اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139803263771612185

بررسی یک محصول ترند در نورپردازی

رینگ لایت چیست و چه کاربردی دارد؟

کد: 139803263771612185

http://bit.ly/2Rp5BA5

، تهران , (اخبار رسمی): یکی از وسایل نورپردازی که این روز‌ها کاربرد زیادی دارد، رینگ لایت‌ است. این نور‌ها شکل عجیبی دارند و کاملاً متفاوت با منابع نوری عادی هستند. رینگ لایت‌ها معمولاً از یک حلقه تشکیل شده‌اند.

رینگ لایت چیست و چه کاربردی دارد؟
رینگ لایت،معمولاً نوری تخت و بی سایه ایجاد می‌کنندو به عنوان منبع نوراصلی درعکاسی پرتره استفاده شوند

یکی از سایل نورپردازی که این روز‌ها کاربرد زیادی پیدا کرده‌، رینگ لایت‌ یا نورهای رینگی است

حلقه‌ای که رینگ لایت‌ها معمولاً از آن تشکیل شده‌اند یا روی آن با لامپ‌های کوچک LED پوشیده شده است، یا یک منبع نور یکپارچه اما دایره‌ای شکل است که البته نوع اول آن معمول‌تر است. این نور‌ها همانند نام و شکلی که دارند، کاربرد خاصی هم دارند و جالب اینجاست که معمولاً هیچ منبع نور دیگری هم نمی‌تواند کار آن‌ها را انجام دهد. یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های این نور‌ها برای عکاسان حرفه‌ای، برای عکس‌های پرتره آرایشگاه‌ها، عکس‌های پرتره مدلینگ و عروسی و همچنین عکاسی ماکرو است.

اما دلیل اینکه این نورها را به صورت حلقوی می‌سازند این است که بتوان لنز دوربین را از میان آن رد کرد. یعنی در واقع منبع نورانی، دورتادور لنز قرار می‌گیرد. این دقیقاً برخلاف اتفاقی است که درباره اغلب فلاش‌های روی دوربین و فلاش‌های اکسترنال می‌افتد. جالب اینجاست که برخی از نورهای رینگی اصلاً طوری طراحی می‌شوند که دیگر پایه جداگانه ندارند و عملاً دور لنز خود دوربین قرار دارند و روی لنز نصب می‌شوند. اما این نوع کاربرد اصولاً به چه کار پرتره می‌آید و چرا لازم است از آن استفاده شود؟

چرا از رینگ لایت‌ها استفاده می‌شود؟

رینگ لایت‌ها از معدود نورهایی هستند که برای عکاسی و فیلم‌برداری به یک اندازه کاربرد دارند. کاربرد رینگ لایت در عکاسی، معمولاً برای سوژه‌هایی است که لازم است از نزدیک از آن‌ها عکاسی شود. هر چقدر دوربین و منبع نور به یک سوژه‌ای نزدیک‌تر شوند، جهت دید دوربین و زاویه فلاش، از هم دورتر می‌شوند و باعث ایجاد سایه‌های بیشتری در اطراف (خصوصا در زیر سوژه) می‌شود.

به خصوص زمانی که از فلاش‌های اکسترنال استفاده می‌شود، معمولاً لامپ یا همان قسمت سر فلاش در فاصله‌ای نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر بالاتر از دهانه لنز قرار دارد و باعث می‌شود در عکس‌های نزدیک و کلوزآپ، سایه‌های تیز و شدیدی زیر چانه و بینی و ابرو‌ها ایجاد شود.

علاوه بر این درباره عکاسی ماکرو، (مانند عکاسی از چشم‌ها، عکاسی از دهان و دندان در رشته‌های پزشکی و همچنین عکاسی از اجسام خیلی ریز) اگر مشکل نوردهی در نقطه مورد نظر بوجود آید و نتواند زاویه تابش نور را به سمت سوژه هدایت کند، تنها گزینه کاربردی، نور فلاش رینگ لایت است.

اما چرا نورهای رینگ لایت به عنوان منبع نور مورد علاقه آرایشگاه‌ها و عکاسان آرایشی به شمار می‌آید؟ بار‌ها در ویدئو‌هایی که پشت صحنه گریم بازیگر‌ها را نمایش می‌دهد، روند کاری چهره پردازان دیده شده است. در اتاق‌های گریم، معمولاً بازیگران روبروی یک آینه می‌نشینند که دور تا دور آن، با لامپ‌های مختلف پر شده است و در اغلب موارد، خود اتاق هم نسبتا تاریک است. دلیل این انتخاب این است که نور اتاق یا نور سقف، تاثیری روی سایه‌های صورت بازیگر نگذارد و شخص چهره پرداز بتواند صورت را به صورت طبیعی در برابر آینه ببیند.

نکته مهم اینجاست که نورهای دورتادور آینه تقریبا کار همین رینگ لایت‌ها را انجام می‌دهند و باعث می‌شوند تا کوچکترین سایه‌‌ای روی صورت ایجاد نشود. به این ترتیب شخص چهره پرداز می‌تواند با دقت کامل، تمام اجزای صورت را مشاهده کند.

دقیقاً مشابه همین حالت هم درباره آرایشگران وجود دارد. آن‌ها هم دوست دارند سوژه‌هایی که آرایش کرده‌اند با کمترین سایه اضافی روی چهره‌شان عکاسی یا فیلم‌برداری شوند. علاوه بر این، همان‌طور که گفته شده، رینگ لایت‌ها یک نور حلقوی بسیار زیبا هم در چشمان سوژه ایجاد می‌کنند که بدون نیاز به لنز‌های مصنوعی موجب برجسته شدن و زیباتر شدن چشمان سوژه نیز می‌شود.

نوری که رینگ لایت‌ها ایجاد می‌کنند، معمولاً از تعدادی LED بسیار کوچک و پر نور با قدرت تابش بالا حاصل می‌شود. این نور‌ها دارای درجه کلوین نزدیک به نور خورشید هستند. یعنی اصلاً با نورهای LED معمولی که نوری سرد و یخ دارند قابل مقایسه نیستند و ضمناً برخلاف اغلب نورهای LED عادی، پرش نور هم ندارند. بنابراین وقتی با آن‌ها ویدئو گرفته می‌شود، مشکلی بابت پرش تصویر بر اساس اختلاف فرکانس نور وجود ندارد.

بنابراین اگر فردی بخواهد با کلوین کار کند، احتمالاً درجه کلوین ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ مناسب است و در صورتی که در نور روز کار انجام شود، می‌توان با نور طبیعی خورشید هم ترکیب شوند و جلوه‌ای یکدست و زیبا پدید آورند. طبیعتاً مانند فلاش‌های استودیویی یا اکسترنال، می‌توان نور آن‌ها را کم و زیاد کرد و با دور یا نزدیک‌ کردن رینگ لایت به سوژه، کیفیت نور (مقدار نرم یا تیز بودن سایه‌های آن) را کنترل کرد. البته باید توجه داشت که اگر نور را زیادی به سوژه نزدیک کرد، احتمالاً باعث بوجود آمدن یک هاله نورانی در اطراف صورت سوژه می‌شود.

کاربرد رینگ لایت برای عکاسی ماکرو

دلیل اینکه این نور‌ها، این‌قدر برای عکاسی ماکرو مورد استفاده هستند چیست؟ اصولاً وقتی درباره عکاسی ماکرو صحبت می‌شود، معمولاً سوژه‌هایی در نظر گرفته می‌شوند که اندازه‌ای کوچک‌تر از چند سانتی‌متر دارند یا حتی اگر سوژه‌های بزرگی هم باشند، معمولاً چند سانتی‌متر از آن‌ها در کادر استفاده می‌شود. طبیعتاً وقتی منبع نور بتواند از جهات مختلف رو به یک سوژه ماکرو بتابد، از هیچ طرف، سایه‌ای ایجاد نمی‌شود چون نور‌هایی که از جهات مختلف می‌تابند، همدیگر را خنثی می‌کنند و طبیعتاً آنچه که باقی می‌ماند، خود سوژه بدون سایه‌های حاصل از برجستگی‌ها و فرو رفتگی‌ها است.

زیرا برخی از سوژه‌ها را نمی‌توان در داخل خیمه نور قرار داد. فرض شود قرار است از دندان‌ها یا چشمان یک شخص عکس گرفته شود. طبیعتاً قرار دادن خود شخص در داخل خیمه نور ممکن نیست و همچنین اگر قرار باشد نوری یکدست و بدون سایه برای عکاسی ماکرو داشت، باید از جهات مختلف نوردهی انجام شود و همچنین مراقب بود تا سایه خود دوربین هم روی صورت سوژه نیافتد.

روشی که عکاسان حرفه‌ای در اینجا استفاده می‌کنند، همین نورهای رینگ لایت است که می‌تواند دور لنز قرار گرفته و به اندازه کافی به سوژه نزدیک شود تا سایه‌های اضافی را از بین ببرند.

بسیاری از آرایشگران، آشپزها، نقاشان و تمامی افرادی که به صورت آنلاین، روی اینستاگرام یا شبکه‌های اجتماعی، به معرفی کار‌ها و خدمات خود می‌پردازند، از این نور‌ها برای افزایش کیفیت و شفافیت ویدئو‌هایشان استفاده می‌کنند. زیرا این نور‌ها نه فقط برای دوربین‌های عکاسی، بلکه برای فیلم‌برداری و عکاسی با موبایل هم بسیار کارآمد هستند و روش استفاده از آن‌ها نیز بسیار ساده است.

به عنوان مثال رینگ لایت عکاسی ریموت دار Ring light FE 480II یکی از همین دسته نور‌ها است که قطر نسبتا بزرگی دارد. تعداد ۴۸۰ LED این رینگ لایت روی یک حلقه با قطر ۴۵ سانتی‌متر قرار گرفته‌اند و می‌توانند زاویه تابشی برابر ۶۰ درجه را پوشش دهند. می‌توان این رینگ لایت را روی سه‌پایه قرار داده و آن را به برق مستقیم وصل کرد. به این ترتیب بدون نگرانی بابت باطری یا تابش نور، تا هر زمان که نیاز باشد، می‌توان آن را روشن نگه داشت. البته در صورت نیاز می‌توان باطری جداگانه‌ای هم برای آن تهیه کرد که در جایی که دسترسی به برق وجود ندارد هم از آن استفاده شود. اما نکته جالب درباره این رینگ لایت، قابلیت نصب گوشی، دوربین و آینه روی آن است.

چطور یک رینگ لایت انتخاب کرد؟

اگرچه برخی از فلاش‌ها هم هستند که به صورت فلاش‌های رینگی و به صورت نور تابشی عادی استفاده می‌شوند، اما این روز‌ها با پیشرفت و بهبود کارآیی LED‌ها، دیگر به ندرت از فلاش رینگ لایت‌ استفاده می‌شود و اغلب رینگ لایت‌ها به صورت نورهای پیوسته عرضه می‌شوند. به این ترتیب دیگر نگرانی بابت سرعت سینک فلاش با دوربین وجود ندارد.

رینگ لایت‌ها معمولاً در اندازه‌های کوچک و متوسط و بزرگ ارائه می‌شوند. اندازه‌های کوچک آن‌ها بیشتر برای استفاده روی موبایل به کار می‌روند. مثلاً رینگ لایت عکاسی  SELFIE RING LIGHT RK-12 بیشتر برای استفاده روی دوربین‌های کامپکت و موبایل‌ها طراحی شده است. این رینگ‌ لایت‌ها معمولاً وزن بسیار کمی دارند و طوری طراحی می‌شوند که برای استفاده طولانی مدت روی یک دوربین کوچک، وزن زیادی را ایجاد نکنند.

رینگ لایت عکاسی  SELFIE RING LIGHT RK-12 مستقیما روی گوشی موبایل قرار داده می‌شود و نوری بسیار یکدست را در تصویر دوربین ایجاد می‌کنند. از آنجا که این رینگ لایت اندازه کوچکی دارد، می‌توان آن را با گیره کوچکی که در پشت خود دارد، روی گوشی موبایل نصب کرد.

اما از آنجا که ممکن است در فاصله‌های مختلف استفاده شود، می‌توان با فشردن پی‌درپی دکمه خاموش و روشن آن که پشت رینگ لایت قرار دارد، نور آن را در چند مرحله کم یا زیاد کرد. اما نور آن با ۳۶ LED که روی آن قرار دارد به اندازه‌ای زیاد است که بتوان با خیال راحت در محیط‌های کم نور هم تصویری کاملاً نورانی و سایه‌هایی ملایم و یکدست داشت.

این رینگ لایت، به طور کلی با باطری کار می‌کند. از آنجا که LEDها معمولاً مصرف زیادی ندارند، به همین دلیل هم باطری‌ این رینگ لایت وزن زیادی ندارد و نه تنها به سرعت شارژ می‌شود، بلکه طول عمر باطری آن نیز بسیار بالاست. ضمن اینکه چون توسط کابل micro USB شارژ می‌شود، می‌توان در صورت نیاز، آن را بوسیله شارژر موبایل هم شارژ کرد.

این رینگ لایت، می‌تواند نور را با دو رنگ مختلف بتاباند. بنابراین در صورت نیاز به تغییر وایت بالانس دوربین، می‌توان رنگ نور را با استفاده از پیچ تنظیم رنگ، با تراز سفیدی محیط هماهنگ کرد. رنگ نور‌ها از کلوین  ۳۲۰۰ درجه تا ۵۵۰۰ درجه که تقریبا همان کلوین نور خورشید است متغیر است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نورنگار

نورنگار در سال 1381 با هدف تهیه و توزیع تجهیزات، لوازم جانبی و خدمات پس از فروش لــوازم عکاسی و فیلم‌برداری تاسیس گردید. نورنگار در طول سالیان اخیر فعالیت خود توانسته است با تکیه به خلاقیت و توانمندی پرسنل کوشای خود به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یابد. شعار کارکنان نورنگار عبارت است از : هدف از فــــــروش ، کمک به دیگـــــران در به دست آوردن احســــاس خوشایندی است که می‌خواهند از خـــریدشان داشته باشنــــد ، و این تفکر تعیین‌کننــــــده سیاست کلی نورنگار است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار