اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802253683711806

بررسی تاریخچه یکی از تجهیزات پزشکی

کد: 139802253683711806

http://bit.ly/2Hq1rEY

، تهران , (اخبار رسمی): مطمئناً چیزی که مدت‌ها پیش اختراع شده است، آن هم در شرایطی چنین پرفراز و نشیب و مبهم، بی‌نیاز از بروزرسانی نیست. در این سال‌ها بسیاری تلاش کرده‌اند، طرح‌های جدیدی برای محصولات قدیمی ارائه دهند تا جایی که از نسخه‌های قبلی چیزی به جا نمانده است.

تاریخچه یکی از تجهیزات پزشکی
بررسی تاریخچه یکی از تجهیزات پزشکی

تاریخچه اسپکولوم یکی از تجهیزات پزشکی

تاریخچه اسپکولوم، مانند تاریخچه بسیاری از موضوعات، لوازم و تجهیزات پزشکی، پر از تردید و رفتارهای مبهم است. نسخه‌ها و انواعی از اسپکولوم در متون پزشکی کشف شده از پزشکی یونانی به نام گالوان، دیده شده است و در حفاری‌های باستان شناسی پیش از میلاد نیز قابل مشاهده است.

نکته قابل توجه در مورد تاریخچه این وسیله این است که، اکثر خانم‌ها امروزه وامدار مردی به نام جیمز ماریون سیمز هستند. کسی که اغلب به عنوان پدر علم امراض زنانه آمریکا شناخته شده است.

سیمز به منظور آزمایشات اولیه‌ای که بر روی زنان برده انجام داد، توانست تجهیزات اولیه‌ای را خریداری و در پشت بیمارستان خصوصی‌ خود نگهداری کند. در کنار این میراث، سیمز چند پیشرفت و اختراع پزشکی را پشت سر گذاشت. یکی از آنها اسپولوم واژینال است.

این ابزار تا به الان تغییراتی کرده و بسیار ظریف‌تر شده است، تا جایی که اسپکولومی را که اکنون زنان می‌بینند با آن چیزی که سیمز برای بیماران تحت درمانش استفاده می‌کرد، بسیار متفاوت است.

تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی همچنان به شیوه‌ای خاص به طراحی لوازم و تجهیزات خود ادامه می‌دهند و هیچ پیشنهادی واقعی برای جایگزینی مدل اردک شکل حاضر وجود ندارد.

نکته جالب توجه در مورد تاریخ اسپکولوم اینکه، تاریخچه اسپکولوم به طور جدایی ناپذیری با نژاد پرستی ارتباط دارد. در سال 1845، سیمز بیمارستانی خصوصی را برای زنان در مونتگومری ایالت آلاباما افتتاح نمود. صاحبان بردگان سیاه پوست در مناطق اطراف آنها، بیماران زنی را پیش او می‌آوردند که یکی از شایع‌ترین مشکلات آنها، عارضه‌ای بود ناشی از زایمان طولانی مدت.

در این عارضه سوراخی بین مثانه یا روده راست و مهبل ایجاد می‌شد و رفع آن نیاز به یک دکتر داشت تا بتواند به کانال واژن نگاه کند و سوراخ را ببیند.

در 150 سال گذشته، تجهیزات پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و پزشکان احساس و برخورد حرفه‌ای و راحت‌تری نسبت به معاینه اندام‌های جنسی زن پیدا کرده‌اند. اما از نظر نوعی دیدگاه فمنیستی، برخی افراد اهمیت اسپکولوم و ایده‌های مشابه را نادیده می‌گیرند.

در طول موج دوم فمینیسم، اسپکلوم دوباره نمادی از نقش‌ها و قدرت‌های جنسیتی شد. کتاب مینا دالی با عنوان Gyn / Ecology توضیح می‌دهد که چگونه فعالان دهه 1970 علم امراض زنانه را با نسل کشی و شکنجه معادل دانستند و آن را به عنوان نمادی از جامعه تحت سلطه مردانه تلقی کردند و زنان را در موقعیت‌های آسیب پذیر قرار دادند.

در مورد طراحی و شکل خاص اسپکولوم باید گفت عده‌ای بر این باورند که هر طرح قدیمی خارج از رده نیز می‌تواند همچنان مفید باشد. برعکس، بسیاری از پزشکان و طراحان، نسبت به تلاش‌ها در مورد طراحی جدیدتر محتاط و بدگمان هستند و همان طراحی مرسوم را بهتر دانسته و ترجیح می‌دهند.

در ایران نیز طراحی و تولید این محصول انجام می‌شود. شرکت همگام بهداشت به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت تجهیزات پزشکی، انواع مختلفی از اسپکولوم را تولید می‌کند. این شرکت همچنین محصولات دیگری از جمله سوند و ساکشن را نیز تولید می‌کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

همگام بهداشت

شرکت همگام بهداشت با نام تجاری ثمین طب به عنوان یکی از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در کشور فعالیت می نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | بهداشت و درمان