اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802183666511767

ثبت برند و ثبت علامت تجاری چیست؟

کد: 139802183666511767

http://bit.ly/2HdRXfG

، تهران , (اخبار رسمی): ثبت برند و علامت تجاری در اداره مالکیت صنعتی ثبت می‌شود که از زیر مجموعه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک است. وظیفه این اداره ثبت علامت‌های تجارتی و اختراعات است. مطابق با قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب سال ۱۳۱۰ و آئین نامه اجرایی این قانون، ثبت برند مبنای حمایت قانون از محصولات یک شرکت است.

ثبت برند و ثبت علامت تجاری چیست
ثبت شرکت

ثبت علامت تجاری تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند

زمانی که برند یا علامت تجاری به نام یک شرکت به ثبت رسیده است، می‏‌تواند از علامت تجاری استفاده کند. ثبت برند مزایای زیادی دارد که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

ثبت علامت تجاری تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند. همچنین شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌ خود را از یکدیگر متمایز سازند. علائم تجاری ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند و اجازه استفاده از  آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها است.

باید توجه داشت که برند ثبت‌شده جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی است. با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استقاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولات‎ خود از محصولات رقبا پی‌برده‌اند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکرده‌اند.

پس از ثبت برند طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص/شرکت حق انحصاری پیدا می‌کند و بموجب آن می‌تواند از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری آنها باشد، جلوگیری کند.

اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکت‌های رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور زیاد است و موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهد کرد و در نتیجه سرمایه‌گذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود.

مدارک مورد نیاز ثبت برند , ثبت علامت تجاری (علائم تجاری)

مدارک ثبت برند برای اشخاص حقیقی شامل، اصل شناسنامه و کپی کارت ملی، امضای وکالت نامه و فرم تقاضای علامت، داشتن جواز کسب و یا جواز تاسیس از صنایع، ارائه شکل و نام تجاری در ابعاد ۱۲×۱۲ سانتیمتر، داشتن کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن نام تجاری) است.

مدارک ثبت برند برای اشخاص حقوقی (شرکتی) شامل، کپی شرکتنامه و روزنامه رسمی و آخرین تغییرات، کپی شناسنامه و کارت ملی افرادی که در شرکت حق امضا دارند، است. داشتن کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن نام تجاری)، ارائه شکل و نام تجاری در ابعاد ۱۲×۱۲ سانتیمتر، داشتن جواز تاسیس (جواز صنایع) نیز ضروری است.

مراحل ثبت برند , ثبت علامت تجاری (علائم تجاری)

باید سه برگ اظهار نامه ثبت علامت تجارتی ( علائم تجاری ) از دایره فروش اوراق بهادار خریداری و تکمیل شود. اگر علامت مورد درخواست بصورت تصویر یا نوشته خاصی باشد ۱۰ قطعه از تصویر یا نوشته مذکور به همراه اظهارنامه تحویل اداره مالکیت صنعتی شود. 

تذکر ۱: به تعداد هر طبقه اضافه یک قطعه تصویر مذکور باید اضافه شود.

تذکر ۲: سه قطعه از تصاویر مذکور در محل مخصوص اظهار نامه ثبت علامت تجارتی الصاق شود.

تذکر ۳: اندازه نمونه‌ها نباید از ده سانتی متر از هر طرف تجاوز کند.

مدارک توسط مسئول اداره مورد بررسی اولیه قرار گرفته و جهت پداخت حق الثبت اظهار نامه، متقاضی به حسابداری اداره هدایت می‌شود و کارشناس تعیین می‌شود.

متقاضی به حسابداری اداره مراجعه و اظهار نامه را ارائه و فیش بانکی صادر می‌شود. پرداخت وجه باید در شعبه بانک ملی مستقر در ساختمان ثبت صورت گیرد و پس از پرداخت وجه فیش به حسابداری ارائه گردد . مسئول حسابداری با ملاحظه فیش ضمن انعکاس در دفاتر مربوطه اظهار نامه را ممهور نموده و تحویل متقاضی می‌دهد.

مدارک (اظهار نامه و تصاویر) تحویل اداره شده، اظهار نامه در دفتر ثبت اظهار نامه ثبت شده و به مهر ساعتی همراه با روز و ماه و سال ممهور می‌گردد. برگ اول اظهار نامه ثبت علامت تجارتی تحویل متقاضی می‌شود . برگ دوم اظهار نامه ضبط در سوابق شده و برگ سوم جهت بررسی در اختیار کارشناس معینه قرار می‌گیرد.

کارشناس مربوطه در ظرف ۱۵ روز به تقاضای وارده رسیدگی و در صورت عدم ملاحظه سابقه ثبت و یا مشابهت با علایم ثبت شده و تعیین طبقه کالا اقدام به تهیه پیش نویس آگهی تقاضای ثبت علامت تجارتی می‌کند.

تذکر ۱: در صورتی که کارشناس در موقع رسیدگی ملاحظه نماید که علامت متقاضی قبلا ثبت شده یا مشابهت با علایم ثبت شده دارد اخطار رد علامت را تهیه و بنظر مسئول اداره می‌رساند.

تذکر ۲:در صورت رد تقاضای ثبت علامت تجارتی از ناحیه اداره، متقاضی می‌تواند ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ از این تصمیم به دادگاه‌های حقوقی تهران شکایت کند.

مسئول اداره پیش نویس آگهی تقاضای ثبت علامت تجارتی را امضا و به ماشین نویسی ارجاع و پس از تحریر آگهی مذکور آن را امضا می‌کند. این آگهی که یک نمونه از علامت درخواستی به آن الصاق شده ضمن ثبت در دفتر اندیکاتور توسط مسئول این امر ، تحویل متقاضی می‌گردد تا به روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران (به نشانی تهران پارک شهر خیابان بهشت ساختمان دادگستری جمهوری اسلامی ایران) برده شود.

تذکر : متقاضی قبل از مراجعه به روزنامه رسمی باید اقدام به تهیه کلیشه تصویر علامت مربوط نماید و سپس کلیشه مذکور را به همراه آگهی تحویل روزنامه رسمی کند.

پس از اینکه آگهی تقاضای ثبت علامت تجارتی در روزنامه رسمی درج و منتشر گردید متقاضی ۳۰ روز (با احتساب دو روز اضافه) بعد از تاریخ انتشار باید با در دست داشتن یک نسخه از روزنامه مذکور به اداره مالکیت صنعتی مراجعه نماید و ضمن تقدیم یک برگ تقاضای ثبت علامت و یک نسخه از روزنامه فوق تقاضای ثبت علامت تجارتی کند.

مسئول اداره پس از وصول تقاضا و روزنامه رسمی دستور ضمیمه شدن به پرونده را صادر و به کارشناس مربوطه ارجاع می‌نماید . کارشناس معاینه پرونده را بررسی و در صورت عدم وصول اعتراص نسبت به تقاضای ثبت علامت تجارتی دستور پرداخت حق الثبت علامت تجارتی را صادر و اقدام به تهیه آگهی ثبت علامت تجارتی می‌کند و ضمن گواهی، مراتب را به نظر مسئول اداره رسانده و مسئول اداره پس از بررسی و امضا به ماشین نویسی ارجاع می‌دهد.

متقاضی به حسابداری مراجعه و مسئول حسابداری با ملاحظه پرونده و محاسبه فیش مبلغ حق الثبت را صادر و متقاضی برای پرداخت به شعبه بانک ملی مستقر در سازمان ثبت رجوع نموده و پس از پرداخت وجه به حسابداری مراجعه و یک نسخه از فیش را تحویل حسابداری می‌دهد. مسئول حسابداری با ملاحظه فیش انعکاس در دفاتر مربوطه اظهار نامه را ممهور نموده و تحویل متقاضی می‌دهد.

متقاضی یک برگ تصدیق ثبت علامت تجارتی را از قسمت فروش اوراق خریداری و به اداره مراجعه و مدارک پرداخت حق الثبت و برگ تصدیق را ارائه و مسئول اداره دستور ضمیمه به پرونده و ادامه عملیات ثبتی را صادر می‌نماید . یک قطعه از علامت در دفتر ثبت علایم و دفتر طبقات کالا الصاق و ثبت می‌شود .

مراتب در برگ تصدیق ثبت علامت درج و ضبط پرونده شده و آگهی ثبت علامت تجارتی تحریر شده توسط مسئول اداره امضا و پس از ثبت در دفتر اندیکاتور جهت درج در روزنامه رسمی تحویل متقاضی می‌شود.

متقاضی به روزنامه رسمی مراجعه و آگهی ثبت علامت تجارتی را جهت درج در روزنامه ارائه می‌دهد.

متقاضی با در دست داشتن یک نسخه از روزنامه رسمی منتشره مذکور به اداره مالکیت صنعتی مراجعه و روزنامه رسمی را جهت ضبط در پرونده ارائه می‌دهد. مسئول اداره باوصول روزنامه رسمی حاوی درج آگهی ثبت علامت تجارتی تصدیق ثبت علامت تجارتی را امضا و دستور تحویل آن را به متقاضی صادر می‌نماید . تصدیق ثبت پس از احراز هویت و اخذ رسید تحویل صاحب علامت می‌شود.

تصدیق ثبت علامت تجارتی از تاریخ اظهار نامه مربوط بمدت ده سال اعتبار دارد. در صورتی که صاحب علامت تمایل به استمرار سابقه ثبت داشته باشد می‌تواند حداکثر ظرف ۶ ماه از انقضای اعتبار تصدیق ثبت اقدام به تجدید علامت کند.

در صورتی سپری شدن مدت ۶ ماه علامت ثبت شده دیگر اعتبار قانونی نخواهد داشت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ثبت شرکت و ثبت برند هانا ثبت

ثبت شرکت هانا خدماتی مانند ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت ها ، ثبت برند و علامت تجاری، خرید و فروش شرکت و همچنین فروش برند آماده را در سریع‌ترین زمان ممکن و با هزینه مناسب به شما ارائه می‌دهد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]