کد: 13971207351568294

راهنمای سفر به نیکشهر

کد: 13971207351568294

https://goo.gl/tSR5Ud

، تهران , (اخبار رسمی): نیکشهر یکی از جنوبی‌ترین شهرهای کشور است. این شهر در استان سیستان در مجاورت دریای عمان قرار دارد. این شهر طبیعت بکر و دست نخورده و کوه‌های زیبائی دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود مشغول می‌کند.

راهنمای سفر به نیکشهر
راهنمای سفر به نیکشهر

یکی از جنوبی‌ترین شهرهای ایران است. شهری در نزدیکی بندر چابهار و دریای عمان و جائی بکر و تماشائی است و طبیعتی زیبا دارد. در این شهر می‌توان از طبیعت در رودخانه‌ها و کوهنوردی در آن لذت برد. پرتال گردشگری چگرد در این مقاله، یکی از معدن‌های طبیعت کشور را معرفی خواهد کرد.

اطلاعات کلی در مورد نیکشهر

این شهر در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است و جمعیت آن معادل 212963 نفر (سرشماری سال 1390 هجری شمسی)، مساحت آن 22280 کیلومتر مربع است.

محصولات (سوغاتی) اصلی این شهر حلوا و انباگ است.

نیکشهر کجاست؟

شهرستان نیکشهر در جنوب شرقی ایران و در حدود 135 کیلومتری دریای عمان و در مسیر جاده ترانزیتی ایرانشهر به چابهار قرار دارد. این شهرستان بعد از زاهدان و ایرانشهر بزرگترین شهر استان است.

فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان 530 کیلومتر است و از شمال به شهرستان ایرانشهر و از جنوب به شهرستان‌های چابهار و کنارک و از شرق به شهرستان قصرقند و از غرب به استان کرمان و هرمزگان محدود است.

شهر نیکشهر در 26 درجه و 13 دقیقه عرض شمالی و 60 درجه و 12 دقیقه طول شرقی در ارتفاع 450 متری از  سطح دریا واقع شده است.

امنیت در نیکشهر

امنیت در نیکشهر مردم این شهر به صلح طلبی و نیک سرشتی مشهور هستند و نام نیکشهر زیبنده مردمان خوب این شهرستان است ولی امنیت مرزهای زمینی کشور و وضعیت معشیتی مردم در این شهر، با امنیت شهر ارتباط مستقیم دارد و به لطف افزایش سطح آگاهی، سواد و بینش مردم شهرستان، توسعه فضاهای آموزشی و سایر اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان و مراقبت‌های مرزی بیشتر، سطح امنیتی در شهر بسیار بهبود یافته و گردشگران از سطح امنیتی در این شهر رضایت کامل دارند و اخیرا مشکل خاصی که جان گردشگران را تهدید کند، گزارش نشده است.

جاذبه‌های گردشگری نیکشهر

جاذبه‌های گردشگری این شهر بسیار متنوع هستند از جاذبه‌های کوهنوردی گرفته تا رودخانه‌های پرآب که در اطراف آن باغ و جنگل‌هائی وجود دارند و مردمانی سرشار از مهربانی، خونگرم، میهمان‌نواز و طبیعت دوست که با روی باز پذیرای میهمانان خواهند بود. 

کوهنوردی در نیکشهر

کشور همسایه عمان اخیرا اعلام کرده است که سعی دارد پتانسیل‌های کوهنوردی خود را به عنوان یک برند در دنیا عرضه کند. این پتانسیل در جنوب ایران و به ویژه در شهر نیکشهر وجود دارد اگر مردم و مسئولان دست به دست هم دهند و با برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه مناسب از سوی دولت، کوهنوردی در نیکشهر می‌تواند به یک برند جهانی تبدیل شود.

کوهنوردی برای همه: در این شهر کوه‌هایی وجود دارند که بسیار زیبا و چشم نواز هستند. این شگفتی‌های طبیعی تحفه‌هائی از جانب خداوند هستند که نصیب مردم این شهر و منطقه شده‌اند.

درختان چگرد، گز، گز روغنی، کهیر و درخت خرما انواع درختان موجود در این شهرستان هستند که در حین کوهنوردی، بیابان نوردی و رودخانه نوردی در نیکشهر می‌توان از تماشای آن‌ها لذت برد.

این کوه‌ها شیب ندارند یا شیب کمی دارند، بدین ترتیب برای همگان امکان کوهنوردی فراهم است. نوشیدن آب خنک در چشمه‌های طبیعی با دستان خود لذتی است که تنها زمانی از آن می‌توان بهره برد که به این مناطق سفر کرد و خود شخصا آن را امتحان کرد.

قلعه دو هزار ساله گه

قلعه تاریخی «گه» به قلعه «نیکشهر» نیز معروف است. یکی از آثار تاریخی نیکشهر است که خانم «خیرالنساء امیری» رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نیکشهر در مورد قدمت و سن این بنای تاریخی می‌گوید: «برخی افراد مسن آغاز این قلعه را حتی به دو هزار سال پیش نسبت می‌دهند اما آنچه مستندتر است مربوط به دوره صفوی و حتی پیش از آن است.
این قلعه بر روی تپه‌ای دست‌ساز به ارتفاع 10 متر و در حاشیه رود گنگ و در شرق نیکشهر واقع شده است.

روستاهای گردشگری نیکشهر

در این شهرستان روستاهای زیادی وجود دارند که می‌توان لحظاتی شاد و مفرح به همراه خانواده و دوستان را در آنحا تجربه کرد. روستاهای هیچان، شالمار، گرگان، شگیم، غریب آباد، بلپیر، چاهان، آبند و نیامت از مشهورترین روستاهای گردشگرپذیر در این شهرستان هستند.

روستای هیچان و وجود کوهی به شکل نقشه ایران

هیچان یک روستای گردشگری در شمال مرکز شهرستان و در امتداد جاده ترانزیتی چابهار، ایرانشهر واقع شده است. باغ‌های بزرگ و درختان انبوه خرما، انواع مرکبات، و قلعه‌های مربوط به خوانین در این دهستان خودنمائی می‌کنند. رودخانه تنگ سرحه و ریگ‌های صاف و تمیز در دل این رودخانه به جذابیت‌های آن افزوده است. از همه مهمتر وجود کوهی به شکل نقشه ایران است که بسیار ویژه و منحصر به فرد است.

روستای گرگان

روستای گرگان در 60 کیلومتری شمال شهر و در قسمت شمالی دهستان مهبان قرار دارد.

درخت‌های سرسبز خرما، ارتفاعات آهوران، چشمه‌های جاری آب و انواع مرکبات و میوه‌های سردسیری از جاذبه‌های روستای گرگان هستند.

روستای غریب آباد

روستای غریب آباد در 25 کیلومتری مرکز شهرستان و در مسیر جاده نیکشهر به بنت قرار دارد. این روستا در مسیر رودخانه زیبای تنگ سرحه قرار دارد و دارای یک پارک طبیعی حاوی درختان گز در دل رودخانه و دارای باغ‌های سرسبز نخل خرما و انواع میوه‌های گرمسیری نظیر پرتغال، انبه، توت و … است.

روستای شالمال یا شالمار

روستای شالمال یا شالمار یک روستای پرآب و سرسبز است که در 13 کیلومتری جنوب نیکشهر و در شرق روستای «جلائی کلگ» قرار دارد. کوه شالمار در نزدیکی این روستا قرار دارد.

دهستان چاهان

دهستان چاهان که خود شامل چندین روستا و آبادی است با مساحت نه کیلومتر مربع در غرب مرکز شهر ستان قرار دارد. این روستا یک روستای سرسبز و پرآب است محصولات خرما، هندوانه، پرتغال و انبه به وفور در این منطقه یافت می‌شود. اماکن گردشگری منطقه چاهان به شرح زیر است.

کوه شاهو

آثار مسجد

خلیفه خبرمحمد

آبشار شوستان

چشمه نشکی

سد خاکی چاهان

سد خاکی تابکتل

آبشار بارچک

روستای شگیم یکی از روستاهای نمونه گردشگری است که در 28 کیلومتری شمال شهر نیکشهر و در مسیر جاده ترانزیتی این شهر به سمت ایرانشهر قرار دارد. جاذبه‌های شگیم عبارتند از:

آبشارهای تاسکان، کلگان و شندوک

چشمه‌های جوشان

باغ‌های میوه و مرکبات سردسیری و گرمسیری

نخلستان‌های سرسبز در 2 طرف رودخانه شگیم

قرار گرفتن خانه‌های مسکونی به صورت پلکانی

غذاهای محلی نیکشهر

به گردشگرانی که به شهر نیکان سفر می‌کنند توصیه می‌شود بدون امتحان غذاهای محلی، این شهر را ترک نکنند، با امتحان این غذاها، تجربه خوش سفر بیشتر خواهد شد. معروف‌ترین غذاهای محلی نیکشهر به شرح زیر هستند.

تباهگ: نوعی گوشت است که از گوشت خشک شده گوسفند یا بز تهیه می‌شود. استفاده از این گوشت در ماه مبارک رمضان بیشتر مرسوم است.

تنورچه: اجزای گوسفند در تکه‌های بزرگ تقسیم شده و در داخل تنور پخت می‌شود.

بریانی: بیشتر در عروسی‌ها و میهمانی‌های ویژه پخت آن مرسوم است. بریانی یک غذای اصالتا عربی است.

چانگال: یک میان وعده مقوی است. که از مخلوط خرما، نان و روغن درست می‌شود.

نان محلی تیموش: این نوع نان ساخته دست زنان هنرمند بلوچ است که بسیار نازک و خوشمزه است.

هارگ: هارگ همان خرمای پخته شده است.

حلوای شیرگی: حلوای شیرگی نیز مانند چانگال یک میان وعده سالم و خوشمزه است که با آرد و شیره خرما و روغن تهیه می‌شود.

حلوای بری: نوعی از حلوا است که در کارگاه‌های حلواسازی شهر تولید می‌شود. (این حلوا سوغات مخصوص نیکشهر است.)

رستوران‌های نیکشهر

این شهر اکنون گسترش یافته است و رستوران‌ها و سنتی‌سراهای زیادی در سطح شهر ایجاد شده‌اند. گردشگرانی که هوای کباب می‌کنند می‌توانند به خیابان شهید قلنبر بروند و کباب مد نظر خود را سفارش دهند.

اگر هوای یک غذای عالی کرده باشند، پیشنهاد می‌شود رستوران مهر جنب بانک ملی شعبه بازار و رستوران شهاب روبروی مجتمع تجاری سیتی سنتر تست شود رستوران محلی آقای کدخدائی واقع در کوچه جنب بانک رفاه مخصوص غذاهای بریانی و ماهی با قیمت ارزان است.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانند به پرتال گردشگری چگرد مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

چگرد - chegerd

چگرد یک مجموعه اینترنتی در حوزه گردشگری است و این مجموعه دارای دو زیر مجموعه می‌باشد. (1)سامانه رزرو آنلاین بلیط هواپیما (2) مجله گردشگری بزودی بیشتر اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی