اطلاعات تماس
  • 091987***** - 091987*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139806134015710783

انجام آزمایش سیگموئیدوسکوپی برای تشخیص بیماری‌های روده

کد: 139806134015710783

http://bit.ly/2LxHZXD

، تهران , (اخبار رسمی): سیگموئیدوسکوپی برای مشکلات و بیماری‌های مربوط به روده کاربرد داشته و به پزشک این امکان را می‌دهد تا داخل روده را مشاهده و معاینه کند.

انجام آزمایش سیگموئیدوسکوپی برای تشخیص بیماری های روده
سیگموئیدوسکوپی

سیگموئیدوسکوپی یکی از روش‌های تشخیص برای انواع بیماری‌ها به شمار می‌رود. در این روش پزشک می‌تواند با استفاده از دستگاه ناحیه سیگموئید در روده بزرگ را بررسی کند و مشکلاتی نظیر انواع زخم‌ها، پولیپ‌ها، سلول‌های غیرطبیعی، سرطان و … را بررسی کند. این روش تشخیصی ممکن است همراه با ترس و نگرانی باشد، اما باید گفته شود سیگموئیدوسکوپی بدون درد و خونریزی انجام می‌شود و مشکل خاصی را به دنبال نخواهد داشت. پس در صورت توصیه پزشک برای انجام سیگموئیدوسکوپی در انجام آن نباید کوتاهی کرد.

سیگموئیدوسکوپی چیست؟

سیگموئید سومین کولون نزولی است، این قسمت از روده، رکتوم را به مقعد متصل می‌کند. سیگموئیدوسکوپی نوع روش درمانی است که این امکان را به پزشک می‌دهد تا داخل این قسمت را مشاهده کند. این روش با استفاده از لوله بلند و انعطاف‌پذیری انجام می‌شود. این لوله دارای دوربین و نور است که به مانیتور متصل شده و به پزشک این امکان را می‌دهد که داخل روده در قسمت سیگموئید را مشاهده کند.

در آزمایش کولونوسکوپی، پزشک تمام قسمت کولون را بررسی می‌کند، اما در صورتی که تنها کولون سیگموئید نیاز به بررسی داشته باشد، از این آزمایش استفاده می‌شود.

در چه صورت سیگموئیدوسکوپی تجویز می شود؟

سیگموئیدوسکوپی در صورت ایجاد مشکلات و بیماری‌های مربوط به روده کاربرد دارد. به طور کل در صورت بروز علائم زیر جهت بررسی علت مشکل از سیگموئیدوسکوپی استفاده می‌شود:

  • تغییرات در عادات روده
  • خونریزی
  • خون در مدفوع
  • درد شکم
  • کاهش وزن بی دلیل
  • بررسی بیماری‌های مقعدی مثل بواسیر (هموروئید)، شقاق، فیستول و ..
  • غربالگری سرطان کولون
  • بسته به سابقه خانوادگی و شرایط فرد ممکن است، انجام این آزمایش از سن ۵۰ سالگی هر ۵ سال یک‌بار تکرار شود.

قبل از انجام سیگموئیدوسکوپی

قبل از انجام این آزمایش لازم است، مراحلی را طی کرده و روده را به طور کامل تخلیه کند  تا برای انجام آزمایش آماده شود. برای این امر لازم است از ۳ روز قبل از انجام آزمایش از غذاهای آبکی مصرف کند. ممکن است برای این منظور پزشک مصرف داروهای ملین را نیز تجویز کند.

در این دوران باید از مصرف غذاهای قرمز رنگ خودداری شود، زیرا ممکن است در نتایج آزمایش با خون اشتباه گرفته شود. در صورت مصرف هرگونه دارو یا مکمل پزشک خود را در جریان گذاشت.

در طول سیگموئیدوسکوپی

برای انجام سیگموئیدوسکوپی ممکن است پزشک از داروهای آرام بخش و یا بی حسی موضعی استفاده کرد، اما معمولاً بیمار بی هوش نمی‌شود، زیرا ممکن است پزشک به مکالمه با بیمار نیاز داشته باشد. برای این منظور لازم است بیمار به سمت چپ بدن خود دراز بکشد تا پزشک بتواند سیگموئیدسکوپ را وارد مقعد کرده و به راحتی قسمت انتهایی روده را بررسی کند.

در حین آزمایش از طریق این لوله مقداری هوا وارد کولون می‌شود، تا کولون بازتر شود. در صورتی که شخصی در طول آزمایش احساس راحتی نمی‌کند، این موضوع را باید با پزشک در میان بگذارد.

اگر در طول آزمایش پزشک پولیپ و با بافت غیر طبیعی را مشاهده کرد با استفاده از دستگاه مخصوصی آن را از بین برده و نمونه‌ای را جهت بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه می‌فرستد. مدت زمان انجام آزمایش سیگموئیدوسکوپی بین ۱۰ الی ۳۰ دقیقه متغیر است.

بعد از سیگموئیدوسکوپی

بعد از انجام آزمایش معمولاً بیمار درد چندانی نداشته و می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد. تنها در صورتی که بی حسی تزریق شده باشد، نیاز به همراه خواهد داشت. بعد ازسیگموئیدوسکوپی در صورت برداشت پولیپ ممکن است بیمار دچار خونریزی شود که بعد از مدتی رفع می‌شود. همچنین انبساط و انقباض عضلانی نیز امر طبیعی است. اما در صورت بروز علائمی از جمله درد شکم، سرگیجه، مدفوع خونی و تب مشاهده شد باید با پزشک مشورت شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ایران کلینیک

پیشرفته ترین و مجهزترین مرکز درمان بواسیر، هموروئید، کیست مویی، شقاق، فیستول با لیزر در یک جلسه زیر نظر متخصص کولورکتال با 25 سال تجربه

اطلاعات تماس
  • 091987***** - 091987*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان