اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804233851012484

مراحل طلاق توافقی

کد: 139804233851012484

http://bit.ly/30sOH74

، تهران , (اخبار رسمی): فرایند طلاق توافقی حدوداً دو ماه به طول می‌انجامد و پس از ثبت دادخواست و ارجاع آن به دادگاه خانواده، تشریفات معمول طی شده و منجر به صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه می‌شود که طرفین می‌توانند با ارائه آنها به یکی از دفاتر رسمی طلاق نسبت به ثبت آن اقدام کنند.

مراحل طلاق توافقی
گروه حقوقی یسنا

یکی از راهکارهای ساده و سریع در جدایی زن وشوهر، طلاق توافقی است که در آن زوجین با توافق در خصوص مسائل مالی و غیرمالی از قبیل مهریه، نفقه و … به محاکم قضایی خانواده مراجعه می‌کنند

یکی از راهکارهای ساده و سریع در جدایی زن وشوهر، طلاق توافقی است که در آن زوجین با توافق در خصوص مسائل مالی و غیرمالی از قبیل مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزندان مشترک، حق ملاقات طرف مقابل و … به محاکم قضایی خانواده مراجعه و تقاضای صدور گواهی عدم سازش جهت ثبت طلاق می‌کنند. اخیرا نظر به افزایش روز افزون این قبیل دعاوی خانواده، قوه قضاییه در بخشنامه‌ای تشریفات جدیدی را مقرر کرده است که در این مقاله به جزئیات آن و نحوه ثبت دادخواست و طی تشریفات آن تا دریافت رای دادگاه و ثبت آن در دفتر رسمی طلاق پرداخته می‌شود.

مطابق مقررات جدید متقاضیان باید پیش از ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی گواهی عدم انصراف از طلاق را از مراکز مشاوره خانواده بهزیستی دریافت و پیوست دادخواست خویش کنند. برای دریافت گواهی مذکور افراد باید با مراجعه حضوری به مراکز مشاوره خانواده و یا ثبت نام در سامانه مداخله در بحران طلاق (سامانه تصمیم) زمان و مکان مرکز مشاوره را دریافت کنند و پس از تعیین وقت مشاوره، زوجین طی چند جلسه مراجعه  حضوری در واحد مشاوره سازمان مذکور با کارشناسان آن واحد جلسات رفع اختلاف خواهند داشت و نهایتاً در صورت عدم رفع اختلاف و اصرار طرفین به جدا شدن از یکدیگر ،گواهی عدم انصراف زوجین صادر و تحویل آنها می‌شود پس از این طرفین می‌توانند با مراجعه حضوری به یکی از دفاتر خدمات قضایی نسبت به ثبت دادخواست اقدام کنند.

این فرایند حدوداً دو ماه به طول می‌انجامد و پس از ثبت دادخواست و ارجاع آن به دادگاه خانواده تشریفات معمول طی شده و منجر به صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه می‌شود که طرفین می‌توانند با ارائه آنها به یکی از دفاتر رسمی طلاق نسبت به ثبت آن اقدام کنند.

شایان ذکر است که انجام هر یک از مراحل فوق توسط وکیل دادگستری از سوی طرفین امکان پذیر است لیکن در برخی موارد حضور شخصی زوجین در جلسات مشاوره الزامی است. با توجه به افزایش تشریفات و روال اداری انجام این نوع از طلاق مانند سال‌های قبل ظرف یک هفته و یا چند روز امکان پذیر نیست و تبلیغات در این خصوص کذب است چرا که طی کردن همه این مراحل الزامی است.

اقدامات طلاق توافقی پیش از دادگاه

بنابر این اگر اشخاص بخواهند این فرایند را به صورت ساده و کاربردی از ابتدا توضیح دهند باید گفت زمانی که زوجین قصد جدی به خاتمه زندگی مشترک دارند و دیگر راهی برای ادامه زندگی مشترک وجود ندارد و تلاش‌های مشاوران خانواده برای اصلاح ذات البین و رفع اختلافات به نتیجه نرسیده و ادامه زندگی مشترک برای هر دو طرف با عسروحرج مواجه شده است.

برای جدایی از همسر نیاز است تا هر دو طرف (زن و شوهر) شخصاً و یا با اعطای وکالت به وکیل دادگستری متخصص در دعاوی خانواده به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و با اخذ معرفی نامه از واحد مذکور به یکی از مراکز مشاوره خانواده زیر نظر سازمان بهزیستی مراجعه کنند و در این واحد چند نوبت مشاوره حضوری برای آنها تعیین می‌شود که حضور زوجین حتی‌الامکان (شخص طرفین) الزامی است واحد مذکور در جلسات مشاوره سعی در ریشه‌یابی مشکلات طرفین و حل آن می‌کنند و در صورت نیاز برای رفع اختلاف طرفین را به واحدهای روانشناسی معرفی می‌کنند. در صورتی که مرکز مذکور عقیده بر این داشته باشد که اختلافات بین زوجین در حدی است که دیگری راهی برای اصلاح آن و بازگشت به زندگی مشترک وجود ندارد و طرفین نیز اصرار جدی بر جدایی از یکدیگر دارند، نهایتاً گواهی عدم انصراف صادر می‌شود و طرفین می‌توانند با در دست داشتن این گواهی به دفتر خدمات قضایی مراجعه و با پیوست کردن گواهی مذکور به ثبت دادخواست اقدام کنند.

اقدامات طلاق توافقی در دادگاه

دو روز پس از ثبت دادخواست طی پیامکی مشخصات پرونده شامل شعبه رسیدگی‌کننده و نیز شماره پرونده به تلفن همراه طرفین ارسال می‌شود و نیاز است تا زوجین یا وکلای آنها با مراجعه حضوری به دفتر دادگاه جهت طی تشریفات قانونی مراجعه کنند.

در این مرحله برخی از شعب دادگاه با تعیین وقت رسیدگی برای پرونده در وقت مورخ تشریفات آن را به انجام می‌رساند ولی اکثر شعب خارج از نوبت و بدون تعیین وقت پرونده را به نظر قاضی رسیدگی کننده می‌رسانند تا در خصوص صدور گواهی عدم امکان سازش تصمیم‌گیری کند. پس از صدور گواهی عدم امکان سازش و اسقاط حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی دفتر شعب گواهی قطعیت دادنامه را صادر می‌کند و طرفین می‌توانند با در دست داشتن این مدارک (رای دادگاه، گواهی قطعیت رای، سند ازدواج، شناسنامه، کارت ملی) و گواهی عدم بارداری که باید پیش از مراجعه به دفتر طلاق از سوی آزمایشگاه معتبر اخذ شود و پس از آن اقدام به جاری کردن صیغه شرعی طلاق و ثبت رسمی آن کنند.

پس از آن دفتر رسمی با اخذ سند ازدواج یک جلد طلاق نامه به خانم تحویل می‌دهد و رونوشت برابر اصل آن نیز تحویل مرد داده می‌شود، در این مقاله سعی بر آن شد تا با کلامی ساده جزئیات اجرای طلاق توافقی بیان شود، لیکن در هر صورت بهتر است در خصوص انجام آن از مشاوره حضوری و یا خدمات وکالتی وکلای متخصص گروه حقوقی یسنا در این زمینه استفاده شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه وکلای یسنا

گروه وکلای دادگستری یسنا با تجربه سال ها فعالیت حرفه ای در عرصه حقوقی و قضایی کشور، با همت جمعی از وکلای متعهد و خوش فکر کشور تاسیس گردید. ارزش های اصلی ما در گروه وکلای دادگستری یسنا، صداقت و اعتماد، حمایت از نوآوری وکار تیمی جهت حمایت از موکلین می باشد. در این مجموعه، ما خودمان را تنها به عنوان یک وکیل با تعاریف معمول آن نمی دانیم، بلکه خویش را فراتر از آن چه که مردم از یک وکیل انتظار دارند می دانیم و همیشه در تلاشیم تا به عنوان مشاور و وکیل مورد اعتماد موکلین و مراجعین، چه در زمینه موضوعات حقوقی و تجاری و چه در زمینه موضوعات کیفری، بهترین عملکرد را داشته باشیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون