اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804103816612353

خواص معجزه آسای رازیانه برای بانوان

کد: 139804103816612353

http://bit.ly/2LPrbwS

، (اخبار رسمی): مردم رازیانه را به دلیل شباهت طعمش به شیرین‌بیان و همچنین خواص آن برای سلامت مصرف می‌کنند. طبیبان دوران باستان از رازیانه در درمان‌های طبیعی استفاده می‌کردند و این روند تا به امروز ادامه داشته است. رازیانه نوعی گیاه مدیترانه‌ای است که در سراسر جهان محبوبیت بالایی دارد.

خواص معجزه آسای رازیانه برای بانوان
خواص معجزه آسای رازیانه برای بانوان

بر اساس گزارش پایگاه ملیِ داده‌های غذایی در وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا ۲۳۴ گرم پیاز خامِ رازیانه حاوی ترکیبات زیر است:

  • کالری: ۷۳
  • چربی: ۰.۴۷ گرم
  • پروتئین: ۲.۹ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۷ گرم
  • فیبر: ۷.۳ گرم
  • کلسترول: ۰ گرم

یک فنجان رازیانه همچنین مواد زیر را در خود جای داده است:

۳۶۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۴۵ میلی‌گرم سدیم، ۸۳۸ واحد بین‌المللی (IU) از ویتامین آ، ۴۳ میلی‌گرم کلسیم، ۴ میلی‌گرم ویتامین ث، ۶۴ میلی‌گرم آهن، ۰۴۱ میلی‌گرم ویتامین ب۶، ۱۵ میلی‌گرم منیزیم، 

سایر ترکیبات رازیانه شامل فسفر، ، روی، مس، منگنز، سلنیوم، نیاسین، پانتوتنیک اسید، فولات، کولین، بتاکاروتن، لوتئین، زآگزانتین، ویتامین ای، ویتامین کا است. همچنین رازیانه حاوی سطوح بالایی از نیترات‌های غذایی بوده و منبع طبیعیِ استروژن محسوب می‌شود.

خواص رازیانه

با توجه به طیف قابل‌توجه مواد غذایی و ترکیبات مفید موجود در این گیاه، می‌توان نگاهی دقیق به خواص رازیانه داشت.

  • سلامت استخوان

ویتامین و مواد معدنیِ رازیانه با ساخت و حفظ ساختار استخوان‌ها و تقویت آن‌ها به روش‌های زیر در ارتباط است:

فسفات و کلسیم هر دو برای ساختار استخوان مهم هستند.

آهن و روی برای تولید و بلوغ کلاژن حیاتی‌اند.

تشکیل ماتریس استخوان نیازمند منگنز است.

مصرف کم ویتامین کا با افزایش خطر شکستگی استخوان ارتباط داده شده است.

ویتامین کا برای سلامت انسان مهم است؛ چراکه پروتئین‌های ماتریس استخوان را تغییر داده، جذب کلسیم را بهبود می‌دهد و همچنین ممکن است در کاهش دفع کلسیم از طریق ادرار مؤثر باشد.

  • فشارخون

مصرف کم سدیم برای پایین نگه داشتن فشارخون مهم است. از طرفی افزایش مصرف پتاسیم نیز ممکن است به همین اندازه اهمیت داشته باشد؛ چراکه این مادۀ معدنی در فرآیند رگ‌گشایی (انبساط و انقباض رگ‌های خونی) نقش دارد.

بر اساس نظرسنجی موسسۀ سلامت و تغذیۀ ملی در ایالات متحده (NHAN)، کمتر از ۲ درصد از بزرگ‌سالانِ آمریکایی میزان توصیه شده برای مصرف پتاسیم در روز را دریافت می‌کنند (۴۷۰۰ میلی‌گرم).

بعلاوه، شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهد پتاسیم، کلسیم و منیزیم به‌طور طبیعی فشارخون را کاهش می‌دهند. تمام این مواد معدنی در رازیانه وجود دارند.

نیترات‌های غذاییِ موجود در رازیانه و سایر مواد غذایی خواص رگ‌گشایی داشته و از رگ‌ها محافظت می‌کنند. بنابراین، این مواد غذایی می‌توانند به کاهش فشارخون و محافظت از سلامت قلب کمک کنند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف مکمل‌های نیترات باعث کاهش فشارخون می‌شود.

خواص رازیانه برای قلب

فیبر، پتاسیم، فولات، ویتامین ث، ویتامین ب۶ و مواد مغذیِ گیاهی موجود در رازیانه و نبودِ کلسترول در این گیاه همگی به حمایت از سلامت قلب کمک می‌کنند.

رازیانه حاوی مقادیر قابل‌توجهی فیبر است. فیبر خطر بروز بیماری قلبی را کاهش می‌دهد؛ چراکه برای کاهش میزانِ کلسترول کل در خون مؤثر است.

به نظر می‌رسد که پتاسیم در بهبود سلامت قلب نقش دارد. یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف ۴۰۶۹ میلی‌گرم پتاسیم در روز، در مقایسه با مصرف ۱۷۹۳ میلی‌گرم پتاسیم در روز، با کاهش ۴۹ درصدی خطر مرگِ ناشی از بیماری قلبیِ ایسکمیک همراه بوده است.

ویتامین ب۶ و فولات از افزایش ترکیبی به نام هوموسیستئین در بدن جلوگیری می‌کنند. درواقع این دو ترکیب هوموسیستئین را به ترکیبی دیگر به نام متیونین تبدیل می‌سازند. اگر سطح هوموسیستئین در بدن بیش‌ازحد بالا برود، می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب رسانده و به مشکلات قلبی منجر شود.

  • سرطان

سلنیوم نوعی مادۀ معدنی موجود در رازیانه است که غالباً در میوه‌ها و سبزیجات وجود ندارد (این مادۀ معدنی عمدتاً در فندقی برزیلی و پروتئین‌های حیوانی یافت می‌شود). سلنیوم در عملکرد آنزیمی کبد نقش دارد و به سم‌زدایی برخی از ترکیبات سرطان‌زا در بدن کمک می‌کند. سلنیوم همچنین می‌تواند از بروز التهاب جلوگیری کرده و سرعت رشد تومور را کاهش دهد.

دریافت فیبر از طریق مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی نظیر رازیانه با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در ارتباط است.ویتامین ث، ویتامین آ و بتاکاروتن آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند از سلول‌های بدن در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری کنند.

رازیانه حاوی فولات است که در سنتز و ترمیم DNA نقش دارد و ممکن است به پیشگیری از تشکیل سلول‌های سرطانی (ناشی از جهش‌های DNA) کمک کند.

خواص رازیانه برای سیستم ایمنی

به نظر می‌رسد که سلنیومِ موجود در رازیانه تولید سلولی‌های تیِ قاتل (killer t-cells) را تحریک می‌کند و می‌تواند واکنش‌ سیستم ایمنی بدن به عفونت را بهبود دهد.

  • التهاب

کولین مادۀ مغذیِ بسیار مهم و پرکاربردی است که به بهبود خواب، حرکات عضلانی، یادگیری و حافظه کمک می‌کند. همچنین این ماده در حفظ ساختارِ غشای سلولی نقش داشته و به انتقال ایمپالس‌های عصبی، جذب چربی و کاهش التهاب مزمن کمک می‌کند.

  • سوخت‌وساز

رازیانه یکی از منابع ویتامین ب۶ است که از طریق تجزیۀ کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها به گلوکز و آمینو‌اسیدها، نقشی حیاتی در سوخت‌وساز انرژی بدن ایفا می‌کند. بدن این ترکیبات کوچک‌تر را راحت‌تر برای تأمین انرژی مورد استفاده قرار می‌دهد.

  • هضم و نظم روده‌ها

محتوای فیبرِ رازیانه به پیشگیری از یبوست کمک کرده و عملکرد منظم روده‌ها در دستگاه گوارش را تشویق می‌کند.

  • مدیریت وزن و احساس سیری

فیبر یکی از عوامل مهم در مدیریت وزن بوده و به‌عنوان یک «عامل حجم‌دهنده» در دستگاه گوارش کار می‌کند. این ترکیبات احساس سیری را افزایش داده و اشتها را کاهش می‌دهند و برای سیر نگه داشتن فرد در ساعات طولانی و درنتیجه کاهش کالری دریافتی مفیدند.

  • افزایش جذب آهن

کمبود آهن یکی از رایج‌ترین کمبودهای غذایی در جهان است و حدود ۲ میلیون نفر با آن درگیرند. کمبود آهن همچنین یکی از دلایل بروز کم‌خونی است. مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین ث، مانند رازیانه، به همراه غذاهای سرشار از آهن می‌تواند توانایی بدن برای جذب آهن را افزایش دهد.

  • استروژن

استروژن به‌طور طبیعی در رازیانه وجود دارد و در تنظیم دورۀ تولیدمثل در بدن زنان و میزان باروری ایشان نقش مهمی را ایفا می‌کند. مطالعه‌ای بر روی موش‌ها در مرکزِ پزشکی جنوبِ غربیِ دانشگاه تگزاس نشان داد که استروژن در کنترل کردن عوامل مرتبط با وزن بدن (مانند اشتها)، توزیع چربی در بدن و مصرف انرژی نیز نقش مهمی دارد.

بدنِ زنان یائسه استروژن کمتری دارد که این کمبود با افزایش وزن در ناحیۀ شکم در ارتباط است.

  • سندرم پیشاقاعدگی

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که عصارۀ رازیانه ممکن است اثرات سندرم پیشاقاعدگی (PMS) را کاهش دهد.

  • پوست

رازیانۀ خام منبع بسیار خوبی از ویتامین ث است. این ویتامین برای کلاژن و حمایت از دستگاه پوست ضروری بوده و همچنین به‌عنوان آنتی‌اکسیدان برای پیشگیری از آسیب ناشی از نور خورشید، آلودگی و دود عمل می‌کند. ویتامین ث همچنین توانایی کلاژن برای صاف کردن چین‌وچروک‌ها و بهبود بافت کلیِ پوست را افزایش می‌دهد.

خطرات مصرف رازیانه

مصرف برخی از ادویه‌ها، مانند گشنیز، رازیانه و زیرۀ سیاه ممکن است در برخی افراد باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شدید شود. کسانی که به این ادویه‌ها حساسیت دارند نباید آن‌ها را مصرف کنند.

مصرف مسدودکننده‌های بتا، داروهایی که برای بیماری قلبی و اضطراب استفاده می‌شوند، می‌تواند به افزایش سطوح پتاسیم در خون منجر شود. در صورت مصرف مسدودکننده‌های بتا، غذاهای سرشار از پتاسیم مانند رازیانه را محتاطانه مصرف باید مصرف کرد.

برای کسانی که به آسیب کلیه دچار بوده یا کلیه‌هایشان عملکرد مناسبی ندارد، سطوح بالای پتاسیم در بدن می‌تواند خطری جدی محسوب شود. کلیه‌های آسیب‌دیده ممکن است قادر به فیلتر کردن پتاسیم اضافه در خون نباشند؛ چنین مشکلی می‌تواند به مرگ فرد منجر شود.

به یاد سپردن این نکته بسیار مهم است که یک مادۀ غذایی واحد نمی‌تواند از بیماری‌ها پیشگیری کرده و سلامت کلی بدن را افزایش دهد. دستیابی به چنین هدفی نیازمند یک رژیم غذایی متنوع و مغذی است؛ همانا مصرف طیف مناسبی از غذاهای تازه مهم‌ترین نکته برای دستیابی به سلامت است.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت سیمای سلامت به آدرس simayesalamat.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سیمای سلامت

وب سایت سیمای سلامت ، پایگاه سلامت ایرانیان مرجع معتبر و کاملی از مقالات و مطالب روز دنیا در حوزه سلامت می باشد. برای درمان بیماری ها نظرات پزشک متخصص معتبر بوده و باید به آن عمل کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان