اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139711303491610066

مشاوره مدیریت چیست؟

کد: 139711303491610066

https://goo.gl/6teo6v

، تهران , (اخبار رسمی): مشاوره مدیریت خدمتی است که طی آن به سازمان‌ها کمک می‌شود تا از این طریق افزایش بهره‌وری را در حوزه‌های استراتژی، منابع انسانی، عملکرد و یا فروش و بازاریابی تجربه کنند.

مشاوره مدیریت چیست؟
مشاوره مدیریت چیست؟
مشاوره مدیریت چیست؟
مشاوره مدیریت چیست؟
مشاوره مدیریت چیست؟
مشاوره مدیریت چیست؟

به صورت کلی مشاورین مدیریت با حل مسائل جاری سازمان‌ها به آنها کمک می‌کنند تا روش‌های بهتری برای پیشبرد امور به کار گیرند. عموما این روش‌ها بهترین و به روزترین مدل‌های انجام شده در سطح جهانی است که قبلا در سازمانی دیگر پیاده سازی شده و به شکل یک ابزار اجرایی آماده‌ی پیاده‌سازی است.

تجربه‌ی بین المللی:

اولین شرکت مشاوره مدیریت در دنیا در سال ۱۸۸۶ توسط آرتور د.لیتل به همین نام بنیانگذاری شد و در حوزه تحقیق فنی نسبت به ارائه خدمات خود اقدام کرد.  امروزه سه شرکت بزرگ مشاوره مدیریت به صورت تخصصی در دنیا به نام‌های مک‌کنزی (McKinsey) و بی سی جی (Boston Consulting Group- BCG) و بین (Bain & Company) در حال ارائه خدمات خود در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا هستند و مجموعا بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال کسب درآمد می‌کنند. حجم کلی این بازار در حال حاضر بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار است و پیش بینی‌می‌شود تا سال ۲۰۲۰ به ۲۹۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

مشاوره مدیریت در ایران:

اولین قدم‌ها برای ارائه خدمات مشاوره مدیریت در ایران توسط «مرکز راهنمایی صنایع ایران» برداشته شد. این موسسه در پی رکود اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی دهه 1330 و ایجاد بحران در صنعت کشور، با هدف آموزش و توسعه مدیریت در صنعت ایران تأسیس شد. اما در اوایل دهه 1340 این مرکز با تغییر شکل و هدف به «سازمان مدیریت صنعتی» تغییر نام داد. در ادامه مدیران سازمان تصمیم گرفتند به جای ارائه خدمات ارشادی، مسئولیت دستاوردهای حاصل از به کارگیری روش‌های نوین مدیریتی در تحول بنگاه‌ها را بپذیرند و به این ترتیب سازمان رویکرد «ارائه خدمات مشاوره مدیریت» را در دستور کار قرار داد. در سال‌های اخیر نیز «انجمن مشاوران مدیریت ایران» نیز با رویکرد « توسعه برند و بازار مشاوران مدیریت ایران» تلاش‌های بسیاری در پیشبر این صنعت کرده است.

آزادکاری یا فریلنسرینگ:

 از طرف دیگر در دنیا روز به روز به مشاورانی که به صورت مستقل در حال ارایه خدمات خود هستند افزوده می‌شود. بر اساس گزارش این وبسایت ۲۰٪ از فعالان این صنعت به صورت فریلنسر در حال ارائه خدمات خود به شرکت‌ها هستند و بسیاری از کارمندان سابق شرکت‌های بزرگ مشاوره مدیریت نیز در حال تاسیس شرکت‌های کوچک مشاوره‌ای خود هستند. در کشور ما نیز تعداد بسیاری از افراد متخصص ترجیح می‌دهند تا خدمات خود را بدون تعلق به شرکت خاصی به مشتریان خود ارائه بدهند. ایجاد تعداد زیادی پلت‌فرم‌ دورکاری و مستقل از جمله شواهد این تمایل روز افزون است. در حوزه مشاوره مدیریت نیز بسیاری از افراد با توجه به تجارب حرفه‌ای خود اقدام به ارائه خدمات مشاوره مدیریت به صورت آزادکاری می‌کنند.

وضعیت کنونی بازار مشاوره مدیریت:

با مطالعه‌ای که انجمن مشاوره مدیریت ایران صورت داده است در حال حاضر بیش از 700 شرکت مشاوره مدیریت در ایران فعال هستند که فقط ۱۵٪ آنها بیش از یک میلیارد تومان گردش مالی در سال را تجربه می‌کنند. ۷۰٪ از این شرکت‌ها نیز حداکثر با ۲ نفر نیروی انسانی اداره می‌شوند. درواقع این تعداد به صورت فریلنسری خدمات خود را ارائه می‌کنند. در حال حاضر اکثر شرکت‌های مشاوره مدیریت در ایران در سه حوزه استراتژی و فرایند، منابع انسانی و بازاریابی فعالیت می‌کنند. این در حالی است که آموزش استاندارد و فراگیری برای افراد متقاضی حضور در این بازار صورت نگرفته و اکثرا نقش مشاور را افرادی برعهده‌گیرند تجربه‌ای از مسیر ارائه خدمات را دارند. در صورتی که مشاوره مدیریت یک صنعت و یک روش کاملا فرایند محور است که طی سال‌های گذشته توسط شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در حال توسعه و آموزش دهی بوده است.

آینده‌ی بازار مشاوره مدیریت در ایران:

در گزارشی که در سال ۲۰۱۷ توسط سایت Consultancy.uk  تهیه شد، اندازه بازار مشاوره مدیریت ایران فقط ۶ میلیون دلار بوده است. این درحالی است که طبق پیش‌بینی‌های همین منبع، چشم انداز اندازه‌ی این بازار رشدی تا ۸۵۰ میلیون دلار را پیشنهاد می‌کند و این یعنی یکی از بزرگترین رشدهای یک صنعت در سال‌های پیش رو در حال وقوع است. با بررسی روندهای معمول در بازار، مشخص می‌شود که به‌هنگام وقوع بحران‌ها و رکود اقتصادی، استفاده از مشاورین مدیریت با رویکرد به حداقل رساندن رکود، افزایش چشمگیری را تجربه می‌کند. برای مثال بر اثر رکود اقتصادی در دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی در امریکا، تعداد شرکت‌های مشاوره مدیریت بیش از ۲ برابر گردید و حجم بازار آن نیز تا ۵ برابر افزایش یافت.

شاپرک آبی:

در شهریور ماه سال ۱۳۹۰ شرکت تجربه شاپرک آبی با رویکرد ارائه خدمات مشاوره مدیریت تاسیس شد و تاکنون به بیش از ۸۰ شرکت و سازمان بین‌المللی و ایرانی خدمات مشاوره و آموزشی خود را با استانداردهایی در کلاس جهانی ارائه کرده است. این شرکت علاوه بر نامزد شدن در جوایز بین‌المللی از جمله CIPD در سال ۲۰۱۵، با اخذ نمایندگی خدمات آموزشی و مشاوره از موسسات معتبر بین‌المللی، محتویاهای به‌روز و تجربه‌شده‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌کند.

شرکت تجربه شاپرک آبی برای اولین بار در ایران از آذر ماه ۱۳۹۶ با هدف آموزش مشاورانی که در صنعت کشور تحول مثبت ایجاد کنند، اقدام طراحی و برگزاری دوره پرورش مشاوره مدیریت به اسم «مدرسه مشاوره شاپرک» کرد.

مدرسه مشاوره شاپرک:

صنعت مشاوره مدیریت در ایران بسیار دست نخورده است و جای رشد بالایی دارد و مشاوران می توانند تاثیر بسیار زیادی در آینده کسب‌وکارها در ایران داشته باشند. بنابراین در سرتاسر ایران این فرصت برای مشاوران در زمینه‌های مختلف کسب‌وکاری وجود دارد که به صورت حرفه‌ای وارد کار مشاوره در کلاس جهانی بشوند، به شرکت‌ها در حل مساله و رشد کمک کنند و بازده بالایی در یک شرکت مشاوره و یا به عنوان یک فریلنسر کسب کنند. این مشاوران می‌توانند در حوزه‌های بازاریابی  و فروش، منابع انسانی، مالی، تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات، بهینه‌سازی عملکرد و فرایند و ... اقدام به ارائه خدمات مشاوره مدیریت کنند.

در طراحی این دوره از سال ۱۳۹۶ مدرسه مشاوره شاپرک تاکنون بیش از ۵۰ نفر از  علاقه‌مندان به ایحاد تحول در صنعت مشاوره مدیریت ایران را آموزش داده و آنها در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این مدرسه هستند.

دور سوم این مدرسه در تیرماه سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

مشاورشو:

مشاورشو، بستری است با هدف شنیدن ناگفته‌های صنعت مشاوره مدیریت و آشنایی با مدرسه مشاوره شاپرک

همایش #مشاورشو یا «اولین شتابدهنده‌ی مشاوره مدیریت ایران»، رویدادی است که هر ساله شرکت کنندگان در این همایش را با ابعاد جدید و ناگفته‌های صنعت مشاوره و آخرین تحولات این صنعت آشنا می‌کند. همچنین در این همایش آخرین دستاوردها، روند‌ها و تجربیات برترین مشاوران مدیریت کشور با شرکت کنندگان به اشتراک گذارده شده و علاقه‌مندان در دور بعدی مدرسه مشاوره شاپرک ثبت نام می‌کنند.

همایش #مشاورشو در تاریخ ۱۵ تیر ۹۷ با حضور بیش از ۳۵۰ نفر از علاقه‌مندان به این صنعت برگزار شد و از این بین، بیش از صد نفر برای حضور در  دومین دوره از «مدرسه مشاوره شاپرک» ثبت نام کردند که پس از طی مراحل مصاحبه و فرآیندهای انتخابی، ۵۰ نفر در دور دوم مدرسه مشاوره شاپرک پذیرش شدند. بهترین افرادی که می‌توانند از این همایش سود ببرند افرادی هستند که:

  • آینده خود را به عنوان یک مشاورمدیریت می بینند.
  • در صنعت مشاوره سابقه کار دارند، اما می‌خواهند حرفه‌ای‌تر کار کنند.
  • دوست دارند در شغل‌شان تنوع داشته باشند و با شرکت‌های مختلف کار کنند.
  • به حل مساله و مشکل‌گشایی اعتقاد دارند، به جای کارهای روتین و تکراری.
  • سخت کوش هستند و به دنبال چالش‌های زیادتری در مسیر پیشرفت خود هستند.
  • دارای مدرک دکترا، کارشناسی ارشد، MBA و DBA و یا دانشجوی سال آخر هستند
  • و یا تجربه کار اجرایی بسیار قوی دارند که به راه‌حل‌های کاملا اجرایی در صنعت تسلط دارند.

همایش بعدی #مشاورشو در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک زیر نسبت به ثبت نام ویژه زودهنگام اقدام کنند.

علاقه‌مندانی که از سایت اخبار رسمی نسبت به حضور در این همایش اقدام کنند می‌توانند از کد تخفیف akhbarrasmi بهره برند.

مشاوره مدیریت چیست؟

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شاپرک آبی

ما در شاپرک آبی بنا داریم تا دنیایی بهتر با پرورش رهبران بهتر بسازیم. ما باور داریم که اگر به فردی این شانس داده شود که طی یک تجربه یادگیری ایده‌آل و خلاق، تلاش اصیل و خلاقانه خود را به ظهور بگذارد، فرد آماده تبدیل شدن به یک رهبر تاثیر گذار خواهد بود، و این میراث ارزشمند، خلق ارزشی است که شاپرک آبی به دنبال آن است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]