اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139803203749912105

از تولد ساعت تا حضورغیاب

تاریخچه ساعت تا دستگاه حضورغیاب در ایران

کد: 139803203749912105

http://bit.ly/2KexsCy

، تهران , (اخبار رسمی): ساعت‌های آبی پس از فروپاشی امپراطوری روم، همچنان در ایران و چین کانون توجه بوده و با تغییراتی همراه بودند. با گذشت زمان، ساعت‌های پاندولی، مکانیکی و ساعت‌های دیجیتالی، پایه و در واقع آغازی بر شکل گیری دنیای دستگاه‌های حضورغیاب و کنترل تردد شدند.

تاریخچه ساعت تا دستگاه حضورغیاب در ایران
تاریخچه ساعت تا دستگاه حضورغیاب در ایران

در حدود 5500 سال پیش در جایی که اکنون محل پیدایش تمدن مدرن شناخته می‌شود، یعنی در مصر باستان و سومر، اندازه گیری زمان به کمک یک ابزار فیزیکی اهمیت پیدا کرد. رومیان، ایرانیان و یونانیان در طول تاریخ پر فراز و نشیب دانش مربوط به ساعت در سراسر مدیترانه با آغوش باز از این ابزار استقبال کردند. 

ساعت‌های شمعی، چرخ دنده‌ای و نجومی از جمله تولیدات قرن‌های 15 و 16 محصول این استقبال هستند. ساعت‌های آفتابی در حدود قرن چهارم قبل از میلاد و در مصر متولد شدند. نخستین ساعت‌های آفتابی، ساعت‌های هرمی شکلی بودند که 3500 سال قبل از مییلاد ساخته شدند. در ساعت‌های آفتابی، مصری‌ها طول روز را به 10 قسمت مساوی تقسیم می‌کردند و 4 قسمت سایه روشن را هم برای زمان طلوع و غروب خورشید در نظر می‌گرفتند.

نکته جالب اینکه ساعت‌های مصری قادر بودند علاوه بر تشخیص زمان، فصل سال را نیز مشخص کنند. اما این ساعت‌ها، با همه کارایی‌های خود، نقص‌های قابل توجهی هم داشتند. در واقع کارآیی این ساعت‌ها فقط در زمان روز و آن هم در روزهای آفتابی بود و برای روزهای ابری و زمان شب کاربردی نداشتند. به همین دلیل لازم بود ابزارها و روش‌های جدیدی برای اندازه گیری زمان ابداع شود. در حدود 325 سال قبل از میلاد، یونانی‌ها و رومی‌ها توانستند با ابداع ساعت‌های آبی، زمان را با دقت بیشتری اندازه گیری کنند.

اولین ساعت آبی توسط افلاطون ساخته شد. با همه تحولات و پیشرفت‌هایی که در ساخت ساعت صورت گرفته است ساعت‌های آفتابی همواره مورد توجه امپراطوری‌های یونان و روم بوده‌اند تا آنجا که در سال دهم قبل از میلاد، بزرگترین ساعت خورشیدی به دستور امپراطوری به نام اگوستوس ساخته شد.

در این دوران یکی از معروف‌ترین و پیچیده‌ترین ساعت‌های آبی جهان توسط یک مهندس مسلمان به نام الجزاری ساخته شد. در قرن ششم میلادی بود که چینی‌ها نوع جدیدی از ساعت‌ها به نام ساعت شمعی را ابداع کردند و رفته رفته تا قرن 13 طول کشید تا در خاورمیانه و اروپا بتوانند جای خود را باز کنند. پس از ساعت‌های شمعی در چین، ساعت‌های نجومی با ابداع مردی چینی به نام سو سانگ  اختراع شدند و تا آنجا این دانش پیشرفت کرد که در قرن 12 میلادی، رد پای آن در بسیاری از شهرهای ایران دیده شد.

با پیشرفت صنعت کشتیرانی و تجارت از طریق آب‌های آزاد، نیاز به یک ابزار زمان سنج بیش از پیش مشخص شد. ساعت‌های آفتابی که در ایران طراحی و مورد استفاده قرار می‌گرفتند به یک ابزار و نیاز لاینفک تجارت از طریق کشتی تیدیل شدند و از قرن 15 تقریبا هر کلیسا و هر صنعتی بی نیاز از این کالا نبود.

با پیشرفت دانش بشری و استفاده از ابزارهای مکانیکی، از قرن 16 به بعد ساعت‌های پاندولی و زنجیری ابداع و مورد توجه قرار گرفتند. اندازه کوچک‌تر در کنار کارآیی بهتر این ساعت‌ها  باعث محبوبیت بیشتر این نوع از ساعت شد.

در قرن 19 انواع ساعت‌های جیبی، مکانیکی، دیواری و رومیزی ساخته و مورد استفاده قرار گرفت. طبیعی است انسان همواره در پی آسایش و راحتی بیشتری است و با ارتقای دانش خود تلاش دارد سطح و کارآیی ابداعات خود را بالا ببرد. بنابراین پیشرفت‌های وی به اینجا ختم نشد و نسل جدیدی از ساعت‌ها به نام ساعت‌های دیجیتالی متولد شدند. ساعت‌های دیجیتالی، پایه و در واقع پی ریزی دنیای دستگاه‌های حضورغیاب و کنترل تردد هستند.  

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در حوزه عرضه و فروش دستگاه حضورغیاب می‌توانند به سایت شرکت افق فرا ویژن که علاوه بر دستگاه حضور و غیاب، محصولات دیگری مانند سیستم کنترل تردد و نرم افزارهای کنترل تردد نیز ارائه می‌کند، مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار