اطلاعات تماس
  • 021111*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804163830712401

بررسی فضای استارتاپی و کسب و کارهای نوپا در اصفهان

کد: 139804163830712401

http://bit.ly/2LKy9mX

، (اخبار رسمی): در ادامه، فضای استارتاپی و کسب و کارهای مجازی در اصفهان بررسی شده است. 

در چند سال اخیر فعالیت‌های چشمگیری از طرف بسیاری از 13 جزء اکوسیستم کارآفرینی در اصفهان ( که شامل : نهادهای دولتی‌، شرکت‌های نوپا، سازمان‌های مردم نهاد(سمن‌ها)، مجموعه‌های رسانه‌ای و چند‌رسانه‌ای، مشارکت‌کننده‌ها، علاقه‌مندان، مجموعه‌های کمک کارآفرین‌، اتحادیه‌ها، اصناف، نظام مهندسی تخصصی، مراکز آموزشی و پژوهشی، مشاوران و نیروهای متخصص،  ارائه‌دهند‌گان تضمین و امنیت کسب‌و‌کار) برای رشد شاخص‌های 14 گانه کارآفرینی (که شامل: درک فرصت، مهارت های راه اندازی کسب و کار، ریسک پذیری، شبکه سازی، پشتیبانی فرهنگی، کسب و کارنوپا مبتنی بر فرصت، جذب فناوری، سرمایه انسانی، رقابت پذیری، نوآوری در محصول، نوآوری در فرایند، رشد بالا، بین المللی سازی، سرمایه ریسک) صورت گرفته است.

در حالی که توسعه کارآفرینی در گرو بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالفعل و بالقوه کارآفرینان فارغ از هرگونه تعلقات و گرایشات و به دور از هرگونه قشری‌نگری و جزیره‌ای عمل کردن و دوری از هرگونه موازی کاری است. در حقیقت برنامه ریزی برای توسعه کارآفرینی، نیازمند توجه به موضوعات مختلف از زوایا و جنبه‌های متعددی دارد که ضرورت به کارگیری رهیافت اکوسیستم را روشن می‌کند ولی باید گفت امروزه این فضا را می‌توان تشبیه به نوزادی بسیار کوچک با تصویری کاریکاتوری که در دستگاه رشد قرار دارد، کرد که راهی طولانی و سخت برای آینده در جهت بلوغ کامل خود دارد.

فعالیت کسب و کارها در این فضا بر اساس موج اتفاقات صورت پذیرفته در کشور بوده و اقدامات کوچکی در جهت بومی سازی صورت گرفته ولی زمان‌بر است تا به مدل‌های ثابت تبدیل شود.

علاوه بر این‌که استارتاپ‌ها و کسب و کارهای مجازی بعضا محصول محور در عرصه‌های مختلفی از جمله آموزش و... هستند ولی یکی از محاسن این اتفاق را می‌توان به ایجاد بستر خدماتی در جهت ارتباط بهتر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و بسیاری از راهکارهای بین این دو عامل در نظر گرفت که به نوبه خود می‌تواند تولیدات و کسب و کارها را در عرصه داخلی و جهانی آماده کند.

اما متاسفانه در چند سال اخیر تعامل خوبی بین صادرکنندگان و فعالین عرصه استارتاپی ایجاد نشده تا بتوان از این اتفاق برای بین المللی سازی کسب و کارهای داخلی در جهت فتح قله‌های اقتصادی به رقابت جهانی استفاده کرد. اما ابتدا باید دید در شهر اصفهان مزیت‌های صادراتی چیست تا بتوان همگرایی مجموعه‌ها را در این راستا داشت.

مدتی پیش بر اساس اطلاعات ثانویه گمرک در اصفهان برای بررسی بیشترین محصولات صادراتی تحقیق و پژوهشی انجام پذیرفت تا بتوان محصولاتی که در عرصه‌های جهانی ارزش صادراتی بیشتری دارد، شناسایی شود که بر این اساس به ترتیب محصولات زیر دریافت شد:

1-فرش  2- سرامیک و مصنوعات  3- صمغ‌ها  4- آهن و فولاد   5- سنگ‌های گرانبها، طلا  6- نمک‌ها و سولفات‌ها   7- لبنیات  8- مصنوعات از چدن و آهن   9- مصنوعات از سنگ  10- مس و مصنوعات  11- فرآورده‌های غلات، آرد  12- سرب و مصنوعات آن 13- شیشه و مصنوعات آن 14- لباس و اشیای نسجی 15- ریسمان، نخ و نمد  16- قند و شکر  17- مصنوعات معدنی  18-الیاف سنتتیک 19- فراورده‌های خوراکی.

برای رسیدن اکوسیستم کارآفرینی پیشرو می‌توان با توجه به در نظر گرفتن استراتژی مدل آیزنبرگ از فرآیندی سه سطحی در این راستا استفاده کرد که شامل پرورش MVP، راه اندازی کسب و کار مبتنی بر MVP و در نهایت بالندگی کسب و کارها است.

هر سطح نیازمند برنامه‌های جامعی با در نظر گرفتن اولویت‌های تولیدی است. حال اگر قصد این وجود داشته باشد به پیشنهادات مقدماتی و کلی اشاره شود به ترتیب فرآیند 1- آموزش، انگیزه، شبکه سازی در قالب رویدادهای کارآفرینی 2-سازمان‌های حمایت گری همانند شتابدهندگان کسب و کار، مراکز رشد و فناوری، فضای کار اشتراکی، ایجاد پلتفرم‌های جمع سپاری مالی و همکاری صنایع و تولیدی 3- ایجاد صندوق‌های جسورانه، باشگاه‌های سرمایه گذاری، مدلی در جهت همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی، شرکت نمایشگاه‌ها، رسانه‌ها و... در نظر گرفت که می‌توان مدل‌های پیشنهادی هر کدام را در فرایندی مفصل در آینده به آن اشاره کرد.

در راستای تعامل این اتفاق زحمات زیادی طی چند سال اخیر انجام شده است که امید است در آینده‌ای نزدیک بتوان رشد قابل توجهی در عرصه صادرات با کمک تکنولوژی‌های جدید داشت. در راستای گام دوم انقلاب باید جوانان با ابزارهای جدید تکنولوژی به میدان آمده تا برای رشد برق آسای GDP ایران اقدام کرد.

تهیه شده: نوید ادریس

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021111*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | کارآفرینی و استارتاپ