اطلاعات تماس
  • 091987***** - 091987*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802033624910783

باورهای اشتباه و رایج درباره‌ی بیماری بواسیر یا هموروئید

کد: 139802033624910783

http://bit.ly/2IRud2s

، تهران , (اخبار رسمی): باورهایی مانند این‌که سطوح سرد عامل ایجاد هموروئید بوده و درمان آن فقط نیاز به جراحی دارد، کاملا اشتباه است.

باورهای اشتباه و رایج درباره‌ی بیماری بواسیر یا هموروئید - ایران کلینیک
باورهای اشتباه و رایج درباره‌ی بیماری بواسیر یا هموروئید

باور این‌ که تنها عامل بروز این بیماری افزایش سن است کاملا غلط است. کهولت سن با تضعیف عروق و عضلات رابطه دارد اما تنها عامل بواسیر شناخته نمی‌شود

هموروئید یا بواسیر یکی از انواع بسیار شایع بیماری‌های مقعدی است، این عارضه به تورم و گشاد شدن عروق این ناحیه گفته می‌شود. هموروئید را می‌توان به عنوان بیماری نسل جدید معرفی کرد، زیرا یکی از علت اصلی آن مصرف غذاهای فاقد فیبر کافی و عدم فعالیت است. این عارضه همراه با علائمی مانند درد، سوزش، خارش، خونریزی و … نمایان می‌شود. نکته‌ای که در رابطه با این بیماری مطرح است، باورهای غلط در مورد آن است، در این مقاله به بازبینی حقایق پرداخته می‌شود تا بیماران مبتلا به بواسیر در این مورد آگاه شوند.

باور‌های اشتباه تغذیه‌ای

بواسیر از بیماری‌های گوارشی است که رابطه‌ای مستقیم با تغذیه فرد دارد، یعنی غذایی که فرد می‌خورد می‌تواند بر عملکرد روده تاثیر گذاشته و منجر به بیماری‌هایی نظیر بواسیر شود.

تاثیر رژیم غذایی بر بواسیر یا هموروئید

همان‌طور که گفته شد بواسیر از بیماری‌های گوارشی است و مهم‌ترین عامل آن نیز یبوست شناخته می‌شود. پس رابطه‌ای مستقیم با بواسیر دارد. در واقع می‌توان گفت رژیم غذایی کم فیبر و مصرف کم مایعات موجب یبوست می‌شود در نتیجه برای درمان بواسیر لازم است رژیم غذایی خود را تغییر داده و به جای مصرف غذاهای آماده و کم فیبر، مصرف میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر جایگزین شود.

تاثیر غذاهای تند بر بواسیر یا هموروئید

تا به حال هیچ رابطه‌ای مابین مصرف غذاهای تند و خون‌ریزی از بواسیر کشف نشده است و این تصور نیز اشتباه است. همچنین در رابطه با خون‌ریزی باید بگوییم، معمولاً بواسیر زمانی دچار خونریزی می‌شود که عروق دچار ترومبوزه یا بیرون زدگی شوند. در این حالت در اثر دفع این عروق، آسیب دیده و دچار خون‌ریزی می‌شوند.

باور‌های اشتباه آماری

بواسیر یا همان هموروئید بیماری بسیار شایعی است که در حدود ۵۰درصد افراد برای یک‌بار هم که شده در سنین مختلف به آن مبتلا می‌شوند. این عارضه اغلب در اثر رژیم غذایی غلط و عدم تحرک کافی که به یبوست می‌انجامد، ایجاد می‌شود. بواسیر را می‌توان در مراحل ابتدایی با استفاده از درمان‌های خانگی درمان کرد اما در صورتی که علائم  بیش از یک هفته تداوم داشته باشد و علیرغم درمان‌های خانگی بهبود نیافته است، لازم است بدون احساس ترس یا خجالت برای درمان اقدام شود.

باور‌های اشتباه سنی

باوراینکه تنها عامل بروز این بیماری افزایش سن است کاملا غلط است. کهولت سن با تضعیف عروق و عضلات رابطه دارد اما تنها عامل بواسیر شناخته نمی‌شود. عوامل بسیار دیگر از جمله یبوست، عدم تحرک کافی، حمل و جا به جایی اشیاء سنگین و ... می‌توانند به عنوان عاملی برای بواسیر شناخته شوند. در نتیجه نمی‌توان گفت جوان‌تر‌ها به بواسیر مبتلا نمی‌شوند بلکه این بیماری ممکن است در هر سنی رخ دهد.

باور‌های اشتباه در رابطه با تحرک

برخی از افراد اعتقاد دارند، بیماران مبتلا به بواسیر باید از انجام ورزش پرهیز کنند در حالی که ورزش برای تمام بیماری‌ها از جمله بواسیر مفید است. یکی از عللی که باعث ایجاد بواسیر می‌شود، عدم تحرک کافی است. از همین رو ورزش نه تنها مضر نیست بلکه بیماران می‌توانند با ورزش، حرکات روده را بهبود ببخشند و به درمان بیماری کمک کنند اما باید توجه داشت که باید ورزش‌های مناسب با این بیماری مانند پیاده روی، شنا و… که فشار زیادی به بدن وارد نمی‌کنند، انجام شود. زیرا ورزش‌های سنگین نظیر وزنه برداری، وضعیت را وخیم‌تر می‌کند.

باورهای اشتباه درباره‌ روش‌های درمان

برخی از افراد تصور می‌کنند تنها راه درمان بواسیر جراحی است که کاملاً تصور اشتباهی است. درمان این بیماری با روش‌های مختلف و متعددی امکان‌پذیر است که شامل روش‌های خانگی، دارویی و تهاجمی‌تر مانند جراحی و لیزر است. این بیماری در مراحل اولیه تنها با استفاده از درمان‌های خانگی بهبود می‌یابد. درمان جراحی تنها در مورد هموروئید‌‎های پیشرفته درجه ۳ و درجه ۴ کاربرد دارد که امروزه این نوع هموروئید‌ها نیز با استفاده  از لیزر به راحتی و بدون درد و خون‌ریزی درمان می‌شوند.

باورهای اشتباه و رایج در مورد عوارض

این باور که هموروئید خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می‌دهد کاملاً اشتباه است. زیرا هیچ شواهدی مبنی بر رابطه سرطان و هموروئید کشف نشده است. تنها نگرانی که در این مورد وجود دارد این است که خون‌ریزی ناشی از هموروئید با خون‌ریزی ناشی از سرطان به اشتباه تشخیص داده شود که نتیجه آن دیر اقدام کردن برای درمان سرطان و پیشرفت آن است. از همین رو توصیه می‌شود در صورت تجربه هرگونه خون‌ریزی غیر‌طبیعی با پزشک در این باره مشورت شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ایران کلینیک

پیشرفته ترین و مجهزترین مرکز درمان بواسیر، هموروئید، کیست مویی، شقاق، فیستول با لیزر در یک جلسه زیر نظر متخصص کولورکتال با 25 سال تجربه

اطلاعات تماس
  • 091987***** - 091987*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان