اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980329378059721

تقسیم‌بندی گروه‌های مالیاتی

کد: 13980329378059721

http://bit.ly/2RtrQVK

، تهران , (اخبار رسمی): بعد از اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم در تیرماه ۱۳۹۴، بیشتر مردم و فعالان اقتصادی می‌دانند که خرداد ماه موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی از سوی صاحبان مشاغل، پیشه‌ها و کسب‌وکار‌هایی است که در قوانین مالیاتی حاکم بر ایران از آن‌ها با عنوان «اشخاص حقیقی» یاد می‌شود.

تقسیم بندی گروه های مالیاتی
تقسیم‌بندی گروه‌های مالیاتی

هم‌زمان با فصل ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی مشاغل، تکالیف صاحبان مشاغل از منظر قانون مالیات‌های مستقیم، اعلام شده است چرا‌که مؤدیان مالیاتی مشمول سه گروه می‌شوند که برای هر یک، شرایط و میزان پرداخت مالیات و همچنین جرایم و تشویق مشخصی در نظر گرفته شده است.

«اشخاص حقیقی» بزرگ‌ترین گروه مؤدیان مالیاتی در بخش مالیات‌های مستقیم را تشکیل می‌دهند که از جمله مهم‌ترین تکالیف اشاره شده برای این دسته را می‌توان در مفاد ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مسقتیم دید. در این ماده تصریح شده که «صاحبان مشاغل موضوع این فصل، موظف‌اند دفاتر یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و ضوابط مربوط از جمله اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت در خصوص تجار تنظیم می‌شود برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کنند.»

آئین نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش‌های نگهداری آن‌ها اعم از ماشینی (مکانیزه) و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی با توجه به نوع و حجم فعالیت حسب مورد برای مؤدیان مذکور و نیز نحوه ارائه آن‌ها برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات تهیه و تصویب شده است که در آن مشاغل به سه گروه اول، دوم و سوم تقسیم شده‌اند.

گروه اول: مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ۱۰ برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصلی و متمم) عملکرد سال ۱۳۹۱ و به بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد، هر کدام بیشتر از مبلغ ۳۰ میلیارد ریال باشد.

گروه دوم: مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ۱۰ برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصلی و متمم) عملکرد سال ۱۳۹۱ و به بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده، هر کدام بیشتر از مبلغ ۱۰ میلیارد و تا ۳۰ میلیارد ریال باشد.

گروه سوم: مؤدیانی که در گروه‌های اول و دوم قرار نمی‌گیرند، جز گروه سوم محسوب می‌شوند.

البته در این آئین نامه استثنایی نیز وجود دارد و آن نیز این است که اشخاص ذیل فارغ از حجم فعالیت از لحاظ انجام تکالیف موضوع آئین نامه مذکور جزو مؤدیان گروه اول محسوب می‌شوند.

۱- دارندگان کارت بازرگانی (واردکنندگان و صادرکنندگان)

۲- صاحبان کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه بهره برداری از وزارت‌خانه ذی‌ربط

۳- صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر

۴- صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، کلینیک‌های تخصصی

۵- صاحبان مشاغل صرافی

۶- فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز فعالیت از وزارت‌خانه ذی‌ربط

نکته حائز اهمیت دیگر این است که بر اساس این آئین نامه، مؤدیان مالیاتی که در هر گروه قرار می‌گیرند تا سه سال بعد، از نظر انجام تکالیف قانونی در طبقات پایین‌تر قرار نخواهند گرفت.

تکالیف قانونی این سه گروه از مشاغل نیز اعلام شده که به دین شرح است:

1)صاحبان مشاغلی که در گروه اول قرار می‌گیرند و کلیه اشخاص حقوقی مکلف به نگهداری دفاتر روزنامه و کل یا سایر دفاتر حسب مورد دستی یا ماشینی (مکانیزه- الکترونیکی) متکی به اسناد و مدارک با رعایت موارد مندرج در این آئین نامه هستند.

2)صاحبان مشاغلی که در گروه دوم قرار می‌گیرند مکلف‌اند برای هر سال مالیاتی اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبیل اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمد‌ها و اسناد خرید کالا، خدمات و دارایی و سایر اسناد هزینه‌های انجام شده را به تفکیک و به ترتیب تاریخ وقوع هر یک از رویداد‌های مالی نگهداری و صورت درآمد و هزینه خود را ماهانه به شرح فرم مربوطه تنظیم کنند.

3)صاحبان مشاغلی که در گروه سوم قرار می‌گیرند مکلف‌اند برای هر سال مالیاتی اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبیل اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمد‌ها و اسناد خرید کالا و خدمات و سایر اسناد هزینه‌های انجام شده را نگهداری و خلاصه درآمد و هزینه سالانه خود را به شرح فرم مربوطه تنظیم کنند.

آئین نامه ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم هم‌چنین تکلیف کرده است که صاحبان مشاغل مکلفند اظهارنامه مالیاتی خود را برای هر سال مالیاتی (به صورت انفرادی یا مشارکت) تا پایان خردادماه سال بعد به صورت الکترونیکی از طریق درگاه الکترونیکی سازمان (www.tax.gov.ir) تحویل بدهند.

هم‌چنین سازمان امور مالیاتی می‌تواند در مواردی که مقتضی بداند، تسلیم اظهارنامه غیرالکترونیکی را بپذیرد.

گفتنی است، مؤدیان به موجب ماده (۱۷۸) قانون مالیات‌های مستقیم می‌توانند اظهارنامه‌های خود را از طریق پست، به ادارات امور مالیاتی تسلیم کنند.

قانون‌گذار علاوه بر نگهداری اسناد و مدارک تکالیف دیگری را نیز برای اشخاص حقیقی در نظر گرفته است که عمل به آن‌ها برای افزایش شفافیت اقتصادی ضروری است.

از جمله این تکالیف که به موجب تبصره ۳ ماده ۱۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم ضرورت یافته این است که صاحبان مشاغل مکلف‌اند ظرف چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت مراتب را کتباً به اداره امور مالیاتی محل اعلام کنند. در صورتی‌که صاحبان مشاغل از انجام این تکلیف در مهلت مقرر خودداری کنند مشمول جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد مالیات قطعی و نیز موجب محرومیت از کلیه تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی تا تاریخ شناسایی توسط اداره امور مالیاتی خواهد بود. این حکم در مورد صاحبان مشاغلی که برای آن‌ها از طرف مراجع ذی‌ربط پروانه یا مجوز فعالیت صادر شده است، نخواهد بود.

چنان‌چه با مرور مفاد قانونی مربوطه دیده شد، تشخیص مالیات باید بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده صورت بگیرد، با این حال تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم و بند (ه) تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور به سازمان امور مالیاتی کشور اجازه می‌دهد مشاغلی را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آن‌ها در سال ۱۳۹۷ حداکثر ۳۰ برابر معافیت موضوع ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم (۸۲۸ میلیون تومان) است از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول کند.

اصناف مشمول این تبصره فقط کافی است فرم موضوع دستورالعملی را که در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده شده است تکمیل و ارسال کنند.

مجموعه تکالیف مندرج در قانون، فقط با هدف تأمین درآمد‌های مالیاتی وضع نشده است بلکه اهدافی چون عدالت مالیاتی و شفافیت اقتصادی که تحقق آن‌ها منوط به ارائه اطلاعات شفاف از زنجیره فعالیت‌های اقتصادی است نیز مد نظر بوده است؛ از این‌رو انجام به موقع تکالیف قانونی علاوه بر این‌که دولت را در تأمین هزینه خدمات و زیرساخت‌های همگانی جامعه یاری می‌کند، گام مهمی در مسیر دستیابی به یک اقتصاد شفاف و تحقق اهدافی چون عدالت اجتماعی و اقتصادی نیز محسوب می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مشاوره مالی روشنگران

شرکت مشاوره مالی روشنگران عضو انجمن مشاوران مدیریت ایران و انجمن حسابداری ایران اولین مرکز ارائه دهنده خدمات مالی، دارای گواهینامه کیفیت، امنیت، رضایت. و ارائه دهنده ی خدمات مشاوره مالی، خدمات مالیاتی، مالی و حسابداری، بیمه تامین اجتماعی، ممیزی رعایت قوانین، حسابداری مدیریت، حسابرسی داخلی- عملیاتی برای بنگاه های اقتصادی و اشخاص حقیقی در کشور ایران می باشد. از دیگر خدمات شرکت مشاوره مالی روشنگران اعزام کارشناس مجرب حسابداری به شرکت شما می باشد. نیروی درخواستی مورد نیاز خود را با تکمیل اطلاعات مورد نیاز به ما اعلام نمایید تا در سریعترین زمان کارشناس مربوطه اعزام گردد. در حال حاضر این شرکت بعنوان یکی از مراکز مهم کشور، با بیش از ۱۰۰ کارمند متخصص در دفتر مرکزی و دوشعبه واقع در تهران و استان قم و یک مرکز خدمات آموزشی حسابداری و مدیریت به حدود بیش از ۴۰۰ مشتری خدمات ارائه می نماید. این شرکت در طی سال های گذشته با هدف استقرار و اشاعه فرهنگ حسابدهی، حسابخواهی و با فراهم آوردن شرایط رشد و بالندگی در جهت بهبود زندگی خود و دیگران در راستای افزایش ثروت و سود صاحبان سهام و مشتریان گام برداشته و با انجام تحقیق و پژوهش های متعدد در زمینه های مرتبط با حرفه، سهم بزرگی در ارتقاء سطح کیفیت دانش و آموزش مشاوره حسابداری و مدیریت و انتقال تجارب دارد. آدرس: تهران - تهران، میدان هفتم تیر، ابتدای بزرگراه مدرس شمال، بعد از خیابان زهره، پلاک ۶۵، ساختمان روشنگران، طبقه اول، واحد ۳ تلفن: 02142735000 فکس: 02142735000 وب سایت: http://roshangaran.ir ایمیل: [email protected]

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون