اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802173661911696

مالیات بر درآمد چیست؟

کد: 139802173661911696

http://bit.ly/2YecIxw

، تهران , (اخبار رسمی): انجام محاسبات مالیات بر درآمد حقوق کارکنان و کسب و کارها اغلب نیاز به بررسی دقیق صورت‌های مالی و تعاملات شرکت‌ها دارد. در صورتی که افراد نگران رقم بالای مالیات بر درآمد کسب و کار خود هستند با این مطلب همراه باشند.

مالیات بر درآمد چیست ؟
مالیات بر درآمد چیست؟

مالیات بر درآمد مشاغل

تقریبا در اسفند ماه هر سال صحبت‌ها و نشست‌های مختلفی برای تعیین میزان افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولتی و بازنشستگان در مجلس برگزار می‌شود. در خلال این اخبار داغ پایان سال، نکته مهم دیگری هم درباره حقوق و دستمزد وجود دارد و آن مربوط به سقف مالیات بر درآمد حقوق است. با توجه به اینکه میزان افزایش حقوقی کارکنان اغلب از اوایل اسفند آغاز شده و تا رسیدن به نتیجه مطلوب گاهی تا پایان سال ادامه می‌یابد (البته ممکن است این افزایش حقوقی برای کارگران تا اواسط فروردین سال بعد نیز طول بکشد) اما وضعیت تعیین مالیات بر درآمد حقوق سال 98 در همان روزهای ابتدایی اسفند به نتیجه رسید. ایده پیشنهادی برای آن بر عکس‌ سال‌های قبل به صورت افزایش پلکانی در نظر گرفته شده است. در ادامه موارد مهم در مورد جزئیات مالیات از دستمزدها و معافیت‌ها بیان می‌شود.

مالیات بر درآمد حقوق چیست؟

مالیات همان‌طور که در مبحث مالیات بر ارزش افزوده اشاره شد، یکی از منابع درآمدی دولت به شمار می‌رود. در مورد ارزش افزوده مالیات به آن بخش از هزینه‌هایی گفته می‌شود که به واسطه اضافه کردن یک پارامتر بیشتر به محصول یا خدمت نهایی باید به صورت 9% مازاد بر قیمت اصلی به حساب دولت پرداخت شود. اما در مورد مالیات بر درآمد حقوق، هزینه‌ای که تحت عنوان مالیات از حقوق کسر می‌شود مربوط به هزینه‌های عملکرد و مزدی است که در یک دوره مالی توسط افراد به دست می‌آید.

این میزان به صورت سالانه با جلسات مشاور مالیات در دولت تعیین شده و بر روی حقوق کارکنان لشکری، کشور، کاگران و .. اعمال می‌شود. مولفه قابل توجه در مورد جزئیات مالیات از دستمزدها و معافیت‌ها تعیین آن بر اساس یک سقف دستمزد معین است.

برای کارفرمایان و صاحبان کسب و کار، که برای کارمندان خود تعرفه‌های مصوب حقوق و دستمزد را رعایت می‌کنند دانستن نحوه محاسبه مالیات بر درآمد ضروری است. ضمن اینکه مالیات بر درآمد به فعالیت‌های مستقیم و درآمدهای کسب شده توسط کسب و کارها نیز تعلق می‌گیرد. برای اینکه افراد بتوانند مالیات بر درآمد کسب و کار را به عنوان یک شخصیت حقوقی یا حقیقی پرداخت کنند نیاز به کد اقتصادی دارند. البته مزیت کد اقتصادی برای بنگاه‌ها، کارگاه‌ها و کسب و کارها نه صرفا به جهت انجام کارهای مالی و حسابداری مربوط به مالیات بلکه برای رشد شرکت‌ها ‌و استفاده از روش‌های جدید کسب درآمدی نیز الزامی است. افراد با استفاده از آن می‌توانند مبادرت به انجام فعالیت‌های زیر کنند:

در مناقضات و مزایده‌ها برای گرفتن پروژه شرکت کنند.

برای صادرات و واردات محصول یا خدمات و ... از طریق گمرگ کاربرد دارد.

برای فروش و توزیع کالا یا خدمات در صورت صدور قبض به منظور شناسایی فروشنده استفاده می‌شود.

برای دریافت گرید و رتبه‌بندی شرکت ضروری است.

برای دریافت کارت بازرگانی به آن نیاز است.

به منظور رسیدگی به مسائل مالیاتی و حسابداری شرکت‌ها (نظیر پر کردن اظهارنامه مالیاتی سالانه) در اداره مالیات و جلوگیری از جریمه‌های عدم پرداخت استفاده می‌شود.

برای انعقاد قرارداد، گسترش کسب و کار و تعامل با سایر شرکت‌ها کاربرد دارد.

با توجه به قانون، کلیه افراد حقیقی یا حقوقی که فعالیت‌هایی در زمینه تولید و توزیع کالا، مونتاژ یا خدمات دارند و برای فعالیت خود از مراجع مربوطه اجازه کسب دریافت کرده‌اند، باید نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام کنند. البته معافیت‌های مربوط به دریافت کد اقتصادی برای مساجد و تکیه‌ها، افرادی که مشغول به فعالیت‌های هنری (نقاشی، خطاطی و..)، نویسندگی، کارهای ترجمه و ویراستاری، گرافیک و طراحی هستند و همچنین پیمان‌کارانی (اشخاص حقیقی) که مبلغ دریافتی یک سال مالیاتی آن‌ها از پنج میلیون تومان کمتر باشد، محفوظ است.

به همین ترتیب افرادی که از کد اقتصادی دیگران استفاده کنند، ضمن اینکه در صورت سوء استفاده و تخلف، به جریمه نقدی و حبس محکوم می‌شوند در مواردی از قبیل مالیات بر درآمد و جرایم با فرد مذکور (کسی که کد اقتصادی‌اش را به اشتراک گذاشته) مسئولیت تضامنی دارند.

قوانین مالیات بر درآمد حقوق سال 98

با توجه به افزایش حقوق 450 هزار تومانی درآمد اکثر گروه‌های شغلی برای سال 98، میزان سقف مالیات بر درآمد حقوق آن‌ها نیز به نسبت سال گذشته افزایش دارد. با توجه به اینکه سقف معافیت از مالیات حقوق سال 97  معادل دو میلیون و 300هزار تومان بود، برای سال 98 تمامی افراد و کارکنانی که درآمد ماهیانه آن‌ها معادل 2 میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان است، از معافیت مالیات بر درآمد برخوردار می‌شوند. به همین ترتیب جزئیات مالیات از دستمزدها و معافیت‌ها برای سایر گروه‌های درآمدی به صورت پلکانی اعمال می‌شود و این افزایش پلکانی بین بازه 10 تا 35 درصد به شرح زیر متغیر است.

افزایش یک و نیم برابری؛ افرادی که در ماه چهار میلیون و 125هزار تومان حقوق می‌گیرند: شامل معالیات 10% می‌شوند.

افزایش دو و نیم برابری؛ افرادی که در ماه بین چهار میلیون و 125هزار تومان تا شش میلیون و 875 هزار تومان حقوق می‌گیرند: شامل مالیات 15% می‌شوند.

افزایش چهار برابری؛ افرادی که در ماه بین شش میلیون و 875 هزار تومان تا 11 میلیون تومان حقوق می‌گیرند: شامل مالیات 20% می‌شوند.

افزایش شش برابری؛ افرادی که در ماه بین 11 میلیون تومان تا 16 میلیون و 500 هزار تومان حقوق می‌گیرند: شامل مالیات 25% می‌شوند.

افزایش حقوق بیش از شش برابر؛ افرادی که در ماه بیش از 16میلیون و 500 هزار تومان حقوق می‌گیرند: شامل مالیات 35% می‌شوند.

البته معافیت‌های مالیاتی مستقیم در مورد حقوق کارکنان و کارگران نیز اعمال می‌شود. این معافیت‌ها شامل حق سنوات، خسارت‌های حاصل از بازخرید و اخراج از خدمت، سنوات پایان خدمت، دستمزد ایام مرخصی که استفاده نشده باشد، هزینه سفر و فوق العاده ماموریت، منزل‌های سازمانی در اختیار ماموران کشوری و خانه‌های واگذاری شده در محدوده محل کار یا خارج از آن، مبالغ پرداختی کارفرما برای درمان و معالجه کارکنان یا افراد تحت پوشش (البته با ارائه مدارک مربوطه) و ... است.

سخن آخر

انجام محاسبات مالیات بر درآمد حقوق کارکنان و کسب و کارها اغلب نیاز به بررسی دقیق صورت‌های مالی و تعاملات شرکت‌ها دارد. در صورتی که افراد نگران رقم بالای مالیات بر درآمد کسب و کار خود هستند و می‌خواهند از جزئیات مالیات از دستمزد و معافیت‌ها به صورت اختصاصی برای شرکت و فعالیت خود آگاه شوند، پیشنهاد می‌شود از مشاور مالیات تخصصی در زمینه درآمد استفاده کنند.

تیم مشاوره مالی و حسابداری ممیزین با برخورداری از مشاورانی مجرب و کارآزموده علاقه‌مندان را در این مسیر همراهی می‌کند. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ممیزین

ارائه خدمات حسابداری و مالی در ممیزین انجام کلیه امور حسابداری و حسابرسی شرکتها و پیمانکاران با کمترین هزینه

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]