اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139801103580411287

نحوه و مراحل تولید برنج طارم هاشمی

کد: 139801103580411287

https://goo.gl/zFLDjH

، بابل , (اخبار رسمی): از گونه‌های مختلف برنج ایرانی، طارم و زیر گونه‌های آن نظیر طارم هاشمی از معروف‌ترین، خوشپخت‌ترین و باکیفیت‌ترین انواع هستند که به دلیل کیفیت پخت بالا، همواره خرید برنج طارم هاشمی در سبد سالیانه مصرفی خانوارهای ایرانی، سهم ویژه خود را دشته است.

نحوه و مراحل تولید برنج طارم هاشمی
مزارع تولید برنج طارم هاشمی مجموعه عطر برنج

برنج، همواره در تاریخ نقشی بی بدیل در تغذیه انسان‌ها داشته است. در کشور ایران نیز برای مدت‌های طولانی، شمال ایران و استان مازندران از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پایگاه‌های تولید برنج کشور محسوب می‌شده و می‌شود. کیفیت برنج ایرانی همواره برای تولید کننده‌های آن از دغدغه‌های اساسی بوده که به واسطه همین کیفیت مناسب، سهم بازار خود را در میان مردم ایران داشته است.

از گونه‌های مختلف برنج ایرانی، طارم و زیر گونه‌های آن نظیر طارم هاشمی که از معروف‌ترین، خوشپخت ترین و باکیفیت ترین انواع است که به دلیل کیفیت پخت بالا، همواره خرید برنج طارم هاشمی در سبد سالیانه مصرفی خانوارهای ایرانی، سهم ویژه خود را دشته است.

درنوشتار زیر، مجموعه عطر برنج به عنوان یکی ازمجموعه‌های تولیدکننده برنج طارم هاشمی تلاش کرده است تا مراحل معروف کشاورزی (کاشت، داشت و برداشت) را با جزییات برای ارتقاء اطلاعات عمومی علاقه‌مندان در خدمت عموم قرار دهد. 

کاشت:

شامل آبیاری، شخم زدن، آماده سازی، مسطح کردن زمین‌های کشاورزی، کود‌دهی، آماده‌سازی خزانه شالی، بذر پاشی و نشاء کاری که همان مرحله آخر در فرآیند کاشت است می‌باشد. لازم به ذکر است که معمولا این فرآیند و مرحله از ماه‌های بهمن و اسفند شروع شده و تا اواسط اردیبهشت خاتمه می‌یابد.

داشت:

در این فرآیند، مواردی نظیر وجین علف‌های هرز، آب‌دهی گیاه و سمپاشی‌های به موقع در مراحل مختلف تا زمان برداشت را شامل می‌شود. این فرآیند معمولا از اواسط اردیبهشت شروع شده و تا اوایل مرداد ادامه می‌یابد.

وجین:

پاک کردن علف‌های هرز است که خود آن نیز توام می‌گردد با جابجایی خاک و گل که منجر به خروج گازهای مضر و تهویه در خاک می‌شود که در رشد و نمو گیاه تاثیر مثبت دارد.

شخم زدن:

شخم زدن زمین‌های کشاورزی برای تولید برنج طارم هاشمی معمولا به 3 دسته تقسیم می‌شود که در گویش مازنی به آن «کِل» می‌گویند:

1: یک کِل    2: د ِ(دو) کِل  3: سه کِل

یک کِل:

شخم زدن مرحله اول را گویند که در آن به وسیله تراکتور یا تیلر (در سال‌ها و دهه‌های قبل از گاو آهن استفاده می‌شد) به اندازه 20 تا 25 سانتی‌متر، گل زمین را زیر و رو کرده و بعد در شخم‌های بعدی با غوطه‌ور کردن این گِل‌ها در آب، آن را برای مرحله دوم و سوم (دِ کل و سه کِل)  شخم زدن آماده می‌کنند که در این مراحل از شخم زدن همان فرآیندهای اشاره شده در بالا را تکرار می‌کنند با این تفاوت که گِل‌ها آماده‌تر از شخم اولیه هستند.

کوددهی:

در هنگام آماده سازی زمین قبل از نشاء، زمین‌های کشاورزی را به اندازه مورد نیاز، باید کوددهی کرد که برای برنج طارم هاشمی بین 20 تا 30 کیلو به ازای هر 1000 متر (خّویز به گویش مازنی) متناسب با نوع خاک و زمین کشاورزی استفاده می‌شود.

آماده‌سازی خزانه شالی:

خزانه شالی را در گویش مازنی (تیم جار) می‌گویند. بعد از پایان چندین دور شخم زدن زمین و آماده‌سازی و مسطح کردن زمین، برای بذر پاشی به میزان مورد نیاز زمین کشاورزی مورد نظر، بذر شالی (برنج طارم هاشمی که از محصول نهایی سال قبل به دست آمده است) را در خزانه شالی باید پاشش کرد. بعد از گذشت زمانی در حدود 30 تا 35 روز زمانی که حدودا 25 تا 30 سانتی‌متر از رشد گیاه گذشت، گیاه آماده کاشته شدن را باید در زمین کاشت  که همان فرآیند نشاء است. برای این منظور، گیاه را در دسته‌های پر تعداد از زمین کنده و دسته بندی می‌کنند و به محدوده زمین آماده شده برای نشاء کاری انتقال داده و در آن نشاء انجام می‌شود.

نشاء:

به فرآیند کاشتن گیاه برنج در زمین، نشاء می‌گویند. بدین صورت که دسته‌های جدا شده از خزانه که به زمین اصلی انتقال داده شده‌اند را در زمین و در گِل و لای که از قبل آماده شده فرو می‌برند. بدین صورت که برگ‌های این گیاه را به صورت 3 تا 5 تایی جدا کرده و به عمق  3تا5  سانتی‌متر در زمین فرو برده می‌شوند.

سم پاشی:

به دلیل آنکه این گیاه همواره در معرض آفت‌های طبیعی قرار دارد، از سموم شیمیایی متناسب با آن آفت استفاده می‌شود که برای نمونه می‌توان به سم دیازنون (برای کرهای ساقه‌خوار) و علف کش‌ها (که بیشتر در مرحله وجین استفاده می‌شود) اشاره کرد.

برداشت:

بعد از مراحل کاشت و داشت، به مرحله برداشت (که معمولا از اوایل مرداد تا اواسط مرداد به طول می‌انجامد) می‌رسیم.

مرحله برداشت زمانی است که شیره‌های داخی پوست شالی سفت شده و به برنج تبدیل شده و متعاقبا رنگ شالی به صورت طلایی تغییر می‌کند که در نهایت توسط ماشین‌های خرمن‌کوبی (کمباین) تراشیده و خرمن‌کوبی می‌شود که البته در سال‌های نه چندان دور، با دست انسان و داس برید شده و به وسیله اسب‌ها و  دیگر چهارپایان کوبیده می‌شدند.

در ادامه دانه‌های شالی از ساقه گیاه جدا شده (توسط کمباین) و در کیسه‌های 50 تا 70 کیلویی ریخته شده و سپس به کارخانه‌های شالیکوبی برای خشک کردن و جدا کردن پوسته‌های شالی به منظور جدا کردن برنج از آنها تحویل داده می‌شود.

روتُن:

پس از پایان مرحله برداشت، کشاورزان امروزی به دلیل شراط آب و هوایی مناسب، ساقه‌های تراشیده را با آب و میزان کود مناسب تغذیه کرده که باعث رشد مجدد دانه‌های شالی مانده در زمین می‌شوند که به آن روتُن می‌گویند که پخت بهتری نسبت به برنج کشت اول دارد و در نتیجه قیمت بیشتری را نیز دارا است.

نیم دانه:

در واقع نیم دانه همان برنج اصلی است که به دلایل مختلف نظیر شرایط آب و هوایی، نقص دستگاه‌های مکانیکی در مرحله برداشت و ... به دو نیم تقسیم شده است ولی همان کیفیت، بو، طعم و پخت برنج اصلی را دارا است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

عطر برنج

مجموعه عطر برنج به عنوان یکی از تولید کنندگان برنج طارم هاشمی با کیفیت در استان مازندران فعالیت خود را در سال 97 شروع کرده و امیدوار است محصولات با کیفیت خود را به سفره های هم میهنان عزیزمان برساند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]