اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139803013701011181

نشست صمیمانه کسب و کارهای نوپای کشاورزی با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی

گزارش تفضیلی جلسه دورهمی استارت آپ‌های کشاورزی

کد: 139803013701011181

http://bit.ly/2WjtXjX

، تهران , (اخبار رسمی): جلسه دورهمی استارت‌آپ‌های کشاورزی کشور با اهداف ایجاد هم افزایی در اکوسیستم کسب‌و‌کارهای نوپای کشاورزی؛ آشنایی و طرح چالش‌ها و نیازمندی‌های کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی؛ آشنایی با حوزه‌های هدف پروژه‌؛ تسهیل برقراری ارتباط میان استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ و نهادهای دولتی بخش کشاورزی برگزار شد

گزارش تفضیلی جلسه دورهمی استارت آپ های کشاورزی
گزارش تفضیلی جلسه دورهمی استارت آپ‌های کشاورزی

استارت‌آپ‌ها می‌توانند علاوه بر به‌کارگیری علوم کاربردی در کشاورزی واسطه‌هایی که ارزش افزوده اندکی در زنجیره کشاورزی دارند را حذف کرده و به کاهش هزینه تمام شده و درآمدزایی بیشتر بپردازند

به گزارش تیم خبری آرادو در تاریخ 11 اردیبهشت دورهمی صمیمانه‌ای با حضور استارت‌آپ‌های حوزه کشاورزی و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد و حاضران به بررسی مسائل حوزه کسب‌وکارهای نوپا و لزوم استفاده از راه حل‌های فناورانه در حوزه کسب‌وکارهای عمدتاً سنتی کشاورزی کشور پرداختند.

در نخستین بخش از جلسه، پروژه کسب و کارهای نوپا با استفاده از موشن گرافی تهیه شده، معرفی شد و سپس مجری پروژه‌ی کسب و کارهای نوپاضمن ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص پروژه و فعالیت‌های آن در سال 97، به تشریح اهداف آن برای سال 98 پرداخت. مجری پروژه از تسهیل‌گری در ایجاد ارتباط میان دولت، سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها به عنوان یکی از اهداف مهم پروژه نام برد و برگزاری دورهمی را از اقدامات صورت گرفته برای تحقق این هدف برشمرد.

در دومین بخش رویداد، دکتر روح الله رحمانی، رئیس هیئت مدیرهی دیجی کالا نکست، به سخرانی پرداخت. مدیر فناوری شرکت دیجی کالا با تاکید بر اینکه صنعت کشاورزی امروز نیازمند نگاهی فراگیر به بازارهای بین‌المللی و تمرکز بر توسعه بازار است اشاره کردند که استارت آپ‌ها می‌توانند علاوه بر به کارگیری علوم کاربردی در حوزه کشاورزی واسطه‌هایی که ارزش افزوده اندکی در زنجیره تولید تا عرضه محصول کشاورزی دارند را حذف کرده و به طور کلی به کاهش هزینه تمام شده و درآمدزایی بیشتر در حوزه کشاورزی بپردازند.

وی همچنین به نقش دولت در توسعه این کسب و کارها در حوزه کشاورزی پرداختند و افزودند دولت نباید به عنوان کارگزار وارد کار اجرایی شود و رقیب بخش خصوصی باشد بلکه باید مسیرهای فعالیت و زیرساخت‌ها را ایجاد کرده یا بهبود بخشند چرا که فعالیت‌های اجرایی ریسک بالایی دارد که دولت نمی‌تواند این میزان از ریسک را بپذیرد در حالی که برای کسب‌و‌کارهای بخش خصوصی زمین خوردن و دوباره برخواستن یک امر طبیعی است. دولت مسئول ایجاد قوانین حوزه کسب و کار است که ایجاد فضای اطمینان خواهد کرد. دولت باید مسیر پرداخت پول را هموار کند در حال حاضر زیرساخت‌هایش در ایران وجود دارد ولی اجرایی نیست همچنین دولت باید مهر تایید فعالیت‌های استارت آپی باشد برای مثال گرفتن امتیاز دانش بنیان که تسهیل کننده امور است.

در سومین بخش رویداد، این فرصت در اختیار تمامی افراد قرار گرفت تا خود و کسب و کارشان را معرفی کنند. این امر سبب ایجاد شناخت متقابل مجموعه‌ها از یکدیگر شد چنانکه در زمان تخصیص یافته برای شبکه‌سازی، تمامی افراد به طور فعال در حال گسترش ارتباطات‌شان بودند و روابط جدیدی در میان مجموعه‌های حاضر در رویداد شکل گرفت.

پس از آن نماینده شرکت بازرگام به تشریح فعالیت‌های این استارت آپ در حوزه میوه پرداخت و نحوه رساندن مستقیم میوه از کشاورز به دست مصرف کننده را تشریح کرد و افزود که حذف واسطه‌های مضر در این چرخه برای‌شان کم مشکل هم نبوده است. همچنین گفتند باید از حذف یکدیگر و انحصارطلبی فاصله بگیریم باید شرایطی ایجاد کنیم که هر گروه فعالیتی را انجام دهند که نقطه قوتشان است اگر از نظر انبار و سردخانه در شهرهای مختلف تامین شویم حوزه فعالیت گسترش پیدا می‌کند .

در ادامه آقای مختاری مجری طرح کسب و کارهای نوپا در جهاد کشاورزی اشاره کرد تعاون روستایی باید در حوزه تامین سردخانه و انبار همکاری کند وی همچنان اشاره کرد که به زودی در دفتری در حکیمیه مستقر خواهند شد تا بارانداز میوه، تره بار و پروتئین کسب و کارهای نوپا را راه‌اندازی کنند.

در ادامه حاضران به پرسش و پاسخ با دکتر جمشیدی مشاور طرح کسب وکارهای نوپای کشاورزی پرداختند و نماینده تعاون روستایی در پاسخ به سوال حاضران اشاره کردند که کسب و کارهای نوپا در عرصه کشاورزی باید طبق ساز و کارهای قانونی ایجاد شود. همچنین افزودند لزومی ندارد استارت آپ‌ها وارد عرصه عملیات های اجرایی دولت شوند وقتی در یک محیط پویا بازار خود تنظیم شود لزوم مداخله دولت از بین می‌رود اما در حال حاضر چون فعالیت‌ها در رویه های سنتی کانالیزه شده است خواه ناخواه دولت طبق قانون مداخله می‌کند باید استارت‌آپ‌ها از اینکه پیمانکار دولت در امور شوند پرهیز کنند باید بازار را توسعه دهیم و زنجیره را متنوع کنیم.

در ادامه جلسه خانم دکتر یزدانی از سازمان فضایی ایران به ارائه پروژه‌های استارت آپی مرتبط با سازمان مطبوع خود پرداختند. وی گفت ابتدا بنا بود مباحث مربوطه به خسارت‌های زمینه‌ای کشاورزی را مناطق سیل زده ارائه دهند اما با توجه به مباحث طرح شده تصمیم گرفتند مروری بر طرح‌های پایش فضایی نیز داشته باشند.

وی همچنین به افزایش مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه کشاورزی نیز اشاره کرد و ادامه داد که خدمات ماهواره‌ای یکی از مهمترین بخش‌های مد نظر است که مشاهده زمین از بالا توسط دوربین اهمیت ویژه‌ای دارد که این تکنیک در بحث کشاورزی دقیق بسیار مهم و جدایی‌ناپذیر به ویژه در کشورهای توسعه یافته است. داده‌های فضایی در حوزه‌های مختلفی می‌تواند به کار گرفته شود و تبدیل به یک استارت‌آپ شود. استارت‌آپ‌ها می‌توانند در حوزه‌های فناوری پایش محصول، میزان مصرف آب، مدیریت سلامت محصول، مدیریت خاک، پایش و پیش بینی آفات، پایش تغییرات و کاربری زمین (استارت آپ پاترن)، هدایت تجهیزات خودکار و ارتباطات بین مزارع است.

دکتر یزدانی افزود آلبومی در سایت سازمان فضایی تهیه شده که نمونه استارت‌آپ‌هایی است که بر مبنای اطلاعات فضایی در دنیا مشغول به کار هستند و اشاره کردند در این سازمان نقص اطلاعاتی وجود ندارد بلکه اصل موضوع نیروی کار استارت آپی هستند که باید در موضوعات خاص فعال شوند.

 همچنین اشاره کرد که سایر زمینه‌هایی که در ان اطلاعات فضایی می‌تواند موثر باشد عبارتند از بیمه محصولات کشاورزی، انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر انرژی‌ها و مدیریت بحران در کشاورزی است. نشست‌های سال گذشته با آقای مختاری منجر به ایجاد استارت آپی به نام کشتیار شد که در زمینه پیشنهاد الگوی کشت فعال است . همچنین وی به تشریح عملکرد سازمان فضایی و تاثیر فناوری بر بهبود خدمت‌رسانی و پیش‌بینی‌های مفید در سیل‌های اخیر کشور پرداخت. در انتها او ابراز امیدواری کرد این همکاری در قالب یک بستر انفورماتیک ادامه یابد تا همه دوستان بتوانند در کنار یکدیگر شبکه‌سازی را در بستر نت ادامه دهند و در چنین محافلی به ارائه پیشرفت‌های‌شان بپردازند.

مهندس زندی مدیر مدیر تامین کالای استارت آپ او کالا فروشگاه‌های اینترنتی فروشگاه افق کورش است در حال حاضر به نظر می‌رسد استارت آپ‌ها در نظر دارند واسطه‌های خرد را کنار بزنند و خودشان جایگزین آن شوند. افق کورش 1700فروشگاه در کل کشور دارد و توانایی ارائه خدمان برای میوه را داریم و حمل و نقل قوی هم داریم اما علم این موضوع را نداریم و منتظر کمک دوستان هستیم.

در پایان جلسه مهندس طهماسبی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به ایراد سخنرانی پرداخت وآماری از محصولات باغی در سال گذشته ارائه داد و افزود از نظر اقلیم، ایران قابلیت‌های بسیاری برای تولید کلیه محصولات گرمسیری و سردسیری دارد و زیر ساخت‌ها هم توسعه یافته است استارت‌آپها در بسیاری از مشاغل توانسته‌اند کسب و کارهای کوچک را حذف کنند مانند اسنپ که توانسته است کسب و کار آژانس‌ها را تعطیل کند. جمع آوری اطلاعات و شناخت بازار اولین گام در ایجاد مطالعات بازار است. این اطلاعات در حال حاضر وجود دارد در حوزه اینترنت اشیا و کشاورزی هوشمند و در حوزه آب کار شده اما باید ارتباطات برقرار شود.

در حوزه خدمات پیش از مزرعه حین تولید و پس از مزرعه باید کار شود و به ویژه پس از مزرعه که باید خدمات سردخانه‌ای و لجستیکی تکمیل شد تا تولیدات به بازار برسد اگر استارت آپ‌ها به مراکز لجستیکی وصل شود دغدغه‌های فروش هم کاهش خواهد یافت. اطلاعات تولیدی در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت اطلاعات تحقیقات در کانال‌ها و باشگاه ترویج در اختیار استارت آپ‌ها قرار می‌گیرد.

در پایان رویداد تفاهم نامه‌ای میان پروژه کسب و کارهای نوپا و شرکت دیجی کالا نکست امضا شد. در این تفاهمنامه بر حمایت دیجی کالانکست از استارتاپ‌های بخش کشاورزی از طریق ارائه خدماتی مثل ایجاد دسترسی به تکنولوژی و منتورینگ تاکید شده است. حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط با تکنولوژی که بر موضوع کشاورزی متمرکز هستند نیز از دیگر موضوعات مورد توافق است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آرادو

آرادو به عنوان یک کارگشای کشاورزی در تلاش است با حمایت، مشارکت و سرمایه‏ گذاری و همچنین توسعه کانال‏های ارتباطی و ایجاد بازارگاه‏ های مجازی در بین بهره برداران و خدمات دهندگان حوزه کشاورزی بتواند فرآیندهای خرید و فروش و ارائه خدمات را آسان و بدون واسطه و بهینه نموده و با تکیه بر دانش فنی و برخورداری از واحد های تخصصی فناوری اطلاعات، ارائه دهنده خدمات مورد نیاز به فعالین حوزه کشاورزی باشد.بنابراین ما از تمامی فعالین عرصه کشاورزی دعوت به عمل می آوریم تا به جمع خانواده بزرگ آرادو بپیوندید تا بتوانیم با جدیت و تلاشی خالصانه همراه همیشگی شما باشیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]