اطلاعات تماس
  • 091292*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139712093522711241

قطره چکان‌ها یکی از کاربردی‌ترین قسمت هر سیستم آبیاری قطره‌ای هستند

قطره چکان مناسب کدام است؟

کد: 139712093522711241

https://goo.gl/1aZpgT

، تهران , (اخبار رسمی): اگر سیستم آبیاری قطره ای به یک تئاتر تشبیه شود، قطره چکان ها نقش بازیگران را ایفا می‌کنند. اگر تمام عوامل به خوبی کار کنند اما بازیگران نقش خود را خوب ایفا نکنند تمام زحمات بی‌نتیجه خو‌اهد بود. پس باید در انتخاب خروجی و قطره چکان مناسب بسیار دقت کرد.

قطره چکان مناسب کدام است؟
قطره چکان مناسب کدام است؟

اگر سیستم آبیاری قطره‌ای به یک تئاتر تشبیه شود، قطره چکان‌ها نقش بازیگران را ایفا می‌کنند. اگر تمام عوامل به خوبی کار کنند اما بازیگران نقش خود را خوب ایفا نکنند تمام زحمات بی‌نتیجه خو‌اهد بود

قطره چکان‌ها یا همان دریپرها یکی از کاربردی‌ترین قسمت‌های هر سیستم آبیاری قطره‌ای هستند. قطره چکان‌ها خروجی‌های آب را تشکیل می‌دهند . این یعنی نتیجه تمام طراحی‌ها، لوله‌کشی‌ها و زحمات، به وسیله قطره چکان‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.

اگر فرض کنیم که می‌خواهیم سیستم آبیاری قطره‌ای به یک‌ نمایش تئاتر تشبیه شود. در این صورت سیستم‌های فیلتراسیون، شیرآلات، اتوماسیون، لوله و اتصالات همگی مانند عوامل پشت صحنه تئاتر هستند که وجودشان الزامی است و اگر نباشند نمایشی هم در کار نیست. اما قطره چکان‌ها نقش بازیگران را ایفا می‌کنند. اگر تمام عوامل به خوبی کار کنند اما بازیگران نقش خود را خوب ایفا نکنند تمام زحمات بی نتیجه خو‌اهد بود. پس باید در انتخاب خروجی و قطره چکان مناسب بسیار دقت کرد.

انواع قطره چکان‌ها

قطره چکان‌ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول دریپرهای تنظیم شونده و دسته دوم دریپرهای خودتنظیم است. در ادامه درباره هر کدام از این دو دسته صحبت خواهد شد و این که کدام یک مناسب‌تر است با دلیل مطرح خواهد شد.

1. قطره چکان‌های تنظیم شونده

دسته اول یا همان تنظیم شونده‌ها، نسبت به دسته دوم ساختار ساده‌تری دارند. می‌شود گفت فرق دسته اول و دوم در دستی و اتوماتیک بودن تنظیم دبی خروجی آنها است. وقتی از قطره چکان‌های دسته اول استفاده می‌شود، باید تمام آنها را با دست با استفاده از پیچی که روی آنها است تنظیم کرد. قطعا اگر زمین یا باغ مورد نظر بزرگ است و تعداد زیادی قطره چکان وجود دارد، این کار کمی خسته‌کننده خواهد بود.

اما این دریپرها دو مزیت هم دارند. مزیت اول این است که اگر فشار آب کم باشد می‌توان با تنظیم دریپرها میزان خروجی ابتدا و انتهای باغ را کنترل کرد تا آبیاری یک‌نواختی داشت. مزیت دوم، اقتصادی و به صرفه بودن آنها است. دریپرهای تنظیم شونده معمولا قیمت کمتری نسبت به خود تنظیم‌ها دارند.

2. قطره چکان‌های خودتنظیم یا اتوماتیک

دسته دوم، قطره چکان‌های خودتنظیم یا اتوماتیک هستند. این دریپرها با توجه به نوع و عددی که معمولا روی آنها نوشته شده از یکدیگر تشخیص داده می‌شوند. دریپرهای خود تنظیم در دبی‌های مشخص و قبل از تعیین شده‌ای کار می‌کنند. برای مثال یک قطره چکان ۲ لیتر بر ساعت فقط ۲ لیتر در هر ساعت آب از خود عبور می‌دهد و به پای گیاه می‌رساند. اگر فشار سیستم کمتر از فشار مورد نظر باشد، قطره چکان آبی را عبور نمی‌دهد یا خیلی کم عبور می‌دهد و به این ترتیب متوجه می‌شوید که فشار سیستم کمتر از حد لازم است.

مزیت این ویژگی این است که دیگر لازم نیست وقت زیادی برای تنظیم دریپرها گذاشته شود و به این ترتیب می‌توان آبیاری یکنواختی داشت. دقیقا به مقدار لازم به گیاه آب رساند نه کمتر و نه بیشتر و اتلاف کمتری هم داشت. اگر زمین بزرگ باشد یا کیفیت آبیاری مهم باشد توصیه می‌شود حتما از این دریپرها استفاده کرد. تنها نکته منفی قطره چکان‌های خودتنظیم متاسفانه قیمت بالاتر آنها نسبت به دسته اول است. البته نباید فراموش کرد که همیشه کیفیت بالاتر هزینه بیشتری هم خواهد داشت.

دریپرهای نتافیم و یورودریپ دو تا از برندهای معتبر و باکیفیت سازنده دریپر هستند.

چگونه قطره چکان مناسب انتخاب کنیم؟

باید مشخص شود که برای کجا دریپر خریداری می‌شود. اگر فضایی که می‌خواهید آبیاری شود باغچه یا تراس خانه است، شاید فرقی چندانی نداشته باشد که کدام انتخاب شود. اما اگر برای فضای بزرگی بخواهیم آن را زیرپوشش آبیاری برد باید به هزینه‌ها دقت شود.

اگر سرمایه مناسبی برای اجرای سیستم وجود داشته باشد نباید درنگ کرد و حتما باید کیفیت را در دستور کار خود قرار داد. از قطره چکان‌های خود تنظیم استفاده کرد که دقیق و بدون دردسر هستند. اما اگر سرمایه محدود است می‌توان برای شروع از قطره چکان‌های دستی استفاده کرد. اما نباید فراموش کرد هر موقع که خواستید می‌توان این دریپرها را جایگزین کرد. می‌توان بعدا برای بهبود سیستم آبیاری خود، دریپرهای قدیمی را با دریپرهای جدید عوض کرد. البته راه‌های دیگری هم وجود دارد مانند استفاده از لوله‌های دریپر دار یا نوارهای آبیاری.

گرفتگی قطره چکان‌های آبیاری

یکی از مهم‌ترین مشکلات سیستم آبیاری قطره‌ای گرفتگی قطره چکان‌ها است. این گرفتگی روی یکنواختی پخش خروجی‌ها تاثیر می‌گذارند. همچنین اگر به آن توجه نشود ممکن است باعث کاهش عملکرد سیستم هم شود.

از آنجا که دهانه خروجی دریپرها کوچک است، گاهی با دانه‌های شن، زنگ یا قسمت‌های گیاهان مسدود می‌شود. گاهی هم ریشه درختان در جستجوی آب داخل قطره چکان‌ها می‌روند و باعث گرفتگی می‌شوند. اما چگونه مانع گرفتگی دریپر می‌توان شد؟

مبارزه با گرفتگی قطره چکان‌ها

بهترین راه برای جلوگیری از گرفتگی قطره چکان‌ها، استفاده از سیستم فیلتراسیون مناسب است. همچنین نفوذ ریشه به داخل منفذ دریپر را می‌شود به راحتی با آبیاری مداوم و مرطوب نگه داشتن ناحیه ریشه حل کرد. اگر ناحیه ریشه خیس باشد، دیگر ریشه برای جستجوی آب وارد منفذ دریپر نمی‌شود. همچنین اضافه کردن مقداری علف کش نیز می‌تواند از ورود ریشه‌ها جلوگیری کند.

وجود شن در آب را می‌توان با فیلترهای مناسب حل کرد. از آنجا که ذرات شن و دیگر مواد در فیلتر گرفتار می‌شوند باید به صورت منظم فیلترها را تمیز کرد. مسائل حادتر گرفتگی معمولا توسط رسوبات آهن و گوگرد به وجود می‌آیند. کلر ممکن است برخی از این مشکلات را حل کند. با تنظیم کردن PH می‌توان از تشکیل رسوبات کربنات و فسفات در آب‌های حاوی بی کربنات جلوگیری کرد. همپنین ژله‌های باکتری را می‌توان با تزریق هیپوکلریت حل کرد.

تحقیقات صورت گرفته، عوامل گرفتگی را به دو دسته تقسیم می‌کند. دسته اول عوامل فیزیکی و دسته دوم عوامل شیمیایی. این تحقیقات نشان دادند که علت گرفتگی‌ها در اکثر موارد فیزیکی هستند و گرفتگی فیزیکی نیز اغلب موجب گرفتگی شیشمایی نیز می‌شود. در این صورت با استفاده از سیستم فیلتراسیون مناسب می‌توان به خوبی هم جلوی گرفتگی فیزیکی را گرفت هم مانع رخ دادن گرفتگی شیمیایی شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آبان کالا

آبان کالا یک مجله خبری در زمینه ی کشاورزی ، باغداری ، دام و طیور و گلخانه و منابع آب میباشد و همچنین یک فروشگاه آنلاین در حوزه ی لوازم آبیاری و کشاورزی است. هر کسی درکنار استفاده از مطالب وبسایت آبان کالا که شامل مقالات ، ویدیو ها ، ترجمه ها و غیره هستند میتواند از فروشگاه آنلاین نیز لذت ببرد.

اطلاعات تماس
  • 091292*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی