اطلاعات تماس
  • 091020*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139710273412210818

آیا می‌توان به پدیده‌ای نوآورانه برای افزایش سرانه مطالعه در کشور دل بست؟!

گزارشی از کافه کتاب، منبعی برای چکیده فارسی

کد: 139710273412210818

https://goo.gl/hQQ5u9

، تهران , (اخبار رسمی): بنا به گزارشات رسمی، سرانه مطالعه در میان مردم ایران به شدت پایین بوده، چیزی در حدود 8 دقیقه و این مورد در قشر جوان و حتی تحصیل کرده برجسته است که به امری بسیار نگران کننده بدل شده است. در گزارش پیش رو به ریشه‌یابی این مشکل پرداخته و تلاش شده راهکارهای عملی و اجرایی برای رفع این چالش ارائه شود.

گزارشی از کافه کتاب، منبعی برای چکیده فارسی
پوستری که سرانه مطالعه ایران را با سایر کشورها مقایسه میکند.
گزارشی از کافه کتاب، منبعی برای چکیده فارسی
لوگوی رسمی گروه کافه کتاب

رئیس کتابخانه ملی ایران می‌گوید ایرانیان فقط دو دقیقه در روز مطالعه می‌کنند. این آمار در مقایسه با آمار 90 دقیقه مطالعه روزانه مردم ژاپن و همچنین 55 دقیقه‌ای مردم انگلستان همچون فاجعه است

رئیس کتابخانه ملی ایران می‌گوید ایرانیان فقط دو دقیقه در روز مطالعه می‌کنند. این آمار در مقایسه با آمار 90 دقیقه مطالعه روزانه مردم ژاپن و همچنین 55 دقیقه‌ای مردم انگلستان همچون فاجعه می‌ماند. اما دلایل این اندک بودن سرانه مطالعه چیست؟!

1. مسائل فرهنگی: قطعا مسائل فرهنگی در این مورد بی تاثیر نیست، ولی تاثیر آن اندک و بسیار کمتر از بزرگ نمایی برخی در این خصوص است.

2. وضعیت نابسامان کتابخانه‌های عمومی: آمارهای تعداد کتابخانه‌های عمومی در کشور نشان‌دهنده وضعیت نامناسب این بخش از فرهنگ کشور است، مشکلی که بی توجهی مسئولان و مردم و همچنین عقب ماندن این نهادها از تکنولوژی روز دنیا و بسیاری موارد دیگر از دلایل آن است.

3. علاقه به سرعت: جامعه‌ی ایرانی به شدت دچار پدیده‌ی «علاقه به سرعت» در امور خود شده است. شاید فناوری‌های نوین به ویژه استفاده از رایانه و دستگاه‌های جانبی هم در این امر بی‌تاثیر نباشد اما به هر روی این ویژگی باعث شده است جوانان و سایر رده‌های صنفی به جای «تمرکز» به «سرعت» روی آورند.

4. گرانی کتاب: دلیل دیگر کاهش اقبال به مطالعه، قیمت تقریبا بالای کتاب‌های مناسب است. البته این مورد از سمت مردم به شدت بزرگنمایی می‌شود ولی قطعا بی تاثیر نیست.

5. فقدان نیاز به مستندات: نکته‌ی دیگر را در ویژگی «فقدان نیاز به مستندات» می‌توان جست و جو کرد. معمولا اظهار نظرها بدون ذکر منبع و ماخذ بیان می‌شود و همین امر باعث شده است کمتر ضرورتی برای مراجعه به منبع پیدا شود.

6. انحصار تبلیغات: یکی دیگر از مسائلی که در مورد کاهش میزان مطالعه تاثیر دارد، انحصار تبلیغات محصولات فرهنگی در دست عده‌ای قلیل از تولیدکنندگان کتاب است. این مسئله تبدیل به عاملی می‌شود تا شهروندان تنها با تعداد کمی از آثار شاخص آشنا شوند و به مطالعه آنها تمایل پیدا کنند.

حال چه باید کرد؟! شاید در این حوزه هم بتوان به ذهن خلاق و پویای جوانان ایرانی اعتماد کرد. اخیرا مجموعه‌ای تحت عنوان کافه کتاب فعالیت خود را در فضای مجازی و دیجیتال آغاز کرده است. به جرات می‌توان گفت این مجموعه نوپا تا حدود زیادی تمامی چالش‌های ذکر شده را در نظر گرفته و سعی در حل و فصل آنها دارد. کافه کتاب بر ارائه چکیده کتب غیرداستانی به زبان فارسی تمرکز دارد.

این مجموعه کتابخانه‌ای غنی ولی به روز از جدیدترین کتاب‌های دنیا را در جیب علاقه‌مندان به کتاب جای می‌دهد.

مطالعه هر کدام از چکیده‌ها، چیزی حدود 8 تا 15 دقیقه زمان نیاز دارد! تصورش را بکنید با این روش در روز چند کتاب می‌توان خواند!؟

خدمات کافه کتاب کاملا رایگان است.

چکیده‌های این مجموعه بدون استفاده از روش‌های اتوماتیک و توسط نیروی مجرب انسانی و با عشق و توجه تدوین می‌شوند. در تمامی چکیده‌ها وفاداری به متن اصلی کاملا رعایت شده بنابراین بدون دغدغه می‌توان از دانسته‌های خود به عنوان منبعی موثق یاد کرد.

این مجموعه نوپا به هیچ کدام از غول‌های انتشاراتی و تبلیغاتی حال حاضر وابسته نیست.

علاقه‌مندان می‌توانند به وب‌سایت کافه کتاب مراجعه و آن را به سایرین معرفی کنند تا سهمی در افزایش سرانه مطالعه کشور داشته باشیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کافه کتاب

محفلی برای آنان که کتاب خوب میخوانند، زمانی اندک دارند، ترجمه میکنند، و یا به دنبال بهترین ها برای خواندن هستند.

اطلاعات تماس
  • 091020*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

رسانه‌ها | نشریات و کتاب