اطلاعات تماس
  • 021776*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139708073249210058

احتمال تاسیس بانکی همانند پاسارگاد بمبئی در چین

کد: 139708073249210058

https://goo.gl/VijYwc

، تهران , (اخبار رسمی): اخیرا خبرگزاری رویترز اعلام کرده است بانک کونلون، مهم‌ترین شاهراه تراکنش چین با ایران، در ماه آینده میلادی از پرداخت پول به کشور ما خودداری خواهد کرد.

احتمال تاسیس بانکی همانند پاسارگاد بمبئی در چین
احتمال تاسیس بانکی همانند پاسارگاد بمبئی در چین

احتمالا به زودی بانکی مشابه پاسارگاد بمبئی که شهریورماه طی توافق‌نامه بین ایران و هندوستان تاسیس شد، در چین ایجاد می‌شود

به گزارش معدن نامه، اخیرا خبرگزاری رویترز اعلام کرده است بانک کونلون، مهم‌ترین شاهراه تراکنش چین با ایران، در ماه آینده میلادی از پرداخت پول به کشور ایران خودداری خواهد کرد. هرچند که در ادامه نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین اعلام کرده بانک کونلون روابط خود را با ایران قطع نکرده است بلکه به دارندگان حساب تجاری در کونلون که معمولا طرف فروشندگان چینی هستند اطلاعیه داده که اگر گشایش اعتبار انجام شده یا دریافت و پرداخت‌های نیمه تمامی دارند تا آخر اکتبر یعنی ۱۰ آبان به اتمام برسانند هنوز هیچ تصمیمی غیر از این اطلاعیه به مشتریان اعلام نشده است.

این بانک صندوقی است برای مبادله با ایران و از دوره قبل تحریم‌ها به دلیل کار کردن با ایران توسط آمریکا تحریم شده اما برای ارتباط با بانک‌های تجاری چین با توجه به اینکه آن بانک‌ها تحت تاثیر FATF و روابط با آمریکا، محدودیت‌هایی دارند، ناچار است قواعدی را رعایت کند.

مشکل اینجا است که این اقدام در نهایت خبر از قطع همکاری این بانک به گوش می‌رساند. دکتر کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر بازارهای بین الملل فولاد و سنگ آهن این خبر را تایید کرد و در ادامه به معدن نامه گفت: بانک کونلون اعلام کرده آنهایی که دارنده حساب تجاری هستند از اول نوامبر پذیرش یوان در راستای تراکنش های بین چین و ایران، نخواهند داشت و این مشابه قطع همکاری است. البته مراودات با این بانک بیشتر در راستای امور دولتی بوده و برای پروژه های دولتی و صادرات نفت مورد استفاده قرار می گرفت.  در این شرایط وقتی طرف‌های چینی حساب‌های خود را ببندند ایران می‌خواهد یک طرفه چه معامله‌ای داشته باشد. قطعا این اخطار از طرف بانک کونلون به معنای قطع همکاری است. چراکه شرکت‌های چینی که به ایران کالا می‌فروشند چگونه می‌توانند مبالغ خود را دریافت کنند.

وی عنوان کرد: شرکت‌های بیمه چینی مثل SINOSURE هم که معمولا پروژه‌های چینی در کشورهای مختلف را بیمه می‌کنند، اعلام قطع همکاری کرده‌اند. وقتی بانک‌های چینی از جمله Gangsu ،Citic و اخیراً Kunlun و بیمه‌های چینی حضور نداشته باشند عملا روابط تجاری معنی نخواهد داشت. این درحالی است که چین شریک تجاری بسیار مناسبی برای ایران است و چین هم با وجود اینکه یک دهم تجارت با آمریکا را با ایران نداشته، علاقه‌مند به حفظ همکاری است. به همین خاطر چین قطعا دنبال راه چاره‌ای جدید خواهد بود و احتمالا به زودی بانکی مشابه پاسارگاد بمبئی که شهریورماه طی توافق نامه بین ایران و هندوستان تاسیس شد، در چین ایجاد شود.

وی ادامه داد: البته این مساله در روال تجاری بخش خصوصی تاثیری نخواهد داشت چراکه مراودات آنها از طریق سیستم بانکی کونلون نبوده و این امر بیشتر تاثیر گذار در پروژه‌هایی خواهد بود که فاینانس چینی دارند . چراکه حمایت لازم برای شرکت‌های ایرانی در بخش خصوصی از طریق این بانک اتفاق نمی‌افتاده که حضور پررنگی در تبادلات بانکی کونلون داشته باشند. ولی مشکل اینجا است که این خبر از طریق رویترز منتشر شده و جو روانی بدی را راه انداخته است و بالطبع سبب می‌شود چینی‌ها در خرید از ایران نیز با احتیاط بیشتری عمل کنند.

وی در نهایت تاثیر تحریم‌های ثانویه که مراودات بانکی از نمونه‌های اصلی آن است عنوان کرد: ماه نوامبر برای محصولاتی مثل سنگ آهن و گندله بازار بدی نخواهد بود، تا نیمه اول ماه که قطعا مشکلی نیست و نیمه دوم ماه هم مشابه تعطیلات قبل از اکتبر خواهد بود و افت قیمت سنگ آهن نهایتا آن را در قیمت حدود 70 دلاربا تلرانس چند دلاری نگاه خواهد داشت. افت احتمالی قیمت‌ها در اواخر نوامبر یا اوایل دسامبر روی خواهد داد. متاسفانه مالکین کشتی‌های چینی که درصد قابل توجهی از محموله‌های فله سنگ آهن و گندله ایران را به مقصد چین حمل می‌کنند اعلام کرده‌اند از چهارم نوامبر از ترس تحریم‌ها، بطور موقتی سرویس های خود را قطع می‌کنند. البته این توقف موقتی بوده ولی خواسته یا ناخواسته روی قیمت‌های حمل تاثیر خواهد گذاشت.

از طرف دیگر در رابطه با محموله‌های صادراتی کانتینری نیز برخی شرکت‌های کشتیرانی به مشتریان خود اطلاع داده‌اند که از ابتدای ماه نوامبر سال جاری سرویس‌های مستقیم فیدرهای مهمی چون OEL از مبدأ بندرعباس به مقصد هند متوقف خواهد شد. این بدان معنی است که امکان صادرات بسیاری از محصولات ایران اعم از مشتقات نفتی و غیرنفتی تنها از طریق معدودی از فیدرها یا به صورت غیرمستقیم و از طریق برخی بنادر ترانشیپ یا به صورت تخلیه و بارگیری مجدد (Cross Stuffing) میسر خواهد بود که نتیجه آن افزایش شدید نرخ کرایه حمل دریایی خواهد بود. به همین خاطر هم در هفته‌های اخیر و حتی پیش از آغاز دور دوم تحریم‌های یک جانبه آمریکا از تاریخ 4 نوامبر، شاهد افزایش قیمت‌های زیادی در این بخش بودیم که البته تا حدودی تعدیل شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پایگاه خبری معدن نامه

«معدن نامه» سایتی خبری و تحلیلی است که برای اصلاح سیاستگذاری‌ها، قانونگذاری‌ها و رفتار سیاستگذاران در بخش معدن متولد شده است. این سایت در نظر دارد تا با روایت آنچه که در بخش معدن کشور می گذرد، تصمیم گیران را برای گرفتن بهترین تصمیم ها یاری کند. و با آدرس immg.ir نیز قابل مشاهده است.

اطلاعات تماس
  • 021776*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید