اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980508390029721

مروری بر مالیات بر ارزش‌افزوده

کد: 13980508390029721

http://bit.ly/2SOOjNx

، تهران , (اخبار رسمی): مالیات بر ارزش‌افزوده یا VAT چند سالی است که به لیست مالیات‌های دریافتی توسط نظام مالیاتی کشور اضافه‌شده است. مالیات بر ارزش‌افزوده مالیاتی است که از کل مراحل تولید و توزیع کالاها و خدمات دریافت می‌شود.

مروری بر " مالیات بر ارزش‌افزوده"
مروری بر مالیات بر ارزش‌افزوده

برای تولید هر خدمات یا محصول، مراحل مختلفی طی می‌شود; مثلا برای تولید یک مانتو در یک کارگاه مانتو دوزی اول پارچه مانتو توسط تولیدکننده پارچه تولید می‌شود، نخ برای دوخت مانتو توسط تولیدکننده دیگر تهیه و سایر ملزومات یک مانتو هم توسط تولیدکننده‌های دیگر فراهم‌شده و در نهایت صاحب کارگاه مانتو دوزی آنها را خریداری و مانتو دوخته می‌شود و به مغازه‌دار و درنهایت به خریدار عرضه می‌شود.

قیمت مانتو در هریک از مراحل بالا افزایش می‌باید که این افزایش قیمت درواقع به خاطر طی شدن مراحل مختلف تهیه است. این ارزش اضافی آمده روی مانتو را در مراحل مختلف تولید به بیان ساده ارزش‌افزوده می‌گویند.

تعریف ارزش افزوده به بیان ساده درواقع ارزش‌افزوده اختلاف بین ارزش کالاها و خدمات فروخته‌شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری‌شده است. به بیان ساده مالیات بر ارزش‌افزوده مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا و خدمات به فروشنده می‌پردازد و فروشنده نیز باید در دوره‌های زمانی مشخص آن را به دولت و سارمان امور مالیاتی پرداخت کند.

مزایای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده VAT درآمد مالیاتی را به میزان قابل‌توجهی برای دولت افزایش می‌دهد. استفاده از راهکار پرداخت مالیات ارزش‌افزوده به‌نظام مالیاتی کشور کمک می‌کند که از دقت و سرعت و کارآمدی بیشتری برخوردار شود.

پرسش و پاسخ‌هایی در خصوص ارزش‌افزوده

ایرانی‌های خارج از کشور هم مشمول قانون مالیات بر ارزش‌افزوده هستند؟ ایرانیانی که در خارج از کشور تجارت می‌کنند مشمول قوانین مالیاتی همان کشور بوده مگر اینکه کالای تولیدی یا خدمات خود را بخواهند به ایران وارد کنند در این صورت طبق قوانین ایران با ایشان رفتار خواهد شد.

آیا تولیدکننده هم باید مالیات بر ارزش‌افزوده بپردازد؟ برخی گمان می‌کنند این نوع مالیات فقط مخصوص مصرف‌کننده بوده و تولیدکنندگان در قانون موظف به پرداخت VAT نیستند. در پاسخ باید گفت تولیدکنندگان نیز باید مانند مصرف‌کننده مالیات بر ارزش افزوده بپردازند اما تولیدکنندگان باید به میزان مابه التفاوت مالیات بر ارزش‌افزوده‌ای که در هنگام خرید به فروشنده پرداخت کرده و مالیات بر ارزش‌افزوده‌ای که در هنگام فروش به مصرف‌کننده دریافت کرده‌اند مالیات بپردازد.

چه کالاها و خدماتی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف هستند؟ سازمان امور مالیاتی برای حمایت از کالاهای تولیدی و مصرف‌کننده، بعضی از کالاها و خدمات را از پرداخت مالیات غیرمستقیم معاف کرده است. محصولات خام کشاورزی مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده نمی‌شوند. محصولات کشاورزی که هنوز کاری بر روی آن انجام‌نشده است. کود و سم و بذر شامل مالیات بر ارزش‌افزوده نمی‌شود.

دام و طیور و آبزی‌ها مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده نمی‌شوند. مواد غذایی اصلی مثل نان، شکر، قند، شیر خشک، روغن، پنیر، حبوبات، برنج، گوشت، آرد که مواد غذایی اصلی برای خوراک مردم محسوب می‌شوند. دارو و فرش دستباف خدمات بانکی و موسسات اعتباری و خدمات حمل‌ونقل جاده‌های برون‌شهری و دوره شهری از جمله اتوبوس، قطار و هواپیما هم شمول قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نمی‌شوند. اقلام دفاعی کتاب، مطبوعات، لوازم‌التحریر، کاغذ و هر چیزی که در تهیه و تولید کتاب و لوازم‌التحریر نقش داشته باشد از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مشاوره مالی روشنگران

شرکت مشاوره مالی روشنگران عضو انجمن مشاوران مدیریت ایران و انجمن حسابداری ایران اولین مرکز ارائه دهنده خدمات مالی، دارای گواهینامه کیفیت، امنیت، رضایت. و ارائه دهنده ی خدمات مشاوره مالی، خدمات مالیاتی، مالی و حسابداری، بیمه تامین اجتماعی، ممیزی رعایت قوانین، حسابداری مدیریت، حسابرسی داخلی- عملیاتی برای بنگاه های اقتصادی و اشخاص حقیقی در کشور ایران می باشد. از دیگر خدمات شرکت مشاوره مالی روشنگران اعزام کارشناس مجرب حسابداری به شرکت شما می باشد. نیروی درخواستی مورد نیاز خود را با تکمیل اطلاعات مورد نیاز به ما اعلام نمایید تا در سریعترین زمان کارشناس مربوطه اعزام گردد. در حال حاضر این شرکت بعنوان یکی از مراکز مهم کشور، با بیش از ۱۰۰ کارمند متخصص در دفتر مرکزی و دوشعبه واقع در تهران و استان قم و یک مرکز خدمات آموزشی حسابداری و مدیریت به حدود بیش از ۴۰۰ مشتری خدمات ارائه می نماید. این شرکت در طی سال های گذشته با هدف استقرار و اشاعه فرهنگ حسابدهی، حسابخواهی و با فراهم آوردن شرایط رشد و بالندگی در جهت بهبود زندگی خود و دیگران در راستای افزایش ثروت و سود صاحبان سهام و مشتریان گام برداشته و با انجام تحقیق و پژوهش های متعدد در زمینه های مرتبط با حرفه، سهم بزرگی در ارتقاء سطح کیفیت دانش و آموزش مشاوره حسابداری و مدیریت و انتقال تجارب دارد. آدرس: تهران - تهران، میدان هفتم تیر، ابتدای بزرگراه مدرس شمال، بعد از خیابان زهره، پلاک ۶۵، ساختمان روشنگران، طبقه اول، واحد ۳ تلفن: 02142735000 فکس: 02142735000 وب سایت: http://roshangaran.ir ایمیل: [email protected]

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بانک، بیمه و سرمایه | حقوقی و قانون