اطلاعات تماس
  • 091980*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139712113525511251

دکتر میلاد حسین زاده داداشی میتکر سبک پنوماتیک در آموزش

نگاهی دیگر به فاصله‌های موسیقی

کد: 139712113525511251

https://goo.gl/p4NSMc

، (اخبار رسمی): پس از ارائه روش پنوماتیک در آموزش موسیقی توسط دکتر میلاد حسین زاده داداشی، او با توجه به علم ریاضی به ریشه‌های علم موسیقی که با نگاهی دیگر به مبحث فاصله در موسیقی پرداخته است.

نگاهی دیگر به فاصله های موسیقی
دکتر میلاد حسین زاده داداشی مبتکر سبک پنوماتیک در آموزش زبان و موسیقی

درک مفهوم فاصله موسیقی می‌تواند به شناخت عمیق آکورد و علم هارمونی کمک کند

به اختلاف زیر و بمی دو نت فاصله گفته می‌شود که به چند روش می‌شود آن را محاسبه کرد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

1.تقسیم فرکانس بیشتر به کمتر
2.کسر فرکانس کمتر از بیشتر
3.شمارش کلیه نت‌های موجود بین دو نت مورد نظر.

در بحث فاصله‌ها، نیم پرده موسیقی از اهمیت اساسی برخوردار است ولی مفهوم پرده موسیقی چیست؟ پرده‌ای که در شعر و ادبیات فارسی جایگاه خاصی دارد
نی حریف هر که از یاری برید 
پرده‌هایش پرده‌های ما درید

نیم پرده موسیقی از کجا آمده است؟

گام: توالی 8 نت موسیقی پشت سر هم است. مثلا گام دو ماژور از نت‌های، دو ر می فا سل لا سی دو تشکیل شده است.
نت دو ی دوم، نت اکتاو نام دارد که برای بستن گام لازم است و فرکانسی دو برابر دو ی اول دارد.
حال در تعریف اول فاصله، نسبت فرکانس نت بالاتر به پایین‌تر، دامنه‌ای بین عدد 1 تا 2 است.
بدین گونه که مثلا اگر فرکانس نت دو 220 هرتز باشد، فاصله یکم آن، 220/220 =1 می‌شود.
اگر نت می 240 هرتز باشد فاصله دو تا می 240/220= 1.09

همین گونه فاصله افزایش می‌یابد تا به نت اکتاو برسد که فرکانسی دو برابر نت پایه دارد. در نهایت فاصله 8 برابر با 2 است. نتیجتا دامنه فاصله یک گام از 1 تا 2 است.

فیثاغورث دانشمندی که اکثرا او را ریاضیدان می‌دانند و با شنیدن نامش مثلث قائم‌الزاویه تداعی می‌شود به نظر دکتر میلاد حسین زاده داداشی، پدر علم موسیقی است.
او با تبحری که در علم ریاضی داشتند می‌دانستند که اولین و کوچکترین عددی که بیشترین تقسیم‌پذیری را دارد عدد 12 است. او دامنه 1 تا 2 فاصله موسیقی را به 12 قسمت مساوی تقسیم کرد و پایه نیم پرده موسیقی را بنا نهاد.

گامی که از 12 نیم پرده موسیقی تشکیل شده است را یاد گام کروماتیک می‌اندازد. زمانی که از نت پایه به سمت نت اکتاو حرکت می‌کنیم به اندازه کسر 2 به توان 1/12 فرکانس بیشتر و صدا زیر می‌شود. یعنی اگر فرکانس یک نت ضربدر رادیکال 2 با فرجه 12 شود به تعداد نت‌های مد نظر فاصله، فرکانس مورد نظر به دست می‌آید.
سنت: اگر هر نیم پرده به 100 بخش تقسیم شود هر بخش یک سنت نام دارد یعنی یک سنت یک صدم نیم پرده است. نتیجتا یک گام از 1200 سنت تشکیل شده است.

اگر بخواهیم به صورت دقیق افزایش فرکانس از نت پایه به نت اکتاو ارزیابی شود فرکانس نت پایه ضربدر رادیکال 2 با فرجه 1200 می‌شود. البته گوش انسان توانایی تشخیص یک سنت را ندارد.

تقسیم بندی فواصل:
1. فواصل ساده: فواصل مساوی 8 یا کوچک‌تر از آن.
2. فواصل ملودیک و هارمونیک: هرگاه دو نت تشکیل دهنده فاصله به صورت همزمان اجرا شوند به آن فاصله هارمونیک می‌گویند و اگر به صورت جدا جدا اجرا شوند فاصله را ملودیک می‌گویند.

فاصله آنارمونیک: فاصله‌ای که از نت‌های آنارمونیک ساخته شده، نت‌هایی غیر همنام ولی با صدایی یکسان مانند می بمل و ر دیز .

3. فواصل مطبوع و نامطبوع: مطبوع (کم کشش) نامطبوع (پر کشش)، فواصل هارمونیک که احساس ختم و آرامش و استراحت را در فرد ایجاد می‌کند و فواصل نامطبوع احساس هیجان و انتظار و ترس را در فرد ایجاد می‌کند.

4. فواصل پویشی و پرشی
فاصله پویشی: فاصله بین دو نت مجاور.
فاصله پرشی: فاصله غیر پویشی است به صورت کلی فواصل به دو دسته تقسیم می‌شوند، فواصل بزرگ و فواصل کامل.

فواصل کامل 1458

فواصل بزرگ 2367

مبحث فواصل از فواصل گسترده فیزیک صوت است که در همین حد آشنایی علاقه‌مندان کافی است تا ریشه و اساس آکوردها و علم هارمونی را بفهمند.

در ادامه میلاد حسین زاده داداشی اضافه کرد: علت و چرایی غیر قابل فهم بودن زبان موسیقی به جرات به دو علت است یکی غیر قابل لمس بودن موسیقی برای مترجمان، یا غیر قابل لمس بودن زبان انگلیسی برای موسیقی دانان بوده است. مثلا در بحث فواصل موسیقی perfect به معنای درست ترجمه شده و متاسفانه کورکورانه در کتاب‌ها و جزوات موسسات مختلف راه یافته است. مطمئن هستم اگر از 100 نفر موسیقی‌دان بپرسید چرا فواصل 1458 درست نامیده می‌شود نمی‌دانند. در صورتی‌که perfect به معنای کامل است چون فواصل 1458 درجات تونال و اصلی هستند و ربطی به درست و نادرست بودن ندارند.  یا بحث فواصل مطبوع و نامطبوع! مطبوع و نامطبوع بودن موضوعی است که ریشه در طرحواره‌های ذهنی دارد و امر نسبی است یک شخص با فیلم جنایی آرام می‌شود شخصی دیگر با فیلمی عاشقانه. پس به جای مطبوع و نامطبوع بهتر بود کم کشش و پر کشش نامگذاری می‌شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091980*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | موسیقی