اطلاعات تماس
  • 091987***** - 091987*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139803293783210783

تشخیص علائم و نشانه‌های بیماری کرون

کد: 139803293783210783

http://bit.ly/2RzFJBZ

، تهران , (اخبار رسمی): علائم بیماری کرون در هر بیمار به ناحیه آسیب دیده در گوارش بستگی دارد این بیماری علائم و نشانه‌های واضحی مثل اسهال مداوم، خونریزی از رکتوم، درد و گرفتگی شکمی و اجابت مزاج فوری را دارد.

تشخیص علائم و نشانه‌های بیماری کرون در ایران کلینیک
تشخیص علائم و نشانه‌های بیماری کرون در ایران کلینیک

علائم هر فرد به بخشی از دستگاه گوارش که دچار آسیب شده است، بستگی دارد. بیماری کرون می‌تواند بر روی هر بخش از دستگاه گوارش تأثیر بگذارد. در حالی که علائم از بیماری به بیمار دیگر تغییر می‌کنند و در بعضی افراد ممکن است بیشتر از دیگران باشد.

در برخی از افراد مبتلا به بیماری کرون، تنها بخش آخر روده کوچک (ileum) تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در سایر موارد، این بیماری به روده‌ی بزرگ (بخشی از روده بزرگ) محدود می‌شود. شایع‌ترین مناطق تحت تأثیر بیماری کرون آخرین بخش از روده‌ی کوچک و روده‌ی بزرگ است. علائم و نشانه‌های بیماری کرون می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. آن‌ها معمولاً به تدریج توسعه می‌یابند، اما گاهی ناگهانی و بدون هشدار بروز می‌کنند. همچنین ممکن است در یک دوره‌ی زمانی فرد هیچ علائمی نداشته باشد. هنگامی که این بیماری فعال است علائم و نشانه‌های ممکن عبارتند از:

  • اسهال مداوم: اسهال یک مشکل رایج در افراد مبتلا به بیماری کرون است
  • خونریزی از رکتوم: خونریزی مقعدی ممکن است خون قرمز روشن در کاسه توالت یا خون تیره‌تر مخلوط با مدفوع باشد در مواردی حتی خون موجود در مدفوع مخفی بوده با چشم رؤیت نمی‌شود.
  • درد و گرفتگی شکمی: درد شکم و گرفتگی التهاب و زخم‌ها می‌توانند حرکت عادی محتوای روده را از طریق دستگاه گوارش تحت تأثیر قرار دهند و ممکن است باعث درد و گرفتگی شده و حتی از شدت درد باعث تهوع و استفراغ شوند.
  • نیاز به اجابت مزاج فوری
  • احساس تخلیه‌ ناقص مدفوع
  • یبوست (می‌تواند منجر به انسداد روده شود)

برخی علائم عمومی و عارضه‌هایی که ممکن است با IBD مرتبط باشند، عبارت‌اند از:

  • تب و خستگی: بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کرون دارای تب کم درجه، احتمالاً به علت التهاب یا عفونت هستند که ممکن است همراه با احساس خستگی یا کمبود انرژی باشد.
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • تعریق شبانه
  • زخم‌های دهانی
  • التهاب پوست، چشم‌ها و مفاصل
  • التهاب مجاری صفراوی یا کبد
  • تأخیر رشد یا رشد جنسی در کودکان
  • از دست دادن چرخه‌ی طبیعی قاعدگی
  • تهوع و استفراغ

بیمار ممکن است تمام یا فقط یکی از موارد فوق را تجربه کند. برخی از افراد علائم شدید را تجربه می‌کنند، اما بعضی دیگر فقط مشکلات خفیف دارند. با این حال بیماری کرون یک بیماری غیر قابل پیش‌بینی است. با گذشت زمان، علائم فرد تغییر کرده و ممکن است در دوره‌ای از زمان فاقد نشانه شود یا در دوره‌ای دیگر بدون هشدار قبلی به صورت ناگهانی بروز کند.

ممکن است بیماران تجربه دوره‌های طولانی مدت از بیماری را داشته باشند که برای هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد، زمانی که علائم خفیف یا بیماری بدون نشانه است، دوره تجدید و باززایی و زمانی که علائم تشدید می‌شود دوره‌ی عود بیماری نامیده می‌شود.

با این حال ابتلا به این علائم کافی نبوده و صحت ابتلا به بیماری کرون فقط با انجام آزمایش و بررسی‌های پزشک قطعی می‌شود. افراد مبتلا به کرون اغلب دچار از دست دادن اشتها و در نتیجه کاهش وزن خواهند شد. احساس خستگی و کمبود انرژی نیز در آنان شایع است. کرون ممکن است در میان کودکان و جوانان به سرعت گسترش یابد و پیشرفت کند.

کرون یک نوع بیماری مزمن است، بدین معنی که بیماران احتمالاً دوره‌هایی را تجربه می‌کنند که بیماری به وجود می‌آید و علائم را ایجاد می‌کند و پس از آن دوره‌هایی از بهبودی حاصل می‌شود که ممکن است بیماران علائمی نداشته باشند. در موارد شدیدتر، کرون ممکن است منجر به ایجاد شکاف در جداره شده و باعث درد و خونریزی به خصوص در هنگام حرکت روده شود.

التهاب همچنین ممکن است باعث ایجاد فیستول شود. فیستول یک تونل و کانال غیر طبیعی بین روده و سایر ارگان‌ها مانند واژن، مثانه یا سطح پوست است که یک وضعیت جدی بوده و نیازمند توجه فوری پزشکی است. بنابراین تا یک سوم بیماران مبتلا به بیماری کرون ممکن است یک یا چند مورد زیر را در ناحیه مقعد داشته باشد:

  • تورم بافت اسفنکتر مقعد، عضله‌ی موجود در انتهای روده‌ی بزرگ که کنترل دفع را دارد.
  • توسعه زخم‌ها و شکاف‌ها (زخم‌های طولانی) در داخل اسفنکتر مقعد که می‌تواند باعث خونریزی و درد حین دفع مدفوع شوند.
  • توسعه فیستول‌‌های مقعدی که ترشحات روده‌ای در آن ممکن است از دهانه‌ی فیستول روی پوست تخلیه شوند.
  • توسعه آبسه‌های رکتال.

بروز تغییرات مداوم در عادات روده و علائم و نشانه‌های بیماری کرون مانند درد شکمی، وجود خون در مدفوع، اسهال مقاوم به داروهای بدون نسخه و تب ناشناخته که بیش از یک یا دو روز طول می‌کشد به همراه کاهش وزن نامعلوم نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد. از آن جایی که این بیماری می‌تواند هر قسمتی از لوله گوارشی را درگیر کند، قادر است تا با گذشت زمان با درگیری نواحی بیشتر تشدید شود. به همین دلیل مهم است که فرد علائم خود را جدی گرفته و صادقانه تمامی اطلاعات آن‌ها را در اختیار پزشک قرار دهد.

زیرا پزشک از این اطلاعات به منظور تعیین بهترین برنامه درمانی استفاده خواهد کرد. به همین منظور علائم بیماری کرون را در موارد خفیف تا متوسط و سپس متوسط تا شدید طبقه‌بندی جداگانه‌ای کرده‌اند که در ادامه بررسی می‌شود.

علائم بیماری کرون خفیف تا متوسط شامل اسهال مکرر و درد شکمی (اما بیمار قادر به راه رفتن و خوردن به طور معمول اسست.) است و هیچ نشانه‌ای از کم آبی، تب شدید، حساسیت شکم، انسداد روده و کاهش وزن بیش از ۱۰٪ وجود ندارد.

علائم بیماری کرون متوسط ​​تا شدید شامل اسهال مکرر، درد شکمی یا حساسیت به لمس، تب، کاهش وزن قابل توجه و کم خونی شدید (بعضی از این علائم ممکن است شامل خستگی، تنگی نفس، سرگیجه و سردرد باشد.) است.

علائم بیماری کرون بسیار شدید شامل علائم پایدار علی‌رغم درمان مناسب برای کرون متوسط ​​تا شدید و همچنین تب شدید، استفراغ مکرر، شواهدی از انسداد روده یا آبسه و کاهش شدید وزن است که بعضی از علائم آن مانند درد شکمی، تورم شکم، تهوع یا استفراغ، اسهال و یبوست در فرد از بین نمی‌رود یا بدتر می‌شود.

زمانی که پزشک با توجه به علائم هر فرد درمانی را تجویز می‌کند، بیمار موظف است تا آن را مطابق دستور پزشک اجرایی کند. در صورت وجود سؤال یا نگرانی از روند درمان باید از پزشک معالج مشاوره و راهنمایی گرفت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ایران کلینیک

پیشرفته ترین و مجهزترین مرکز درمان بواسیر، هموروئید، کیست مویی، شقاق، فیستول با لیزر در یک جلسه زیر نظر متخصص کولورکتال با 25 سال تجربه

اطلاعات تماس
  • 091987***** - 091987*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان