اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139710143378610663

ظرفیت تولید ذوب آهن اصفهان پس از انقلاب تاکنون شش برابر شده است

کد: 139710143378610663

https://goo.gl/UHi9eH

، اصفهان , (اخبار رسمی): با توجه به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران قرار داریم، تحولات صنعت فولاد کشور را با محوریت ذوب آهن اصفهان به عنوان شناسنامه صنعت فولاد ایران، در گفتگو با مهندس منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، مورد کنکاش قرار گرفته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

ظرفیت تولید ذوب آهن اصفهان پس از انقلاب تا کنون شش برابرشده است
ظرفیت تولید ذوب آهن اصفهان پس از انقلاب تاکنون شش برابر شده است

ذوب آهن اصفهان به عنوان بخشی از انقلاب و تاریخ کشور، تامین‌کننده صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود

مهندس یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، ذوب آهن اصفهان به عنوان شناسنامه صنعت فولاد کشور در 51 سالگی قرار دارد. سنگ بنای این شرکت پیش از انقلاب گذاشته شد اما رشد و تکامل آن پس از انقلاب صورت گرفت. تولید ذوب آهن پیش از انقلاب 600 هزار تُن بود وکوره بلند شماره 2 در سال 1362 به دست مقام معظم رهبری به بهره برداری رسید.

وی افزود : پیش از انقلاب یک کوره بلند 1000 متر مکعبی داشتیم در حالی که پس از انقلاب، دو کوره بلند 2000 متر مکعبی به آن اضافه کردیم و ظرفیت تولید ذوب آهن 6 برابر شد و این مهم از ثمرات انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود. چهل سال است که زیر بدترین فشارهای استکبار و تحریم‌های ظالمانه قرار داریم و بیشترین رشد و بالندگی ما نیز در دوران تحریم رقم خورد و این دستاوردها بسیار ارزشمند است. نمونه‌های بسیاری در این خصوص وجود دارد ،در سخت‌ترین شرایط دوران جنگ  ذوب آهن اصفهان نقش مهمی در تجهیز، نصب و راه‌‌اندازی مجتمع فولاد مبارکه ایفا کرد.

در شرایط سخت جنگ، ذوب آهن اصفهان با افتخار بیشترین خدمات را به جبهه ارائه کرده است.

مهندس یزدی زاده خاطر نشان کرد: این شرکت در گذر از چهل سالگی انقلاب، زیر فشارهای فراوان دوران جنگ و حملات هوایی دشمن 286 شهید را در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرد و تعداد 14 هزار ایثارگر نیز دارد. در شرایط سخت جنگ، ذوب آهن اصفهان با افتخار بیشترین خدمات را به جبهه ارائه کرده است. در آن دوران این شرکت تنها کارخانه تولیدکننده مقاطع فولادی بود، لذا برای ساخت قطعات و تجهیزات نظامی، ساخت پل‌های شناور و ... نقش بی‌بدیلی را به صورت مستقیم ایفا کرد. دشمن در یک نبرد ناجوانمردانه زمانی که متوجه شد در جنگ حریف نمی‌شود، زیرساخت‌های کشور را هدف قرار داد و در این بین افراد بیگناه بسیاری از جمله کارکنان ذوب آهن اصفهان که برای کسب رزق حلال و کمک به توسعه صنعتی کشور در این محیط مشغول به کار بودند، به شهادت رسیدند.  

ذوب آهن اصفهان به عنوان بخشی از انقلاب و تاریخ کشور، تامین کننده صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود.

وی گفت: در هر یک از صنایع فولادی کشور به نوعی مدیران، کارشناسان و بازنشستگان ذوب آهنی حضور داشتند و یا هم اکنون این صنایع را اداره می‌کنند. همچنین محصولات این شرکت در فونداسیون بسیاری از صنایع کشور مورد استفاده قرار گرفته است. به نوعی ذوب آهن اصفهان در همه ابعاد اعم از ساخت قطعات و تجهیزات، پشتیبانی فنی، کارشناسی، مشاوره‌ای و ... تامین‌کننده صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود. همه این دستاوردها، ثمره انقلاب اسلامی ایران است و ذوب آهن اصفهان نیز به عنوان بخشی از انقلاب و تاریخ این کشور به خوبی در این زمینه نقش‌آفرینی داشته است.

وی گفت: نیاز است به کارخانه‌ای که در عین تحمل این همه فشار و سختی، کمک به سایر صنایع را خالصانه انجام داده است با رویکرد متفاوت نگریسته شود. ذوب آهن ‌پس از انقلاب رشد و بلوغ خود را طی کرده اما این شرکت مولود پیش از انقلاب است که توانسته در طول دفاع مقدس و پس از انقلاب برادری خود را به نحو  احسن اثبات کند، مانند مادری که هر آن چه در توان داشت برای حفظ و رشد فرزندان خود در طبق اخلاص گذاشت و آنها را برومند و فعال به جامعه تحویل داد. تعدادی از فرزندان این شرکت هم اکنون به درختی تنومند تبدیل شده اند، ازجمله: فولاد مبارکه، خراسان، سبا، یزد و...که با پشتیبانی فنی و کارشناسی ذوب آهن اصفهان بنا نهاده شدند و سپس رشد یافتند.  

پیوند برند صنعتی و برند نیروی انسانی ذوب آهن اصفهان

مدیرعامل شرکت گفت: این مهم ثمره اثرگذاری و برند ذوب آهن اصفهان در زمینه منابع انسانی است که آن را به برند صنعتی خود پیوند زده است. صنایع فولاد ما پس از ذوب آهن اصفهان همه روش احیا مستقیم را در پیش گرفتند با این وجود، بیشترین تعداد فعالان عرصه صنعت فولاد کشور، ذوب آهنی‌ها هستند گرچه از سایر صنایع نیز حضور دارند اما ذوب آهنی‌ها پیشتازتر هستند زیرا فرایند تولید گسترده و پیچیده‌ای دارند و همیشه در شرایط سخت قرار داشته‌اند.  

مهندس یزدی زاده اظهار کرد: معادن کشور به یُمن ذوب آهن اصفهان توسعه یافتند اما هم اکنون این شرکت را تنها گذاشتند. ذوب آهن در صنعت فولاد کشور و به ظرفیت تولید رساندن آن نقش بی بدیلی را ایفا کرد اما هم اکنون مورد بی مهری قرار گرفته است. حق این شرکت نیست که امروز با حدود  60 درصد ظرفیت کار کند. این شرکت را باید قدر دانست و به دور از ترحم از آن حمایت کرد تا همچون گذشته از ثمرات آن در عرصه‌های گوناگون کشور استفاده شود.

حدود 17 هزار نفر به صورت مستقیم با معادن زغال سنگ همکاری دارند و معیشت آنها به تولید ذوب آهن اصفهان وابسته است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به معادن کشور پرداخت و گفت: ذوب آهن اصفهان در صنایع بالا دست و پایین دست بسیاری نقش آفرین بوده است که معادن زغال سنگ کشور از جمله آنها به شمار می‌روند. حدود 17 هزار نفر به صورت مستقیم با این معادن همکاری دارند و معیشت آنها به تولید این شرکت مادر صنعتی وابسته است. این مهم به نوع دیگری نقش استراتژیک ذوب آهن اصفهان را در گستره ایران زمین نزد همگان به اثبات رسانده است. روش تولید منحصر به فرد این شرکت (کوره بلند) سبب شده از یارانه گاز استفاده چندانی نکند و انرژی مورد نیاز (برق) را از نیروگاه‌های کارخانه با کمترین وابستگی به گاز تامین کند. امیدواریم دولت به همان میزان که از طریق پرداخت یارانه انرژی از سایر صنایع فولادی حمایت می‌کند از این برند جهانی نیز حمایت داشته باشد تا انشااله تداوم دوره رشد و بالندگی این صنعت عظیم را شاهد باشیم. 

نقش ذوب آهن اصفهان در راه اندازی بورس کالا  یک اقدام ارزشمند در حیطه  اقتصاد و صنعت کشور محسوب می‌شود.

مهندس یزدی زاده، نقش موثر ذوب آهن در راه اندازی بورس کالا را یکی دیگر از اقدامات تاثیرگذار این شرکت، پس از انقلاب برشمرد و تصریح کرد: پیش از راه اندازی بورس کالا، قیمت‌گذاری‌ها تکلیفی بود که رانت قابل توجهی را به بازار تقدیم می‌کرد، اما ذوب آهن اصفهان با کمک موثر در راه اندازی بورس کالا، خدمات بسیاری را به اقتصاد و صنعت کشور ارائه کرد. به عنوان مثال در آن زمان قیمت هر کیلو فولاد 175 تومان بود اما از روزی که نخستین محصول در بورس کالا عرضه شد، قیمت آن به حدود 330 تومان رسید که این جهش قیمت نشان از وجود این اندازه رانت داشت. به نوعی رانت غیر مولد به مولد تبدیل شد و به شرکت بازگشت. این اقدام ارزنده در دوران وزارت آقای جهانگیری در وازرتخانه معادن و فلزات و شریعتمداری در وزارت بازرگانی به ثمر نشست. این اقدام موثر ذوب آهن اصفهان، انگیزه‌ها را برای توسعه فولاد در کشور ارتقاء بخشید. تا پیش از راه اندازی بورس کالا، ظرفیت تولید فولاد کشور 8 میلیون تُن بود اما امروز در ظرفیت به 31 میلیون تُن فولاد رسیده است.

مدیرعامل شرکت ادامه داد: امروز قیمت فولاد در ایران کمتر از 60 درصد قیمت جهانی است در حالی که در بسیاری از موارد ما در قیمت‌های جهانی پیشی می‌گیریم اما به دلیل اینکه رقابت در فولاد زیاد و تولید آن نیز بیش از مصرف است، با وجود حدود 25 تا 30 درصد وابستگی ارزی، قیمت‌ها تا این اندازه ‌پایین‌تر است. به عنوان مثال اگر قیمت شمش 400 دلار باشد، بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار ، نیاز ارزی تولید فولاد وجود دارد. با این وجود ما 60 درصد قیمت جهانی هستیم. امروز به یُمن این رویداد خوب (راه اندازی بورس کالا)، صنعت فولاد رونق یافته است و ما این افتخار را داریم که از وارد کننده فولاد به صادر کننده آن تبدیل شده‌ایم و این کار پس از انقلاب انجام شد.

از نظر تنوع محصول در مقایسه با پیش از انقلاب 10 برابر تنوع محصول داشته‌ایم.

مقایسه تولید و تنوع فولاد پیش از انقلاب و شرایط فعلی از جمله سایر سوالات بود که مدیرعامل شرکت در مقام پاسخ چنین گفت: تولید فولاد پیش از انقلاب 600 هزار تُن بود که این رقم گویای محدودیت تنوع محصولات است. سایزهای تیرآهن و میلگرد خاص تولید می‌‌شد. پس از انقلاب در ذوب آهن تولید کلاف‌های صنعتی و ساختمانی، انواع تیرآهن‌های سنگین از سایزهای 18 به بالا تا سایز 300 میلی متر در I و H BEM که در بسیاری از سایزهای مختلف تولید می‌شود و اخیراً نیز H300 به آن افزوده شده است. ریل که به عنوان یک محصول استراتژیک کشور به شمار می‌رود پس از انقلاب تولید شده است. از نظر تنوع محصول در مقایسه با پیش از انقلاب 10 برابر تنوع محصول داشته‌ایم. در خصوص محصول ریل، امروز در هر سایز و نوعی که مد نظر باشد و همچنین تولید انواع تیرآهن‌های I  و H، انواع محصولات صنعتی همه ثمره تجربه‌ای بوده که ذوب آهن در طول 40 سال تحریم استکبار حاصل کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان

ذوب‌آهن اصفهان اولین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران و بزرگترین تولید کننده محصولات طویل در خاورمیانه است که با ظرفیت 3 میلیون و 600 هزارتن فولاد ، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند این کار خانه نقش مهمی در شکل گیری دیگر صنایع فولادی ایران ایفا نمود و به همین دلیل ، لقب مادر صنعت فولاد کشور را دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید