کد: 139802263684911853

متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت لوله پلی اتیلن و پیش بینی تغییرات در سال 1398

کد: 139802263684911853

http://bit.ly/2YAedq8

، تهران , (اخبار رسمی): تولید لوله پلی اتیلن فرآیند ساده‌ای دارد و خط تولید لوله پلی اتیلن از قطعات و ماشین آلات مختلفی تشکیل می‌شود که به ماشین آلات ابتدای خط و انتهای خط تقسیم می‌شوند. تمامی این تجهیزات بر روی خط تولید لوله پلی اتیلن از اهمیت بالایی برخوردار هستند و هر کدام وظیفه‌ای را انجام می‌دهند.

متغیر های تاثیر گذار بر قیمت لوله پلی اتیلن و پیش بینی تغییرات در سال 1398
متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت لوله پلی اتیلن و پیش بینی تغییرات در سال 1398

لوله پلی اتیلن از جمله محصولات تولیدی شرکت آبانگاه صنعت باران است که خط تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن این شرکت از پیشرفته‌ترین و جدیدترین تجهیزات و دستگاه‌های تولید لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن در دنیا است.

شرکت آبانگاه صنعت باران توانسته است سطح کیفی تولیدات خود را به استانداردهای بین‌المللی برساند و به عنوان رقیبی جدی برای محصولات خارجی در منطقه خاورمیانه مطرح شود.

تولید لوله پلی اتیلن فرآیند ساده‌ای دارد و خط تولید لوله پلی اتیلن از قطعات و ماشین آلات مختلفی تشکیل می‌شود که به ماشین آلات ابتدای خط و انتهای خط تقسیم می‌شوند.

تمامی این تجهیزات بر روی خط تولید لوله پلی اتیلن از اهمیت بالایی برخوردار هستند و هر کدام وظیفه‌ای را انجام می‌دهند که در کیفیت محصول نهایی تاثیر خواهند داشت و تقریبا وجود همه آنها الزامی است.

عوامل مؤثر در تعیین قیمت لوله پلی‌اتیلن

۱. مواد اولیه لوله‌های پلی‌اتیلن: پلیمرهای PE، مواد اولیه‌ای هستند که در ترکیبات ساخت لوله پلی‌اتیلن به کار می‌روند. این پلیمرها که برخی ساده و برخی پیچیده بوده دارای گریدهای متنوعی شامل PE 40، PE63، PE80 و PE100 هستند. همچنین به ترکیب لوله‌ها گاهی بسته به نوع لوله و کاربرد آن ضایعاتی نیز اضافه می‌شود که درصد این ضایعات و میزان خالصی مواد اولیه و نوع گرید دو عامل اصلی در تعیین قیمت لوله پلی‌اتیلن هستند‌.

۲. میزان ضخامت لوله‌های پلی‌اتیلن : در حالت کلی دو سایز لوله پلی‌اتیلن زیر وجود دارد:

A. پلی‌اتیلن سبک LDPE که لوله پلی‌اتیلن‌های سایز ۱۶ تا ۳۲ میلی‌متری را می‌گویند.

B. پلی‌اتیلن سنگین HDPE که از سایز ۱۶ تا ۱۲۰۰ میلی‌متر را شامل می‌شوند.

از آنجایی که قیمت لوله‌های پلی‌اتیلنی برحسب وزن آن‌ها محاسبه می‌شود، ضخامت لوله‌ها بر قیمت تأثیرگذار است.

۳. میزان فشار متحملِ لوله‌های پلی‌اتیلن: لوله‌های پلی‌اتیلن هر کدام بسته به نوع و کاربردشان بار فشار مختلفی را تحمل می‌کنند که بر وزن و ضخامت آن‌ها تأثیر می‌گذارد و در نتیجه از عوامل تعیین کننده قیمت لوله به صورت غیرمستقیم است. به طوری که هر چه لوله فشار بالاتری را تحمل کند، با توجه به این‌که وزن بالاتری باید داشته باشد، گران‌تر خواهد بود.

قیمت مواد پلی اتیلن به عنوان مولفه اصلی بهای تمام شده لوله پلی اتیلن

البته همانطور که در بالا ذکر شد  مهمترین عامل درتعیین بهای تمام شده محصول قیمت مواد اولیه است.

سال گذشته با توجه به افزایش بهای دلار و قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و نیز مشکلات پیش آمده به واسطه خروج امریکا از برجام و مهلت تعیین شده از سوی دولت امریکا مبنی بر ممنوعیت معاملات با ایران تا تاریخ 4 نوامبر 2018، شرکت های پتروشیمی داخلی با حداکثر توان تولید سعی بر آن داشتند تا صادرات خود را افزایش دهند ، از سوی دیگر تقاضای داخلی که نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری داشت سبب گردید شکاف زیادی بین عرضه محصولات پتروشیمی و تقاضای داخلی به وجود آید واغلب محصولات پایه پتروشیم از جمله پلی اتیلن در سال گذشته با رشد بیش از 100 درصدی روبرو بود.

حال چگونه می‌توان با تحلیل عوامل تاثیرگذار بر قیمت، تغییرات بهای  محصولات پتروشیمی را در سال جاری تا حدی پیش بینی کرد؟

با عنایت به نامگذاری سال رونق تولید و شرایط سیاسی حاکم بر کشور، اراده قوی ای در جهت تولید هر چه بیشتر از سوی دولت در دستور کار قرار گرفته است و پیش بینی می‌شود ذخایر کاتالیستی شرکت‌های پتروشیمی برای تولید محصولات فعلا در شرایط مطلوبی باشد.

کاهش صادرات به دلیل تحریم ها و اختلال در شبکه مالی و نقل و انتقال پول

نظر به اینکه صادرات محصولات پتروشیمی و حتی نفت خام نیز در سال جاری آسان نخواهد بود، شرکت‌های پتروشیمی بر خلاف سال گذشته تلاش می‌کنند تا با افزایش عرضه این محصولات در بورس به دنبال فروش محصولات خود به جاری صادرات باشند، در این صورت رقابت کمتری در بورس وجود خواهد داشت.

پس از التهابات بازار ارز و سکه و مسکن و رکود نسبی آن، شرایط  ورود سرمایه سرگردان به بازار بورس مهیا شده و پیش بینی می‌شود روند افزایش شاخص و نماد بورس همچون سه ماهه پایانی سال 97 رو به افزایش باشد به طوری که شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات دیروز شنبه 24 ام فروردین ماه با ترقی ۱۲۲۴ واحدی بعد ازگذشت  شش ماه و نیم به کانال ۱۹۵ هزار واحدی راه رسید. تب و تاب بازار سهام پیش از این، در نهم مهرماه  سال گذشته به این کانال وارد شده و پس از آن در مسیر نزولی افتاده بود . هر چند که در سه ماه پایانی دوباره روند صعودی به خود دید،

 بنابراین محدوده فوق به لحاظ فنی سقف تاریخی شاخص کل محسوب می‌شود و عبور پایدار از این مرز حداقل از منظر روانی و در کوتاه‌مدت با مقاومت روبه‌رو خواهد بود ولی در نهایت احتمال پایدار بودن این روند صعودی زیاد خواهد بود.  و این نوید را می دهد که تولید رونق یابد.

بهای نفت در بازارهای جهانی

برای سال 2019  اوپک پیش‌بینی رشد تقاضای نفت را به میزان 70 هزار بشکه در مقایسه با گزارش پیشین کاهش داده و حال انتظار رشد 1.29 میلیون بشکه در روز تقاضا را در سال آینده دارد. بانک فرانسوی سوسایت جنرال اعلام کرده که اعتقاد دارد اوپک یک میلیون بشکه یا بیشتر از تولید خود را کاهش خواهد داد تا از بروز مازاد عرضه در سال 2019 جلوگیری کند و قیمت نفت برنت را در کانال 70 تا 80 دلاری حفظ کند. کاهش نواسانات بهای نفت در بازارهای جهانی و بررسی شاخص هایی نظیر نسبت قیمت به درآمد بازار و در صورت عدم آشوب و جنگ در منظقه ، ثبات را در بازار جهانی نفت و به تبع آن قیمت جهانی مواد پتروشیمی را نشان می دهد.

بررسی میزان تقاضای مواد پتروشیمی در داخل

عدم تغییر یا کاهش رشد اقتصادی کشور و کاهش تقاضا: با توجه به آمارهای رشد اقتصادی کشور در سال ۹7، بنابه گزارش مرکز آمار ایران، می‌توان این استدلال را داشت که صنعت پتروشیمی کشور از لحاظ مصرفی با کاهش یا حداقل ثبات مواجه شده است و اگر این موضوع را به صنایع پایین‌دست صنعت پتروشیمی تعمیم دهیم، می‌بینیم که تقاضای مواد اولیه واحدهای تولیدی این بخش از صنعت حداقل ثابت مانده و موجب تحرکات کمی در صنعت پتروشیمی کشور شده است.

بررسی روند تقاضا برای محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز نشان می‌دهد در این بازار تقاضا برای محصولات با روند نه نزولی و نه صعودی همراه شده و در فقط در  بعضی کالاها با کمبود محسوس‌ کالا روبه‌رو‌ هستیم و این مساله به التهابات قیمتی در این بازار منجر نمی شود.  این وضعیت دقیقا در بازار آزاد نیز مشهود است.

ورود پول های سرگردان به بازار بورس و تاثیر آن بر تولید

بنابراین  کارشناسان این موضوع  را علایم رکود مصرف در صنایع پایین دستی دانسته و می‌گویند در سال‌های پیش رو عدم تطابق عرضه و تقاضا می‌تواند به یک چالش و عامل کاهش قیمت در این بازار تبدیل شود.

در این بین افزایش ۰7/ 8 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم تقریبی 90 هزار و  ۲۴۷تن که رقم معقولی محسوب می‌شود از یکسو و کاهش  1.03 درصدی تقاضای پلیمرها و ثبت رقم تقریبی 100 هزار تن که بالاترین حد در چند هفته اخیر است از سوی دیگر نمای کلی این بازار را نشان می‌دهد.

 به طور کلی در بازار بورس شاهد کاهش1.4 درصدی حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته و ثبت رقم 36 هزار و ۳۴/ 13۷ تن بودیم که این رقم نیز بالاترین میزان از اوایل فروردین ماه سال جاری تا کنون به شمار می‌‌آید.

لذا  ثبت تقاضایی 03/ ۱ برابری عرضه در بازار پلیمرها که بیشترین حد در 2 هفته اخیر است نوید را می‌دهد که بازار شرایط نرمال و با ثباتی را بعد از مدت‌ها تجربه کند و با ورود رقابت به مچینگ و تعادل و به تبع آن قیمت پایه محصولات پتروشیمی حداقل بدون افزایش در بورس قرار گیرد و با توجه به نسبت عرضه و تقاضا قیمت‌ها تعدیل شده و به زودی ثبات در بازار پلیمرها مخصوصا پلی اتیلن ایجاد خواهد شد.

اهمیت تولید لوله پلی اتیلن به عنوان کالایی استراتژیک

لوله پلی اتیلن محصولی استراتژیک در راستای سیاست‌های توسعه‌ای و عمرانی و امنیتی کشور است، و تولید و در دسترس بودن آن لازمه اجرای طرح‌های مختلف نظیر پروژه‌های جهاد کشاورزی در رودخانه‌های مرزی، پروژه‌های انتقال آب کشاورزی و شرب به مناطق دوردست است که عمران و آبادانی و نیز تولید محصولات کشاورزی در گرو انتقال آب میسر است.

نیز مصارف محصولات وابسته به پلی اتیلن، شامل اتصالات و ... محصولاتی هستند که پیش بینی می‌شود در سال جاری با کاهش نواسانات و ثبات بیشتری نسبت به سال گذشته تولید و عرضه شوند.

در پایان دور از انتظار نیست که با توجه به ثبات قیمت جهانی پلی اتیلن، افزایش عرضه از سوی پتروشیمی‌های داخلی در سال 1398 قیمت پایه محصولات پلیمری با ثبات به مراتب بیشتری نسبت به سال گذشته در دسترس باشد، هر چند عدم قطعیت‌های فراوانی وجود دارند و حتی بروز یک اتفاق توازان معادلات سیاسی و منطقه‌ای را ممکن است بر هم بزند و حتی نتایجی کاملا در تضاد با انتظار ما حاصل شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آبانگاه صنعت باران

شرکت آبانگاه صنعت باران با بهره گیری از نیروی جوان و با انگیزه در کنار افراد با تجربه و متخصص با اعتقاد به کار گروهی در فضای صمیمی و منظم در آبان ماه 1390 تاسیس گردید

منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید