اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802173661111747

برگزاری سمینار بررسی چالش‌های توسعه خودروهای برقی در ایران

کد: 139802173661111747

http://bit.ly/2Y7FFv6

، تهران , (اخبار رسمی): سمینار بررسی چالش‌های توسعه استفاده از خودروهای برقی در ایران به همت پژوهشگاه نیرو و شهرداری تهران در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

سمینار  بررسی چالش های توسعه خودروهای برقی در ایران برگزار شد
جلسه بررسی چالش های توسعه خودرو برقی با حضور دکتر محسن پور سید آقایی معاون محترم شهردار

معاون فناوری پژوهشگاه نیرو: «امیدواریم بتوانیم مدل کسب و کار در حوزه خودرو برقی را به صورت پایلوت منطقه ای راه اندازی کنیم.»

این نشست با حضور معاون محترم شهردار دکتر محسن پور سید آقایی، مدیر عامل شرکت تاکسی‌رانی مهندس قنادان، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا مهندس رفان، مدیر فناوری خودروهای سبز و هوشمند ساپیا مهندس فرنیا، معاون فناوری پژوهشگاه نیرو مهندس مرجان‌مهر، رئیس مرکز توسعه فناوری خودروهای برقی پژوهشگاه نیرو مهندس اسکویی و جمعی از مدیران ارشد و صاحب‌نظران از شورای شهر و کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری، شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تشکیل شد.

مهندس مرجان‌مهر ضمن تشریح پژوهش‌ها و اقدامات انجام شده در پژوهشگاه نیرو در راستای توسعه خودورهای برقی، از همکاری این پژوهشگاه با شرکت تاکسیرانی در خصوص راه‌اندازی چند نمونه پایلوت و نصب ایستگاههای شارژ در شهر تهران خبر داد.

او گفت: «ما در پژوهشگاه نیرو رویکرد بومی‌سازی استفاده از فناوری در کشور را در دستور کار داریم که پارامترهای مختلفی نیز برای آن در نظر گرفته‌ایم.»

وی ادامه داد: «یکی از مواردی که پژوهشگاه برای آن برنامه دارد خودرو برقی است. پژوهشگاه استفاده از فناوری خودرو برقی و هیبرید را دنبال می‌کند. بحث زیرساخت‌ها و تأمین برق نیز موردنظر پژوهشگاه نیرو استامیدواریم بتوانیم مدل کسب کار در حوزه خودرو برقی را به صورت پایلوت منطقه‌ای با همکاری سازمان‌های حاضر در جلسه و سایر ذی نفعان راه اندازی کنیم.»

مهندس اسکویی به فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از خودروهای برقی، انجام آزمون‌های میدانی برای تاکسی‌های برقی وارداتی و تولید داخلی، تامین توان الکتریکی ایستگاه‌های شارژ مورد نیاز و ایستگاه‌های شارژ سریع و تعیین تعرفه فروش برق و راهکارهای بهره‌برداری به عنوان موارد پیش روی توسعه خودروهای برقی اشاره کرد.

او به تامین ایستگاه‌های شارژ، تعامل با شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان، جهت تامین خودرو و آماده‌سازی یک نمونه ایستگاه شارژ کن در مرکز خودور برقی پژوهشگاه نیرو، مذاکره با شرکت توزیع برق تهران در خصوص اخذ مجوز شارژ و تعیین تعرفه در ایستگاه‌های شارژ و  . . .به عنوان اقدامات انجام شده از سوی پژوهشگاه نیرو و وزارت نیرو به منظور توسعه خودروهای برقی اشاره کرد. همچنین از تعیین 9 مسیر کاندید برای پایلوت تاکسی برق و چند پایانه، بررسی میدانی، نقشه برداری، ارزیابی فنی و مسیر و اعلام مسیر انتخابی و تعامل با شهرداری و اخذ تایید اولیه خبر داد.

وی استخراج  نیازمندی‌ها و چالش‌های مرتبط با شبکه قدرت، ارزیابی  از خودرو‌های برقی با کاربرد تاکسی در شبکه و ناوگان حمل و نقل شهری، استخراح مدل جایگزین تاکسی فرسوده با خودروهای برقی و همچنین بومی‌سازی استانداردهای مرتبط را به عنوان اهداف برگزاری این جلسه برشمرد.

دکتر پورسید آقایی درباره برقی کردن خودرو‌ها گفت: «اصل برقی کردن خودروها یکی از ایده‌های اصلی است و در دوره جدید مدیریت شهرداری علاقمندیم که این پروژه شروع شود.»

وی به مسئله تعرفه برق اشاره کرد و افزود: «تعرفه باید جوری محاسبه شود که در آخر میزان سوبسیدی که دولت و وزارت نیرو می‌دهد بیشتر از سوبسید بنزین باشد. همچنین تعرفه واردات خودروهای برقی باید در نظر گرفته شود که  هم اکنون تعرفه کامل اخذ می‌شود.»

آقایی در خصوص عمر باتری اضافه کرد: «نکته بعدی که در مدل کسب و کار خودروهای برقی باید لحاظ شود مسئله عمر باتری است. باتری بنزینی 20 سال عمر دارند. با توجه به اینکه 40 درصد قیمت خودرو برقی قیمت باتری آن است و عمر باتری خودرو برقی  7 الی 8 سال است. بنابراین مسئله  عمر باتری، قیمت تعمیر باتری هم باید در نظر گرفته شود.»

مهندس فرنیا  با اعلام اقدامات 4 ساله شرکت سایپا در حوزه خودرو برقی عنوان کرد: «در زمینه خودرو برقی دو طرح پایلوت 5 ساله ارائه شده است و ظرفیت تولید 25 الی 30 هزار دستگاه خودروبرقی در عرض 9 سال وجود دارد که امیدواریم با همکاری وزارت نیرو و صنعت بتوانیم محقق کنیم.» 

مهندس رفان در خصوص رویکرد مپنا گفت: «رویکرد مپنا داخلی‌سازی است و در حال ساخت قطعات ماشین هستیم ویکی از قطعات موتور بود که طی ده روز گذشته آماده و بعد از تست‌های آزمایشگاهی نصب شده است. ما سعی داریم که از واردات چشم پوشی کنیم.»

او از پروژه عملیاتی دیگر مپنا در خصوص احداث ایستگاه شارژ fast به همراه ایستگاه Ac، کند، شارژ خانگی و موتور سیکلت خبر داد که با تفاهم نامه و قراداردی که با برج تهران منعقد شده است قرار است به زودی در ورودی غربی برج تهران افتتاح و عملیاتی شود.

وی آمادگی و همکاری کامل گروه مپنا برای ساخت و داخلی سازی اجزای برقی خودرو برقی را  اعلام کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پژوهشگاه نیرو

پژوهشگاه نیرو موسسه‌ای است دانش بنیان، با اعتبار جهانی و پیشرو در نوآوری‌های صنعت برق و انرژی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

جشنواره، نمایشگاه و همایش