اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139711043428210891

بررسی روش‌های نوین آموزشی

فیلم‌های آموزشی بهتر هستند یا کتاب‌های آموزشی؟

کد: 139711043428210891

https://goo.gl/Q7hNbc

، تهران , (اخبار رسمی): آموزش یکی از دغدغه‌های همیشگی همه افراد اهل یادگیری است. افرادی که در هر شرایطی دنبال فرصتی برای یادگیری هستند. اما برای آن‌ها که وقت خالی کمی دارند، کدام روش آموزش و یادگیری بهتر است؟ فیلم‌های آموزشی یا کتاب‌های آموزشی؟

فیلم‌های آموزشی بهتر هستند یا کتاب‌های آموزشی؟
ویدئوهای آموزشی انختاب خوبی برای یادگیری هستند.

کاربران می‌توانند با تهیه ویدئوهای آموزشی لوح گسترش محتوای مورد نظر را در دیوایس‌های مختلف تماشا کنند. به عبارت دیگر فیلم‌های آموزشی موجود در لوح گسترش در سه نسخه اندروید، مک و ویندوز طراحی شده‌اند

کتاب‌های آموزشی

یکی از راه‌های یادگیری استفاده از کتاب‌های آموزشی است. کتاب‌های آموزشی به دلیل عدم نیاز به حضور در فضای آموزشی انتخاب بسیار خوبی برای یادگیری در محیط‌های مختلف هستند.

کتاب‌های آموزشی دست کاربران را برای یادگیری و آموزش باز گذاشته‌اند و مخاطبان آن‌ها می‌توانند در هر شرایط محیطی به راحتی از کتاب‌های اموزشی خود استفاده کنند. بنابراین کتاب‌های آموزشی برای افرادی که فرصت‌های اندکی دارند و نمی‌توانند از کلاس‌های حضوری استفاده کنند، انتخاب مناسب‌تری خواهند بود. امکان استفاده از کتاب‌های آموزشی در هر شرایط محیطی یکی از کاربردی‌ترین قابلیت آن‌ها محسوب می‌شود. توانایی به کارگیری کتاب‌های آموزشی در فاصله‌های استراحت ساعات کاری، هنگام تردد در وسایل نقلیه و... باعث شده کتاب‌های آموزشی به انتخابی ایده‌آل برای کاربران تبدیل شوند. به عبارت دیگر کتب آموزشی زمان هدر رفته کاربران را زنده می‌کنند.

اما کتاب‌های آموزشی هم خالی از ایراد نیستند و معایب خاص خود را دارند. هنگام استفاده از کتاب‌های آموزشی فردی کنار شما وجود ندارد که محتوای مورد نظر را  تشریح کند. هیچ مدرسی درباره‌ آموزش پیش رو توضیحاتی ارائه نمی‌کند و در صورتی که دانش آموز هر بخش از محتوای آموزشی را متوجه نشود، متخصصان کنار آنها حضور ندارند که درباره آن توضیحات اضافه‌تری به آنهاارائه کنند. پس همه چیز به خود و توانایی خود در خواندن محتوای کتاب‌های آموزش بستگی خواهد داشت. به همین دلیل اگر روان‌خوانی یا توانایی خودآموزی مشکل داشته باشد، نمی‌توان از پس درک مطالب کتاب برآیید.

از دیگر ضعف‌های استفاده از کتاب آموزشی، حمل نه‌چندان آسان کتاب است. چرا که اغلب کتاب‌های آموزشی حجیم و قطور هستند. به همین دلیل قرار دادن و حمل آن‌ها در کیف یا کوله پشتی آسان نخواهد بود. این موارد باعث شده است استفاده از کتاب‌های آموزشی گاهی آزاردهنده و ناخوشایند باشد.

همچنین در صورتی که برای یادگیری نحوه کار برنامه و نرم افزار خاصی مطالعه می‌کنید، نیاز دارید برنامه مورد نظر کنار دستتان باشید تا همه محتوای تدریس شده در کتاب را روی برنامه اجرا کنید. اما مطالعه کتاب‌های آموزش در مکان‌های مختلف این فرصت را خواهد گرفت. در این حالت کتاب به امید یادگیری خوانده می‌شودد؛ اما در عمل به دلیل عدم وجود برنامه برای تکرار و تمرین احتمال یادگیری چند برابر حد معمول کاهش پیدا خواهد کرد.

فیلم‌های آموزشی

گزینه‌ دیگری که برای یادگیری محتوای آموزشی وجود دارد، استفاده از فیلم‌های آموزشی است. فیلم‌های آموزشی به دلیل حضور مدرس یا استاد و ارائه توضیحات جامع از زبان فرد مدرس یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای یادگیری نرم افزار محسوب می‌شوند. این فیلم‌ها نیاز به حضور در کلاس‌های آموزشی را حذف کرده و مانند کتاب‌های آموزشی مشکلاتی مانند کج فهمی یا عدم درک مفاهیم سخت ایجاد نخواهد کرد. فیلم‌های آموزشی همچنین به دلیل رویارویی یک به یک شما و مدرس مثل یک کلاس خصوصی هستند و به دلیل عدم حضور دانش آموز یا هنرجویان دیگر محدودیتی برای تعیین سرعت حرکت کلاس ایجاد نخواهند کرد. این موارد باعث شده است در مجموع فیلم‌‌های آموزشی انتخاب ایده‌آلی برای یادگیری دروس و محتواهای آموزشی مختلف باشند.

اما به اعتقاد بسیاری از افراد آموزش‌های ویدئویی هم خالی از اشکال و محدودیت نیستند. بنابر تصور این کاربران یکی از نقاط ضعف فیلم‌های آموزشی نیاز به تجهیزات جانبی مختلف برای یادگیری آن‌‍‌ها خواهد بود. تجهیزاتی مانند دستگاه پخش‌کننده فیلم، مانیتور، تلوزیون، لپ تاپ و... نمونه‌هایی از وسایل مورد نیاز برای تماشای فیلم‌های آموزشی هستند.

به همین دلیل مخاطبانی که چنین تصوری دارند، فکر می‌کنند نمی‌توانند از محتوای آموزشی تصویری و ویدئوهای آموزشی برای یادگیری در همه جا استفاده کنند. اما بد نیست بدانید چنین مشکلاتی دیگر وجود ندارند و فیلم‌های آموزشی را می‌توان به راحتی در هر دستگاه و ابزاری دید. البته به شرط آن که محتوای تصویری مورد نظر را از جای درستی تهیه کرده باشید. چراکه همه ویدئوهای آموزشی قابلیت اجرا روی دستگاه‌های مختلف را ندارند.

موسسه فرهنگی لوح گسترش یا لوح دانش یکی از مجموعه‌هایی است که کاربران می‌توانند با تهیه ویدئوهای آموزشی از آن محتوای مورد نظرشان را در ابزارها و دیوایس‌های مختلف تماشا کنند. به عبارت دیگر فیلم‌های آموزشی موجود در لوح گسترش در سه نسخه اندروید، مک و ویندوز طراحی شده‌اند. بنابراین در صورتی که یک نسخه از این محتوای آموزشی را تهیه کنید، می‌توانید آن را در خانه روی سیستم عامل اندروید یا ویندوز لپ تاپ و همچنین در گوشی روی آیفون یا اندروید تماشا کنید.

این قابلیت باعث خواهد شد کاربران در خانه با استفاده از مک‌بو یا کامپیوتر ویندوز خود فیلم‌های آموزشی را مشاهده کنند و در بیرون از خانه روی گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدی یا روی گوشی هوشمند آیفون بتوانند ویدئوی آموزشی فتوشاپ را تماشا کرده و محتوای آن را کاملا فرا بگیرند.

به این ترتیب کاربران در فیلم‌های آموزشی مانند کلاس‌های حضوری، استاد را کنار خود خواهند داشت و می‌توانند با استفاده از توضیحات عامیانه و کامل مدرس آموزش تصویری را به خوبی فرا بگیرند. از طرفی به دلیل وجود فیلم آموزشی روی گوشی هوشمند می‌توانند آموزش تصویری را در هر جایی با خود همراه داشته باشند و آن را تماشا کنند. در این حالت در واقع آموزش تصویری مورد نظر ترکیبی از مزایای کلاس‌های حضوری، کتاب‌های آموزشی و فیلم آموزشی را برای کاربران به همراه خواهد داشت. پس یادگیری در هر شرایط مکانی و زمانی برای مخاطبان و علاقه‌مندان به آموزش امکان پذیر بوده و کاربران مشکلی برای درک مفاهیم پیدا نخواهند کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لوح گسترش دنیای نرم افزار سینا

موسسه فرهنگی لوح گسترش دنیای نرم افزار سینا مرکز تهیه و توزیع فیلم‌های آموزشی ویژه مقاطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه است. این مرکز اموزشی همچنین آموزش‌های جامعی برای یادگیری مهارت‌ها و نرم‌افزارهای مهندسی، موسیقی، صنایع دستی، ورزش و... در این مرکز تهیه و توزیع شده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش