اطلاعات تماس
  • 076444*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804253859412452

موتور سواران جزیره کیش از این پس بدون موتور می‌شوند

حذف موتورهای برقی از جزیره کیش چرا و چگونه؟

کد: 139804253859412452

http://bit.ly/2Srjgaq

، (اخبار رسمی): افرادی که به موتورسواری در جزیره کیش علاقه‌مند هستند یا جز کیش‌وندانی هستند که به خاطر شغل خود ناچار به استفاده از این وسیله نقلیه هستند در ادامه چگونگی ورود موتورهای برقی به جزیریه کیش و موارد مرتبط با آن بیان شده است.

حذف موتور های برقی از جزیره کیش چرا و چگونه؟
عکس دسته جمعی از موتور سواران جزیره کیش

پاسخ مسوولان بار دیگر حاکی از یک مساله مهم است چرا هیچ نظارت بر ورود موتورهای برقی به صورت قاچاق نبوده است؟

چگونگی ورود موتورهای برقی به جزیره کیش

به گزارش بدو کیش،مرجع رزرو آنلاین هتل و تفریحات جزیره کیش؛ سال 83 ورود و شماره‌گذاری موتور سیکلت‌های بنزینی در کیش ممنوع شد و این جزیره را از آلودگی صوتی و آلودگی هوا و حجم زیاد تصادفات نجات داد و به این جزیره  لقب (شهر بدون موتور) داد. به دنبال این تصمیم موتورهای برقی بی صدا وارد جزیره شدند که هیچ صدایی تولید نمی‌کردند و میزان آلودگی‌شان صفر بود و سرعت‌شان هم در حدی نبودکه بشود با آن ویراژ داد و برای جان خود و دیگران خطر آفرینی کرد.

اگر چه ابتدا حذف موتورهای بنزینی با اعتراض مردم همراه بود اما کم کم موتورهای برقی بین اقشار مختلف محبوبیت پیدا کرد به خصوص  بین طبقه متوسط و ضعیف جزیره که بیشتر به مشاغل خدماتی اشتغال داشتند.

اما چه شد که با وجود فواید زیاد این موتورها تصمیم به حذف آنها گرفتند؟

افزایش استفاده از موتورهای برقی و ویژگی بی صدا بودنشان، باعث بروز سوانح رانندگی و فوت تعدادی از ساکنان و گردشگران شد و عدم ممانعت بسیاری از خانواده‌ها از سوار شدن فرزندان کم سن و سال خود درصد بروز سوانح ترافیکی را افزایش می‌داد.

حال چرا مسئولان تصمیم گرفتند به جای حل مشکل به پاک کردن صورت مسئله اکتفا کنند؟

رئیس پلیس راهور کیش، سرگرد ایمانی نسب در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیمای مرکز کیش گفت: موتور‌شارژی‌هایی که بعد از سال ۹۴ برخلاف مصوبه شورای ترافیک وارد جزیره کیش شده‌اند بعد از توقیف توسط پلیس به گمرک برای خروج از جزیره تحویل داده خواهند شد.

وی اضافه کرد: در شیوه نامه ورود و تردد موتورهای شارژی در جزیره کیش که در تاریخ 20 آبان 93 تصویب شده، مشخصات موتورهایی که اجازه تردد دارند سرعت این موتورها و شرایط و محدوده تردد و مسئولیت نظارت بر اجرای شیوه نامه تعیین شده و همین طور عمر مفید این موتورها در این شیوه نامه 5سال تعیین شده است و از سال 94 به بعد ورود موتور شارژی به جزیره ممنوع است به همین دلیل باید مشخص شود چه کسانی در سال‌های 95 و96 موتور شارژی وارد کردند.

وی افزود: ساماندهی این موتورها در دستور کار است به این صورت که موتورهایی که قبل از سال 94 وارد شده‌اند از طریق موسسه ورزش و تفریحات سالم، در حوزه تفریحی و گردشگری و تردد معابر ساماندهی می‌شود که تا الان نتیجه‌ای در این خصوص حاصل نشده، اما موتورهایی که به دلیل تخلفات رانندگی توقیف شده‌اند اکثرا مدل 95 و96 هستند که در صورت مراجعه صاحبان آنها ترخیص می‌شوند اما باید از جزیره طرد و به گمرک برای خروج از جزیره منتقل می‌شوند.

رئیس پلیس راهور کیش گفت: ورود این موتورها در معابر و خیابان‌ها هم نارضایتی مردم و هم ناوگان خودرویی و نیز مشغله کاری پلیس را به دنبال دارد که بیشتر وقت پلیس باید به یک‌سری از تصادفات ناشی از موتورهای شارژی معطوف شود و نظر پلیس برای جایگزینی موتور شارژی دوچرخه است چرا که معابر تردد وجود دارد و راکبان نیز می‌توانند در معابر خاص خود دوچرخه سواری کنند.

سالانه تنها چند مورد فوتی در خصوص سوانح مربوط به موتورهای برقی رخ داده و بیشتر تصادفات فوتی مربوط به خودروهای شخصی یا رنتی بوده است، حتی به نظر نمی‌رسد بروز سوانح ترافیکی از جنس موتورهای برقی در جزیره کیش تافته‌ای جدا بافته باشد و بیشتر وقت پلیس را به وضعیت موتورهای برقی معطوف سازد. در همه شهرهای ایران موتورهای بنزینی تردد می‌کنند و به هر صورت هر وسیله نقلیه‌ای مزایا و معایب خود را دارد و یکی از مهمترین وظایف ذاتی راهور هم رسیدگی به سوانح ترافیکی است. اینکه به این دلیل همه موتورهای شارژی به تدریج از جزیره خارج شوند تصمیمی است که نیازمند بازنگری و فراهم سازی شرایطی برای تردد قانون‌مند این وسایل نقلیه دارد.

پازوکی مدیر اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش که یکی از اعضای اصلی شورای ترافیک محسوب می‌شوند اما پاسخی دیگر می‌دهد: پازوکی با اشاره به اینکه اگر چه این قانون در زمان گذشته به تصویب رسیده است، بر نیاز به بررسی‌های بیشتر تاکید می‌کند می‌گوید: ساماندهی موتورهای شارژی هم در این مصوبه به عهده موسسه ورزش بوده که تاکنون در این زمینه اقدام موثری صورت نگرفته است.

وی گفت: اینکه چرا دراین چهار سال بر ورود موتورهای برقی نظارت نشده سوالی است که گمرک باید پاسخگوی آن باشد.

دهقانی معاون اداره گمرک می گوید: گمرک ایران در حوزه واردات کالا به کیش هیچ وظیفه‌ای ندارد و این موضوع به عهده شرکت توسعه و تجارت کیش (گمرکِ کیشِ سابق) است.

جلالی مدیر شرکت توسعه و تجارت کیش اذعان می‌دارد: با تاکید بر اینکه ما اجازه ورود هیچ محموله موتور برقی را به صورت قانونی و رسمی به جزیره نداده ایم هر محموله‌ای که وارد شده از مبادی غیر رسمی و به صورت قاچاق وارد شده است.

پاسخ مسوولان بار دیگر حاکی از یک مساله مهم است چرا هیچ نظارت بر ورود موتورهای برقی به صورت قاچاق نبوده است؟

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 076444*****
[نمایش اطلاعات]