دسترسی به سامانه سابا برای همه آزاد است.

با توجه به مبحثی که در ابتدا ذکر شد، کیلید با بهره‌گیری از هوش‌ مصنوعی تحلیلی از روند قیمت و معاملات مناطق مختلف را بررسی و در قالب نمودار و آمارهای مختلف ارائه می‌دهد تا بتوان با بررسی آنها روند قیمت و معاملات را در بازار مسکن پیش‌بینی کرد.

گفتنی است یکی دیگر از کاربردی‌ترین ابزارهای کیلید که آن نیز می‌تواند در طرح ملی مسکن به کار گرفته شود، تخمین قیمت ملک است. به این صورت که تنها با وارد کردن کدپستی، تخمینی از قیمت آن ملک ارائه می‌دهد. این تخمین قیمت توسط هوش‌مصنوعی محاسبه و تمام مولفه‌هایی که نیروی انسانی برای ارزیابی یک ملک انجام می‌دهد را برای تخمین و محاسبه در نظر می‌گیرد و با دقت بالایی که نیروی‌انسانی قادر به در نظر گرفتن آنها، به خصوص در حجم بالا نیست را انجام می‌دهد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کیلید

«کیلید» جدیدترین سامانه هوشمند املاک کشور است که ماموریت دارد بستری آنلاین برای برآورده ساختن کلیه نیازهای عرضه‌کنندگان و متقاضیان مسکن، به عنوان یک One-Stop Shop، را فراهم کند و همه ابزارهای لازم برای مشاوره تخصصی مسکن را در اختیار مشاورین بگذارد.

اطلاعات تماس
  • 021750*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | مسکن و ساختمان